Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Thats_Me schreef:Consequent zijn zeker met zulke jonge dieren moet je gewoon weten wat je doet. Doordat ze al vaker loopt te etteren daar moet je juist heel duidelijk zijn dat dat écht niet mag.
Verder is het nog een veulen he. Dus niet te veel gaan vragen en prutsen maar gewoon lekker tussen vriendjes laten. Kleine stukjes lopen is geen probleem maar hou het zo dat jij de baas bent en maar met een aantal minuten per keer. En belonen als ze braaf is!!
Goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren dat werkt meestal het beste.
fjordnina schreef:Het kan af en toe best een duveltje zijn. Ik heb in de periode dat ze hier stond 2x met haar gelopen. De eerste keer heel braaf, maar de 2e keer verbaasde ze me toch flink door ineens het nodige temperament te vertonen.
Kort houden en consequent zijn. Wees zeker niet te lief voor haar, maar overvraag haar ook niet.
1 x in de week, of liever nog 1 x per 2 weken een wandelingetje maken is mooi zat. Zo'n jong dier doet een heleboel indrukken op en is echt goed moe nadat je terug komt. Dat koppie moet eerst al die nieuwe indrukken verwerken.

aafje87 schreef:Ga met zo'n jonkie zeker nog niet de weg op, een erf is vaak meer dan spannend genoeg. De weg op kan altijd nog!!
Blijf altijd de zelfde handelingen herhalen, dit is goed en dat is "slecht".
En doe dit gewoon niet langer als een aantal minuten per keer, een kleintje kan zich gewoon nog niet zo lang concentreren.(het is echt nog een peuter op dat vlak)
En gewoon niet meer als een keer in de week/ 2 weken.
fjordnina schreef:Hoe hou je het halstertouw? Heel los of heel strak? Als je bang bent dat ze weer wat probeert (ze doet het dus op een bepaald punt) pak haar dan even vast aan het halster. Probeert ze van je weg te draaien zorg dan dat je je elleboog (klinkt heel cru, maar vaak doe je het automatisch al) in haar hals zet, net voor de schouder. Zo kan ze alleen maar jouw richting opdraaien in plaats van zich los te rukken.