Dominante shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Dominante shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 14:39

Omdat in december vorig jaar mijn pony is overleden, hebben we eind december er een shet bij gekocht als maatje voor onze andere D-pony. Een heel lief, nieuwsgierig en knuffelig ding.
De pony's moesten uiteraard aan elkaar wennen. De D-pony was hele dikke maatjes met mijn overleden pony, ze hadden 15 jaar bij elkaar gestaan. Nu met de nieuwe shet was het natuurlijk niet meteen dikke mik, maar het leek te komen. We waren er al achter dat we ze gescheiden moeten voeren (ze staan 24/7 buiten): de shet valt de D-pony anders aan. Zo gezegd zo gedaan en op deze manier gaat het goed. We merken dat ze steeds meer maatjes worden. Maar nu zag ik vandaag ineens dat de shet de D-pony ineens aanviel: hij beet in zijn nek/schouder en laat niet zomaar los. De D-pony gilde het uit en wist zich uiteindelijk los te krijgen. Vlak daarna rende hij naar zijn schuilstal en ging daar staan hinneken/piepen. Toen ik er naartoe ging wilde hij mij niet aan de bijtplek laten komen. het is geen wond, maar wel pijnlijk voor hem. Ik heb de schuilstal dichtgedaan, zodat hij even tot rust kan komen en de shet niet bij hem kan.

Voor zover ik zag was er geen directe aanleiding voor deze aanval.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Ze staan nu een dikke twee maanden bij elkaar. Is dit nog steeds om de rangorde te bepalen? Moet ik me hier zorgen over maken of moet ik ze het gewoon laten uitzoeken? Ik vind het erg moeilijk om dit aan te zien.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:47

Lijkt me erg vervelend.Voor je D pony haal je er een maatje bij,maar het maatje terroriseert hem.Je kunt het nog even aankijken,maar als het niet beter wordt en je d pony heeft er onder te lijden dan lijkt het me voor de paardjes wel beter om ze weer uit elkaar te halen.Misschien heb je gewoon een hele dominante shet.Ze kunnen ook een grotere pony enorm blesseren hoor,vlak ze niet uit!Aan jou hoe lang je het nog aan wilt kijken.

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:49

Is de shet een merrie of een hengst en de D-pony?
Bij een hengst kan het nog steeds zijn om de rangorde. Had je gezien wat de D-pony deed voordat hij/zij gebeten werd? en wat deed de Shet voor de bijt-partij... Dat verklaart soms veel van het gedrag. Misschien moet je ze even een paar daagjes uit elkaar houden en dan kijken hoe het gaat. Als het weer fout gaat zijn het misschien gewoon niet zo'n goede maatjes, dat kan ook.
Clim_bling

xjudithx

Re: Dominante shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 14:53

Het zijn alletwee ruinen. Bij hengsten of merries zou ik dit gedrag eerder verwachten. Ik heb niet heel duidelijk gezien wat er voor de aanval gebeurde, het leek alsof ze gewoon stonden te grazen. Maar dat weet ik dus niet 100% zeker.
Het gekke is dat ze toch ook echt maatjes lijken te worden: de shet crosste als een gek door de wei toen de D-pony vanmorgen even de wei uit was en toen de pony weer de wei in werd gezet gingen ze meteen bij elkaar staan.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:00

een echte haat-liefde verhouding dus :D .Ik heb twee shetten die al jaren samen lopen,maar och en wee,probeer ze niet in 1 stal te zetten want de een trapt de ander (bij wijze van)ongelukkig.En ze kunnen niet zonder elkaar....(als je maar 1 meeneemt bleren ze alles bij elkaar)meestal gaat het om eten als de dominante aanvalt,maar soms ook zo uit het niets,dan kwam de ander te dichtbij ofzo.

clim_bling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:01

Misschien hadden ze gewoon even een meningsverschil ,dat hebben mensen ook wel eens toch?
Ik zou een paar daagjes wachten (tenzij de Shet helemaal over zijn toeren raakt vanwege het missen van zijn maatje!)en ze dan weer voor zichtig bij elkaar zetten.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:17

Traber schreef:
een echte haat-liefde verhouding dus :D .Ik heb twee shetten die al jaren samen lopen,maar och en wee,probeer ze niet in 1 stal te zetten want de een trapt de ander (bij wijze van)ongelukkig.En ze kunnen niet zonder elkaar....(als je maar 1 meeneemt bleren ze alles bij elkaar)meestal gaat het om eten als de dominante aanvalt,maar soms ook zo uit het niets,dan kwam de ander te dichtbij ofzo.

Daar lijkt het inderdaad op. Maar ik vind het zo sneu om te zien voor de D-pony. Toen we de shet kochten werd gezegd dat hij niet dominant was naar andere pony's toe, hij zou niks doen, tenzij de ander wat deed. Ik heb aan de ene kant het gevoel dat het wel goed komt, maar aan de andere kant wil ik ook het beste voor onze D-pony. Ze een paar dagen uit elkaar halen is geen optie. Ze staan nu wel even apart omdat ik de stal van de D-pony dicht heb gedaan, maar straks zet ik die weer open, hij moet toch ook naar buiten kunnen.
Overigens was toen onze andere pony nog leefde, deze pony juist dominant. Hij viel niet aan, maar dreigde wel. De andere pony was heel lief en liet altijd de baas over zich spelen. Het zou natuurlijk kunnen dat de D-pony nu ook dreigde en dat de shet dat niet pikte, maar dat heb ik niet gezien. Nogmaals: het leek alsof ze gewoon rustig stonden te grazen. Na de bijtactie ging de D-pony overigens nog wel dreigen met zijn kont naar de shet toe.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:07

PP > OPG

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:22

Nog een aanvulling: toen ik de deur van de stal weer open zette zodat de D-pony de wei weer inkon, zag ik dat hij de shet wel een beetje uitdaagde door extra dicht langs hem te lopen. Ik vermoed dus dat het van twee kanten komt. Maar nogmaals: voor de aanval zag ik niets gebeuren.
En verder stonden ze dit weekend ook weer lekker bij elkaar te suffen in de wei. Dus het is echt een haat-liefde verhouding, of er moet nog steeds worden uitgevochten wie de baas is.
Ik hoop eigenlijk op de laatste optie, anders blijft dit maar doorgaan.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:50

Ik zou het nog even aankijken als ik je was.het is voor beide wennen.misschien groeien ze naar elkaar toe... :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:55

ja ik zou het ook nog even aankijken.
Het hoeft niet altijd meteen goed te gaan.
Ik heb hier ook 2 shet merries die als ze bij elkaar in de stal zouden moeten het toch echt niet goed komt.
Maar ze kunnen elkaar ook niet missen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:25

Ik zal het aankijken. Ik hoop alleen wel dat onze oude D-pony hier niet onder lijdt. De shet was per slot van rekening gekocht om als maatje voor hem te dienen: hij moet er juist blij van worden.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:06

misschien is je shetlander jaloers dat je de d pony wel rijd en hem niet ( kan natuurlijk niet) maar ze kunnen gewoon jaloers zijn, dat had ik ook met mijn verzorgpony`s .. ik heb ze gestraft als ze bijv. bijt.

dat helpt wel.. maar ook wel weer belonen(A)