Mijn paard verveeld zich wat moet ik eraan doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaraenFeliz

Mijn paard verveeld zich wat moet ik eraan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:53

hallo,

Sinds vorig jaar heb ik mijn bijna 2 jarige merrie (een Belgisch Warmbloed paard)
Ze staat sinds december alleen op de wei.
Tot maandag ging dit zeer goed ik gaf haar een zoute liksteen, een liksteen met appel en voldoende hooi en uiteraard ook haar korrels.
Maar maandag heb ik gezien dat er aan de weipalen gebeten is en aan een balk van haar stal. Ik heb er vandaag een Anti-Bite opgespoten zodat ze er niet meer aan bijt.

Maar nu is mijn vraag wat kan ik haar nog geven zodat ze zich minder gaat vervelen?

Alvast bedankt ik hoop dat jullie leuke ideetjes hebben.

Groetjes Sara en Feliz Conviviente
Laatst bijgewerkt door SaraenFeliz op 21-03-09 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Re: Mijn paard verveeld zich wat moet ik eraan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:58

Sorry dat ik het zo ronduit en direct zeg, maar een kameraadje is de beste oplossing vrees ik..
Paard is en blijft kuddedier. Hoeft niet perse een ander paard te zijn, kleinvee kan ook. Een shetlander of geit. Weet niet of het voor jullie mogelijk is, maar ik zou het zeker overwegen. Of misschien is er iemand bij jullie in de buurt die nog op zoek is naar een weiland?
Verder is er ook nog een topic wat je allemaal kan doen met een 1- of 2-jarige. Weet even niet waar het staat, maar misschien heb je daar iets aan? Succes in ieder geval!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:00

Niks kan een maatje vervangen, een paard is een groepsdier en kwijnt weg in zijn eentje.
De enige oplossing is een vriendje, een shet oid hoeft weinig te kosten, of misschien iemand die je wei mee wil huren?
Zeker een jong paard heeft ontzettend veel behoefte aan contact met paarden, hier haalt zij een groot deel van haar opvoeding uit; wat jou later weer ten goede komt!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:03

Ik ga gedeeltelijk met Zidore mee, een paard is een kuddedier en hoort niet alleen te staan. Ik zou wel voor een pony of paard als maatje gaan, daar kan je paard ook echt mee communiceren.

SaraenFeliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 21:04

Zidore schreef:
Sorry dat ik het zo ronduit en direct zeg, maar een kameraadje is de beste oplossing vrees ik..
Paard is en blijft kuddedier. Hoeft niet perse een ander paard te zijn, kleinvee kan ook. Een shetlander of geit. Weet niet of het voor jullie mogelijk is, maar ik zou het zeker overwegen. Of misschien is er iemand bij jullie in de buurt die nog op zoek is naar een weiland?
Verder is er ook nog een topic wat je allemaal kan doen met een 1- of 2-jarige. Weet even niet waar het staat, maar misschien heb je daar iets aan? Succes in ieder geval!

aan een weigenootje hebben we ook al gedacht maar treuren ofzo doet ze niet naast haar staat een koe maar we hebben niet de indruk dat ze echt een weigenootje mist. We doen aan Natural Horsemanship en we leren haar op een spelendewijs en op een rustig tempo longeren enz. De tijd die ik met haar kan doorbrengen doe ik ook dus ik probeer er zo veel mogelijk te zijn. Maar ik zoek iets leuk voor de uren dat ik er niet ben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:08

hoe weet je nou of ze geen vriendje mist? Want als jij er bent dan heeft ze toch 'aanspraak' wanneer je er niet bent kun je niet beoordelen of ze wat mist.

lijkt mij dan

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:09

Ja, en hoelang ben je nou op stal. Die tijd die je er niet bent kan een koe aan de andere kant van het draad niet opvullen. Bovendien kan ook jij een ander paard niet vervangen.
Je zult echt een groepsgenootje erbij moeten zetten om je paard gezond en gelukkig te houden. Ik vind het persoonlijk echt not done dat er nog paarden alleen staan en baasjes die denken dat dat niet erg is :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:11

Ik vermoed dat een soortgenootje ook de allerbeste oplossing is. Een jonge shet waar ze lekker mee kan spelen, wat kost dat nou helemaal, 100 euro? 150?

SaraenFeliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 21:16

We gaan het er eens over hebben om ze een weigenootje te geven maar wat kan ik ondertussen doen zodat ze zich minder gat vervelen? ik heb al gehoord van wilgetakjes zijn er zo nog dingen dat ik kan maken of geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:18

Een plaats in een kudde is de enige echte oplossing.
In die tussentijd? Desnoods een shetlander van iemand lenen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:03

ik denk altijd maar zo, zouden ze me met een aap op een onbewoond eiland zetten, dan heb ik misschien gezelschap, maar we verstaan elkaars taal niet, dus heb ik liever een mens. Zo gaat dat met een paard ook.

Dus een maatje en gooi er in de tussentijd een jollybal bij, als ze dat leuk vindt, maar waarschijnlijk helpt ook dat niet. Gezelschap valt niet te vervangen door activiteiten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:03

paarden hebben paarden nodig...punt

en dan nog eens ene jong dier , die leert kwa sociale vaardigheden zo ontzettend veel van andere paarden dat soortgenootjes echt onmisbaar zijn

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:07

Sonja_vR schreef:
paarden hebben paarden nodig...punt

en dan nog eens ene jong dier , die leert kwa sociale vaardigheden zo ontzettend veel van andere paarden dat soortgenootjes echt onmisbaar zijn

klopt, vooral voor jonge paarden zijn soortgenoten erg belangrijk.

Edit: voor oudere paarden ook, maar jonge paarden moeten nog manieren leren van hun soortgenoten, dat kan jij niet alleen
Laatst bijgewerkt door Magiccc op 22-03-09 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:07

Natural horsemanship gebruiken terwijl je paard niet eens zelf paardentaal kan oefenen met een soortgenoot???

Het breekt altijd mijn hart als ik er eentje alleen zie staan, er is geen enkel excuus voor imo.

Paarden communiceren per minuut gemiddeld 100 keer met elkaar.
Dat is een niveau wat wij nooit halen.
Dat is iets wat uitmaakt van hun overleven.
Dat ontzeggen, is wreed. Een shet op de wei hoeft de wereld niet te kosten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:38

Als je geen extra paard of pony wilt onderhouden zet je gewoon een advertentie dat je weidegang te huur hebt.
Binnen de kortste keren heb je dan een maatje voor je paardje en krijgt nog geld toe ook. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:14

Volgens mij weet jezelf ook wel wat de beste oplossing is, toch? Jij kan met de beste bedoelingen nooit een ander paard vervangen en dat is wat jouw paard nodig heeft.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:05

Voor mijn paarden heb ik onbeperkt hooi, staan met z'n 3e, ze hebben een jollybal waar ze helaas niet naar om kijken, ook de veulens niet.
Ik strooi vaker wortels door de hele wei zodat ze wat te zoeken hebben.
Goed dat je gaat praten over een 2e paardje want dat is wel echt iets wat ze nodig hebben.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:51

how sad ;( paarden die alleen staan doen me nog steeds verdriet.
ik zou toch als de wiedeweer zorgen voor een paardje er bij waarmee de jouwe lekker kan kletsen.

Jij of een ander dier kan jou paard niet gelukkig maken dat kan alleen een ander paardje waar ze lekker met zn 2en kunnen dollen.
een paard is gelukkig als jij komt omdat ze weten dat jij voor ze zorgt maar als jij er niet bent wat moeten ze dan ?

en natural horsemanship ? eigenlijk vindt ik niet dat je die term mag gebruiken :n ik vindt dat je eerst naar de omgeving van het dier moet kijken om hem daadwerkelijk te begrijpen. of heeft jou paard je verteld dat hij alleen gelukkiger is ?

verder kun je denken aan speelgoed met een geurtje etc, wilgentakjes, appeltjes aan een touw rijgen zodat ze toch even bezig is..
maar ook een appel vervangt een maatje niet :n

JessieRenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:06

vaker rijden, meer peotsen, en meer aandacht geven

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:34

JessieRenda schreef:
vaker rijden, meer peotsen, en meer aandacht geven

rijden op een 2 jarige ?
das wel helemaal zielig ?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:44

Verplaatst van VS naar OPG.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:22

SaraenFeliz schreef:
Zidore schreef:

aan een weigenootje hebben we ook al gedacht maar treuren ofzo doet ze niet naast haar staat een koe maar we hebben niet de indruk dat ze echt een weigenootje mist. We doen aan Natural Horsemanship en we leren haar op een spelendewijs en op een rustig tempo longeren enz. De tijd die ik met haar kan doorbrengen doe ik ook dus ik probeer er zo veel mogelijk te zijn. Maar ik zoek iets leuk voor de uren dat ik er niet ben.

Als jij aan NH doet weet je hoe belangerijk het is om een speelmaatje te hebben voor je paard. En als je dit niet weet dan heb je er geen verstand voor, sorry voor de duidelijke taal.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:28

Ik raad je ook een weidemaatje aan.

De merrie waar ik op rijd heeft tot haar 4e jaar alleen gestaan, en het is een rotpaard geworden.

Het is heel simpel te voorkomen. Nu met die crisis heb je voor bijna niets een shetlander gekocht. Het is voor jezelf ook leuk om te zien wat voor een lol die paarden samen hebben, daar kan verder niets tegen op.

Succes ermee!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:29

Je doet aan NH, maar laat je (jonge) paard wel alleen staan :? ? Nou, dan snap je de principes van NH dus niet helemaal. Natuurlijk mist dat paard soortgenoten!!! Dat merk je nu wel aan zijn gedrag, want dat is echt abnormaal ;( . Daarbij horen zeker jonge paarden (maar in mijn optiek ALLE paarden) met andere paarden op te groeien en te staan.

Een jong paard alleen laten opgroeien, daar krijg je neuroten van. Het is niet gezond voor hun sociale ontwikkeling, niet gezond voor hun mentale ontwikkeling en uiteindelijk ook niet gezond voor hun fysieke ontwikkeling. Zoek er weidegenootjes bij, koop een Shetlander, maar doe alsjeblieft snel iets hier aan!!! :j

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:11

Dames dames !!

Niet gelijk zo mopperen op haar,
Ook haar paardje stond tot dec. met andere paarden !!
En waarschijnlijk komen van de zomer die andere paardjes weer bij haar paard staan !
En voor die paar weken dat het paardje nu nog alleen staat zou ik ook geen shet kopen.

Bovendien roepen jullie wel allemaal van koop een shet die kost haast niks ! maar houd er wel rekening mee dat ook een shet verzorging en aandacht nodig heeft en dat een shet geen speelgoedje of gebruiksvoorwerp is ;( Ik word nu al verdrietig van al die shetjes die nu hals overkop gekocht gaan worden die in het weiland bij het rijpaard worden neer gegooid en waar vervolgens niet meer naar om gekeken wordt omdat de beschikbare tijd naar het rijpaard gaat |( en de shet er als een stukje interieur bijstaat.