Hoe kan je een paard het best laten wennen aan afspuiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yanique

Hoe kan je een paard het best laten wennen aan afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:57

ik wil graag weten hoe je een paard laat wennen aan water.(om schoon de spuiten)
als je een paard dwingt lijkt me namelijk niet dat die er dan niet meer bang voor is!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:23

Eerst met het water een eindje van 'm vandaan op de grond spuiten, en als dat goed gaat eerst op z'n voeten spuiten en daarna pas z'n benen. Neem de tijd, blijf zelf rustig, laat 'm kijken, ruiken, een slokje nemen als hij dat wil. En zet in het begin de kraan niet te ver open.

suuzepuus

Re: Hoe kan je een paard het best laten wennen aan afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:26

een heel zacht straaltje water rustig naast hem tot hij dat geen probleem vind.
volgende dag; zn hoefje en evt zn voetje
volgende dag; zn been
volgende dag voor en achter been
nog een dag later alle 4 benen
dan met een ietsje hardere straal hetzelfde enz enz enz

doe het heel rustig aan. met erg weinig water en als het goed gaat meteen stoppen, belonen en weer de wei in/stal.

succes!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:28

wij hebben zo'n ding aan het einde van de slang ,kun je instellen hoe hard je de straal wil! maar ik ben met z'n onderbenen begonnen op zachte straal, dan ietsje harder enzo steeds beetje opbouwen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:30

Om te beginnen is timing in dit geval heel belangrijk. Je moet weten wanneer je kunt stoppen met wat je doet. Zet je paard op de spuitplaats maar maak hem niet vast. Zet de spuit aan maar probeer hem er niet meer te raken. Spuit parallel met het paard mee, en stop pas op het moment dat je ziet dat hij minstens 10 seconden stil blijft staan. Daarna stop je, beloon je, en begin je opnieuw. Weer blijven spuiten tot hij stil staat, staat hij stil, stop je en beloon je. Stop je eerder, dan werk je in de hand dat het paard gaat denken: ik hoor water, ik schrik, water stopt, dus in het vervolg moet ik gewoon doen of ik schrik dan stoppen ze vanzelf wel.

yanique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:56

Okee bedankt!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:03

Ik zet er meestal gewoon de slang op, als ze moeilijk doen gewoon je water erop houden en het gedrag negeren. Staan ze stil even de slang eraf en belonen.

Ik zorg wel dat ze een beetje kunnen drentelen, vast laten houden kan ook schelen, mits degene die vasthoud dat ook netjes blijft doen zonder dwingend te zijn :+

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:27

ik zou eerst met een spons doen, en dan idd wat mensen hierboven zeggen, heeel rustig aan doen ;) success

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:16

Verplaatst HAR-->OPG

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:27

enniee schreef:
wij hebben zo'n ding aan het einde van de slang ,kun je instellen hoe hard je de straal wil! maar ik ben met z'n onderbenen begonnen op zachte straal, dan ietsje harder enzo steeds beetje opbouwen

Idd. :j

Al bleef die van mij zich altijd aanstellen na lange tijd.. heb gewoon een keer de sproeier hard gezet en hoppakee eroverheen..
Daarna is hij niet bang meer geweest. :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:28

Paarden vinden water op de benen vrijwel altijd enger dan op het lichaam (regen is ook minder erg dan een plas water)
Wij spuiten gelijk op de hals en borst, dan de rug en daarna pas de benen, eenmaal nat vinden ze het normaal geen probleem meer. En eenmaal gewend word het makkelijker om alleen de benen te doen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:32

Ik heb mijn ijslander toch echt overgehaald door hem af te spuiten en hem tegelijkertijd voer te geven. Uiteindelijk was hooi goed genoeg en nu geef ik hem niets meer.
Verder sluit ik me aan bij cassidy.
Nu gaat het goed, maar hij had het duidelijk nog nooit eerder meegemaakt en dat heeft wel tijd gekost. Haast je niet, je merkt het wel aan je paard als de oefening genoeg is geweest.

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:47

rustig op de grond spuiten en dan kijken wat zijn reactie is en dan ga je dat een paar keer oefenen en dan lagzaamaan op de hoeven en dan lagzaam de benen en blijven kijken wat zij er van vind ik wens je echt heel veel sucses

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:49

inderdaad wat de rest zegt. En las ook ergens, dat als hij gaat hangen, je beter het touw door het gaatje kan doen waaraan hij vast staat, en dan dat touw zelf vasthouden snapje? Dus geen knoop maken, maar gewoon er doorheen doen. ;)
Dan als hij bang word of gaat hangen kan je het touw iets meegeven. Dan trek je hem daarna ook weer makkelijker wat strakker.

PLUKdeDAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:55

Gewoon rustig straaltje en geen big deal van maken. Als je te voorzichtig doet gaat het paard denken dat er iets engs gaat gebeuren.
Eerst spuit je de hoeven en dan rustig doorwerken over de voorbenen, schouder en van daaruit de rug en achterbenen.