Merrie, dominant onder het zadel en je eraf willen hebben..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

Merrie, dominant onder het zadel en je eraf willen hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:13

Hallo,

Bij ons op stal hebben we een Merrie staan van 6 jaar, Deze merrie is van een stalgenoot van ons en er rijdt een meisje van 12 op deze merrie. Dit meisje is er Maandag avond tijdens haar les heel hard afgegooit door de pony.

Net na het opstappen ging de pony er vandoor en bleef maar bokken. deze bokken kon dit meisje allemaal uitzitten, maar toen ging het paard met haar hoofd tussen de benen en bokte zo gemeen dat het meisje eraf viel, het meisje kwam met haar heup tegen de bakrand en brak deze. Ze moet nu 6 weken rust houden en heeft mij gevraagd de pony voor haar te berijden.

Ik heb deze pony nu woensdag en donderdag gereden, Woensdag ging deze merrie direct bij het opstappen al eigenwijs doen, ze wou niet stappen maar meteen draven (dit mocht ze bij het meisje altijd in het begin) maar omdat ik wou stappen en het niet toestond dat ze ging draven werd ze boos en ging steigeren, bokken en keihard achteruit lopen. Ik ben hier toen een kwartier druk mee geweest en toen gaf ze het op. Ze was heerlijk ontspannen daarna en luisterde heel goed, liep netjes voorwaarts neerwaarts en er was niks meer aan de hand.

Donderdag ging ik weer met haar rijden maar toen bleef ze langer vechten ze wou persee draven terwijl ik wou stappen en bleef als ze haar zin niet kreeg maar steigeren. dit corrigeerde ik snel door een tik te geven, en toen gaf ze het na ongeveer een half uurtje op en ging weer heerlijk ontspannen net goed voor mij werken.

Nu ben ik heel benieuwd waarom ze dit doet, we hebben haar hele rug gecontroleerd vanaf haar oren tot haar staart en vertoont hier geen pijn. Wel weet ik van de eigenaar dat ze precies rond deze tijd alleen dan vorig jaar hetzelfde gedrag vertoonde en toen ook het meisje er erg hard heeft afgegooit.
Nu zat ik te denken. het paard staat de hele dag in een kleine paddock zonder eten en door verveling gaan ze de palen opeten en graven ze enorme gaten. het paardje werd ook een tijd (3 weken) niet bereden maar wel losgegooit en een paar keer door mij gelongeerd.
Ik denk nu zelf dat het en door een enorme hoeveelheid aan energie komt doordat ze de hele dag niks doen. En deels omdat het voorjaar word en de hormonen weer gaan opspelen.

Nu vraag ik aan jullie, komt een van jullie dit gedrag bekend voor en weten jullie misschien waarom dit paardje dit gedrag vertoont. ze is echt gemeen in het begin en uiteindelijk heerlijk ontspannen.

Groetjes Mariska

MariskaFally

Re: Merrie, dominant onder het zadel en je eraf willen hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:40

Niemand reactie?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:43

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft in je beginpost. :)

Dus meer werk, meer beweging... En misschien even extra longeren voor het rijden?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:44

Dan zou ik er voor kiezen om het paard eerst los te gooien of te aan longeren voor het rijden. Dan kan ze haar energie kwijt, en is het gemene er misschien af. Ook zou ik er ( in overleg met eigenaren) toch iemand bij willen hebben om medisch uit te sluiten.
En ja je moet af en toe even wachten op reactie dus relax..

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:46

randalinpony schreef:
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft in je beginpost. :)

Dus meer werk, meer beweging... En misschien even extra longeren voor het rijden?

Extra longeren voor het rijden heb ik beide dagen gedaan en dit maakt het niet beter. Meer werk gaat deze komende weken ook gebeuren, maar wanneer de eigenaar zelf weer kan rijden weten we niet hoe het paard zal reageren en of ze er dan weer naast ligt. En dat moeten we natuurlijk voorkomen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:49

en ligt het zadel goed?
probeer eens een ander zadel en kijk of dat uitmaakt?

Wij hebben hier een paard op stal, waar alle zadels niet goed op liggen,
dan lijkt het of hij goed ligt en als je er dan op gaat rijden geeft ze commentaar!
hierdoor ben ik er meer over gaan nadenken, en vind dat mensen erg snel zeggen dat het zadel wel goed ligt (op het oog) maar let op hoe het paard loopt, dan kan je een hoop problemen oplossen!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:57

india schreef:
en ligt het zadel goed?
probeer eens een ander zadel en kijk of dat uitmaakt?

Wij hebben hier een paard op stal, waar alle zadels niet goed op liggen,
dan lijkt het of hij goed ligt en als je er dan op gaat rijden geeft ze commentaar!
hierdoor ben ik er meer over gaan nadenken, en vind dat mensen erg snel zeggen dat het zadel wel goed ligt (op het oog) maar let op hoe het paard loopt, dan kan je een hoop problemen oplossen!

Op het oog lijkt het zadel ook goed te liggen, maar wat ik dan niet snap is dat ze uiteindelijk heel netjes ontspannen en in aanleuning wil lopen, en dus ook helemaal over de rug loopt. dit zadel ligt er al 2 jaar op en ze vertoont dit gedrag pas 2 x in die 2 jaar. dan lijkt het mij niet heel logisch dat het zadel niet goed ligt, want de rest van de winter en 2008 heeft ze netjes gedrag vertoont.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:03

maar als het paard pas 6 is, kan het best zijn dat het zadel niet meer zo goed ligt als toen het 4 was..
en het is raar dat ze het de rest van het jaar niet vertoont, dat ben ik dan wel met je eens.
je kan het alleen niet uitsluiten door simpel te zeggen dat het zadel 2 jaar geleden goed paste.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 12:55

Bzoem schreef:
maar als het paard pas 6 is, kan het best zijn dat het zadel niet meer zo goed ligt als toen het 4 was..
en het is raar dat ze het de rest van het jaar niet vertoont, dat ben ik dan wel met je eens.
je kan het alleen niet uitsluiten door simpel te zeggen dat het zadel 2 jaar geleden goed paste.

Daar had ik nog niet bij nagedacht, maar daar heb je gelijk in. Toch vindt ik het dan raar dat ze de rest van dit jaar gewoon netjes heeft gelopen en nu ineens doorslaat, zal het niet met hormonen te maken kunnen hebben?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:00

MariskaFally schreef:
Bzoem schreef:

Daar had ik nog niet bij nagedacht, maar daar heb je gelijk in. Toch vindt ik het dan raar dat ze de rest van dit jaar gewoon netjes heeft gelopen en nu ineens doorslaat, zal het niet met hormonen te maken kunnen hebben?

ik heb er verder geen verstand van, maar het zou volgens mij heel goed kunnen dat ze de lentekriebels heeft.
daar worden sommigen echt heel jolig van.
maar als het zo gemeen is, dat ze je er echt af wilt krijgen.. dat lijkt me geen spelletje meer.
dat ze je dan accepteert na een tijdje en wel luistert, is mooi.
maar ik ken ook paarden die bij ruiters aan het werk moeten juist gaan opspelen omdat ze er geen zin hebben omdat het moeite voor ze kost om de oefeningen uit te voeren.
misschien is wat grondwerk een idee? dat je de verstandshouding even recht zet..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:55

Opvoeding??

Die hormonen zal allemaal best wel, maar een paard wat niks te doen heeft, niks te eten krijgt en blijkbaar geen maatjes heeft om de boel eens op stelten te zetten, die zal z'n energie richten tegen datgene wat er wel is: z'n mens!

Oplossing is simpel: Weiland, maatjes en eten in verhouding tot het werk.

slecht passende zadels, verkeerd opzadelen en slecht gereden worden zijn zaken die je standaard uit moet sluiten, aangezien het vrijwel standaard gebeurt. Kijk de foto's op Bokt maar na, 95% van de paarden wordt verkeerd gezadeld (te ver naar voren) en gereden (niet over de rug).

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 19:31

[quote="ikke"]Opvoeding??

Die hormonen zal allemaal best wel, maar een paard wat niks te doen heeft, niks te eten krijgt en blijkbaar geen maatjes heeft om de boel eens op stelten te zetten, die zal z'n energie richten tegen datgene wat er wel is: z'n mens!

Weide maatjes heeft dit dier, ze staat met een ander paard in de paddock. ze kunnen in deze paddocks overdag geen eten krijgen vanwege voedselneid. er is hier in de buurt ook verder geen stalling waar de dieren buiten staan en in groepsverband leven dus een beter omgeving van dit zit er niet in.

Over grondwerk en alles. dit doen we ook en hier volgt ze super, en luistert ook heel goed.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:18

dan zou ik het verder echt niet weten.
maar ik vind de reactie van ikke wel een beetje raar.
in het topic staat namelijk nergens dat ze geen weidegang, speeltjes/vriendjes en te weinig eten krijgt!

ookal ben ik het ermee eens dat in de paddock staan beter is dan helemaal geen bewegingsvrijheid hebben, is het wel slecht als dit zonder eten is. althans, als ze er meerdere uren instaan.
een paard eet zo'n 17 uur per dag en 80% daarvan is hooi o.i.d.
als er genoeg hoopjes liggen zou er ook geen voedernijd ontstaan, of zie ik dat verkeerd?

maar hoe dit dan uit in het bokken tijdens het rijden, alleen rond deze tijd? :?

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:56

Bzoem schreef:
... als er genoeg hoopjes liggen zou er ook geen voedernijd ontstaan, of zie ik dat verkeerd? ...

Dit lijkt mij ook. Als je altijd zorgt voor 1 hoopje méér dan het aantal paarden dan is er altijd een hoopje vrij om naar toe te lopen als een paard weggejaagd wordt. Bovendien is dat wegjagen helemaal niet erg, dan hebben ze wat te doen en moeten ze telkens weer naar een ander hoopje lopen. Moet de paddock natuurlijk wel groot genoeg zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:35

MariskaFally schreef:
ikke schreef:
Opvoeding??

Weide maatjes heeft dit dier, ze staat met een ander paard in de paddock. ze kunnen in deze paddocks overdag geen eten krijgen vanwege voedselneid. er is hier in de buurt ook verder geen stalling waar de dieren buiten staan en in groepsverband leven dus een beter omgeving van dit zit er niet in.

Over grondwerk en alles. dit doen we ook en hier volgt ze super, en luistert ook heel goed.

Maatjes is meervoud! Paarden die met z'n tweeën staan, hebben niet per defenitie een maatje. JIJ bepaald namelijk met welk paard ze staat en niet het paard. De meeste paarden hebben hebben toch behoefte om met meerdere andere paarden om te gaan.

Paddock als in hoe groot is die postzegel??

Herken jij het verschil tussen alert reageren op gevraagde commando's of lijdzaam volgen bij gebrek aan beter? Welke uitdagingen heb je eigenlijk te bieden aan dit paard?

Voernijd is aangelerd gedrag, veelal ten gevolge van een gebrekkig voerbeleid. Oplossingen, zie hierboven.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:25

[/quote]

Over grondwerk en alles. dit doen we ook en hier volgt ze super, en luistert ook heel goed.[/quote]
Maatjes is meervoud! Paarden die met z'n tweeën staan, hebben niet per defenitie een maatje. JIJ bepaald namelijk met welk paard ze staat en niet het paard. De meeste paarden hebben hebben toch behoefte om met meerdere andere paarden om te gaan.

Paddock als in hoe groot is die postzegel??

Herken jij het verschil tussen alert reageren op gevraagde commando's of lijdzaam volgen bij gebrek aan beter? Welke uitdagingen heb je eigenlijk te bieden aan dit paard?

Voernijd is aangelerd gedrag, veelal ten gevolge van een gebrekkig voerbeleid. Oplossingen, zie hierboven.[/quote]

Ik wil jullie mededelen dat ik maar ben gestopt met het berijden van deze pony,
Toch kan ik bij ons op stal niet bepalen hoe de paarden staan, mijn eigen paarden staan op een groter stuk met genoeg hooi omdat mijn eigen paard darmproblemen heeft en dus altijd moet kunnen eten, over de rest heb ik niks te zeggen en als de staleigenaar niet wil dat er hooi wordt gevoerd in de paddocks word dit dus ook niet gedaan.

Maar mijn eigen paarden hebben wel hooi en een groot stuk waar ze in staan..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:19

oke :)
ja ik weet idd dat sommige staleigenaren heel eigenwijs aan hun eigen gebruiken willen vasthouden.

nu maar hopen dat dit paardje toch weer opknapt is als de eigenaresse terug is..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:52

mijn ruintje is verre vervelend, hij heeft 2 keer flink gebokt, 1e keer ben ik na 10 bokken eraf gevallen, verbaasd! 2e keer ben ik direct afgestapt, beide keren was er iets niet goed met de singel!

Paarden kunnen ook snel leren, als het een keer vanuit angst of pijn gebeurd, kunnen ze wel een "kunstje" geleerd hebben.
Ik zou er goed na laten kijken en iemand op zetten die hier mee om kan gaan en op een correcte manier rijd, duidelijk, consequent en ook goed kan belonen als het dier gewenst gedrag laat zien!!
succes

paardjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:18

Hallo,

Ik heb dit gelezen en ik las dat het over mijn pensionstalling gaat, nou komt het op mij over dat de paarden op een klein stukje staan met geen eten en geen maatjes.
toevallig staat mijn pony samen met het paardje waar het hier over gaat, en ze zijn dikke maatjes.
ze hebben allemaal een eigen stuk bak, en hier mag je ze eten geven als je wil, ze krijgen zowiezo elke morgen en avond voer.
ook mag je ze zelf binnen en buiten zetten als je wil. dit word zowiezo gedaan voor je.
dit is slecht tijdelijk, want in de zomer staan ze de hele dag in grote weilanden, zelf ben ik blij dat ze nog lekker buiten kunnen staan in de winter.
groetjes

jettyerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:24

Voordat er nog meer uit zijn verband wordt gehaald graag hetvolgende.
Wij zijn van het paardenpension waar het zich heeft afgespeeld.
Allereerst is de reden waarom deze pony zo heeft gereageerd niet goed duidelijk, na de drie dagen dat mariska heeft geprobeerd haar te berijden hebben we de pony samen met de eigenaar gelongeerd en wel ruim een uur.
In dit uur is er niets naars of ongewoons gebeurd, natuurlijk kunnen we niet zeggen hoe het onder het zadel gaat maar dat is afwachten. Geduld is in deze een schone zaak. Na een voorval als deze moet je zeker niet overhaast te werk gaan en is aandacht voor de pony toch wel het belangrijkste.

Het is absoluut niet zo dat er met ons niet te overleggen is over de manier van voeren en hoeveelheden.
Ook is het mogelijk om overdag bij te voeren natuurlijk in overleg zodat een ieder hier tevreden over kan zijn. (lees de reactie van paardjess maar)
We hebben mariska gevraagd dit te verwijderen maar zolang dit nog niet is gebeurd voelen we ons verplicht hier op reageren (niet alleen voor ons maar ook voor het meisje die nu met een gebroken heup op bed ligt, want het is tenslotte wel haar pony waar het over gaat)

vr. gr. Paardenpension het woudhuis

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:58

Hallo,
Ik heb het topic even doorgelezen, en ik ben van mening dat alles een beetje anders wordt gelezen dan het werkelijk wordt bedoeld ;) ..
Zelf heb ik ook op deze stalling gestaan, maar de paarden staan overdag buiten en 'savonds binnen, wel is waar in een paddock, maar beter buiten dan binnen toch? Btw staan de paarden in de lente & de zomer in een weiland met z'n 4en ongeveer???
De paarden kunnen wel is waar hun energie niet kwijt in een klein stukje, maar hebben de mogelijkheid om een frisse neus te halen, en als mensen regelmatig voor hun pony komen, dan is het allemaal goed toch?
Ik denk dat Mariska dit ook bedoeld.
en ik ben van mening dat Mariska NIET de stalling wil afkraken, maar dat het anders wordt opgevat ;)
Ik zie ook niet een reden om de stalling af te kraken ;)
Erg wat er gebeurd is met het meisje, maar als het paard z'n dagelijkse beweging krijgt, zou ik toch proffesionele hulp van een fysio vragen om eerst ZEKER uit te sluiten dat het niets lichamelijks is..
Overigens kan het paard ook in de puberteit zijn en niet de vaste leider in het meisje ziet. (maar dit weet ik allemaal niet, ken de eigenaar niet + het paard niet, dus hier ga ik niet over oordelen).