Paard valt aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard valt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:15

Het viel me vandaag weer op en nu vraag ik me eigenlijk af wat dit precies betekent .. Hoe "normaal" is het dat een paard andere paarden, katten, honden en zelfs kippen aanvalt terwijl jij met dat dier bezig bent (of in de buurt rondhangt)? :\

Heb het nu al 4 keer gemerkt, op een paar maanden tijd (dus het is niet dat het iets recents is of dat het elke keer als ik daar ben gebeurt), de eerste keer liep ik met hem in de weide en liep hij gewoon los met mij mee. Eén van de paarden stond een eindje verder te rusten (echt op rust en kopje naar beneden) dus deed absoluut niks. Er was ook nog heel wat ruimte tussen ons en het paard .. Maar ineens, voor mij uit het niets, vliegt [***] die merrie aan (merrie kreeg bijna een hartverzakking ocharme) en daarna was ik hem dus ook "kwijt" (als in: niet meer los met mij willen meelopen).
De 2e keer was even later, er zitten daar dus kippen en als ik langs de draad loop (ben dan in de weide van de paarden) dan komt er 1 kip altijd mee .. Ben daar toen eens bij gaan zitten, en even later kwam [***] bij mij kijken .. Niks aan de hand verder .. tot hij ineens gewoon die kip aanvliegt. Dus echt met ontblote tanden richting kip, gelukkig voor kip zat er een draad tussen ..

En ja, af en toe loopt er eens een kat in de weide .. en die wil soms ook eens aandacht .. en die heeft het dus ookal 2x moeten ontgelden .. [***] gaat er dan ook echt achteraan, oren in de nek, ontblote tanden en dan in draf ofzo erachter tot de kat ergens is waar [***] er niet meer bijkan .. En dan is er helemaal niks meer aan de hand.

En verder de hond .. maar dat kan ik wel begrijpen, dat is vooral als we op het erf aan het poetsen/zadelen zijn, hond springt dan altijd tegen de paarden op.. niet constant maar toch .. en dan begrijp ik wel dat [***] daar eens naar hapt ofzo, al moet ik wel zeggen dat hij de laatste tijd kwader lijkt dan eerst (ofwel beeld ik me dat gewoon in en zie ik de pony gewoon helemaal anders op dit moment :o ).

Dus uhm .. iemand die dit kan verklaren? Graag..
Moet eerlijkheidhalve zeggen dat ik niet weet of hij het ook doet als ik er niet bij ben, dus als de eigenaar of gewoon niemand in de weide is, dat moet ik misschien eens vragen .. Maar ik kan dit toch niet veroorzaken hé? Of wel? Ligt echt alles aan mij? :\

Saaatieeee

Re: Paard valt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:36

Het lijkt erop,dat hij jou als zijn bezit ziet, dat echt geen ander dier bij jou in de buurt mag komen! alleen met de hond, zou ik dat niet zo kunnen verklaren,maar met derest wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:45

Ok, en dat als bezit zien kan komen doordat ... ?
Ben ik geen leider genoeg? Of is dat gewoon het aard van het beestje? Of is daar nog een andere verklaring voor?

En wat valt eraan te doen? Want volgens mij is het echt niet de bedoeling dat hij zo reageert := (overigens dus niet constant, ik heb vandaag bv. ook het andere paard dat hij hem staat staan aaien en toen deed hij niks ... en de kat die vandaag eens geen aandacht kreeg maar wel in de buurt rondhing die had prijs..).

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:56

Hee, jij zit toch ook op HT :P
Naja, boeit niet, nu ff over je probleem.

Ik denk dat hij erg dominant probeert te zijn over de dieren, of misschien wel de dieren weg wil jagen omdat Cobe juist de gene is die aandacht van jou wil. Cobe denkt, dat als een ander dier jou naderd hij misschien aandacht minder krijgt. Dat kan ook misschien een optie zijn?

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:57

Om terug te komen op 'wat te doen' is gewoon straffen & hem niet de kans geven naar een ander dier boos te gaan kijken of naar het dier te happen.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:21

Probeer idd in te grijpen OP HET MOMENT dat hij in de aanval gaat, niet erna, anders legt hij de link misschien niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:49

Maar wat kan ik op zo'n moment doen? Mijn stem verheffen kan ik wel, doe ik nu eigenlijk ook, maar ik kan niet zeggen dat zoiets veel effect heeft als hij 10 meter van je afstaat ofzo :+ En als hij echt er achteraan gaat is hij zoo snel weg .. kan ik verder ook niet meer veel doen :Y)

(is overigens wel alleen als hij los is hé, als ik bv. hem aan het halster heb in de weide doet hij dat ook niet, dan zou ik makkelijker kunnen ingrijpen maar uiteraard weet hij dat ook wel :+)

En misschien ook ... is het echt nodig?
Ik bedoel: hij moet niet een paard aanvallen dat bij mij staat, dat vind ik niet kunnen .. Maar als hij in z'n vrije tijd achter een kat aan wil gaan .. moet ik me daar wat van aantrekken? :+

Ben er trouwens vandaag nog geweest en de kat was ook gewoon in de weide .. heb een tijdje met de kat op mijn schoot gezeten enzo terwijl hij een stukje verder hooi aan het eten was .. Dus hij vliegt er niet constant op, en de kat vind het ook niet zo'n probleem anders zou die gewoon niet meer in de weide komen lijkt mij ..

Dus of straffen echt nodig is?

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:09

Is het echt dat ie ze aanvalt, of dat ie misschien wil spelen?
Ik weet namelijk niet nu hoe Cobe is. Ontbloot ie zijn tanden,
rent hij er keihard op af met zijn oren in zijn nek of gaat ie
bijvoorbeeld gekke sprongen enzovoorts maken om met de
kat/dier te spelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:20

Het 1e ... het is echt aanvallen :j :+

Gekke sprongen maken en spelen? Wat zeg je nu .. Dat doet ie nooit, word je moe van .. :') Vraag me af of hij wel weet hoe dat moet :Y)

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:45

Oo, misschien denkt ie als jij de kat aait, dat alles oké is. Dat ie je misschien jou verdedigt, of zíjn territorium probeert te verdedigen.