Niet aan de hand willen draven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Niet aan de hand willen draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 11:19

Ik vraag me af of er meer mensen zijn dit die weleens meegemaakt hebben en hoe zij dat opgelost hebben.
Mijn pony weigert dus echt om aan de hand te draven.
Aan de longeerlijn doet ze het prima, reageert prima op stemcommando, aan de hand stappen gaat ook heel netjes maar in draf wil ze dus echt niet!
Op zich vind ik dit helemaal niet erg, maar zoals nu loopt ze kreupel, en laat ik de dierenarts komen zal ze toch een stukje moeten draven aan de hand denk ik zo.

Ik probeer het wel te oefenen door haar aan de longeerlijn te zetten op een cirkel en haar dan stukjes rechtuit te laten gaan, en dan steeds ietsje dichterbij haar te komen terwijl ze blijft draven.

Hebben jullie tips hoe ik kan oplossen op een andere manier? of waar dit vandaan komt?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:13

Laat iemand anders haar eens voorwaarts drijven zodat jij gewoon vlot mee kan lopen naast haar hoofd.

anne_bento

Re: Niet aan de hand willen draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:14

Dat hebben we al geprobeerd, ze reageert dan niet op de ander, laatst begon iemand hevig in zn handen te klappen om dr voorwaarts te drijven, toen raakte ze in paniek. Tis een bang onzeker paardje

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:19

anne_bento schreef:
Dat hebben we al geprobeerd, ze reageert dan niet op de ander, laatst begon iemand hevig in zn handen te klappen om dr voorwaarts te drijven, toen raakte ze in paniek. Tis een bang onzeker paardje

Dan zou ik het rustiger proberen. Want als je dit straks bij de DA moet dan heb je dikke kans dat die ook iemand hem op laat jagen.
kan je beter proberen om het dan onder de knie te hebben.

Kan je niet iets minder heftig proberen. Gebruik je met longeren een longeerzweep of alleen je stem.
probeer wat meer afstand te houden zodat ze niet meteen wegspringt.

probeer ook maar wat hoor. Mijn paard draaft als een trein naast me zodra ik begin te rennen. :D

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:24

Een wortel voor der neus houden? Mijn paardje wil ook nog steeds niet meedraven aan de hand, maar toen ik vorige week een wortel bij had toen wilde ze wel bij me blijven...

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:28

ik heb presies het zelfde
Hij loopt wel mee aan de hand maar draven niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:31

Even iemand erachter laten lopen met eventueel een longeerzweep, dacht ik zo.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:34

suleilitha schreef:
Even iemand erachter laten lopen met eventueel een longeerzweep, dacht ik zo.

dan raakt ze dus in paniek met als reactie een flinke mep naar achter geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:35

Je hoeft niet te slaan ;)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:40

ik doel ook niet op slaan, ze raakt in paniek als iemand erachter haar "opjaagt" of dus drijft

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:02

je kan ervoor kiezen om het zo te proberen(dus met een beetje afstand) of niet.

Ik denk alleen dat als de DA komt en ze moet draven om te kunnen beoordelen hoe ze loopt
dat je wel zal moeten.Dan wordt er denk ik anders al gauw voor gezorgd dat ze draaft en dan misschien niet
op de manier die jij wilt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 13:06

nee een paar weken geleden was de DA er en die probeerde het inderdaad op die manier maar stopte meteen toen hij haar reactie zag. Maar aangezien ze nu toch echt kreupel loopt ben ik bang dat we er toch aan moeten gaan geloven..

Zelf denk ik dat de beste oplossing nog is zoals ik nu bezig ben, vanuit het longeren in draf dichterbij komen, al hebben we nog niet echt vooruitgang.. vandaar dit topic, misscihen heeft iemand er ervaring mee en andere tips :)
slaan of opjagen in ieder geval niet, wil het allemaal niet erger maken dan het al is

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:09

Mijn pony wil dat ook niet, ik loop nu met een klein springzweepje aan de hand. Wil hij niet meedraven, dan krijgt hij een tikje tegen de flank of zijn schouder. Helpt wel bij hem. :)

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:14

die van mij 'snapte' er ook niks van om aan de hand mee te draven, hoe harder ik ging trekken en doen des te meer hij ging tegen stribbelen/stil staan. terwijl hij de hulpen aan de longe perfect kent. ik ben de afgelopen tijd ook aan de hand gaan oefenen, met een zweepje in de hand en wanneer ik wilde draven gaf ik een klein tikje op zijn buik/achterhand met het commando draf. hij is ook erg snel in paniek, dus ben ik in de bak begonnen met oefenen. nu doet hij het vlekkeloos en hoef ik alleen nog maar te gaan rennen en draf te roepen.

succes! en sterkte met de blessure

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 05:01

Kun je haar met een longeerzweep longeren? Neem dan gewoon het leidtouw in je rechterhand (als je links van het paard leidt) en de zweep in je linkerhand, naar achter wijzend. Laat de zweep op de grond rusten. Geef stemhulp, en ga zelf actief lopen, bij geen reactie hef je de zweep op tot ze draaft. 1 pas is voldoende om opnieuw te stappen en te belonen en het zo verder uit te werken.

verder oefen ik het vaak met leidoefeningen: halt-stap-achterwaarts snel na elkaar oefenen, veel wendingen wandelen zodat ze de achterhand eronder zet en zelf héél actief wandelen. Blijf belonen en wees zelf uitbundig, houd je leidtouw lekker lang zodat ze voldoende ruimte heeft om zich eens een pasje of twee te vergissen ;)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:10

bedankt voor de reacties! ga ermee aan de gang :)

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:37

Gewoon met je halstertouw een tikje (of 2, ligt er maar net aan hoe hij reageerd) tegen de buik en daarbij het bijbehorende commando. Belonen als hij reageerd.

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:09

Houd een klein zweepje naast je,zo weet ze dat je een zweepje hebt.
En zal ze sneller vooruit gaan normaal.
Zo deed ik dat ook.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:48

je geeft aan dat het een bang paardje is, laat haar voorop lopen. laat haar merken dat ze als het ware een deel mag leiden. Dit heeft erg geholpen bij mijn bange en onderdanige fjord. Eerst het ik haar in stap leren leiden, dus ik langs haar buik en als ze niet wilde lopen een tik met het halstertouw op haar kont en zo beetje bij beetje, nu hoef ik alleen het halstertouw voor me uit te trekken en ze gaat al leiden. Dit heb ik hierna verder geoefend in draf. Nu vind ze het zo leuk dat ze zelf het tempo neemt wat ik loop, dus loop ik te snel dan gaat ze over in een dribbelpasje. Denk hierbij wel dat er altijd een boog in het halstertouw moet blijven, ze moet jou dus niet als het ware gaan voortsleuren. Sorry als het een beetje onduidelijk is, maar het helpt echt. Eerst is stap proberen daarna in draf. en met tik op de kont bedoel ik met het einde v.h. halstertouw zelf erlangs blijven lopen en dan met je linkerhand een boog naar achter zwaaien en haar op de achterhand aanraken!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:50

vooral het laten leiden maakt het in draf gaan makkelijker! Je laat je pony zien dat ze mag gaan, en dat jij wel volgt.:) Door alleen het halstertouw te gebruiken en zelf te blijven leiden raakte mijn fjord nog meer in paniek. Omdat jou schouder dan als het ware de grens is en ze wist dat ze daar niet voorbij mocht. dus toen zei mocht leidde durfde ze ook in draf over te gaan :)!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:55

Belangrijkste is dat je gewoon door blijft rennen ook al raakt ze in paniek. De meeste mensen schrikken zelf en stoppen dan zodat zij een beloning krijgt voor het paniekeren. Ren je gewoon door is de stres en de paniek binnen 3 sec verdwenen. Pak liefst wel een langer halstertouw of longeerlijn zodat je wat meer ruimte hebt en veiliger ben. Dan iemand erachter die rustig aanjaagt proberen met zo weinig mogelijk druk aan te laten draven. Het is de bedoeling om haar te laten paniekeren maar doet ze dat wel gewoon door blijven rennen en zoveel mogelijk het gedrag negeren tot ze kalmeert en netjes mee draaft en dan natuurlijk belonen. De meeste hebben het zo door hoor!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:56

romy wat jij zegt klopt wel, maar als een paard echt angst heeft kun je hem hier niet voor belonen, je kunt het paard alleen ervan overtuigen dat jij als ruiter kundig bent. En dat hij jou moet kunnen vertrouwen. Door te stoppen beloon je hem dus niet, maar laat je je onzekerheid zien. Hierdoor zal het paard de volgende keer nog paniekeriger reageren. Probeer hem gerust te stellen en ga idd gewoon verder met de oefening. maar probeer iemand erachter te laten jagen zo lang mogenlijk uit te stellen. Het is namelijk logisch dat het paard daardoor in paniek raakt, het is en blijft immers een vluchtdier, en hun jagers komen meestal van achteren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:59

je moet het panikeren niet per sé uitlokken, je kunt de oefening ook in zulke kleine stapjes opdelen dat panikeren nooit aan de orde komt. Maakt het leren en trainen een stuk stressvrijer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:04

Het paard is waarschijnlijk gewoon bang voor je als je er vlak naast rent. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je onbedoeld vrij veel kabaal maakt (in de ogen van het paard) terwijl die nooit heeft begrepen wat je bedoelt en omdat het nu nog steeds een vraagteken is en het kabaal onbegrijpelijk, is ze er bang voor. Probeer minder te doen je eigenlijke vraag steeds opnieuw te stellen zonder die steeds te veranderen, probeer het zo klein mogelijk te houden en ondersteun die kleine hulp met een zweepje bijvoorbeeld.