Ik heb een heet paardje die zich erg kan opfokken als ze rustig moet lopen buiten.. Is ze dan gestrest omdat ze vooruit wil, maar niet mag... Of is dat opfokken niks met stress te maken ?
Hebben we heet en stress die liggen denk ik best dicht bij elkaar ?
Heet op zichzelf ook MAAR wanneer komt stress om de hoek kijken.
Vraag ik me af. Zie anti stress en heet wel eens vaker op voer en subs kijkt staan. Maar heb dit topic NIET gestart om het over voer te gaan hebben.
Mijn paardje is op het moment ook een gigantisch heet hoofd met rijden. Maar hij heeft geen stress, stress vind ik iets negatiefs.
Die van mij barst op het moment van de energie. Met rijden wil hij het liefst alleen maar keihard door het bos crossen. Maar dat mag hij natuurlijk niet van mij, dus gaat hij lekker een beetje op z'n plek lopen springen en dribbelen. Puur omdat hij zoveel zin heeft om lekker z'n benen te strekken.
Stress hoeft zich niet altijd te uiten in hard willen lopen. Stress kan zich op zoveel manieren uiten, net als bij mensen. Stress door angst, door pijn, door overtraining, door te eenzijdige training, door verkeerde leefomstandigheden...
Stress is niet altijd negatief hoor, als kind kun je helemaal blij en opgewonden zijn omdat je op schoolreisje gaat, de gedachte aan wat er komen gaat geeft dan feitelijk ook stress. Een paardje wat bv hard wil lopen, veel looplust heeft, maar word ingehouden, heeft ook stress. Stress is niet standaard fout, soms wat stress houd ons scherp, mens en dier. Moeilijk te zeggen of dit dier echt veel stress heeft, op het moment dat het dier niet weet wat er van hem verwacht word, dan zal het zeker stress hebben. Even voor de duidelijkheid, ik ben geen voorstander van onnodig stress hoor, maar wil maar even aangeven dat het niet per definitie fout is.
Wafel
Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-09 10:58
Onnodige stress is wel altijd fout....
Stress hoef idd niet altijd negatief te zijn.
Langdurige stress in iedergeval niet gezond... Voor paardje.
Je hebt veel soorten stress inderdaad zowel goede als foute. Maar ik denk dat stress komt door angst en ontrouw
wheaty
Geplaatst: 16-03-09 21:06
ik heb ook zo'n heethoofd , ze kan van het ene op het andere moment in de stress raken op een buitenrit , vaak is het dat ze schrikt , ze raakt dan helemaal in de stress, en dan , gaat het over in dominatie ( ze wil dan bepalen hoe en wat ) , wat dan weer stress en ook gevaarlijke situaties geeft .
Gek genoeg , maar meestal zet ik haar dan voorwaarts , doe van voren niet veel ( alleen een kleine ophouding als het te gortig wordt) en zo bouwt ze de stress weer vrij snel af , ook ontspan ik gelijk mee als zij zich ontspant ( je weet wel , yoga , hi hi , ontspannen vanaf de tenen tot in de haarwortels...)
Maar ze raakt ook in de stress als ze niet in een rap tempo mag als ze dat wilt , ze begint dan te dribbelen , (soms lijkt het zelfs een tere a tere ). Stress kan bij haar dus komen van dominatie ( ik wil maar ik mag niet , maar IK WIL....) maar ook van angst , wat ze vliegensvlug weer omzet in dominantie ( op het moment dat de angst weg is neemt ze de situatie ervan om dan haar zin door te zetten).
Wafel
Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-09 07:50
SteffiiY schreef:
Je hebt veel soorten stress inderdaad zowel goede als foute. Maar ik denk dat stress komt door angst en ontrouw
Denk niet dat alle soorten stress daardoor komen...
girly_1
Geplaatst: 21-03-09 11:12
Je hebt diss-stress (negatieve) en je hebt eu-stress (positieve) Diss stress maakt men en dier ziek, En eu-stress hebben mens en dier nodig om te kunnen functioneren. Dus is het belangrijk om te weten hoe de rest van de leefomstandigheden van zowel mens en dier zijn.