help,15 jarige merrie onbetrouwbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xena100

help,15 jarige merrie onbetrouwbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 12:24

hallo allemaal,
we zitten hier met een groot probleem,en hoop dat jullie ons kunnen helpen.
sinds een maand hebben we een 15 jarige B.W.P merrie en een 4 jarig arabiertje.de merrie geeft vanaf begin al problemen,nu is het zo erg geworden dat ze tijdelijk ergens anders staat.
de merrie komt van een particulier af waar ze op een pensionstal stond,daar was ze een braaf paard,vlgs de eigenaar 200% betrouwbaar,en zo kwamen ze ook op ons over.
wij hebben een wei met schuilstal,ernaast loopt een zandpad waar fietsers,tractors, enz langskomen.
de eerste dag was ze nog alleen en niks aan de hand.de tweede dag kwam de arabier,zodra ze hem zag aankomen sprong ze in 3 linten schrikdraad,alles kapot dus,maar snel weer gemaakt en het ging weer goed.
2 dagen later maar eens opzadelen en een beetje willen stappen,mijn dochter(16 j) als eerste ,dat ging goed.wel iemand er naast lopen,maar ze deed het braaf.toen mijn vriend erop,ze kwam gelijk om hoog,gaf hem niet eens de kans om op te stijgen.dus mijn dochter dan maar weer,maar ze moest er niks meer van hem en kwam weer omhoog en sprong gelijk vooruit zadat mijn dochter vooruit schoot en geen lucht meer kreeg.
toen alleen nog maar aan de hand gaan stappen zonder iemand erop.
de volgende dag haalden we haar uit de wei om even te borstelen en aandacht te geven,ze stond 2 tellen vast bij huis(50 m van de wei af) en ging toen zo,n amok maken dat het halstertouw kapot knapte en zij weer bij de wei stond,bij het arabierje.
wij de vorige eigenaar gebeld,en die kennen haar niet zo en ze moest vast wennen en vertrouwen krijgen,ok we wilden haar dat ook wel geven,en we zouden contact houden.
2 weken lang hebben we alleen maar geborsteld en gewandeld ,samen met het arabiertje,dit ging goed,tot dat ze vorige week ineens naast het huis stonden,ze was weer door het schrikdraad gesprongen,ws ergens van geschrokken,maarja waarvan weten we nog steeds niet auto,fiets, tractor,die waren in de weken daarvoor ook langs gekomen.
2 dagen daarna gebeurde het weer en sprong ze ook nog over het toegangshek (1.20 hoog) de openbare weg op,het arabiertje in haar kielzog gelukkig is ze met behulp van politie en buren gevangen,maar ik wilde haar niet in de wei hebben,nu is ze opgevangen op een pensionstal en staat ze rustig binnen.want dat is dus toch vertrouwd.
het arabiertje loopt rustig in de wei bij ons.
de vorige eigenaar wil haar niet terug nemen,en vindt dat het aan de aanpak ligt,en wij willen haar niet meer in de wei,ik ben nu gewoon bang voor haar.
maarja verkopen als betrouwbaar paard kan dus ook niet,dus ik ben bang dat het dan toch slacht gaat worden.wie weet hier een oplossing voor???alvast bedankt voor het lezen.
wendy

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:32

Een verhuizing voor een paard is erg stressvol. Neem de tijd om je paard vertrouwd te maken met de nieuwe verzorgers en omgeving.

troi
Amazone

Re: help,15 jarige merrie onbetrouwbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:13

Tja, als je vertrouwen zo sterk is beschadigd zou ik op zoek gaan naar een nieuwe eigenaar, alles vertellen (ook dus dat ze op haar vorige adres nooit problemen had) en eventueel een proefperiode afspreken. Als je haar niet zo duur maakt zijn er vast mensen die haar willen uitproberen. Rottig zeg!

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:16

Ik ga met opala mee.

Verhuizen is voor sommige paarden heel stressvol, ze kunnen zich op hun nieuwe
adres ineens heel anders gedragen wat ook niet zo gek is.
Alles wat vertrouwd voor ze was, is weg. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen om zich heen.
Geef het gewoon even tijd, ga lekker poetsen, wandelen en desnoods wat grondwerken om
vertrouwen te ontwikkelen tussen jullie. Als dat lekker gaat kun je het rijden weer oppakken :)

Heel veel succes met jullie paard!

xena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 13:27

ik had gedacht dat het arabiertje misschien dingen zou uitproberen omdat hij nog zo jong is,dus vond ik het fijn om er een ouder paard bij te zetten voor de rust en om ervan te leren.
dat ze moeilijk deed met rijden enz was te over zien,maar gewoon om niks in het schrikdraad springen en dan ook nog over een hek,ja dan wordt het moeilijk om haar hiet te houden,er rijd veel verkeer langs,ik ben zoo blij dat er geen ongelukken met mens en dier zijn gebeurt.ze staat nu op een stal de hele dag en dat gaat wel goed.
enja ze is niet duur,en wie het met haar wil proberen,graag
vader: Concorde
moeder: Imka
vm: Apple King
dus springen zit wel in haar bloed

Caira
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:56

Geef zo'n paard gewoon eens de tijd om te wennen. Binnen 2 dagen erop is ook wel vreselijk snel. Het duurt 6 tot 9 maanden voordat een paard een beetje gewend is.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:04

het paard moet inderdaad wennen, maar ik vind niet abnormaal hoor dat je er na 2 dagen al op gaat zitten, doe ik ook, beetje longeren, stappen en draven en als het goed gaat een galopje, even de basis proberen dus,niks mis mee naar mijn mening.
ligt het niet aan het arabiertje? misschien is ze jaloers?(ik kan niet goed uit jouw verhaal op maken of ze goede vriendjes zijn). probeer het gewoon nog even of laat een gedragkundige(of hoe je dat ook noemt) komen.
succes ermee!

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:06

Geduld, is de beste oplossing. Zal tijd nodig hebben voordat ze gewend is.

Succes ermee!

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:09

Je zou eens contact op kunnen nemen met Petra Vlasblom
van www.2moons.nl :) Ik denk dat zij jullie heel goed zou kunnen
helpen.

Caira
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:10

Het paard vond het klaarblijkelijk ook te vroeg..

Caresse07
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:12

Sommige paarden geven niks om verhuizing en wisselen van eigenaar, daar
kun je bij wijze van dezelfde dag nog opstappen, maar je hebt ook de
gevoeligere typjes, ja die zul je de tijd moeten geven om te wennen idd ;)

Caira
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:20

TS een paard is geen machine die je aan en uit kunt schakelen al naar gelang jouw wensen. Neem een goede instructeur/ instructrice in de hand die jouw wegwijs kan maken in het grondwerk

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:27

ik denk dat het deels angst is (nieuwe ongeving)

en deels dominant gedrag
en als je daar bang voor bent kun je haar indd
beter weer verkopen of erg goede begleiding zoeken die sterk in haar schoenen staat.

xena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:17

ze is inderdaad erg dominant,vooral naar de arabier,zij wil niet geaaid worden in de wei,maar als je de arabier gaat aaien ,komt ze snuivend en haar oren achter in haar nek op hem af,ze heeft ook ontzettende voedsel nijd.ze stond natuurlijk op een pensionstal,in een eigen box,en misschien kent ze ook wel niks anders en nu staan ze 10 meter van elkaar te eten zonder iets er tussen.
maar dat er nog niet gereden kan worden is niet het grootste probleem. WEL dat ze niet in de wei blijft en gewoon met haar borst in het schrikdraad springt en er dan vandoor gaat.
ik ben 4 dagen per week alleen thuis ,dus dat is niet echt fijn,ik kan moeilijk dag en nacht er bij gaan zitten.ik heb zelfs na de eerste keer een paar nachten op de bank geslapen,want in mijn hoofd bleef ze ze maar aan komen denderen.daarnaast is ze ook groot 1.70 en ik ben maar 1.64 en denkt ze ach daar komt die kliene weer aan. ze loopt dus over me heen letterlijk en figuurlijk,zelfs met een stemverheffing lukt het niet.ze loopt gewoon door en gaat niet voor me opzij,dit doet ze al vanaf de eerste dag,voor mijn vriend gaat ze wel aan de kant .ik heb ook geen stal waar ze in kan,alleen een schuilstal.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:56

Tja, daar moet je dus flink mee aan de slag, de rangorde heel duidelijk bepalen.. (doet overigens ook vermoeden dat het niet eens zozeer wennen is..)

Heb je daar eigenlijk wel zin in?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:51

Waar komt dit paard vandaan?
Hoe ging die eigenaar ermee om?
Hoe lang heeft hij/zij dit paard gehad?
Wat werd er met het paard gedaan?
Hoe werd het paard gehouden (stal/weide)
Hoeveel en wat voor eten kreeg ze en krijgt ze nu?
Heb je haar gereden voor koop en hoe ging dat?
Welk tuigage werd er gebruikt?
Heb je haar laten keuren, inkl bloedmonster?

Zonder een duidelijk antwoord op deze vragen is al het gestelde hierboven zinloos. Als je niet weet wat er met het paard werd gedaan en wat je nu doet, heb je dus geen enkele basis waarop je kunt gaan werken.
Ik heb wel vermoedens, maar zonder antwoorden is het nutteloos om dat hier neer te zetten, omdat het dan net zo'n slag in de lucht wordt als wat iedereen hier al doet, hoe goedbedoelt dat ook mag zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:57

Even denken of ik het goed heb.

Je koopt een paard van een pesionstal weg, waar ze haar maatjes had, wellicht een kudde om mee buiten te staan.

Het paard wordt uit die omgeving gehaald en staat bij één ander paard in de wei. Dat is nu haar hele kudde. Ze is dominant dus ze moet haar kudde beschermen. Dus ze valt aan. Jullie kent ze nog niet en je komt wellicht het paard bij haar weghalen.

En als je gaat rijden: dan moet zij weg. Bij de enige kudde die ze heeft. Deze merrie lijkt mij behoorlijke verlatingsangst te hebben.

Ik zou zeggen: roep de hulp in van iemand die haar vertrouwen kan geven. Want zoals ik het lees, is ze volkomen in de stress als ze van haar enige overgebleven kudde gescheiden wordt.

succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:00

xena100 schreef:
de vorige eigenaar wil haar niet terug nemen,en vindt dat het aan de aanpak ligt,en wij willen haar niet meer in de wei,ik ben nu gewoon bang voor haar.
maarja verkopen als betrouwbaar paard kan dus ook niet,dus ik ben bang dat het dan toch slacht gaat worden.wie weet hier een oplossing voor???alvast bedankt voor het lezen.
wendy

Dat je zegt dat je bang bent van haar, geeft mij ook het gevoel dat het aan de aanpak ligt.
Als je het paard goed wil verkopen, zou ik aanraden om haar op een stal te zetten die haar verkopen en in die tijd trainen. Kans is groot dat ze weer 'normaal reageerd' en goed te verkopen is.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:06

wat is de naam van dat paard?
want mijn vorige paardje deed dat ook, en ik heb haar een maand of 2 maand geleden weggedaan omdat als ik opstapte, ze direct steigerde.

xena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 10:51

nou om een lang verhaal kort te maken,ze is weg,ze staat nu bij iemand uit de buurt die gaat kijken wat hij met haar kan.ik had het hele verhaal op geschreven omdat ik dacht dat het een verband kon zijn.maar als 2 paarden in de wei staan te grazen en dan ineens eentje schrikt van een auto die langs komt(er komen wel 50 auto,s per dag langs) en dan gewoon door 3 rijen schrikdraad springt,kan ik niet goed begrijpen wat dat met de aanpak te maken heeft,we hadden met haar al 2 weken niks alleen gedaan,alles samen met de andere,en alleen maar wandelen, borstelen en aandacht geven.sorry maar ik kon er niks meer mee.het idee dat een paard elk moment de wei uit komt zetten geeft je ook echt geen vertrouwen moet ik zeggen.ik kon dus niet meer van huis weg.dus dit is voor ons,en ons arabiertje de beste oplossing,erg jammer allemaal,want zo had ik het natuurlijk niet gewild.
bedankt voor jullie adviezen,maar die gingen vooral op het rijden enja dat was niet meer het grootste probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:09

xena100 schreef:
nou om een lang verhaal kort te maken,ze is weg,ze staat nu bij iemand uit de buurt die gaat kijken wat hij met haar kan.ik had het hele verhaal op geschreven omdat ik dacht dat het een verband kon zijn.maar als 2 paarden in de wei staan te grazen en dan ineens eentje schrikt van een auto die langs komt(er komen wel 50 auto,s per dag langs) en dan gewoon door 3 rijen schrikdraad springt,kan ik niet goed begrijpen wat dat met de aanpak te maken heeft,we hadden met haar al 2 weken niks alleen gedaan,alles samen met de andere,en alleen maar wandelen, borstelen en aandacht geven.sorry maar ik kon er niks meer mee.het idee dat een paard elk moment de wei uit komt zetten geeft je ook echt geen vertrouwen moet ik zeggen.ik kon dus niet meer van huis weg.dus dit is voor ons,en ons arabiertje de beste oplossing,erg jammer allemaal,want zo had ik het natuurlijk niet gewild.
bedankt voor jullie adviezen,maar die gingen vooral op het rijden enja dat was niet meer het grootste probleem.

Ben ik nog steeds in afwachting van de antwoorden op mijn vragen. Ook die "iemand" zal baat hebben bij die antwoorden, dat scheelt een hoop zoekwerk voor diegene.........

xena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:25

de vorige eigenaar heeft haar een jaar gehad.ze stond daar op stal en overdag in een paddock,vlgs haar stond ze zomers dag en nacht buiten.
ze reed 2 x per week en het paard kreeg 3 kilo basisbrok per dag +een kilo muesli.en hooi.
ze werd gewoon gereden met watertrens,zonder verdere hulpstukken.
ik denk niet dat het van belang is waar ze van daan komt,zoals ik al zei was het een pensionstal,die er goed uit zag.ik hoop dat dit genoeg antwoorden zijn
ik heb haar gereden voor de koop ,ook mijn dochter van 16 en dat ging goed alhoewel we toen niet veel konden doen aangezien de vorst in de grond zat.maar het voelde toen goed.
nee ze is niet gekeurd,zo als ik al zei voelde het goed,ook het contact met de eigenaar,maar dit gaat me geen tweede keer gebeuren.
hier kreeg ze 1 kilo basisbrok +1 kilo muesli en gras en s,avonds nog extra hooi.ik vond 3 kilo basisbrok een beetje teveel van het goede,want dat maakt ze ook hyper he.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:31

misschien toch een nieuwe eigenaar, er zijn genoeg mensen die hun paard gewoon op stal willen hebben en misschien gaat dit wel harstikke goed!

xena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:37

ja laten we het hopen,ook voor haar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:41

Als je vrij snel angstig bent, dan heeft keuren ook geen zin. Paard kan in 1 dag veranderen als deze van stal en eigenaar wisselt.
Ervaren persooon meenemen is vaak het beste, deze kijkt ook naar beenstanden (en een 'werkbaar lichaam'_ etc, iets wat een D.A ook ziet en noteert, maar verder niet op in gaat als het paard niet kreupel is.

Paard wat snel angstig is in een wei is moeilijk, want in veel gevallen is alleen verplaatsing van het paard de beste oplossing.
Paard moet zich prettig voelen en soms is wennen echt teveel gevraagd en ook niet veilig.

Wel goed dat je haar al heb verplaatst +:)+
Veel mensen wachten imo te lang met hulp of verandering, waardoor de problemen groter worden en dus moeilijker worden om op te lossen.