Ruin blijft gillen naar vriendinnetje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ruin blijft gillen naar vriendinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:33

Mijn haflinger is verhuisd naar een nieuwe pensionstal. Samen met zijn buurvrouw,een paintmerrie.
Op de nieuwe stal staan ze(weer)naast elkaar en ook lekker samen in de wei. Dikke vriendjes.
Maar als ik hem uit de weide/stal haal om te werken of wat dan ook,begint het.
Meneer gilt non-stop de hele buurt bij elkaar.
Vanochtend ging ik met hem even wandelen in het bos,hij heeft echt vreselijk lopen hinniken en was enorm onrustig.
daarna heb ik hem nog even flink gelongeerd,en hij blijft gewoon doorgaan.
Ik vind dit ten eerste vreselijk irritant voor mezelf en omstanders,het is op kilometers afstand te horen :D
En hij is op die momenten dus niet echt met zijn aandacht bij mij.

Wat zou ik kunnen doen op zulke momenten?Hij is nog jong(bijna 5),hij is verder lief maar dus een druktemaker.

amazone77

Re: Ruin blijft gillen naar vriendinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:35

je kan hier denk ik alleen maar iets aan doen als je die 2 niet meer naast elkaar zet,en niet meer samen op de wei zet.....niet tof dus,maar ben bang dat het anders niet zal op houden.
succes.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:50

als je dat niet meer wilt, denk ik inderdaad dat je ze uit elkaar moet zetten.
overigens doen mijn paarden dit ook; en is dit in de loop van de tijd wel minder geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:56

Als ik ze uit elkaar zet,denk ik dat hij het bij een ander paard net zo doet. Denk niet dat het zeer specifiek naar haar toe gericht is,maar ook in het algemeen?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:03

kan je er paarden bij zetten?hij kleeft nu alleen heel erg naar haar he?,misschien als ze in een grotere groep staan hij wat meer afstand van haar zal nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:05

Hm, en wat doe jij als tegenactie als hij weer een keel opzet? Mijn ruin had er als driejarige een handje van, die schreeuwde alles bij elkaar. Elke keer een gaf ik hem een por toen ik het zat was met een paar boze woorden en binnen een paar dagen had hij het afgeleerd. En daarmee focus je hem meteen ook weer op jou. Dit is echt af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:22

Ik geef hem een por,ja,maar het boeit hem geen zier als ik dat doe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:24

Harder porren en zelf flink je stem verheffen, goed het is een haf en die zijn ietsje hardleers maar je kunt hem dit echt afleren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:27

hihi,ja het is zeker een haf ja. Ik ben heel consequent en geef hem echt een fikse por en ik verhef ook zeer zeker mijn stem. Maar als hij aan de longe loopt te gillen kan ik niet eerst naar hem toerennen en dan een por geven,dan ben ik te laat.
Dat vind ik dan lastig.
Ik probeer hem op mij te focussen. Als hij gilt en harder loopt(aan de hand)kan hij 2 rondjes om me heen en dan weer achter me. Zo hebben we 15 minuten gedaan over 40 meter maar dat maakt me niks uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:30

Als hij aan de longe loopt te gillen heb je toch een zweep in de hand? Kijk, als je hem aan de hand wel aanpakt en aan de longe niet, zul je het hem ook niet kunnen afleren... je moet wel consequent blijven en niet de enige keer het wel toestaan en de andere keer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:31

Klopt. Ik geef hem wel een por met de zweep ja,ik sta het hem niet toe(lees nu mijn stukje en zie dat het lijkt alsof ik toesta,dat is niet zo!).
Alleen aan de hand doe ik dit ook wel met de hand/stukje longeerlijn of wat ook.
Aan de longe krijgt hij een tik met de zweep(geen por met hand ofzo dus.)

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:47

Tja, lastig verhaal. Ik ben het op zich wel eens met suleilitha eens dat je hem ook moet 'straffen' als hij het doet als je aan de longe doet. Maar volgens mij moet je conseqent bezig zijn. En als je hem de ene keer een por geeft en je stem verheft en de andere keer met de zweep. Tja, misschien dat hij niet doorheeft dat je allebei hetzelfde bedoeld.
Ikzelf zou ook geen oplossing vinden behalve je paarden of uitelkaar halen of er iemand bij halen dat hij niet naar 1 dezelfde trekt.

janouk
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:51

Hoelang geleden zijn ze verhuisd? Als je pas verhuisd bent, moet je haf gewoon nog wennen en voelt hij zich ongemakkelijk. Als hij straks wat meer thuis is op zijn nieuwe stal, zal het vast minder worden.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:52

suleilitha schreef:
Hm, en wat doe jij als tegenactie als hij weer een keel opzet? Mijn ruin had er als driejarige een handje van, die schreeuwde alles bij elkaar. Elke keer een gaf ik hem een por toen ik het zat was met een paar boze woorden en binnen een paar dagen had hij het afgeleerd. En daarmee focus je hem meteen ook weer op jou. Dit is echt af te leren.

Maarrr.... Doet hij het ook andersom? Tenminste, mijn ruin doet het ook met "zijn" merrie, maar dan alleen andersom, dus als ik de merrie weghaal bij HEM.

Ga ik met de ruin op pad, is meneer stil (dus met andere woorden, valt er niets te corrigeren). Maar neem ik de merrie mee, dan gilt meneer als een mager speenvarken (en vraagt de buurt zich inderdaad af waar de brand is).

Hoe corrigeer je in dat geval?

Ik neem ook aan dat als er in het geval van TS van beide situaties sprake is, het met het corrigeren moeilijker wordt?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:43

sowieso niet naast elkaar op stal en in de wei ook appart houden.
mijn ruin heeft ook zwaar geplakt aan 1 merrie, maar ik heb er 1 tussen gezet(op de wei en op stal) en zoveel mogelijk alleen met hem gedaan. alleen in de bak rijden, alleen losgooien,... enz
Hij plakt net met zjn nieuwe buurman/vrouw, dus de rust is weder gekeerd!
Snap dat het erg storend is, heb het ook gehad, maar afstraffen met zweep, porren, onzin.!!!
Vind ook wel erg makkelijk om gewoon maar te zeggen, afstraffen met porren en de zweep , beetje verder kijken dan onze neus lang is. JE kan het ook oplossen zonder menselijk makkelijk geweld.
Geeft dat beest niks om, is natuurlijk instinct het is zijn merrie in zijn ogen!
Dus je moet hem tactisch voor zijn, altijd slimme rzijn dan je paard, sterker gaan we als mens nooit redden!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:53

Ik denk dat je als het kan ze het beste uit elkaar kunt halen, maar als het niet kan weet ik het ook niet. Wij hebben op stal een jochie staan dat ook totaal onhandelbaar wordt als zijn vriendinnetje weggaat, maar uiteindelijk kalmeert hij dan vanzelf weer, eerst duurde dat een uur, nu nog maar 15 min. Ik weet niet hoe vaak je al bent gaan wandelen sinds hij zo doet? Veel paarden houden ermee op als ze doorhebben dat ze uiteindelijk weer terug naar hun maatje mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:52

Uit elkaar halen is geen optie. Ook een ander paard erbij niet. Heb dit gevraagd aan de staleigenaar en het kan niet. Dus daar leg ik me bij neer,sta er net 2 weken en de stal bevalt me zeer goed.
Op de vorige stal deed hij het in het begin ook. Hij wordt bijna 5 en is wat dat betreft nog echt een peuter. Durft alleen bijna niet de wasplaats op maar achter de paint loopt hij er zo naartoe...kwestie van vertrouwen opbouwen dus.
Ik hoop dat dit vanzelf minder wordt,ik heb niet echt get idee dat er heel veel aan te doen is verder..