Paard rent weg zodra hij in het land staat.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Paard rent weg zodra hij in het land staat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:34

Een beetje een vage titel, maartoch. Ik zal het even toelichten.

Ik heb mijn paard afgelopen 2 maanden even op een soort van pension stalling gezet omdat mijn eigen land te slecht voor woorden was. Hij wordt ontzettend goed verzorgt en krijgt genoeg weide gang. Maar nu het probleem: Gister wilde ik hem even buiten zetten dus we liepen beide heel rustig naar het land. Nog niks aan de hand, toen ik echter in het land stond en het touw los wilde maken wilde hij al weg draven/springen/galopperen.

Dit deed hij anders nooit, hij wachte altijd rustig totdat ik het touw los had gemaakt. Ik denk dat hij dit doet omdat hij anders altijd door iemand in het land word gebracht die al van te voren het touw los maakt en hem dan vast houd aan het halster.

Maar hoe leer ik hem dit wegrennen af?
Ik wil niet van te voren het touw losmaken, hij moet maar op mij wachten.

daantje99

Re: Paard rent weg zodra hij in het land staat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 13:43

Niemand?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:58

Ik zou het paard in ieder geval omkeren, het hek dichtdoen en dan pas losmaken. Paar keer streng zijn en dan weet hij het vast wel weer! Je kan vragen of er iemand anders meeloopt om het hek dicht te doen, zodat jij je handen vrij hebt om hem om te keren en goed vast te houden.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:03

Het paard sowieso omkeren. En als hij wil gaan rennen dan zo goed als het kan vast blijven houden. Pas als hij rustig is dan belonen. Dan rustig het touw losmaken. Nog een keer belonen en dan mag ie weg als ie wil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:07

Voordat je hem lostmaakt met hem aan de hand een paar keer door het hek gaan en weer terug. Je kunt ook, met hem aan de hand, een rondje lopen door het weiland. Laat hem wachten, hij moet weer leren geduldig te worden. Daarna omkeren, losmaken, desnoods heb je twee touwtjes die je een na de ander losmaakt zodat hij leert op je te wachten.
En het beste is dat je hem een duidelijk teken geeft op het moment dat hij echt weg mag. Duw hem weg, of zeg "toe maar".

Omkeren voordat je hem losmaakt is ook een stukje veiligheid. Als hij naast je staat, met hoofd in de richting waar hij heen mag, kan hij een jump vooruit geven, daarna een bok en een trap en raakt je dan voluit.
Op het moment dat je hem omdraait, moet hij zich eerst omdraaien, dan kan hij pas springen of die bok geven, en dan kan hij je doorgaans niet raken.

marijke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:11

daantje99 schreef:
Een beetje een vage titel, maartoch. Ik zal het even toelichten.

Ik heb mijn paard afgelopen 2 maanden even op een soort van pension stalling gezet omdat mijn eigen land te slecht voor woorden was. Hij wordt ontzettend goed verzorgt en krijgt genoeg weide gang. Maar nu het probleem: Gister wilde ik hem even buiten zetten dus we liepen beide heel rustig naar het land. Nog niks aan de hand, toen ik echter in het land stond en het touw los wilde maken wilde hij al weg draven/springen/galopperen.

Dit deed hij anders nooit, hij wachte altijd rustig totdat ik het touw los had gemaakt. Ik denk dat hij dit doet omdat hij anders altijd door iemand in het land word gebracht die al van te voren het touw los maakt en hem dan vast houd aan het halster.

Maar hoe leer ik hem dit wegrennen af?
Ik wil niet van te voren het touw losmaken, hij moet maar op mij wachten.

misschien een tip

als je met je paard naar de wei loopt.
je loopt de wei in
en vraagt daar hem eerst iets te doen bv een 8je lopen wel netjes met jou
als dan de rust is terug gekeerd doe hem net zo los als je altijd deet en zorg wel dat je veilig staat.
als je eerst iets anders doet voor het los gooien aan is zijn aandacht daarbij .

sucses