Paard doet tong tussen voortanden en mond open...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MonAmieC

Paard doet tong tussen voortanden en mond open...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:06

Hoe gaan juryleden ermee om als een paard op het puntje van z'n tong bijt en soms z'n mond een klein stukje open doet?
Krijg je hier meteen minpunten voor of meestal gewoon een aanmerking (of dat niet eens)?
Is ook iemand anders met dit probleem bekend en hoe zorg jij ervoor dat je paard dit veel minder doet?

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:09

Het komt waarschijnlijk wel op je protocol te staan en het zal je punten gaan kosten, want het is een vorm van verzet of 'beter' gezegd: Het paard is niet volledig ontspannen. (anders klinkt het meteen alsof jij (?) iets fout zou doen)

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:13

Het gaat niet om mijn paard maar om het paard van een kennis van me. Ze zit er heel erg over in dat ze minpunten krijgt als haar paard dit tijdens een proef doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:28

MonAmieC schreef:
Het gaat niet om mijn paard maar om het paard van een kennis van me. Ze zit er heel erg over in dat ze minpunten krijgt als haar paard dit tijdens een proef doet.

Vaak (niet altijd!!!) duidt dit op een probleem tussen paardemond en ruiterhand.
Het is natuurlijk onmogelijk om te zeggen wat er eventueel aan de hand kan zijn, aangezien we niet weten hoe ze rijdt. Laat haar dit eens overleggen met haar lesgeefmens.

Wat de jury ervan vindt, zou ik niet mee zitten. Het gros is niet in staat het correct te interpreteren en de enkeling die het wel kan, zal er waarschjnlijk ook iets zinvols bij zetten.
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-03-09 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MonAmieC

Re: Paard doet tong tussen voortanden en mond open...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:30

Ik heb haar ook aangeraden om priveles te nemen (ze heeft dit paard nog niet zo heel lang).
Dan kan er in ieder geval uitgesloten worden dat het door de ruiterhand komt (of juist wel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:45

ikke schreef:
MonAmieC schreef:

Vaak (niet altijd!!!) duidt dit op een probleem tussen paardemond en ruiterhand.
Het is natuurlijk onmogelijk om te zeggen wat er eventueel aan de hand kan zijn, aangezien we niet weten hoe ze rijdt. Laat haar dit eens overleggen met haar lesgeefmens.

Wat de jury ervan vindt, zou ik niet mee zitten. Het gros is niet in staat het correct te interpreteren en de enkeling die het wel kan, zal er waarschjnlijk ook iets zinvols bij zetten.

Mee eens..
Verder zou ik persoonlijk ook even mijn bit checken.. wellicht dat dit niet het juiste bit is voor het paard. En zit hij meer in de weg dan dat hij goed doet (lees te dik, te dun, te klein/klein, te scherp etc..)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:16

ook mijn 1e reactie, kijk of het bit goed zit-past en laat de tandarts ook eens kijken, misschien zit er wel een wolfstandje in de weg.
Als het paard toevallig een smalle mondspleet heeft en een nu een dik bit in zit dan past die tong er niet meer bij. Een dik bit is dus ook niet altijd minder scherp dan een dun bit, dus kijk naar de bouw van de mond voordat je er een bit inhangt.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 16:07

Paard heeft op aanraden van een ruitersportzaak een mylerbit omdat volgens de verkoopster het paard weinig ruimte in de mond heeft. Er is al een tandarts bijgeweest en ik begreep dat die niets heeft gezegd over weinig ruimte in de mond.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:09

is die verkoopster bij het paard geweest dan? en heeft die tandarts wel gekeken naar de mondspleet en heeft de eigenaar daarom gevraagd omdat er problemen waren met het bit?

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:24

De verkoopster was bij het paard voor een zadel, dus die heeft het paard wel gezien. De tandarts was daarvoor al geweest. De tandarts is ter controle geweest om uit te sluiten dat het probleem door het gebit kwam.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:44

ik heb persoonlijk niet zoveel vertrouwen in verkoopsters van paardenzaken als het gaat om zadels en bitten.... Ik zou dan liever bij een goede instructeur of iemand die veel probleempaarden in handen krijgt gaan navragen.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:47

Ik vond het ook apart dat de verkoopster er iets over zei en de tandarts niet. Ik weet niet of het paard dit ookal in deze mate deed toen het nog met een 'normaal' bit werd gereden.
Ze krijgt als het goed is binnenkort priveles en hopelijk verbeterd het dan.

sya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:43

een paard van een vriendin deed het ook nu geeft ze hem voor ze de proef in gaat een stukjes appel met een soort stukjes bijenwas er in, ook kan je proberen om een speciale bit met een soort ijzeren flapje erin (kijk uit voor zijn gehemelte) of wat ook helpt een dik elastiek om zijn bit doen(het bit wat hij/zij nu heeft) en dan gewoon gaan rijden en wat ook helpt het is miss vies maar het help zand op zijn tong/mond doen

groetiess

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:26

sya schreef:
een paard van een vriendin deed het ook nu geeft ze hem voor ze de proef in gaat een stukjes appel met een soort stukjes bijenwas er in, ook kan je proberen om een speciale bit met een soort ijzeren flapje erin (kijk uit voor zijn gehemelte) of wat ook helpt een dik elastiek om zijn bit doen(het bit wat hij/zij nu heeft) en dan gewoon gaan rijden en wat ook helpt het is miss vies maar het help zand op zijn tong/mond doen

groetiess

Dus het maakt geen moer uit waarom het paard het doet (voor hetzelfde geld heeft het dier pijn..), we dwingen hem, desnoods met geweld, om zijn tong binnen te houden en zijn mond dicht..

Lekker advies zeg!! ;(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:07

Sya, ik ben het met Troi eens, je hoort uit te zoeken wat de oorzaak is niet het gevolg weg te nemen door dit soort idiote maatregelen!

Is die privéles inmiddels al geweest en is er een oplossing gevonden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:14

Kan ook gewoonte zijn en juist en soort ontspanning.
Net zoals en tick.
Echter kan het ook door het bit komen, door de ruiterhand, door het zadel of door elders pijn in het lichaam.

Doet het paard ook zijn tong uit z´n mond bij het?

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:00

De tips van Sya zal ik haar ook zeker niet aanraden. Ze moet gewoon proberen dit rijkunstig op te lossen.
Haar zadel is al aangepast, en de tandarts is dus ook al geweest.
Afgelopen week sprak ik haar en had ze nog geen priveles gehad. Ze had er al wel voor gebeld, maar het kwam steeds niet uit dus het gebeurd wel op korte termijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:55

superwoman schreef:
Doet het paard ook zijn tong uit z´n mond bij het?

huh, laatste woord is weg :o

doet hij het ook bij het longeren?

Een osteopaat laten komen is ook vaak verstandig en niet zo duur.
Maakt het rijden vak weer wat makkelijker. (hangt natuurlijk wel af van de bekwaamheid van de ruiter, want sommige kunnen het paard in 1 uurtje weer vast rijden :P )

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:58

Ik zal eens vragen of hij het ook bij het longeren doet. Eerlijk gezegd verwacht ik van niet, want zolang ze niet veel van hem vraagt dan doet ie het tijdens het rijden niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:01

MonAmieC schreef:
Ik zal eens vragen of hij het ook bij het longeren doet. Eerlijk gezegd verwacht ik van niet, want zolang ze niet veel van hem vraagt dan doet ie het tijdens het rijden niet.

Dan is het iig spanning.
Spanning kan komen door de ruiter (verkeerd of overvragen) of door pijn.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 16:04

Ik heb laatst van anderen begrepen dat hij het bij de vorige eigenaren het ook wel eens deed (niet 100% zeker) dus het kan ook wel een gewoonte zijn geworden. Ze krijgt nu snel priveles van een hele ervaren insructrice dus dan komt er vast wel een oplossing.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:09

MonAmieC schreef:
Ik heb laatst van anderen begrepen dat hij het bij de vorige eigenaren het ook wel eens deed (niet 100% zeker) dus het kan ook wel een gewoonte zijn geworden. Ze krijgt nu snel priveles van een hele ervaren insructrice dus dan komt er vast wel een oplossing.

Als die het niet constant doet, is het slechts bij spanning een 'gewoonte' (een gewoonte om met de spanning om te gaan). Daar kun je vaak nog wat aan doen.