Ik heb een (bijna) 3 jarige kwpn x fries. Ik ken hem vanaf een half jaar oud en afgelopen zomer heb ik hem gekocht (maar hij staat nog op dezelfde plek) en ben dus pas vanaf toen echt met hem bezig gegaan. Het probleem blijft zn voetjes optillen en vooral vasthouden. De smid is vandaag geweest (ik was er zelf niet bij) en ik hoorde dat hij dus weer onmogelijk was en dat hij 1 achterbeen nauwelijks heeft kunnen doen. Met dit topic wil ik dus tips vragen want komende tijd ga ik weer hard oefenen!
Allereerst even wat belangrijks, zijn karakter en leven tot nu toe: Het eerste half jaar van zn leven heeft hij bijna geen mens gezien en is niet in handen geweest. Hij is altijd al vrij snel angstig geweest en gaat dan onmiddelijk in de staak. Eerst blijft hij als een blok staan (en nu met 1,60 is dat aardig wat massa wat blokkeert) en als je dan door blijft gaan, gaat hij de lucht in, in blinde paniek. Het is een onderdanig paard die zijn vertrouwen uit zn leiders haalt en nu wel een beetje begint te puberen. Verder wel erg vriendelijk paard.
Het probleem is er altijd al geweest. De eerste keer dat hij bekapt moest worden, had hij nog weinig vertrouwen in mensen. We hebben het uiteraard op een vriendelijke manier met veel tijd en geduld geprobeerd (de vrouw bij wie hij staat heeft erg veel ervaring met jonkies en ik zelf ook een beetje) maar het knopje wilde maar niet omgaan bij hem. Schoppen, niet willen optillen en desnoods zichzelf op de grond laten vallen, hij deed het allemaal. Maarja zn hoefjes moesten toch echt gedaan dus uit nood tegen de muur aangezet en dus gedwongen.
Sinds de zomer ben ik met hem gaan oefenen en het ging steeds beter. Het lastige is dat hij het vaak toch wint op momenten omdat ik wel los moet laten als hij door zn benen zakt. Uiteindelijk heb ik het nog elke keer voor elkaar gekregen. Sinds oktober is er echter vrijwel niks met hem gedaan omdat hij lekker in de wei staat met vriendjes en ik geopereerd ben aan mn knie. Ik kan vanaf nu pas weer met hem gaan oefenen.
Op een of andere manier is er dus vandaag weer iets gebeurd waardoor meneer het vertikte om zn voeten op te tillen. Zelfs een praam haalde niks uit. Nou moet ik daar wel even bij zeggen dat ik daar niet zo heel blij mee ben omdat het toch weer dwang is, hetgeen waar hij dus zich zo hard tegen verzet. Mijn ervaring met hem is dat je veel meer bereikt met geduld, rust en vertrouwen. Maar ze moesten het toch voor elkaar krijgen dus wel begrijpelijk.
Hebben jullie nog goede tips om een angstig maar ook puberend paard te laten wennen aan hoefjes optillen? Uiteraard ga ik ontzettend veel met hem oefenen. Tnx alvast!
Zou prettig zijn als je eventjes op je typen/spelling let.
Dit keer ging het dus weer mis (waar ik zelf ook niet bij was) en vandaar besloot ik eens een topic te plaatsen voor wat tips. Daar heb ik (en hij) heel wat meer aan dan een aanbod om het over te nemen.