bedelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

bedelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 21:52

mijn verzorgpaard bedelt heel erg,als je haar aan het poetsen bent gaat ze met de neus over je jaszak en broekzak heen en met haar neus zitten duwen.
dan krijgt ze dus niks van mij,alleen bv na het rijden krijgt ze wel een snoepje en alleen als ze er niet om vraagt.
nu heb ik alleen het volgende probleem:
ik was haar laatst aan het poetsen en ik straf haar dan omdat ze niet mag bedelen,eigenaar komt even kijken en ze gaat ook bij hem bedelen hij zegt tegen haar:
nee amber,dat mag niet en beloont haar dan door middel van klopjes op haar hals :x
ik had echt zoiets van ja dat helpt :x
als ik haar dan straf leert ze het dan überhaupt wel af als hij zo reageert op haar bedelen?heeft het wel zin?
ik weet ook niet of ik het wel tegen hem kan zeggen dat het zo niet werkt..

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:28

niemand?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:30

ja hoor,iemand.
het is jouw VERZORGpaard.
als de eigenaar geen probleem heeft met bedelen moet je dat respecteren. ;)

Anoniem

Re: bedelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:32

Je VP leert er sowieso van dat 'ie bij jou niks krijgt en dat bedelen dus zinloos is. Dus "winst" heb je altijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:35

Ik zou dat snoepje na het rijden ook niet geven, of iig niet uit de hand. Mijn paard krijgt gerust wat lekkers, maar in haar voerbak, niet uit mijn hand. Toch merk ik als er mensen langskomen op stal die weleens wat uit de hand voeren.

Het is verder niet jouw paard, dus straffen zou ik niet doen. Zet je paard vast als je gaat poetsen zodat ze niet alles afgaat, en wees daar gewoon heel streng in...

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:35

Ja ze hebben gelijk. :o het komt mischien best hard aan maar je hebt nu eignelijk niks over hem te zeggen als de baas van hem het goed vind dat ie bedeld

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:38

oke dat is dus wat ik mij afvroeg of ze er wel van leert dat ze dan bij mij niet moet bedelen ;)
eigenaar heeft niet zoveel verstand van paarden,maar ik ga er dus ook niks van zeggen...
bedankt voor het meedenken ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:38

Je kunt hem beter gewoon negeren als hij bedelt, want neg aandacht is ook aandacht. Dus gewoon wegduwen en verder gaan waarmee je bezig bent, niet je aandacht verleggen.
En wat de eigenaar betreft, moet je gewoon zijn gang laten gaan. Paard leert wel bij wie hij wel en niet wat krijgt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:41

idd, winst heb je altijd. Maar ik heb zelf ook zo'n situatie en je komt er op deze manier echt niet volledig van af. met twanneke, je kent zijn situatie toch?
De "mijne" wordt altijd van mei tot oktober verwend door campinggasten en mensen die hem met huifkar huren. Uiteraard krijgt hij dan uit zakken, zakjes, trommeltjes etc allerlei lekkers. Gevolg is, als ik hem in oktober naar huis haal, hij vreselijk bedelt. Als je niet uitkijkt trekt hij gewoon je broekzakken/jaszakken kapot. Wij zijn er erg consequent in, hij krijgt NOOIT snoepjes uit zakken en dat is al jaren zo. Ondanks dat blijft hij het af en toe wel proberen. In de loop van de periode bij ons gaat het steeds beter en bedelt hij steeds minder maarja dan komt de zomer weer en kunnen we opnieuw beginnen.
Maar als je zelf consequent blijft en alleen op jouw tijd en manier iets lekkers geeft (het gebedel zoals gezegd negeren, werkt voldoende om het hoofd even weg te duwen als ze echt te lastig is) , zal ze het op den duur echt wel minder gaan doen. Maar consequent zijn is hierbij erg belangrijk, 1 keer de mist in gaan kan al genoeg zijn om het gedrag weer te gaan vertonen.
Wat betreft de eigenaar, ik zou het gewoon met hem bespreken. Vertel hem dat je het storend vind dat Amber steeds zo bedelt en vertel dat je het probeert af te leren. Dan kan je hem vragen of hij wel door heeft dat zijn manier het erger maakt. Of gewoon vragen of hij daaraan mee wil werken. Wie weet vind hij het juist wel prettig om van je te leren! Als je dit op een nette manier brengt is er niks mis mee IMO.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:42

ellenAST schreef:
oke dat is dus wat ik mij afvroeg of ze er wel van leert dat ze dan bij mij niet moet bedelen ;)
eigenaar heeft niet zoveel verstand van paarden,maar ik ga er dus ook niks van zeggen...

je wil niet weten hoesnel een paard door heeft wie hij voor zich heeft en bij wie wat kan/mag. ;)
als jij niets geeft snapt hij dat snel.
maar afstraffen kan je gewoon niet maken. :o

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:45

Sonja schreef:
Je VP leert er sowieso van dat 'ie bij jou niks krijgt en dat bedelen dus zinloos is. Dus "winst" heb je altijd.

Dat werkt niet. Mijn merrie wordt door m'n moeder helemaal volgestopt en die heeft toen m'n moeder geleerd dat zodra ze erop zit een snoepje krijgt. Ik heb dat nooit gedaan en ze krijgt van mij ook nooit snoep, maar iedere keer als ik m'n voet in die beugel zet, moet je wel eerst 3 keer dat hoofd wegduwen om er fatsoenlijk op te kunnen en ik rij nu al zo'n twee jaar als enige op onze dame. Ze blijven het toch proberen.
Het enige dat je kan doen is het negeren en zolang het niet resulteert in bijtgedrag, zou ik er ook niet al te zwaar aan tillen.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:50

Straffen hoeft niet hoor, als je consequent haar hoofd wegduwt als ze richting je zakken gaat dan zal ze snel genoeg de conclusie trekken dat bedelen bij jou geen zin heeft. Geef haar gewoon wat lekkers in haar bak en niet meer uit je handen, dan ben je naar je VZ het duidelijkst !

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:50

mariska32 schreef:
ellenAST schreef:

je wil niet weten hoesnel een paard door heeft wie hij voor zich heeft en bij wie wat kan/mag. ;)

ze krijgt geen tik ofzo,ik bedoel met straffen haar wegduwen ;)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:54

zwerte: dank voor je uitleg,ik ken idd een beetje de situatie van 'twanneke' ;)
ja dat zou ik op zo'n manier vast wel kunnen zeggen..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:05

mariska32 schreef:
ellenAST schreef:

Valt soms nog vies tegen, helemaal als het niet je eigen paard is en er dus nog van alles mee gebeurd waar jij niet bij bent. Het kan zeker wel minder worden maar ik vrees dat ze het wel blijft proberen als de eigenaar het in stand houd.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:00

Zwerte @ daar heb je wel gelijk in maar meestal word de omschakeling steeds korter!

voorbeeld,mijn zus heeft een redelijk jong ruintje.
van de zomer had zij tekort aan gras en hebben er 2 bij mij op de wei gelopen.
elke dag gaat hier de mest van de wei.
mijn zus vind het goed als haar paard daarbij komt helpen,ging het niet naar zijn zin werd ze platgewalst want HIJ moest bij de kruiwagen zijn.
ik hou daar niet van!
er bij zijn? prima,maar niet binnen mijn ruimte.
de dagen dat zij mest kwam ruimen viel hij in het oude gedrag.
de dagen dat ik mest ruimde keek hij even en het was goed.
ze weten het echt wel hoor!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:04

Niet bij je in de buurt komen met mesten en bedelen om een snoepje is wel een andere situatie. Dat soort grapjes heb ik bij die van mij ook zo weer afgeleerd. Maar dat bedelen...tja veelvraatje en dol op snoepjes dus dat probeert hij gewoon veel langer door. De beloning is veel groter voor hem dan klieren met een kruiwagen (om jouw voorbeeld te gebruiken)
Ik denk ook zeker dat de TS met consequent negeren/wegduwen het gedrag sterk kan verminderen. Maar ik zet wel grote vraagtekens bij de vraag of ze het volledig af gaat leren. Ik vermoed dat er toch stiekem af en toe een hapje of snuffeltje zal komen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:05

vind ik ook wat mariska zegt, ze weten prima bij wie ze iets wel of niet kunnen doen, dus als jij het afleerd, doet ie t bij jou misschien niet meer, en bij de eigenaar wel, nou heb jij er geen probleem meer van toch? ;)

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:48

Ik zou het gewoon negeren........Maar ga zoziezo NOOIT slaan ofzo, Negeren is het beste wat je kan doen.

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:51

doorgaan met waar je mee bezig bent als hij hapt aleen ; ''nee'' zeggen en gewoon verder gaan. wees duidelijk! dus zoals alle andere zeggen negeren. Mijn VP doet precies hetzelfde en het word al minder. je kunt het er ook met de eigenaar over hebben. wat zei ervan vind enzo.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:52

Je kunt het paard blokken.. daar moet je wel snel voor zijn, maar elke keer als het paard komt zoeken in je jaszak oid moet je je elleboog al uitgestoken hebben.. snappie..
In de ogen van het paard sla je niet, maar stoot hij zijn hoofd..
Zo leren ze het wel af..

En verder zou ik het paard niks meer uit de hand geven.

succes met je paardje.

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:11

Mijn paard heeft precies het zelfde probleem ,

Heel erg scooien ,
Soms gaat ze gewoon duwen met haar hoofd.

Heb ook al veel dingen geprobeert
Zoals:

-Straffen (ja dat kan ik dus niet dus dat was na een dag veer verleden tijd :+ )
-gewoon negeren , (werkt dus niet)
-Nicks geven ( werkt ook niet)

Als je met de gouden tip komt zou je mij dan aub een Pb willen sturen? *D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 03:28

de gouden tip?

zorgen dat jij de langste adem hebt. ;)
volhouden en zeer consequent zijn.

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:02

Mijn merrie durft ook wel eens om koekjes vragen.
En begint dan ook met haar voet op de grond te schuiven.
Maar we geven haar dan gewoon een koekje,dan is ze content.
Natuurlijk niet altijd,want ze vraagt er nogal veel om.
Als ze echt lastig begint te doen,roep ik met een luide stem ; Neen Twinkle mag niet!
Dan stopt ze ook wel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:13

TwinkleJulie, dan beloon je dus het bedelen. waarschijnlijk zal ze het bedelen dus alleen maar meer gaan doen...

Trismo, de gouden tip is onderdaad volhouden en Consequent zijn. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat het wel of niet lukt. Ik vrees dat daar je probleem ligt. Dat negeren en niks geven, heb je dat wekenlang volgehouden en geen enkele keer toegegeven? Pas dan kan je zeggen dat het niet werkt namelijk. Als je 1 keertje toegeeft kan je weer opnieuw beginnen.