stress/angst bulten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_m

stress/angst bulten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 23:50

Hallo,
Aller eerst weet ik niet of het hier goed staat.. maar ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen.

Ik was vanavond met een vriendin (die veel mee gaat naar mijn paard en hem samen met mij aan het beleren is) op stal. Ik haalde Ratino uit zijn stal,deken af en ging poetsen. Er is mij niets raars aan hem opgevallen.
Ik wilde zijn manen al een tijdje gaan snijden, maar dit lukte niet omdat hij hier echt heftig op reageerd. Trekken kan al helemaal niet, dus vandaar snijden. De vorige keer dat ik het prbeerde plette hij me zowat tegen de stal aan en werd hij gewoon echt pissed.. tja kan dat ie het vervelend vind.. dus stukje gedaan en nu aan die vriendin gevraagt of ze nu weer een stukje wilde doen.
Zo gezegd zo gedaan en ze begon met zijn manen. Hij wilde een paar keer omdraaien enzo, maar ze zetten hem weer op zijn plek terug. Ze beloonde hem met een snoepje en hij leek er rustig onder. Je zag wel dat hij het niet leuk vond,maar hij accepteerde het.
Toen zag ik op zijn buik wat "plekjes" ik dacht dat de haren iets omhoog stonden omdat ze hem daar met haar hand/vingers had aangeraakt omdat hij weer "om" moest.

toen ik beter ging kijken ontdekte ik dat het gewoon bulten waren, die had hij dus niet toen ik hem uit zijn stal haalde!
De bulten zaten alleen aan de kant waar ze met hem bezig was (de kant waar zijn manen hangen dus) en liepen van zijn schouder tot zijn billen. Hij had er geen last van, gaf in ieder geval geen reactie, als ik er aan zat of iets.
Heel vreemd..

Ik was van plan om hem te gaan longeren, dus dit ook gedaan toen we klaar waren.
Gedurende het longeren werden de bulten steeds minder.
Na het longeren waren de bulten bijna helemaal weg.

Nu is mijn vraag: Kan het zijn dat deze bulten ontstaan door dat hij stress of angst heeft? In dit geval door het manen trekken.
Of moet er een andere oorzaak zijn?
Hij was verder goed fit, keek helder uit zijn ogen en reageerde niet anders dan anders.

Hij staat op 1kilo basis brok 's ochtends en 1 kilo mijten muslie 's avonds.
Zijn voer is in principe niet veranderd, of na ja vóór de winter is hij van 's avond basis naar mijten gegaan.
Verder krijgt hij ruim voldoende kuil op een dag, dit is pasgeleden wel meer geworden omdat hij behoorlijk afviel.

Nu denk ik zelf niet dat het aan het voer ligt, maar ik denk ik zeg het er maar bij je weet maar nooit. Ik weet namelijk niet of het kan zijn dat het dan ineens opspeeld en dan na longeren weer weg kan zijn..

Nou ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven wat er was.. maar vraag gerust om meer informatie!
Ik hoop dat iemand hier iets meer vanaf weet dan ik.. ik vond het erg vreemd...

Als het niet goed staat hier, dan mijn vraag aan de mods om het te verplaatsen!

Alvast bedankt allemaal!
Groetjes,
Martine

Zooist

Re: stress/angst bulten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:14

Ik heb geen flauw idee zeg!
Maar wel heel bizar.

Gewoon bulten zoals grote muggenbulten ofzo?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:00

Ik zou ten eerste van de week nog een keer met zijn manen bezig gaan. Als hij inderdaad zo veel stress heeft hoef je niet eens echt wat te doen maar kan je ook gewoon doen alsof. Dan kan je controleren of het daardoor komt.
Mocht het zo zijn dat dat het geval is zou ik een DA bellen en hetzelfde ritueel laten plaats nemen zodat de DA ook ziet wat je bedoelt.

Ik persoonlijk heb nog nooit zoiets mee gemaakt. Dat een paard door stress bultjes kweekt en die dan ook daarna weer kwijt is!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:19

Ik had gister de eigenaresse van zijn moeder aan de telefoon en die zei dat nobel (zijn moeder) dus ook wel eens helemaal onder de bulten zit. Maar dat komt dan toch door te veel eiwit in het voer. Ze vertelde mij dat ook bij haar de bulten ineens konde komen en soms met een uur al weg waren en soms pas na een paar dagen..

Ik ga iniedergeval eens op stal vragen of ze toevallig ander kuil hebben gevoert wat mogelijk meer eiwit bevat.
Volgens haar was het dan ook een soort van allergische reactie die vanzelf weer weg trok, wanneer dit niet het geval zou zijn moest de DA komen om een anti allergie prik te geven...

Als het echt daardoor is gekomen is het dus gewoon stom toeval dat het opspeelde tijdens het manen "trekken". ik ga zo weer naar hem toe en ga eens kijken of het weg is, minder is, het zelfde of erger is geworden. In het laatste geval bel ik denk ik maar de DA op..

als ie niets heeft zal ik m even aan zijn manen "trekken" :P
ik vind het ook maar raar...

bdankt voor jullie reacties!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:22

Zooist schreef:
Gewoon bulten zoals grote muggenbulten ofzo?

na ja wat groter, net als knikkers ongeveer...

ponyparadijs schreef:
Ik zou ten eerste van de week nog een keer met zijn manen bezig gaan. Als hij inderdaad zo veel stress heeft hoef je niet eens echt wat te doen maar kan je ook gewoon doen alsof. Dan kan je controleren of het daardoor komt.
Mocht het zo zijn dat dat het geval is zou ik een DA bellen en hetzelfde ritueel laten plaats nemen zodat de DA ook ziet wat je bedoelt.

Ik persoonlijk heb nog nooit zoiets mee gemaakt. Dat een paard door stress bultjes kweekt en die dan ook daarna weer kwijt is!

ja hij heeft altijd een hekel gehad aan manen trekken enzo.. maar heb ook nooit zo'n reactie gezien.. echt heel vreemd inderdaad.. ik zal het nog eens doen en kijken hoe hij reageert..
wel vind ik het vreemd dat het alleen aan de kant was waar zjin manen hangen... als het iets met eiwit is zou ik dat niet kunnen verklaren... dat gaat immers via zijn bloed dan toch door heel zijn lichaam? en daarnaast kan dat dan met longeren zosnel weer weg trekken??

ik heb gewoon een overgevoelig paard denk ik :P

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:23

Kan absoluut door de stress komen. Ik heb het meerdere keren gezien. :j

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:26

hmm het kan dus wel.. en hoe kom je er achter of het echt door stress komt of toch dor voer?

heb je ook eerder gezien dat het dan aan 1 kant van het lichaam komt (of bv op 1 deel) en dat het dan weer bijna helemaal weg trekt met in dit geval longeren?

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:49

Heb het ook nog nooit gezien... heb je wel al contact gehad met de DA?

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 00:39

Vanmiddag weer op stal geweest.
De bulten waren helemaal weg...
Nog even aan de eigenaaren gevraagt of ze toevallig net ander kuil hebben gehad (van ander seizoen) en dat daar dan misschien meer eiwit in heeft gezeten of wat dan ook wat dit kon veroorzaken.. maar dit was niet het geval. Het kuil was van de zelfde partij als wat ze al de hele winter hadden..

vandaag heb ik met hem gereden en heb geen bulten gezien.. verder reageerde hij er ook niet op als ik aan zijn manen kwam..

We zaten op stal nog te denken wat het zou kunnen zijn.. misschien heeft er wel iets verstopt gezeten ofzo en dat dat "los"kwam met zijn manen doen.. maar ik weet niet of dat kan..

nog geen contact met de DA gehad... ik wilde eerst kijken of het er nog zou zijn enzo.. en verder vertoont hij geen verschijnselen van dat hij iets onder de leden heeft.. zoals ik al zei hij glimt gewoon, is niet dof in zijn ogen, geen temperatuur verhoging, eet goed en is ook fit genoeg om te werken...

als het weer komt bel ik wel de DA hoor!

maar ja ik weet het dus nog steeds niet :7

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:11

Inderdaat de DA is eigenlijk de aangewezen persoon om het aan te vragen, dat kan uiteraard van heel wat dingen voortkomen, maar het lijkt me eerder een soort allergie op iets,....... maar zoek het maar uit das idd niet zo makkelijk.

Maar ik lees hier ook dat hij soms lastig doet, ronddraaien, kont naar je toe, niet weg willen gaan, je dus pletten, dat is dus niet willen wijken voor druk.
Dit is zeker ook een bewijs dat jij niet genoeg " de leider " bent, er is niet genoeg respect voor jou, als je daar al zou aan werken zal je paardje ook een stuk rustiger gaan staan, want deze situatie is een gevolg van, een te weinig vertrouwen in jou, als leider.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:02

aeolusnr1 schreef:
Inderdaat de DA is eigenlijk de aangewezen persoon om het aan te vragen, dat kan uiteraard van heel wat dingen voortkomen, maar het lijkt me eerder een soort allergie op iets,....... maar zoek het maar uit das idd niet zo makkelijk.

hij heeft nu geen bulten meer, wanneer ze terug komen dan ga ik ook zeker de DA bellen.. of het idd een allergische reactie zou kunnen zijn.

aeolusnr1 schreef:
Maar ik lees hier ook dat hij soms lastig doet, ronddraaien, kont naar je toe, niet weg willen gaan, je dus pletten, dat is dus niet willen wijken voor druk.
Dit is zeker ook een bewijs dat jij niet genoeg " de leider " bent, er is niet genoeg respect voor jou, als je daar al zou aan werken zal je paardje ook een stuk rustiger gaan staan, want deze situatie is een gevolg van, een te weinig vertrouwen in jou, als leider.

Haha :') ohww sorry.. ik vind het wel grappig... omdat mijn paard een gruwelijke hekel heeft aan manen trekken en dan dus ontsettend lomp gaat lopen doen (en dan ook enkel op dit moment) heeft hij ineens geen respect voor me en wijkt hij niet voor druk..
Jammer dat je deze conclusie trekt vanuit een enkele situatie die wordt geschetst.

Maar goed ik zal dan ook meteen even vertellen hoe hij normaal is.. normaal reageert hij pefect op het wijken voor druk. of na ja nee eigenlijk hoef ik geen eens druk te geven want ik hoef maar naar de andere kant te lopen en hij gaat voor mij opzij en gaat om. Soms is hij wat afgeleid en moet ik het ook benoemen wanneer ik dan "om" zeg gaat hij heel braaf aan de kant...

sorry maar ik kan me totaal niet vinden in wat je schrijft.. en wanneer je dit niet gelooft mag je gerust eens komen kijken hoor :D Ik heb gewoon een kleine puber die af en toe je grenzen opzoek.. een paardje met karakter dat het duidelijk laat merken als hij iets niet leuk vind! Hij moet dan weer even op zijn plek worden gezet en dan doet ie weer hartstikke braaf!

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is? Toch wil ik je bedanken voor je aanbod (via pm) :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:26

Geen probleem hoor, je ziet maar hoe je het voor elkaar krijgt.
Maar toch blijf ik bij mijn stellng, ik geloof je wel hoor dat hij voor de rest best braaf is, en dat hij ook doet wat jij hem vraagt, maar wanneer er een andere situatie gecreëerd word, zoals met die manen, maar er zullen er vast ook nog wel andere zijn, moet je paardje diezelfde meewerkende - nageeflijke houding aannemen, is dit niet het geval dan is dit dus niet in orde, en moet er daar dus werk va gemaakt worden, tenminste als je dat in orde wil krijgen natuurlijk.
Het leerproces stopt nooit hééééé, je moet de lat toch steeds ietsje hoger leggen, en zo blijven opbouwen tot ,....... ( tjaaaaa zo ver als je kunt geraken met jouw kunnen en de mogelijkheden die je paardje heeft.)

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:55

Jeej, wat een raar verhaal van die bulten! Ik heb op stal meerdere malen zoiets gezien en dat was altijd een allergische reactie. Van de stress heb ik het nog niet gezien. Ik ben benieuwd hoe het gaat als je weer een keer gaat manen snijden!

En off-topic:
Aeolus, ik vind je wel kort door de bocht hoor! Ik denk dat je pas echt advies kunt geven op dat gebied als je iemand daadwerkelijk aan het werk ziet met zijn/haar paard....

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:18

@aeolus: wat jij wil, nu graag weer ontopic

@hipar: ja echt heel vreemd he.. maar ik zou ook niet weten waar hij eventueel een allegische reactie op zou kunnen hebben gehad... gelukkig heb ik het nu na die ene keer niet meer gezien nu... hoop dat dat zo blijft.. anders ga ik mijn DA eens bellen...
En idd binnekort weer eens manen snijden :D
over je off topic: ben ik helemaal met je eens.. maar ja er zijn bokkers die allllles denken te weten/ te kunnen zien door een klein verhaaltje wat ze lezen.. maar ja lama gaan :P

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:10

Tine die bulten zijn het gevolg van geen respect hebben voor jou!! Mijn hemel dat je dat nog niet eerder heb gemerkt!! :+

Beetje vreemde reactie aeolusnr1!!

Maar nu weer ON-TOPIC!!

Ik begrijp best dat je bij die bultjes niet direct de DA belt. Ik zou dat ook niet doen. Als ik zelf ineens bultjes heb duurt het ook altijd even voor dat ik naar de HA ga!
Ik zou het zeker wel in de gaten houden als ik jou was. Kijk of er in andere situaties waarbij hij het moeilijk lijkt te hebben ook bultjes ontstaan.
Als het stress/angst bultjes zijn krijgt hij ze natuurlijk niet ALLEEN bij het manen trekken.

Maar hij heeft ze niet eerder gehad? Je hebt hem net onder het zadel! Zou kunnen dat hij met inrijden ook al iets van stress/angst heeft gehad! Blijf het toch ook wel vaag vinden dat ze na het longeren zo goed als weg waren!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 11:38

:=

We zijn hem inderdaad aan het inrijden (zoals je weet :P ) en rijden nu ook in de binnenbak.. dit vind hij heel erg spannend.. dat merk je aan alles.. maar hij krijgt er geen bulten of iets van...

Kan het zijn dat er iets verstopt zat, een kliertje of zo.. en dat dan is open gegaan toen we met zijn manen bezig waren ofzo? dat was ook nog iets waar wij aan zaten te denken.. maar ik weet niet of dat uberhoupt mogelijk is...

maar idd het blijft vreemd.. tot nu toe heeft ie ze gelukkig niet meer gehad!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 20:59

Ik wil even een update geven over ratino..
vandaag is zijn werfelkolom gecontrollerd door de chiroparter (of hoe je dat ook al weer schrijft :P ) dit was de eerste keer en natuurlijk best spannend.. en je raad het denk ik al.. ratino kreeg weer allemaal bulten.
Deze chiropracter is tevens VA (www.lodash.nl) en vertelde mij dat ze dit dus nog nooit eerder had gezien...
Na ja nu zal ze eens gaan kijken wat het zou kunnen zijn.
Ze gaf aan dat ratino idd een erg gevoelig paard is en op deze manier inderdaad misschien zijn stress uit... zit ik toch goed met mij idee...
dat ze dit nog nooit eerder heeft gezien.. heb ik dan echt zon appart paard?

heel vreemd dus.. maar nog steeds geen antwoord op wat het zou kunnen zijn dus ik blijf maar even bij mijn eerste idee.. als jullie nog ideeen hebben hor ik ze graag!!

:evaw:

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:12

mijn paard heeft ook wel eens bultjes, maar dat zijn dat vetbultjes omdat hij nu ouder word.. en kunnen ook zo weg zijn en komen,
misschien kan dat het zijn..
ik weet het eerlijk gezegt ook niet,
ik heb hierin niet zo'n verstand.. ga zeker deze topic volgen..

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:29

Ratino is 3 dus ouder dom zal he hopelijk niet zijn :P
Het zijn van die vocht bulten, het lijkt op een allergische reactie.. het is gewoon heel raar.. en niemand weet wat het is...