Gez. tips speelse ruin verhuizen naar alleen merries? Impact

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

Gez. tips speelse ruin verhuizen naar alleen merries? Impact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 17:20

Hoi,

Ik loop al een tijdje met een gewetensvraag rond. Heb een zeer speelse ruin (wordt 17) met blessure achtergrond aan achterbeen/pezen. We zijn zo'n 3 jaar onderweg. In de winter staat hij doorgaans 24/7 op de paddock bij een stel ruinen en speelt wat af. Wat hem afgelopen tijd ook weer een blessure heeft opgeleverd (knieband verrekking). . In het verleden heeft hij in een gemengde kudde gestaan, ook alleen met merries lijkt het goed te gaan.

Wegens o.a. verandering van werk, ben ik al enige tijd in dubio of ik mijn paard (op termijn!) zal verhuizen. Er zijn een aantal opties (moet ik nog verder uit zoeken), maar een optie ervan is dat hij eventueel (voorlopig) bij alleen merries zou komen te staan.

Wat is eventueel het effect en de impact hiervan op deze speelse ruin? Graag tips/advies. PB mag ook. :o

Hij daagt gedurende de wintermaanden de hele meute uit om te spelen. Enerzijds wil ik hem die pret niet ontzeggen, anderzijds ben ik de constante blessures door het spelen ook zat. Naast het spelen, doe je hem met 1 ding veel plezier: gras! Bij ons de weide op, kan alleen gedurende 5-6 mnd per jaar. |(

Gezien zijn blessure verleden, leeftijd, enz. zit erover te denken om hem bv. naar merrieskudde te verhuizen. Vreemde gedachtegang? In de winter hem eventueel als optie met vakantie te sturen voor aantal maanden, de weide met soortgenoten op waar hij de ruimte heeft om zich uit te leven. Dit was hij bij zijn vorige baas ook gewend. In het verleden gaf ik hem in november een maand vakantie op de weide erbij, dat deed hem goed. Helaas hebben wij deze optie niet meer.

Bedankt!

Gr Myke

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:21

Ik heb een jonge ruin die ook niks liever deed dan keten met zijn maten. Ik ben verhuisd naar een staletje met vier merrie's, Het was wel even wennen voor hem, want de dames laten heus wel merken dat zij de baas zijn en dat dat ruwe gedoe niet getolereerd wordt.
Inmiddels heeft hij het helemaal door. Als hij wil spelen dan daagt hij de kleinste van het stel uit en als die niet mee wil doen, dan gaat hij gewoon met zichzelf spelen. Steigeren, rennen, modderkluiten oprapen en weg slingeren, herrie maken, spetteren met het water, brullen naar voorbijgangers.
Hij vermaakt zich best. Hij is wel rustiger geworden, maar aan de andere kant speelt hij nu meer met mij. Dat was dus een goed moment om hem allerlei grapjes te leren met de klikker.....
Ik denk dat jouw ruin misschien wel blij is met meer rust al lijkt dat op het eerste gezicht niet zo....