Bit niet inwillen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viola_x_King

Bit niet inwillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:26

Hee, nou. ik heb een verzorgpony Viola. maar ze wil maar niet haar bit in doen met het rijden. dan ben je er eeen half uur mee bezig :( .

Hebben jullie tips?

StillAngel

Re: Bit niet inwillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:27

Suikerklontje op je hand doen samen met het bit en dan proberen in te doen? ;) En anders eens bitloos rijden als je het allemaal vertrouwt?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:28

Kijk eens of je paard last van zijn tanden heeft. Een paard wil zijn bit niet in om een reden. Dus of pijn aan zijn tanden, of een te harde ruiterhand, of een niet passend bit. Of gewoon het werk dat je doet niet leuk vinden.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:28

is er misschien een reden voor?
wellicht heeft ze last van haar mond en maakt het bit dat erger?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:35

RT P -> OPG, omdat dit geen rijtechnisch probleem is maar gedrag van het paard.

Viola_x_King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:44

Sim0ne schreef:
Kijk eens of je paard last van zijn tanden heeft. Een paard wil zijn bit niet in om een reden. Dus of pijn aan zijn tanden, of een te harde ruiterhand, of een niet passend bit. Of gewoon het werk dat je doet niet leuk vinden.

Ja, maar dat heeft ze altijd al gehad ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:34

Veel geduld, niet dwingen, belonen. Dat zijn eigenlijk de toverwoorden.

Ga zeker niet dwang uitoefenen bij het bit in doen. Wacht net zo lang totdat het paard klaar is het bit aan te nemen. Doet die dit dan zeer goed belonen!! eventueel met een snoepje. Zodat je het leuk houdt voor het paard (al gaat m'n voorkeur niet uit naar een voedselbeloning omdat ze daar weer opdringerig van kunnen worden)

Dat je daar in het begin een uur mee bezig bent maakt helemaal niets uit. Je krijgt waarschijnlijk wel lamme armen :+ maar je moet er wat voor overhebben.

Zeker als het jaren zo gaat denkt het paard ook ohww komen ze me weer dwingen dat bit in te doen, nou dacht het even lekker niet.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:20

Ik ben het helemaal eens met de mensen boven mij ^^
Misschien is het ook een idee het bit wat aantrekkelijker te maken =) In de winter, als het bit bijna bevroren is, vinden paarden het ook niet prettig zo'n ijskoud ding in hun mond te hebben. Verwarm hem dus eerst even met je handen o.i.d.
Ook kan je proberen het bit even tussen wat biks of muesli te leggen, en zorgen dat er wat van de smaak aan blijft zitten (beetje eroverheen wrijven o.i.d). Heeft ie een lekker smaakje, en dus heeft hij een reden om wel het bit aan te nemen =)

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:24

Je kan ook een bit met een smaakje nemen? Die zijn er ook te koop. Een manegepony bij ons wou ook nóóit zijn bit in doen. Toen hadden ze dat geprobeert, en nu doet ie het wel. (Ze hebben voordat ze dat deden wel de tandarts erbij gehaald hoor, om zeker te weten dat het niet aan zijn tanden lag :))

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:50

niet tegen de tanden drukken (dat bit)
doe een vinger in de moethoeken en dan doen
ze wel open, verder zou ik anders een klein
stukje wortel ofzo ervoor houden

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:01

je kunt bij de dierenarts het gebit na laten kijken, dus even tegen de eigenaar van je pony zeggen:)
ook kun je honing en stroop op het bit doen, vinden ze vaak ook heel lekker
vinger in de mondhoeken steken helpt vaak ook
nog veel succes!
groetjes maaike

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:11

Ze doet het al heel lang zeg je.Is haar gebit wel al eens goed nagekeken?Als ze haken op hun kiezen hebben kunnen ze hun mond goed kapot hebben hoor.En dan zo'n bit ertegenaan doet dan pijn.Ze doet het al lang is geen reden om aan te nemen dat het met haar gebit wel goed zal zitten.Verder kan het zo zijn dat ze het een niet zo'n prettig bit vindt.Sommige paarden vinden een dik bit lekker,maar die van mij niet,die wil liever een dunner bitje.Gewoon uitproberen.

ro0szz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:51

Mijn paard wou nooit z'n bit in doen. Je moet een snoepje op je hand leggen met het bit. Dan doe je makkelijk in. ;)

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:20

Je kan een bit koopen die smaakt naar appel of wortel ofsoow
Mijn paard will het bit ook neit in maar wij doen het met een snoepje..XD

selma_rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:13

wat honing of stroop op het bit smeren, wel eerst testen of ze het wel lust. Soms heb je paarden die het niet lekker vinden.

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:46

Dat herken ik, die van de buren doet het ook. Alleen hij doet het gewoon om te etteren, niks aan de tanden etc. Gewoon iets op het bit smeren, zoals honing? ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:53

Ik doe een klein handje voer erbij. Voordeel daarvan t.o.v suikerklontje of stroop/honing is dat je af kunt bouwen, je kunt steeds iets minder geven (en dan evt. de rest nadat ze het goed heeft ingenomen, als beloning) tot ze het bit inneemt zonder hulpmiddelen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:12

Laat in elk geval een deskundig iemand naar haar gebit kijken, misschien wordt je daar wat wijzer van. Als er niets aan de hand is kun je inderdaad proberen haar een snoepje voor te houden of het bit even in suikerwater te leggen. Je kunt ook proberen het bit aan 1 kant los te maken en met behulp van je vingers in haar mondhoek te proberen het bit in haar mond te krijgen.

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:03

Bit, tegen de tanden houden, en dan 1 vinger in de mondhoek duwen en dan haar gehemelte aanraken, dan zou ze haar mond snel open doen en dan moet je er dus ook voor zorgen, dat je hem meteen indoet.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:03

Mijn paardje doet het ook, echt super irritant.
Moest altijd eerst me vinger in zijn mondhoek doen, en dan kon ik het bit erin doen.
Nu doe ik het met een snoepje, en dan het bit ervoor leggen.
Als hij weet dat hij z'n hoofdstel om moet, gaat hij al helemaal kijken of er ook iets te eten valt.
Dus nu krijg ik het hoofdstel wel in *D

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:10

ik had dit probleem ook met me oude verzorgpaard. de eigenaresse legde altijd 2! snoepjes op der hand en dan deed ze het bit in. zo wou ze het leuk voor hem maken. het gevolg hiervan was dat als je geen snoepje had hij het bit gewoon niet indeed. je kan best af en toe een snoepje geven maar ik vind het verkeerd om je paard aan te leren dat ie een snoepje krijgt bij het bit indoen.

een oplossing: veel oefenen en geduld hebben, het is heel vervelend maar je pony zal toch gewoon moeten leren luisteren. misschien kan er ook een andere oorzaak zijn b.v. pijn in de mond of een vervelende ervaring.
en heb je al gevraagd aan de eigenaar of hij/zij dit probleem ook heeft? niks om je voor te schamen hoor en misschien kunnen jullie samen een oplossing verzinne.

succes ermee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:13

MisteryHorse schreef:
Bit, tegen de tanden houden, en dan 1 vinger in de mondhoek duwen en dan haar gehemelte aanraken, dan zou ze haar mond snel open doen en dan moet je er dus ook voor zorgen, dat je hem meteen indoet.

Jahoor, echt aanrader. ik mocht een keer een driejarige inrijden die ze op deze manier ook bitwijs hadden gemaakt. Ben een half jaar bezig geweest voor ze normaal het bit aannam. Vooral met een bit tegen de tanden aanzitten is funest en met je vingers in het gehemelte poeren??? Werkelijk ik snap niet hoe mensen alleen al op het idee komen. :(

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:17

Ik zou hier niet direct een medische reden achter zoeken hoor, tenzij ze ook onder het rijden vervelend op het bit reageert, bit vastpakken, contact voorkomen of schudden met het hoofd.

Het bit idd niet tegen de tanden aandrukken maar gewoon hand over de neus zodat ze het hoofd niet naar boven kan doen en dan vinger in de mondhoek zodat je het bit makkelijk in krijgt. Als je doorzet lukt het vanzelf.
Ik zou persoonlijk niet met je vinger tegen het gehelelte aanduwen? Je vinger in de mondhoek is genoeg!

Die opmerking van bitloos rijden vind ik persoonlijk erg apart.. Waarom direct bitloos rijden als een paard lastig doet met optuigen. Zou je ook direct zonder zadel rijden als het paard met aansingelen protesteert?

Succes!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:55

Kun je niet eens proberen om een vinger op het tandvlees te duwen ( zachtjes ) en dan doen ze hun mond altijd wel open ! :D

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:55

Lijkt me niet de beste oplossing. Ja hij zal waarschijnlijk zijn mond open doen (wat zou jij doen) maar is niet echt een prettig gevoel.
Ik zou toch voor de zekerheid even zijn gebit laten nakijken. En dan rustig aanproberen en zoals mensen voor me al hebben aangegeven; al duurt het een uur, je paard moet op zijn gemak zijn om een bit in te doen. ls hij eenmaal op zijn gemak is moet het ook een stuk makkelijker gaan.
En anders kun je het inderdaad proberen door het bit samen met een beetje voer te geven. Het voordeel hiervan is dat je het langzaam kan afbouwen.