nieuw paard in nieuwe kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

nieuw paard in nieuwe kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:40

zondag komt mijn nieuwe paard maar moet ik haar dan eerst een paar dagen op stal zetten of niet? want de een zegt van wel en de ander van niet en nou weetnik het niet meer :n
de paarden waar ze bij komt daar zijn wel 2 paarden ofzo echt de baas.
ik hoop dat jullie me willen helpen:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:25

Ik lees even mee want mijn paard komt ook zondag :):) en wie weet komt er nog wel een goede tip langs.

Bij de stal waar hij komt te staan staan de paarden overdag buiten en 's avonds en 's nachts op stal. Buiten komt hij eerst in zijn eentje in een paddock te staan, maar wel naast andere paddocks zodat hij de andere paarden goed kan zien. Als hij een beetje gewend is en heeft kunnen snuffelen aan de andere paarden komt hij in een paddock met een "makkelijk" paard, dus een sociaal dier. En dan maar hopen dat hij goed integreert :Y) Ik maak met nog het meest zorgen over het op stal zetten, hij heeft altijd buiten gestaan en ik heb geen flauw idee hoe hij op een stal reageert :=

Hoe is de situatie bij jullie op stal? Wat is de normale gang van zaken mbt buiten laten staan en op stal staan? Denk dat je paard het wel lekker vindt om de spanning van zich af te kunnen rennen, niet alleen als je 'm van de trailer haalt maar ook daarna, zo lang het maar veilig blijft :)

MilesNF

Re: nieuw paard in nieuwe kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:33

Ik denk dat het afhankelijk is van de ruimte die de paarden hebben. In een klein paddockje lijkt het me geen slim idee. Hebben ze echt de ruimte om weg te komen dan zou ik hem er al vrij snel bijzetten (hoeft niet gelijk op de dag van aankomst, maar wel de dag erna), ze zullen het toch even moeten uitvechten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:35

In ieder geval eerst samen met 1 ander paard dan, 'm meteen met de hele kudde confronteren lijkt me een beetje té :=

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:51

Heb mijn paardje ook nog niet zo lang, maar die werd de volgende dag gelijk met de groep in de bak losgegooid tijdens het uitmesten. Ze moeten toch een keer bepalen wie welke plek in de rangorde in neemt. Alleen wel zorgen dat er voldoende ruimte is om te vluchten als dat nodig is. Ziet er soms misschien beetje eng en gevaarlijk uit in het begin maar dat is heel normaal en gaat vanzelf weer over als de rust gevonden is.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:56

Ik zou je paard rustig laten wennen, Ik sta nu op mijn tweede stal en bij beiden heb ik eerst een aantal dagen gewacht met rijden. Uit de trailer inderdaad losgooien, mooie bokkensprongen maakte íe van de spanning. Verder overdag apart buiten zetten maar wel zo dat hij de anderen kan zien. Vooral in de vorige kudde is hij een week lang heel erg gebeten, had zo'n 30 kleine beetjes op zijn lijf, zo zielig |( , is om de rangorde te bepalen. Op deze stal ging het in de kudde veel beter, heeft eigenlijk altijd wel een maatje. Kelly ik zou de eerst dagen wel wat met je paard gaan doen, rondlopen, kan ook ernaast als ze alles nog eng vindt, of in een klein afgescheiden stukje land laten kennismaken met de andere paarden. En na een aantal dagen bij de andere paarden zetten, succes!!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:04

PP > OPG

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:46

therese42 schreef:
Ik zou je paard rustig laten wennen, Ik sta nu op mijn tweede stal en bij beiden heb ik eerst een aantal dagen gewacht met rijden. Uit de trailer inderdaad losgooien, mooie bokkensprongen maakte íe van de spanning. Verder overdag apart buiten zetten maar wel zo dat hij de anderen kan zien. Vooral in de vorige kudde is hij een week lang heel erg gebeten, had zo'n 30 kleine beetjes op zijn lijf, zo zielig |( , is om de rangorde te bepalen. Op deze stal ging het in de kudde veel beter, heeft eigenlijk altijd wel een maatje. Kelly ik zou de eerst dagen wel wat met je paard gaan doen, rondlopen, kan ook ernaast als ze alles nog eng vindt, of in een klein afgescheiden stukje land laten kennismaken met de andere paarden. En na een aantal dagen bij de andere paarden zetten, succes!!

dankje;) ik was al van plan om de eerste dagen wat met der te gaan doen gewoon een rondje lopen leert ze de omgeving ook een beetje kennen. en na een paar dagen ga ik rijden in het land bij de stal. er is bij ons op stal 1 paard ze bijt ieder paard als er iemand in het land komt omdat zij aandacht wil en een ander paard ook maar wel ff minder als die ander. maar ik zet haar eerst ook in een apart land en misschien met een ander paard erbij als die baas dat goed vind:)

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:47

Bij ons komt de nieuwe aanwinst binnen een maand. *D
Ik heb 4 verschillende weides naast elkaar en een stal voor ieder paard. Ik zet de 2 paarden die bij ons staan op een andere weide dan het nieuwe paard, maar wel zo dat ze elkaar kunnen begroeten en ruiken.
Ik gebruik dus de 2 weiden die naast elkaar liggen. Van zodra ze al een beetje hebben kunnen ruiken en gek doen, zet ik ze samen. Dan kan na 1 dag zijn, of na een paar dagen. Ik wacht de situatie af.

succes ermee en veel plezier!!!

xxxxx

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:49

Toen mijn paard net aankwam ging die direct de groep in. Ze had wel de ruimte om weg tekomen. Dit ging meteen goed. Maar sommigen kunnen beter ook eerst een paar dagen wennen en dan in de groep. Ligt eraan hoe de groep en het paard is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:51

Wat ik al een paar keer gedaan heb is het volgende, eerst mijn poown in de bak gezet, even een half uurtje laten verkennen, en dan de meest onderdanige van de kudde erbij.
Daarna alles bij elkaar..

Wel zorgen dat je eventueel in kan grijpen..

succes en veel plezier

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:54

Ik heb altijd mijn paarden er "gewoon" bij in gedaan.
Maar alleen als het nieuwe paard gewend was om met meerdere te lopen. Ze kennen dan de lichaamstaal en zullen zich snel aanpassen.

Ook moet de wei/paddock natuurlijk ruim genoeg zijn en de 1ste dagen voer ik dan op meerdere plekken bij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:11

Ah, dat scheelt ook al, op de nieuwe stal wordt in de paddocks niet gevoerd. Scheelt weer gevechten :P