Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

....Breghje schreef:Tja, moeilijk.. een paard dat anderen bijt en opjaagt komt gegarandeert een keer het paard tegen die dat niet pikt en die jou paard op zijn plek zet wat dus echt niet zachtzinnig gebeurt, net zo min als de jouwe zachtzinnig met de anderen omgaat. Dát hij op zijn plek gezet moet worden is in elk geval duidelijk, een lieverd kan ik hem in de wei dus ook niet echt noemen....
Is het een optie om hem in een wei naast de andere paarden te houden? En daar te kijken met welk paard hij contact maakt en die er dan bij te zetten?

Breghje schreef:Als hij als jong paard veel alleen heeft gestaan, heeft hij de opvoeding van de kudde gemist en die zal hem alleen door een dominante merrie geleerd kunnen worden, niet door mensen.
Je geeft aan dat er twee dominante merries zijn, waarvan die ene hem goed op zijn plek zet. Doet ze dat ook als er meerdere paarden zijn? Dan zou het probleem opgelost zijn mochten ze de kans krijgen om de rangorde te bepalen.

Breghje schreef:Dat is ergens jammer, dan gaat het namelijk een stuk moeilijker worden ben ik bang...
Geen van de paarden die bij jou op stal staan kunnen zoals ik het hier kan beoordelen jou paard heropvoeden in de kudde. Er is geen echte leidermerrie die de anderen op hun plek zet, en dat is een voorwaarde voor goed kuddegedrag.
Uit hoeveel kudden/paarden bestaat de populatie op jou stal eigenlijk(als het er meer zijn dan je hiervoor hebt verteld)? Zijn er vaste kudden of wordt er vaak gewisseld?

vanmeekeren schreef:Wat zijn paarden toch ingewikkelde dieren, he. Ik heb voorheen ook al eens voorgesteld om met alle paarden om de tafel te gaan zitten om uit te praten waarom paard x toch zo lelijk doet tegen paard y. Maar daar kwam niet veel uit.

Breghje schreef:Er zal toch eerst een hierarchie moeten komen als een groep paarden bij elkaar komt te staan, dat ga je niet tegenhouden.
Als er daarna wel rust in de tent was, is de kans groot dat dat nu ook weer gaat zijn. Het is niet ideaal, maar het is nu tijdelijk maar even roeien met de riemen die je hebt en kijken hoe het gaat. Desnoods gooi je het een keer in een vergadering ter sprake, dan weet je meteen hoe de rest van de paardeneigenareen ertegenaan kijkt én de pensionhouder niet te vergeten uiteraard.