Ruin wil niet plassen onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Ruin wil niet plassen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 16:16

Ja ik weet niet echt waar dit hoort.... Het gebeurd namelijk onder het rijden, maar heeft niet echt iets rijtechnisch in zich....

Ik heb mijn 4 jarige ruin gekocht als 3 jarige toen hij net gecastreerd was, na 4 weken zijn ze weer op hem gaan rijden en de eerste keer toen hij ging plassen onder het zadel, deed hem dit nog aardig zeer, hij schrok dusdanig dat hij helemaal ging trillen en heel twijfelend plaste.. Daarna heeft hij nog maar 2 keer weer geplast onder het zadel, en alleen na lang wikken en wegen...

Mijn conclusie, hij vind het gewoon doodeng.. NIet erg hoor, ik zou ook schrikken als de eerste ervaring zo was...

Maar.......

Nu heb ik het probleem dat hij op wedstrijd braaf zijn rondjes loopt, tot hij moet plassen, dan slaat hij dicht, in eerste instantie blijft hij goed te rijden, tot hij echt nodig moet, dan wordt hij traag, reageerd wel op het been hoor, maar gaat zo knijpen en wringen in zijn lijf dat hij gewoon niet meer doorloopt, en als ik in kom met mijn been reageerd hij braaf voorwaarts om zodra ik mijn been weer af laat hangen, weer helemaal te gaan knijpen en wringen.... Vandaag voor de zoveelste keer dit probleem gehad, en zelfs 10 minuten naast hem wandelen en hem op zijn gemak stellen helpt niet... Ik weet niet zo goed wat te doen....

Iemand hier een tip....

Jespri

Re: Ruin wil niet plassen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:18

Wat lastig zeg en goed belonnen en heel goed aanhalen als hij het wel doet..

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:23

hmm geen ide,, ik zet even een stipje..
mijn ruin die plast ook nooit tijdens het rijden.. doet hij pas weer als die op stal is.. maar ik heb er geen problemen door..
hij blijft gewoon normaal doorlopen.
Ik denk idd ook dat goed belonen wel zou helpen, maarja als hij het nooit doet, kun je hem moeilijk belonen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:25

Je kan het lief gaan vragen maar zin heeft het niet.
Het paard zal het toch zelf moeten leren weer,en vertrouwen erin krijgen.
Als je merkt dat hij echt nodig moet,iets meer gaan stappen,beetje rustige plek opzoeken en fluiten kan voor sommige paarden wel helpen.
verder kan je er niet veel aan doen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 16:27

Dat fluiten heb ik inderdaad al een paar keer geprobeerd, en dan staat hij alleen maar te kijken, van hey waar komt dat fluiten vandaan :P Dommie :P

Tis echt een heel vervelend en lastig probleem.... Omdat hij het heel goed kan, ook de jury van vandaag zei, je rijdt netjes, paard doet zijn best, maar owh hij moet zo nodig plassen dat het hele beeld vervormt en je daardoor lang neit aan je punten komt....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:28

zou het kunnen helpen dat als je merkt dat hij moet plassen, je eraf gaat en dan aan de hand eventjes gaat lopen?
(wel het zadel er op laten dan)
als hij dan wel plast lijkt me dat iig beter dan doorlopen en dat hij onberijdbaar wordt...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:30

Ook mijn paard plast niet onder het rijden, zelfs mesten gebeurd altijd achteraf. Ik denk dat je hem het beste plassen-op-commando kan aanleren. Dus iedere keer als je hem op stal zet en hij gaat plassen, er een woord of fluitje aan koppelen en belonen. Daarna hopen dat hij dit ook aan de hand wilt doen, bijv in de bak of een andere zachte ondergrond.
Ik heb het bij Juntos ook wel gemerkt dat hij niet lekker liep en dan op stal zijn hooi niet aanraakte maar eerst ging staan plassen. Ook op de wagen doet hij het niet terwijl we toch regelmatig een hele dag weg zijn.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:33

Mijn ruin plast ook niet als ik erop zit. Even afstappen en aan de hand een stukje laten lopen werkt wel als hij echt nodig moet. Als hij dan plassen gaat goed belonen, misschien kun je een trigger installeren, zoals het fluiten, zodat hij leert plassen op commando. Een snoepje geven als hij aan 't plassen is kan ook helpen. Het is idd een lastig probleem, je kunt hem natuurlijk niet dwingen om te plassen :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 16:44

Dat lopen doe ik dus ook, maar dat helpt helaas ook niet...

Wij hebben bedacht om hem maar eens een paar keer gewoon zo te laten lopen, dan zal hij misschien vanzelf wel inzien dat hij beter gewoon kan plassen dan te blijven knijpen enzo.... Probleem is, hij staat ergens op een stal, en ik ben er dus bijna nooit bij als hij plast :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:46

zou je met dat laten lopen niet juist het tegenovergestelde bereiken?
tenminste daar zou ik bang voor zijn....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:50

Wat ik met mijn ruin heb als hij moet plassen en hij durft niet, en dat haal ik ook uit het verhaal van de TS, is dat hij ontzettend veel spanning opbouwd. Het is schadelijk voor de nieren en de blaas om het paard niet de gelegenheid te geven om te plassen en blijkbaar durft het paard niet goed in de nabijheid van mensen en al helemaal niet onder het zadel.
Door even te stappen aan de hand geef je het paard de gelegenheid de spanning af te laten vloeien en tevens een geschikte plek te zoeken, hij moet dan nog steeds zijn angst overwinnen om in jou nabijheid te plassen. Pas als hij zich snel verlost aan de hand, bij voorkeur op commando, zou ik het uitwachten onder het zadel (op commando).
Zulke paarden hebben gewoon plasangst :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:54

Het paard van een kennisje heeft (had) hetzelfde probleem. Door toeval kwam ze er achter dat als zij plast, hij ook gaat plassen 8-) !
Ze liep na een wedstrijd een keertje met hem aan de hand, toen ze zelf nodig moest plassen. Ze dook daarvoor even achter een trailer en hield hem met een hand aan de teugel vast. Prompt begon ´ie zelf ook te plassen :D .
Ze wilde/kon eerst niet geloven dat dit de reden was dat ´ie plaste, dus heeft ze het een aantal keer achter elkaar uitgeprobeerd. En ja hoor, hij doet het iedere keer weer!

Je kan het allicht proberen of het bij hem ook werkt :+ .

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 16:56

Siskeh, daarom open ik een topic, want dat is inderdaad ons idee ook....

Alicia, volgende keer ga ik gewoon weer met hem stappen, hopelijk knapt het dan wat op...
Whahaha sterre :P

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:10

Haha Sterre, dat is pas echt vertrouwen tussen paard en eigenaar :P

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:51

whah sterre.. echt geweldig.. ik zie het al voor me..:P

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:56

Wij hadden op de manege vroeger een ruin die wou nooit in de bak plassen. Hij werd dan heel sloom met rijden, en je merkte gewoon dat hij moest plassen. Tijdens de les, werd hij even snel (met het tuig nog op en om) in stal gezet, ging hij plassen, en daarna konden we weer verder met de les!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:30

Pauline, misschien héél simpel maar gewoon even je zadel eraf halen en zo met hem stappen?
Ik haal niet uit je verhaal op dat hij het erg vind om bij mensen te plassen maar vooral het zadel....
Hij plast wel gewoon waar jij bij bent op stal als je net hebt gereden ofzo?

Het lijkt me wel errug lastig... Mijn merrie plaste liever niet ergens anders dan op stal maar als ze echt moest, deed ze het wel...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:45

Dat kan inderdaad een oplossing zijn... Nooit over nagedacht eigenlijk, hij plast wel hoor, ook wel met zadel op, maar liever niet ergens anders, en zowiezo niet als je op zijn rug zit... Thnx voor het mee denkend :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:11

Baasje plassen en dan paard ook plassen is een vrij bekende ja :-)

Ook het even afstappen, singel gaatje losser. Wat ook wel wil helpen is op de trailer zetten (als hij daar tenminste plast) of in een boks als dat mogelijk is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:13

@apple: werkt dat echt! kan me haast niet voorstellen...
maarja, wat als je zelf niet moet plassen, nepplassen?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:51

HIhih ook maar is proberen dus baasje plassen :P

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:06

Je kan ook een gietertje meenemen. Bij voorkeur gevuld met het water van een ander paard.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:03

RT P -> OPG omdat dit geen rijtechnisch probleem is.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:37

Lastig probleem Pauline, heb er met meerdere paarden ook last van gehad. Om even met je mee te denken:
* Heb je stro/vlas op de trailer liggen, zodat hij vantevoren al de mogelijkheid krijgt om te plassen? Of eventueel tussendoor even erop terug zetten, al lijkt me dat niet bepaald praktisch.
* Even op gras zetten als dat mogelijk is.
* Als je er thuis bij bent, fluiten als hij plast.
* Goed belonen als hij wel plast onder het zadel.

Meestal moeten ze trouwens toch plassen van de spanning...neem niet aan dat hij thuis ook elke x moet plassen onder het zadel. Op de een of andere manier zul je toch nog iets meer naar de ontspanning toe moeten proberen te werken denk ik :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 18:55

Thuis moet hij soms ook plassen, en ook dan is het probleem dat hij het niet wil onder het zadel... Daarom denk ik niet dat het met het rjiden en de ontspanning te maken heeft, want die is er dan nameiljk ook gewoon.... WEl bedankt voor het meedenken :D