(Oud) flessenveulens: opvoeding en rijden: hoe gaat dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

(Oud) flessenveulens: opvoeding en rijden: hoe gaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:10

Wie heeft er een en hoe doe je het precies met de opvoeding? Rijdt je er ondertussen al op en hoe gaat dit?
Ik heb zelf een 2 jarige Fries en wil graag jullie meningen en ervaring hebben. ;)
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-03-09 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Anoniem

Re: Flessenveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:11

Wat is de connectie tussen een flessenveulen en een 2 jarige fries?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:13

Shanna schreef:
Wat is de connectie tussen een flessenveulen en een 2 jarige fries?

Dat hij een flessenveulen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:14

O op die manier, de meeste flessenveulens gaan naar een merrie die nog melk geeft als pleegveulen, als ik een veulen zonder moeder zou hebben zou ik oof via de veulencentrale naar een merrie met doodgeboren veulen opzoek gaan zodat zowel veulen als merrie er beter van worden. Een mens kan nooit tippen aan een paard namelijk!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:18

Shanna schreef:
O op die manier, de meeste flessenveulens gaan naar een merrie die nog melk geeft als pleegveulen, als ik een veulen zonder moeder zou hebben zou ik oof via de veulencentrale naar een merrie met doodgeboren veulen opzoek gaan zodat zowel veulen als merrie er beter van worden. Een mens kan nooit tippen aan een paard namelijk!

Ik heb hem zelf grootgebracht met de fles samen met mijn bazin.
Ik heb hem al 2 jaar, ik vraag ook om ervaringen van mensen die een flessen veulen hebben en of ze hier ook mee in de sport zitten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:53

Ik ken een paard die inderdaad met de fles is grootgebracht en die zit inderdaad ook in de sport! Paard heeft echt vanalles al doorgemaakt en komt elke keer weer in de sport terecht, dus flessen opvoeding of niet maakt wat dat betreft niets uit ;) (Hij is nog groot ook, 170 makkelijk!)

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:21

Ik heb op een stal ook zo'n paard meegemaakt.Deze had totaal geen respect voor mensen want hij zag je als gelijk aan hem.Met als gevolg dat hij je ondersteboven liep enz enz.

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:42

Ik heb er ook een, ook een fries. Hij wordt nu zes. Ontzettend lief, maar ik doe het nooit meer (ik wist het niet toen ik hem kocht). Ik kan er uren over vertellen, maar het belangrijkste: laat hem zo snel mogelijk castreren! Ik weet niet of die van jou nog hengst is, maar die van mij probeerde toen hij drie werd mensen die hij niet kende tegelijkertijd te dekken en aan te vallen, en was echt levensgevaarlijk. Hij ging dan overal doorheen. Zodra hij gecastreerd was was dat gedrag binnen een week minder, maar hij is nog steeds onbetrouwbaar met vreemden die bij hem in het land of de stal komen.

Volgens de veearts zijn veel hengstveulens die met de fles worden opgevoed als volwassen paard zo gevaarlijk dat ze alsnog moeten worden afgemaakt. Merries zijn iets makkelijker. Het is echt iets heel anders dan een "standaard" aggressief of lastig paard. Een goed artikel over oudere flesseveulens, als je engels leest: http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=3287

Veel hangt ook af van hoe "paardig" hij is opgegroeid. Liep hij wel met andere paarden in de wei? en kreeg hij echt de fles of dronk hij zelf uit een emmer?
Randalinpony heeft er ook een, pm haar anders eens.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:51

Ook wij hebben een moederloos fries hengstveulen , maar die wordt door een E-pony opgevoed.
Hij wordt deze maand pas een jaar, dus kan ik je niks vertellen over hoe het verder zal gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:31

Ik heb er 1 en hij loopt in de sport.
Op heftige manier verstoten door de moeder; omver gooien en erop staan trappelen. Eerste jaar helemaal alleen gestaan en alleen neus contact met andere paarden. Met 1 1/2 is hij bij zijn eveneens verstoten half broer komen te staan =draak+draak. Ze hebben hem weggedaan omdat hij inmiddels over de omheining heen klom om gezellig zijn voetje op je schouder te leggen.....
Ik kocht hem als 3 jarige (echt een achterstand waarschijnlijk door een combinatie van onbreken moedermelk en daarna ook niet echt optimale voeding). Toen was het een slappe slungel die géén manieren kende.
Inderdaad over mensen heen lopen etc. inclusief weinig respect voor pijn. Het was meer dan eens raak en het is best wel eens spannend geweest.
Ik heb echt aardig moeten doorpakken bij hem. Stenger dan streng geweest maar hem wel pas laten castreren toen hij 4 was. Hij was toen inmiddels al braaf. Rond die tijd ben ik ook op een andere stal terecht gekomen waar voor hem veel meer te zien/ beleven was.
Nu heb ik het leukste paard wat ik me kan wensen. Erg gezellig en we zijn dikke maatjes.

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:42

Leuk, meer ex-flesseveulens! Dat "goed doorpakken" komt me bekend voor, hij had echt geen gevoel voor persoonlijke ruimte en onze eerste trainingen zagen er dan ook ongeveer zo uit: http://www.youtube.com/watch?v=w7ur3iV6Z34 8-)

Ik moet ook echt altijd streng zijn en dat is nog best wel eens moeilijk, want hij is echt ontzettend schattig. Hij is het meest blije paard dat ik ken. Altijd aan het rennen, bokken, spelen. De wereld is geweldig, en als een mens of paard echt heel erg boos op hem wordt is dat even heel erg, maar bijna meteen weer vergeten. En hij is echt dol op me: hij komt altijd zo hard mogelijk aangalopperen als hij me ziet, staat het liefst met zijn hoofd onder mijn arm en kijkt me echt heel sneu na als ik wegga. in zijn dromen ligt hij bij mij thuis op de bank met zijn hoofd op schoot tv te kijken, denk ik.

Hij is trouwens opvallend gezond. Hij glanst altijd, is nooit ziek, heeft nooit mok of koliek gehad en ook diepe wonden helen snel en zonder littekens. Rontgenfoto's zijn perfect. Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken over de lichamelijke gevolgen van flesvoeding voor de sport.
Wat wel schade veroorzaakt: hij lijkt nauwelijks pijn te voelen. Stroomdraad of sloten zijn geen enkele barriere, hij is ook al door twee houten omheinigen en een boxdeur gelopen. Hij heeft zichzelf vorig jaar aan vier benen kreupel gerend in de wei. Hij zit altijd onder de wonden omdat hij de andere paarden irriteert met zijn lompe gedrag, maar hij geeft er niets om.

Ik rijd (nog) niet echt op hem, ik heb toen hij twee was een ongeluk gehad en ben nog aan het revalideren. Soms hobbel ik een rondje. Hij is dus vooral door anderen gereden. Rijden was geen enkel probleem als de ruiter iets deed wat hij leuk vindt (bosritten die de kant op gaan die hij wil) maar bij al het andere staat hij bij voorkeur stil en knappe jongen die hem aan het lopen krijgt. Meerdere goede trainers kregen hem bijvoorbeeld al niet gelongeerd, hij was gewoon nergens van onder de indruk.
Ik hoop deze zomer goed genoeg te zijn om zelf echt te gaan rijden, we zullen zien hoe dat gaat. Ik hoop voor je dat die van jou hier makkelijker mee is.

Wat ik je in ieder geval aanraad: laat zoveel mogelijk mensen met hem omgaan. Ik weet niet of het ook een eigenschap van flesseveulens is, ik heb de anderen er niet over gehoord, maar mijn paard generaliseert niet naar "mens", maar maakt een verschil tussen mensen die hij al kent en vreemden. Hij wil van iedereen de volledige aandacht en als hij die niet krijgt (omdat ze een ander paard uit de wei willen halen bijvoorbeeld) wordt hij kwaad en valt hij ineens aan. Als diegene hem dan goed duidelijk maakt dat hij/zij de baas is onthoudt hij dat en probeert het niet meer bij die ene persoon, maar bij iedere volgende nieuweling is het precies hetzelfde liedje. Ik weet niet hoe ik dit op moet lossen (hij doet het niet als ik erbij ben), dus zorg ik maar dat hij op een stalling staat waar weinig vreemden komen, of waar losse paddocks zijn. Ik kwam hier pas achter toen hij van de hengstengroep naar een pensionstal verhuisde. Is er iemand die dit herkent?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:44

In het geval van de TS gaat het om een 2 jarige.
Dan zou ik juist kiezen voor veel omgang met paarden ipv met mensen.
Te veel omgang met mensen heeft juist voor de ellende gezorgd bij mijn paard.

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:14

Je hebt helemaal gelijk. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat zo vanzelf sprak voor een flesseveulen dat ik het niet meer hoefde te noemen, maar ik kan zien hoe het anders opgevat kan worden.

Ik bedoel met "zoveel mogelijk (= aantal) mensen met hem om laten gaan" ook echt iets anders dan "hem zoveel mogelijk (= tijd) met mensen om laten gaan" Dat laatste is inderdaad het slechtste idee ooit. Het eerste, laat ook anderen dan de vaste verzorger eens voeren, controle lopen etc, zou ik zeker wel doen.

Edit: Nu je het zegt, ik ging ervan uit dat TS het paard in de groep heeft staan en er niet mee getut wordt. Als dat niet zo is, is dat het eerste wat je moet doen Sieppus, anders krijg je later echt problemen.
Laatst bijgewerkt door Raaf op 10-03-09 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:19

Even volgen...

Mijn paard is ook een flessenveulen.
Hij is 1.78 en ik heb hem ook in de sport uitgebracht, helaas heb ik hier zelf nu geen tijd meer voor.
Hij is wel eens een periode lastig geweest (vanaf een jaar of vier), maar ik durf niet te zeggen dat dit hierdoor komt, verder is hij wel eigenlijk nergens bang voor en ontzettend slim, gelukkig is hij ook goed opgevoed ;)

Mandy

Re: (Oud) flessenveulens: opvoeding en rijden: hoe gaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:22

op mijn stage bedrijf stond ook een paard dat door de mens mt fles was opgevoed. dit paard was ondertussen ook makkelijk 1.70 en is politiepaard geworden, t negatieve dwars door mensen heen lopen, heeft hier dus postief uitgepakt

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:33

Raaf schreef:
Ik moet ook echt altijd streng zijn en dat is nog best wel eens moeilijk, want hij is echt ontzettend schattig. Hij is het meest blije paard dat ik ken. Altijd aan het rennen, bokken, spelen. De wereld is geweldig, en als een mens of paard echt heel erg boos op hem wordt is dat even heel erg, maar bijna meteen weer vergeten. En hij is echt dol op me: hij komt altijd zo hard mogelijk aangalopperen als hij me ziet, staat het liefst met zijn hoofd onder mijn arm en kijkt me echt heel sneu na als ik wegga. in zijn dromen ligt hij bij mij thuis op de bank met zijn hoofd op schoot tv te kijken, denk ik.

Ik heb er precies zo eentje. :D

De mijne was met 2 maand wees.
Is wel in een kudde opgegroeid verder maar natuurlijk veel in mensen handen geweest.
Hij is nu 3 en moet nog worden ingereden.

Heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat flesseveulens ons mensen als soortgenoten zouden kunnen zien.
Maar logisch is dat natuurlijk wel.
Gelukkig hebben wij dan toch het goede gedaan.
Hebben ons kleintje bij de tinker die we toen hadden in stal gezet om m paardengedrag bij te laten brengen.