Jaarling 'bijt'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Jaarling 'bijt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:41

Ik heb een jaarling ruin, hij word eind maart 2. Nu zit ik met een probleempje, niet heel erg, maak me meer zorgen om zijn mond.

Hij begint overal op te kauwen, niet in handen (gelukkig) maar jassen, halstertouwen noem het maar op en hij bijt er in. Niet hard en niet door, maar hij moet het even in zijn mond hebben. Net als een peuter zeg maar, alles stopt hij in zijn mond alsof hij even wil proeven. En dan laat hij weer los. Ik straf hem er uiteraard voor, want hard of niet, ik wil niet dat hij in dingen bijt.

Maar hij weet nu onderhand wel dat het niet mag, maar dan gaat hij staan happen in de lucht ernaar, hij raakt het niet maar het ziet er zo raar uit. staat hij ineens in de lucht te happen.

Ik straf hem voor het bijten, ook voor happen naar dingen, want dat komt op hetzelfde neer. Ik leg wel af en toe een wilgentak bij hem neer, en die vreet hij gelijk helemaal kaal, en kauwen erop.

Hij bijt verder nooit, hij heeft 1 keer koliek gehad door het eten van plastic in het kuilgras en toen beet hij ook in alles wat hij kon pakken. Vandaar ook mijn angst dat hij ergens pijn heeft.

Nou lijkt het erop dat als hij kauwt dat het hem pijn doet. Kan het zijn dat hij gaat wisselen of gebeurt dit nu nog niet ? En wat kan ik het beste doen, gewoon blijven straffen, de aanhouder wint, of moet ik hem niet straffen omdat het een reden heeft dat hij bijt ? Dat laatste lijkt me stug, bijten is bijten, pijn of niet, maar toch.

Naranga

Re: Jaarling 'bijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:57

Reden om te bijten of niet, het mag niet, klaar.
Anders krijg je het er nooit meer uit. De kans is best aanwezig dat hij aan het wisselen is, maakt hij proppen van zijn hooi/kuil?
Bijt hij ook in andere dingen (stal/omheining) of doet hij het alleen maar als je met hem bezig bent, aangezien je het over jassen en touwen hebt...

PS: Je mag m best al een twenter noemen hoor een jaarling is het niet echt meer :)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:06

Hoe bedoel je met proppen van zijn hooi ? hij neemt wel grote happen, een mond vol en maakt daar een kwijlerige bal van voordat hij echt gaat kauwen erop.

En ja hij bijt ook als ik hem met rust laat. Hij zoekt net zo lang tot hij iets gevonden heeft. Ik heb een hondentouw in de groepstal gehangen en hij en mijn andere paard (die ook wisseld, maar die is 4) zijn de enige die het gebruiken.

In de paddock zoekt hij ook naar dingen waar hij op kan bijten, alleen liggen die er nooit, de omheining staat stroom op. Van de week lag er een zweepje net onder het hek door, toen ik terug kwam bij de paddock stond hij daar op te bijten. Zijn oren staan ook naar achter als hij aan het kauwen is, alsof hij helemaal verstijfd is. Dus het lijkt mij dat hij er wel pijn bij heeft.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:38

Klinkt als wisselen.

Proppen maken met hooi is dat ze er tja, slijmerige proppen/ballen van maken, ze sabbelen meer op het hooi dan dat ze het eten omdat kauwen zeer doet en laten het dan op de grond vallen om met een verse hap hooi hetzelfde te doen. Je ziet het doordat de stal/voerplek vaak vol ligt met proppen afgelebberd hooi.

Ga iig wel door met het bijten in jouw of alles wat met jouw te maken heeft af te straffen, niks zo vervelend als een happerig paard later. Gebruik er ook een stemhulp bij (hey, foei, denk erom,...), dan hoef je straks alleen nog maar vocaal te waarschuwen ipv je hand op te tillen waardoor hij daar een slechte reactie op kan krijgen elke keer dat jij je hand optilt, ook als er niks is en je bv alleen even aan zn hoofd wil zitten.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:54

hang een oud halstertouw op,een oude leren stijgbeugel en als het kan elke dag een wilgetak,Als je paard genoeg ergens op kan kauwen zal hij niet zo snel in je jas of broek willen bijten.Onze merrie is nu bijna 3 jaar en ook nog volop aan het wisselen,door ergens op te kauwen gaat het wisselen makkelijker.Niet schrikken als je soms wat bloed ziet,succes.groetjes...

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 18:43

Dankjewel, dan weet ik in ieder geval zeker dat het niet 'gemeen' bedoelt is van heb. Uiteraard straf ik hem ervoor, ik wil gewoon niet dat hij bijt.

Ik heb nu een hondentouw in de stal hangen. Dat werkt goed, die word vaak gebruikt door hem en omdat die zo stevig is gaat het niet zo snel kapot. Wilgentakken geef ik ook, meestal buiten de stal. Ik heb nu met mijn stalgenoten afgesproken (Hij staat in een groep) dat ik ook af en toe een wilgentak in de stal leg. Want ik wil wel zeker weten dat mijn stalgenoten het ook weten, stel je voor dat hun paard het niet mag :P

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:45

kan een paard van bijna 5 nog steeds aan het wisselen zijn? mijn fjord moet ook altijd iets in zijn mond hebben, zelf in de wei zijn alle takken en lintjes van hem!
het word wel steeds minder! zijn halstertouw laat hij al met rust

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 18:46

Ons andere paard is bijna 4 en ook aan het wisselen. Als hij wisseld en mijn bijna twenter ook wisseld, denk ik dat dat maar bewijst dat er niet echt een vaste leeftijd voor is.

Ik denk dus best dat het mogelijk is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:53

kauwen is iets wat een paard ontspant, als een paard onzeker is of het spannend vind kan hij ook op dingen gaan kauwen.
vooral op halstertouwen e.d.(ben het al vaker tegengekomen met grondwerkcursussen)

maar het is ook iets wat paarden gewoon veel moeten doen...
niet alleen met gras, maar ook takjes zijn leuke bezigheidtherapie..

@keeyzie: een paard wisseld ook nog rond die leeftijd, maar zoals ik hierboven schrijf hoeft het niet daarmee temaken te hebben

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:57

siskeh: het zou idd wel aan spanning kunnen liggen. Als ik alleen met hem ben is hij de rust hemzelfde, maar zijn er meerdere paarden en mensen bij en is het wat rommelig, dan weet hij niet wat hij moet doen en gaat hij maar op alles kauwen wat hij tegenkomt. Opzich wel herkenbaar. Kleine kinderen pakken ook iets wast wanneer ze zich onzeker voelen, of geen plaats weten te vinden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:51

Ik ga hierin niet vaak het gevecht meer aan. Ik kies 1 voorwerp in dat ze mogen vasthouden en besabbelen. telkens ze voor de jaszak oid gaan zeg ik neen, bied het voorwerp aan en beloon als ze daarmee gaan prielen. Paard gelukkig, ik gelukkig.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:56

tja ik probeer nog een artikel te vinden om mijn verhaal te onderbouwen...maar kan het niet vinden( nu vraag ik me toch weer af waar ik dat dan vandaan haal, maar volgens mij heb ik dat op een nh-training geleerd)

@poes het is ook een goed idee om 1 iets te geven!
als je bijv. altijd problemen hebt dat je paard het halstertouw pakt kun je een stukje extra touw eraan vast klikken om je paard dat te geven om op te kauwen.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:42

Best niet frustreren over dat bijten, het is meestal idd omdat ze aan het wisselen zijn, je moet ze zeker niet toelaten om op alles te bijten, maar geef ze dingen waar ze op mogen bijten en geef ze zelfs opdrachten om ergens in te bijten, een jolly bal of zo, leer ze dit rond te dragen, dan kunnen ze ergens op bijten, maar bijten ze niet in ongewenste dingen of zelf erger lichaamsdelen zoals vingers ;-)