Verslaafd aan koekjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TwinkleJulie

Verslaafd aan koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:58

Hey bokkers,
wie zijn/haar pony/paard is ook verslaafd aan koekjes,en hoe gaan jullie er mee om?
Ik vind het niet zo erg,maar ik ben benieuwt hoeveel pony's/paarden dit ook doen.
Groetjes

_00_0

Re: Verslaafd aan koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:07

hoe bedoel je verslaafd? leg eens uit. Mijn shet vind alle koekjes ook heel lekker enzo maar verslaafd?

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 21:12

Pelryo schreef:
hoe bedoel je verslaafd? leg eens uit. Mijn shet vind alle koekjes ook heel lekker enzo maar verslaafd?

Ja,ze wil altijd maar koekjes.
En als ze er dan één krijgt wil ze er nog meer,en begint ze met haar hoef over de grond te schuiven.
Als ik opstap voor te gaan rijden,komt ze eerst een koek vragen.
Krijgt ze er langs de ene kant geen,probeert ze de andere kant.
Maar gewoon als we aan het rijden zijn,is ze wel enkel in het rijden geintresseert.

Groetjes

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:09

Probeer haar op één vast tijdstip een koekje te geven. Bijvoorbeeld alleen na het rijden of als je net aankomt. Dan weet ze wanneer ze er een krijgt. Maar let erop dat jij je er ook aan houdt! Niet dat als ze een keertje extra goed haar best heeft gedaan met rijden haar toch een koekje te geven!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:49

Klinkt als aangeleerd gedrag. Blijkbaar heb je dit een aantal keer gedaan en probeert ze het gewoon uit. Nee heb je, ja kan je krijgen. En als het loont, dan gaat je paard er gewoon mee door. Als je stug vol houdt dit niet te belonen en haar gedrag te negeren, dan houdt het vaak vanzelf op.

Blover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:16

ja dat heb je zelf toch in de hand....
Geef m inderdaad elke keer na een vast iets... Bijvoorbeeld als je klaar bent met rijden.. Of als je klaar bent met poetsen ofzo.. dan kan hij eraan wennen..

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:27

Inderdaad wel aangeleerd gedrag heb ik tot mn eigen gedeukte ego ervaren. Mijn paard zag me steeds koekjes uit mn jaszak halen en trok dus aan mn jas. En als ik niet vlug genoeg was kreeg ik een deuk met haar hoofd.
Ik ben dus helemaal gestopt met koekjes geven, alleen nog als beloning als ze klaar is.
hihi, ik lag zo ongeveer gestrekt in de bak.
Eigen schuld, dikke bult natuurlijk

Felicia29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:08

Ik geef mijn paard ook niets tot na het rijden. Wat je vertelt is aangeleerd gedrag. Het is natuurlijk moeilijker om het af te leren dan dat ze het geleerd heeft. Mijn paard weet dat ik nooit wat in mijn zak heb. Ze krijgt alleen wat na het rijden in haar voerbak en ze bijt of trekt nooit aan mij om te bedelen.

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:04

mijn paard krijgt zijn eten, hooi en gras op de wei en paar keer per week een bakje slobber... en verder: NIETS! :Y)

ook vanwege dat gezeik dat je kunt krijgen als je je paard wel iets geeft... mijn paard is te gefocust op eten, dus ik ga dat uit de weg.
Zo af en toe krijgt hij natuurlijk ook een appeltje (in zijn voerbak dus) en wortelen als het tijd voor wortelen is (winter) maar ik denk dat dat eten geven uit de hand iets is wat wij denken dat leuk is, maar eigenlijk stellen we onszelf gewoon op een lagere rang als we dat doen en bij dominante paarden geeft dat alleen maar gezeur.

Heb dit overigens uitgelegd gekregen van mijn Monty Roberts instructrice... uitleg: normaal gesproken (in het wild/in kudde) komt er echt geen paard grassprietjes naar een ander paard brengen. }:0 en in een kudde is het zo dat de dominante paarden de onderdanige paarden weg kan sturen als hij vindt dat hij die grassprietjes mag eten. Dus wat wij doen als we ze eten uit de hand geven is ons in een rang onder ons paard stellen.

Nou is dit natuurlijk een vrij duidelijk verhaal. Ik ben niet eropuit om je nu te overtuigen van het niet meer uit de hand voeren ;) (die illusie heb ik niet) maar als je een dominant paard hebt (zoals ik) is het leven een stuk makkelijker als je gewoon niet uit de hand voert... :+

als je het toch blijft doen.. doe het dan op 'onverwachte' momenten en verder mss toch maar in de voerbak? kun je ook kijken hoe leuk hij eet 8-)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:08

Koekjes? Mijn paard krijgt geen koekjes hoor :+

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:16

Dit is hetzelfde gedrag met kinderen/mensen, als je ze af en toe wat geeft dan komen ze steeds wat vragen. Wanneer jij deze vraag beantwoord dan zullen ze later weer terug komen. Als je hier niet op ingaat zal dit vanzelf over gaan.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:42

Die van mij is geobsedeerd door eten. Zodra der maar iets in haar voerbak ligt begint ze te schransen om te voorkomen dat het nog erger word heb ik er een halve liksteen ingelegd zodat ze er een beetje moeite voor moet doen. Voor de rest krijgt ze na het rijden een appeltje of iets anders lekkers en tussendoor om haar te belonen een snoepje.

bernadette25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:58

laat het paard aan vaste tijden wanneer je een snoepje geeft wennen. ik deed het ook en nu weet mijn paard als ze braaf meeloopt naar de stal op wei en ze blijft staan krijgt ze een snoepje.
als ik haar kan aansingelen zonder dat ze wegstuifd (naar achteren) dan krijgt ze een doet ze dat we dan krijgt ze niks.

maar een is nooit genoeg anders drukt ze me well opzij daarmee zegt ze dat ze nog een wil

Rosemaryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:46

Nee, mijne vind pepermuntjes lekker, haha.
Gewoon op een vast tijdstip een koekje geven. :)