bang gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

westernjoJarig

bang gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:31

Mijn paardje vind wandelen aan de hand in een gebied wat ie niet kent (vanzelfsprekend) een beetje eng. Nu ging ie laatst helemaal tegen mij aanlopen, bijna tegen mij aan hangen. Ergens wel aandoenlijk, maar ook wel irritant (400kg is niet nix...) Hoe gaan jullie om met opgewonden paarden/angstige paarden aan de hand?

aerdenhout1

Re: bang gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:34

Kijk eens of er in jou buurt een schriktraining word gegeven.
Zo niet kan je natuurlijk ook zelf aan de gang. Zeiltjes een paraplu, plastic zakjes, tuinstoeltje, enz. zijn altijd wel ergens te vinden.
Het is sowieso al heel leuk om te doen met je paard.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 08:10

ik weet het, ik doe namelijk al schriktraining met mijn paadje haha. Het gaat niet over het voorkomen van angstig gedrag, maar ik ben benieuwd hoe jullie reageren op een paard dat zo doet.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:43

had mijn verzorgpaard ook een handje van. Als ze iets spannend vond als we buiten liepen ging ze zich achter we verschuilen en kroop ze het liefst ik mijn broekzak. Omdat ik dat een onveilige situatie vind ben ik toen goed met haar gaan grondwerken: ze moet gewoon uit mijn persoonlijke ruimte blijven. Wil ze onrustig doen, dat mag, maar dan in haar eigen ruimte. Heb geen zin in een paard dat me vandaag of morgen perongelukk iets aan doet, 500 kilo in je nek is niet niks. Heeft bij mij goed geholpen.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 13:25

ben ook al begonnen met grondwerk, daar accepteert hij mijn persoonlijke ruimte eigenlijk best wel goed. Bij het buiten wandelen lijkt het wel alsof hij al zn aandacht nodig heeft voor zn omgeving

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:34

Ik zou zorgen dat hij de aandacht dan bij jou houd :D
Dus slingerd lopen over de weg of ineens stil staan of ik eens even gaan rennen! Dan moet ze/hij op jou gaan letten!

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:46

das wel een goeie tip. Maar rennen lijkt me juist voor meer opwinding zorgen.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:27

Het belangrijkste is zelf rustig blijven. Je kunt hem geruststellen door zachtjes maar doordringend tegen hem te praten. En gewoon veel doen zodat hij veel ziet en merkt dat het niet eng is.

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:28

Wat ook werkt,is heule verhalen tegen je paard te vertelle,beetje afleiden zeg maar!

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:03

Ik had met mijn oude paard bijna het zelfde probleem,
Die was alleen heel dwars .

Ik heb het opgelost met heel veel geduld.
En probeerde ze mij voorbij te lopen liet ik haar voltes om mij heen lopen tot ze weer rustig was en dat steeds herhalen.

Uiteindelijk is het wel beter geworden met haar.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:37

oh ja voltes is ook een handige tip, als al het andere echt niet lukt. haha verhaaltjes vertellen, stiekem doe ik dat al, vraag me soms wel eens af wat voorbijgangers dan denken hahaha.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:58

westernjo schreef:
das wel een goeie tip. Maar rennen lijkt me juist voor meer opwinding zorgen.

Denk dat dat wel mee zou vallen! Als je hem maar bij je houd! En ook slingerend rennen zodat ze weer de aandacht bij jou moet houden!

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 18:56

op een smal pad kun je niet echt slingeren, maar zal het op de bredere stukken eens proberen. Is het jullie wel eens overkomen dat je je paard wandelend niet kan houden? Tis mij nog nooit gebeurd, maar ben er wel eens bang voor. Terwijl mijn paardje helemaal niet zo heftig is hoor aan de hand. Ik ben gewoon eerder een schijterd :)

josalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:32

Ik herken het probleem, geduld is het aller belangrijkste.
Probeer dat die zijn aandacht bij jouw houd.
De omgeving vind die belangrijker dan jouw, en dat moet niet.
Probeer eerst gewoon ergens te wandelen waar heb paard zich veilig voelt. (waar die vaak loopt & het minder eng vind)
Loop gewoon bij zijn schouder. (er niet achter, dan denkt die dat hij de baas is)
Doe in het begin het hoofdstelletje in, met een halstertouw aan de bitring. Voor als die wegrent kan je hem makkelijker houden.
Loop gewoon met hem en praat wel tegen hem, maar niet te veel of de hele tijd. Dat gaat hem namelijk ook vervelen.
Ga zelf opeens uit het niets stilstaan en zeg Ho.. zonder aan het touwtje te trekken. Het paard zal stoppen als die je vertrouwt. Maar het kan ook zijn dat die gewoon doorloopt, word dan niet meteen boos, en negeer het.
Probeer het weer en als die het doet dan beloon je hem.
Herhaal dit een paar keer.
Als het paard goed luistert probeer dan te draven en zeg hooo als die moet stappen.
Hoe vaker je dit oefent, hoe meer kans je hebt dat het paard luistert.
Luistert hij uiteindelijk, ga dan verder met dit doen op wat drukkere wegen of onbekende wegen.
In een nieuwe omgeving mag het paard wel kijken. Het paard wil gewoon weten waar die is beland, en of er gevaar is.
Laat hem na enge dingen kijken en desnoods rij je met hem langs wat engere wegen die hij spanned vind. Als je erop zit heb je meer kracht om hem te houden voor als die wegrent.
Loopt het paard harder dan jouw tempo omdat die het zo spannend vind. Laat hem een rondje om je heen draaien en loop verder. Doet die het weer dan laat je hem weer een rondje om je heen draaien. Als die normaal doet natuurlijk belonen.
Probeer zelf rustig te zijn, ook als je enge dingen tegen komt.
Als jij rustig bent en zelfverzekerd loopt dan doet dat paard het ook meestal.

Het is een heel verhaal maar het heeft wel gewerkt bij een paardje bij mij. (het gaat tenminste steeds beter, ik kan nog niet met halster lopen, maar wel met bit)

* oefen met hoofdstel+bit in.
* paard harder, draai hem een rondje om je heen.
* praat tegen je paard, maar niet teveel.
* beloon hem. (eventueel brokjes meenemen, maar leer dit later af)
* Geduld hebben.

succes ermee!

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:06

dank je voor je uitgebreide uitleg. Kan het echter niet helemaal op mijn paardje toepassen aangezien die geen bit gewend is en nog niet te rijden is (is pas 2 jaar)
Stilstaan kan ie in de bak op commando, misschien is dat wel handig om ook op andere plaatsen te oefenen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 03:01

Gewoon oefenen. Mischien kan je voor de zekerheid een hengstenketting gebruiken? Of laten wennen aan een hoofdstelletje. Alle 2- jarigen die ik ken zijn wel gewend aan het hoofdstel en bit, juist om de reden dat je dan, aan de hand, iets meer te vertellen hebt. Als je dat niet wil kan je ook een touwhalster of andere bitloze optoming proberen. (wel opletten dat de druk anders is dan met een bit).

Schriktraining is een heel goed idee, en ook nog leuk om te doen. Dat scheelt wel enorm en jong geleerd is oud gedaan. Besef wel dat schriktraining niet alle angst weghaalt. Als mijn miep een plastic zak of nog erger, een trekker tegenkomt "in het wild" (buiten) vind ze het nog steeds doodeng en kruipt dan ook het liefste in mijn broekzak, terwijl ze in de bak geen spier verrekt om diezelfde dingen.

Verder vind zij het prettig om bij echt enge dingen mij te kunnen zien waardoor ik dan dus vaak afstap en haar achter me neerzet. Zodat ze als het ware achter me kan schuilen. Met mijn zweep zorg ik ervoor dat ze niet per ongeluk haar kont vergeet van de weg te halen en ik ga zelf dan tussen haar en het enge object (meestal trekker in ons geval) in staan. Dan stopt ze wel haar hoofd weg in mijn zij, maar gaat niet duwen of pushen zolang ik rustig blijf en doe alsof er niets aan de hand is. Als ze gaat duwen dreig ik wat, of duw haar weg. Werkt bij ons perfect.

Mijn miepie is dus aan de hand rustiger dan als ik erop zit. Ze wil me goed kunnen zien en haalt daar steun uit. Andere paarden vinden het fijner om steun te krijgen via teugel/ beenhulpen en worden juist onrustig als je afstapt. Je moet daar dus zelf samen met je paard een weg in zoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 05:25

westernjo schreef:
ik weet het, ik doe namelijk al schriktraining met mijn paadje haha. Het gaat niet over het voorkomen van angstig gedrag, maar ik ben benieuwd hoe jullie reageren op een paard dat zo doet.

Als mijn paard zo reageert ga ik grondwerk doen, haar aandacht op mij laten richten. Dus kleine cirkeltjes om mij heen. Of andere grondwerkoefeningen. En als je gaat wandelen, heb dan ook je grondwerkspullen bij je, dus touwhalster, leadrope en stick.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 09:54

ja daar zat ik ook aan te denken. want inderdaad wat mick75 zegt; buiten de bak is het toch weer anders dan in de bak. Dus misschien moet ik gewoon ergens buiten een plekje vinden en daar wat oefeningen vragen.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:47

Neem eens een kijkje op www.pnh.at, we hebben verschillende grondwerkcursussen, als je interesse hebt in het parelli programma mag je me altijd je naam, e-mail, adres, telefoon doormailen, dan kan ik je ook een gratis DVD-tje bezorgen.