3 jarige zeer moeilijk met voetjes optillen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

3 jarige zeer moeilijk met voetjes optillen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:40

Ik weet dat hier vast een hele hoop topics over te vinden zijn maar ik kon er niet echt een vinden voor deze specifieke situatie. Alvast sorry voor het lange verhaal en bedankt voor degenen die het helemaal willen lezen :D

Ik heb een (bijna) 3 jarige kwpn x fries. Ik ken hem vanaf een half jaar oud en afgelopen zomer heb ik hem gekocht (maar hij staat nog op dezelfde plek) en ben dus pas vanaf toen echt met hem bezig gegaan. Het probleem blijft zn voetjes optillen en vooral vasthouden. De smid is vandaag geweest (ik was er zelf niet bij) en ik hoorde dat hij dus weer onmogelijk was en dat hij 1 achterbeen nauwelijks heeft kunnen doen. Met dit topic wil ik dus tips vragen want komende tijd ga ik weer hard oefenen!

Allereerst even wat belangrijks, zijn karakter en leven tot nu toe: Het eerste half jaar van zn leven heeft hij bijna geen mens gezien en is niet in handen geweest. Hij is altijd al vrij snel angstig geweest en gaat dan onmiddelijk in de staak. Eerst blijft hij als een blok staan (en nu met 1,60 is dat aardig wat massa wat blokkeert) en als je dan door blijft gaan, gaat hij de lucht in, in blinde paniek. Het is een onderdanig paard die zijn vertrouwen uit zn leiders haalt en nu wel een beetje begint te puberen. Verder wel erg vriendelijk paard.

Het probleem is er altijd al geweest. De eerste keer dat hij bekapt moest worden, had hij nog weinig vertrouwen in mensen. We hebben het uiteraard op een vriendelijke manier met veel tijd en geduld geprobeerd (de vrouw bij wie hij staat heeft erg veel ervaring met jonkies en ik zelf ook een beetje) maar het knopje wilde maar niet omgaan bij hem. Schoppen, niet willen optillen en desnoods zichzelf op de grond laten vallen, hij deed het allemaal. Maarja zn hoefjes moesten toch echt gedaan dus uit nood tegen de muur aangezet en dus gedwongen.
Sinds de zomer ben ik met hem gaan oefenen en het ging steeds beter. Het lastige is dat hij het vaak toch wint op momenten omdat ik wel los moet laten als hij door zn benen zakt. Uiteindelijk heb ik het nog elke keer voor elkaar gekregen. Sinds oktober is er echter vrijwel niks met hem gedaan omdat hij lekker in de wei staat met vriendjes en ik geopereerd ben aan mn knie. Ik kan vanaf nu pas weer met hem gaan oefenen.
Op een of andere manier is er dus vandaag weer iets gebeurd waardoor meneer het vertikte om zn voeten op te tillen. Zelfs een praam haalde niks uit. Nou moet ik daar wel even bij zeggen dat ik daar niet zo heel blij mee ben omdat het toch weer dwang is, hetgeen waar hij dus zich zo hard tegen verzet. Mijn ervaring met hem is dat je veel meer bereikt met geduld, rust en vertrouwen. Maar ze moesten het toch voor elkaar krijgen dus wel begrijpelijk.

Hebben jullie nog goede tips om een angstig maar ook puberend paard te laten wennen aan hoefjes optillen? Uiteraard ga ik ontzettend veel met hem oefenen. Tnx alvast!

Anoniem

Re: 3 jarige zeer moeilijk met voetjes optillen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:44

Ik zou, om stress te vermijden, toch overgaan tot een lichte sedering. Doorgaan tot hij zich letterlijk laat donderen lost niks op en kweek je alleen maar meer weerstand mee.
Overigens geloof ik niet dat dit gedrag komt doordat hij het eerste half jaar nauwelijks in de handen is geweest.
Eén van mijn paarden was tot zijn derde amper in de handen geweest en die heeft nooit problemen opgeleverd. Ook niet bij de smid.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 16:49

daar zat ik zelf ook al aan te denken, vooral voor de hoefsmid. Zelf heb ik het dus nog altijd met bloed zweet en tranen voor elkaar gekregen zonder dat hij echt bang werd of echt viel (alleen dus wel met paar keer los moeten laten omdat hij bijna viel)
Ik denk ook niet dat de oorzaak echt is dat hij eerste half jaar geen mens heeft gezien. Wel in combinatie met zn al voorzichtige en snel angstige karaktertje (erg wantrouwend). Dat heeft hem toen niet makkelijker gemaakt en heeft het oefenen toen niet mogelijk gemaakt.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:54

Goed oefenen. Net zolang doorgaan tot het goed gaat. 1 voetje optillen, tilt hij hem braaf op, gelijk belonen en weer loslaten.
Dit doe je net zo lang totdat hij het optillen van alleen zijn voetje (al is het maar een halve seconde) als iets leuks gaan zien...
Want als je dat doet, dan wordt je toch beloond?

Vervolgens ga je hem leren de voetjes langer vast te houden.. Dat hij leert zijn evenwicht zelf te bewaren en niet op jou te gaan leunen. Dit doe je natuurlijk in zeer korte sessies.. Bijvoorbeeld als je aan het borstelen bent. Je borsteld zijn hals, legt de borstel weg.
Zeg bij het optillen van het voetje wel duidelijk het commando zodat hij dit gaat herkennen. Op deze manier zal het voor een ander gemakkelijker zijn om uiteindelijk zijn been op te tillen omdat hij dan het commando kent.

Ik zou als ik jou was niet alle voetjes achter elkaar proberen. Eerst eens het voorvoetje, later als je weer iets anders "Leuks" met hem hebt gedaan bijvoorbeeld een achtervoetje. En maar blijven belonen. Dat paard moet weten dat er niets is om bang voor te zijn.

Als het met 1 voetje iedere keer goed gaat, doe er dan eens twee of drie achter elkaar. Het voetje waar hij het meest moeite mee heeft, eerst even laten zitten. Deze pak je er pas goed bij als hij het commando leert kennen en het idee begint te snappen.

Als het bij jou uiteindelijk helemaal goed gaat en je de voetjes op kunt tillen (allemaal, of alleen voorkant o.i.d.) dan vraag je eens een iemand anders, bij voorkeur eerst een vrouw of die het eens met hem wil proberen. Over het algemeen komt een man wat lomper over en zal je paard misschien sneller bang worden, daarom zou ik eerst een vrouw vragen. Gaat dit goed? Vraag het dan ook eens een man om te doen.

Wat ik je ook aan wil raden bij zo'n bang paard. Ik weet niet op het dier veel vertrouwen in jou heeft, maar zorg dan in ieder geval in het begin dat je er bij het bekappen altijd bij bent.

SUCCES!! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:58

Ik geef de voorkeur aan mannen hoor, die zijn doortastender. Beter één keer goed doorpakken dan aan blijven miepen.
Als je de openingspost leest, dier laat zich op de grond vallen. Dit is pure drammerigheid en geen angst, een angstig paard zal zich losrukken en de benen nemen.
En dan het gegeven KWPN x Fries, vlak dat niet uit, vaak zijn dit niet de gemakkelijksten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:08

Sul, dat het niet de makkelijkste is wist ik al toen ik hem kocht. Gelukkig wel een karaktertje waar ik over het algemeen goed mee overweg kan aangezien mn eigen sterke kanten mijn rust, geduld en consequentie zijn. Daarom begint hij mij ook steeds meer te vertrouwen. Het was al de planning om voortaan zelf elke keer erbij te zijn omdat dat hem toch meer rust geeft.
Dat laten vallen vind ik nog erg lastig te beoordelen bij hem vanwege zn tegenstrijdige signalen. Aan de ene kant is het zeker drammen, meneer heeft gewoon weinig geduld. Maar er zit ook een angstaspect in wat het erg moeilijk maakt. Losrukken probeert hij uiteraard ook....

Yvet, bedankt voor je antwoord, hier kan ik zeker wat mee! Grootste deel deed ik al, de duur opbouwen en elke keer goed belonen. Dwangmethodes werken dus sowieso niet bij hem, dan slaat echt de angst toe.
Voetjes niet allemaal achter elkaar vind ik een hele goede, dan kan hij zn spanning niet zo opbouwen. Ga ik zeker proberen!
Man/vrouw maakt bij hem trouwens geen sodemieter uit. Zolang de persoon maar rust en zelfvertrouwen uitstraalt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:56

Heel veel oefenen .
Het is zeker niet aan de hoefsmid dit te moeten aanleren hé, je paard paard moet dit eigeleik al al als d de de normaaalaaste zaak vidennds

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:44

aeolusnr1 schreef:
Heel veel oefenen .
Het is zeker niet aan de hoefsmid dit te moeten aanleren hé, je paard paard moet dit eigeleik al al als d de de normaaalaaste zaak vidennds

Ik wou eerst hier niet eens op reageren... wat is de normaaalaaste zaak vidennds??? Ik weet wel dat hij het de normaalste zaak zou moeten vinden :+ Zou prettig zijn als je eventjes op je typen/spelling let.
En wie zegt dat ik het aan de smid overlaat? Als je goed had gelezen had je gezien dat ik afgelopen zomer (sinds hij dus van mij is) al flink aan het oefenen ben gegaan en dat het veel beter ging. Alleen door een knieoperatie is dit een paar maanden stil komen te liggen. En daarbij is het absoluut niet de makkelijkste, hem leer je het niet aan met een paar weekjes oefenen.
Maar toch bedankt voor je antwoord, veel oefenen is ook het belangrijkste en staat al in de planning.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 02:54

Waarom zou hij het niet leren binnen zo een tijd als bv enkele weken.
Plaats hem één maand in opleiding bij mij en ik geef je de garantie dat hij het braaf doet.
En met garantie bedoel ik echt wel dat het gratis zou zijn als hij het toch niet zou doen.
Als je al over meerdere maanden spreekt ben je gewoon echt verkeerd bezig hoor.

Zwerte schreef:
aeolusnr1 schreef:
Heel veel oefenen .

Ik wou eerst hier niet eens op reageren... wat is de normaaalaaste zaak vidennds??? Ik weet wel dat hij het de normaalste zaak zou moeten vinden :+ Zou prettig zijn als je eventjes op je typen/spelling let.
En wie zegt dat ik het aan de smid overlaat? Als je goed had gelezen had je gezien dat ik afgelopen zomer (sinds hij dus van mij is) al flink aan het oefenen ben gegaan en dat het veel beter ging. Alleen door een knieoperatie is dit een paar maanden stil komen te liggen. En daarbij is het absoluut niet de makkelijkste, hem leer je het niet aan met een paar weekjes oefenen.
Maar toch bedankt voor je antwoord, veel oefenen is ook het belangrijkste en staat al in de planning.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 03:08

Heeft het niet ook met evenwicht te maken nog? Abel vond het ook verschrikkelijk in het begin, en hij ging alle kanten op leunen. Het was echt angst van hem. We oefenden heel veel en nu vind hij het
Citaat:
de normaaalaaste zaak

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:05

@lieveli: het heeft zeker ook met evenwicht te maken. Hij vind het gewoon erg moeilijk en ook nog wat eng (mede daardoor waarschijnlijk).

Ik ben er ook wel van overtuigd dat het met meer oefenen wel opgelost wordt hoor, ik wilde gewoon graag wat extra tips, mogelijk dat er wat tussen zit waar ik zelf nog niet aan gedacht had en wat het proces wat makkelijker maakt.

@aeolus: ik heb hier niet gevraagd wie het voor elkaar zou krijgen. Hij is al moeilijk qua vertrouwen en dan ga ik zoiets relatiefs simpels echt niet uit handen geven aan een volledig onbekende die beweert dat het zo gedaan is.
Daar komt bij, ik ben nog vergeten te melden dat ik alleen de weekenden met hem oefen aangezien ik voor mn studie door de week elders woon. Vandaar dat ik het had over enkele weekjes, dat is voor mij dus een paar keer oefenen. (hierover ga ik verder geen discussie aan trouwens, eigen keus)
Hij is gewoon zn hele leven al ontzettend moeilijk geweest bij de hoefsmid. Het ging dus juist veel beter, vorige keer konden we bijna zonder problemen alles doen. Dit was na een paar keer oefenen dus zo verkeerd doe ik het echt niet :P Dit keer ging het dus weer mis (waar ik zelf ook niet bij was) en vandaar besloot ik eens een topic te plaatsen voor wat tips. Daar heb ik (en hij) heel wat meer aan dan een aanbod om het over te nemen.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:56

begin met zachtjes een touw om zijn benen te laten strelen
terwijl jij buiten de kickzone staat, ga net zolang door tot hij
hier niet meer op reageert. (kan lang duren)
Dan kan je evt met het touw dubbel te nemen de hoeven proberen
op te tillen, weer buiten de kickzone staan, wanneer dit goed gaat
kan je beginnen vragen om zijn voeten op te tillen terwijl jij ze vasthoud.
Streel zijn benen veel, en zorg ervoor dat dit fijn voelt voor hem, niet
te hard en niet te zacht, de meeste paarden hebben het zeer graag
wanneer je met de juiste druk over de pezen streelt, een echte massage. :-)
Ook even kijken als het aan bepaalde benen minder goed gaat of hij nergens
pijn heeft van iets, dit was nl zo bij mijn drie jarige, na behandeling door
Raf Antheunis (hoefsmid en energiewerker) was dit over. Nu is ze veel
makkelijker, dus ook een optie...

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:05

Toen ik mijn driejarige kocht was ze ook een ramp met voetjes geven. Ik heb haar elke keer na het optillen van een voet een snoepje gegeven en dat gaf echt snel verbetering!! Nu is het geen enkel probleem meer. (ze is nu 4) De smid deed achter in het begin ook door met een touw haar been te pakken, maar nu gaat het allemaal heel makkelijk bij de smid! succes!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:23

Ik heb er ook zo één...! :P
Ben heel blij met zo'n snel achterbeen, alleen de smid wat minder.. ;)

Ik heb er al eerder één gehad die ging zitten en zich dan om liet vallen, dit is met heel veel geduld goed gekomen, vanaf het moment dat die onder het zadel liep ging het sneller beter.
Ik ben het er echt niet mee eens dat die reacties drammerigheid zouden zijn! Voor een paard om te overleven is dit het laatste stadium waarin ze bijna opgeven, flight, fight, freeze....

Mijn diertje is super gevoelig en heeft toen hij jong was één keer een slechte ervaring met een andere smid gehad en komt daar moeizaam overheen, ik hoop dat als hij lekker onder het zadel loopt het ook ineens weer beter gaat!
Wanneer ga je met die van jou aan de gang?
Ben benieuwd of dat vaker zo gaat, mijn smid denkt van wel!

Lins_nys, dat lijkt mij ook wel een goede tip!
Vraag me alleen af hoe ik ooit buiten de kickzone kan staan en toch iets met een touw bij zijn benen kan doen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 18:38

bedankt voor de tips!
Ik ben vandaag weer bij hem geweest en gelijk even het hele verhaal gehoord. Het was dus zo dat hij flink aan het schoppen was om steeds los te komen. Dermate hard dat je niet vast kan blijven houden, vooral achter. Daarom hadden ze een praam geprobeerd maar toen vertikte hij dus om nog een been op te tillen en ging er met zn volle gewicht op staan.
Vandaag heb ik alleen zn voorvoetjes opgetild omdat hij in een flink modderig stuk stond (hij kan wel droog staan hoor) en dus een echt moddermonster was. En aangezien ik al flink last van mn knie had besloot ik het rustig te houden en zelf even te kijken wat zn reactie was. Bij mij heeft hij dus met zn voorbenen al geen problemen! Hij tilde gelijk op toen ik het vroeg en begon wel even te schoppen maar zachtjes. Ik heb even gesust want ik voelde erg veel spanning in dat been en zn lijf. Toen werd hij gelijk rustig en was het helemaal klaar. 2 sec vastgehouden zonder dat hij dus protesteerde en gelijk weer neergezet.
Ik krijg dus de indruk dat het sterk te maken heeft met wie erbij is, wie hij genoeg vertrouwd.

@Lins_nys: dat touwtruukje had ik zelf ook al aan zitten denken! Daar heb jij goed ervaringen mee? Hij heeft het dus vooral met zn achterbenen en daar is het volgens mij ideaal voor! Veel aan zn benen zitten doe ik al, ik kan overal zonder problemen aanzitten, dat was het eerste wat ik afgelopen zomer heb gedaan. Het gaat dus ook puur om het optillen van het been (uiteraard blijf ik hiermee doorgaan)
Die pijn is nog een goede, hij heeft inderdaad 1 achterbeen het meeste problemen, ik ga ernaar laten kijken als het zo blijft.

@mirm: snoepjes lijkt me bij hem niet zo slim, het is nogal een vreetzak en heb hem net het bijten/happen afgeleerd :D maar tnx voor het meedenken!

@SparklingApp: die van mij heeft dus ook geen goede eerste ervaringen met de smid. Puur omdat hij toen mensen nog doodeng vond en het toen met kracht overwonnen is (omdat het met rust en vertrouwen dus gewoon niet lukte). Ligt niet aan de smid, die is juist erg goed met jonge paarden.
Ik ben in principe elke zaterdag en zondag met hem bezig en de bedoeling is om vanaf nu minimaal 1 dag ervan (afh van hoe het gaat) ermee te oefenen.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:41

Hoi, ja ik heb hier echt goede ervaringen mee.
Opheffen en dan net zo lang proberen te houden
tot ie wat ontspant, dan vlug loslaten.
Het opheffen moet in het begin trouwens niet hoog zijn,
als ie z'n teentje laat rusten is al goed.

SparklingApp: Een touw kopen dat lang genoeg is ;-)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:58

ok ik ga het binnenkort proberen! Ik snap het principe dus dat moet goedkomen.

Kess88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:36

ik denk ook heel veel oefenen en natuurlijk belonen als het goed gaat
succes ermee

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:49

Lins_nys schreef:

Maar met dat vasthouden... Werkt dat niet averechts? Want ik begrijp dat het paard bang is... Het spelletje vasthouden/lostrekken wint hij toch, en het bevestigd zijn angst. Wij zijn met Abel begonnen met gewoon aan zijn hoef zitten (maar dat station is TS wrs al gepasseerd) en toen meerdere keren per dag gewoon een voetje vragen. Zodra hij hem geeft, met de stem belonen en weer neerzetten. En dat uitbouwen naar steeds wat langer vasthouden

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:09

@lieveli: het aanraakstadium hebben we inderdaad al volledig gehad. Voetje vragen heb ik dus gisteren even getest en dat doet hij prima. Hij snapt de bedoeling helemaal ervan maar het lastige is dus dat hij het optilt en direct al slaat/maait. Hij slaat niet gericht om je te raken maar echt om los te komen. Optillen en neerzetten is geen probleem, dat vind hij niet eens zo eng (behalve zn achterbenen), het is het volhouden waar hij problemen mee heeft. Ik ga dus zeker de touwtruuk proberen om hem met zn balans te laten oefenen.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:50

MarcoBorsato schreef:
Lins_nys schreef:

Maar met dat vasthouden... Werkt dat niet averechts? Want ik begrijp dat het paard bang is... Het spelletje vasthouden/lostrekken wint hij toch, en het bevestigd zijn angst. Wij zijn met Abel begonnen met gewoon aan zijn hoef zitten (maar dat station is TS wrs al gepasseerd) en toen meerdere keren per dag gewoon een voetje vragen. Zodra hij hem geeft, met de stem belonen en weer neerzetten. En dat uitbouwen naar steeds wat langer vasthouden

Effe mijn vorige mail lezen aub... ;-)