Mijn pony is bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Mijn pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:36

Hai,

Mijn pony is nog al snel met rijden en ook wel eens bang.
Wat kan ik hiermee het beste doen???

HarryM

Re: Mijn pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:38

Zelf rustig blijven en soms kan je als je tegen je pony praat je pony ook wat rustiger maken.. Verder kun je proberen dat als hij bijvoorbeeld in de bak ergens bang voor is om hem dan af te leiden met een oefening of een figuur te rijden.. Je pony moet gewoon leren dat hij op jou kan vertrouwen

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:53

het beste is om rustig tegen hem te praten en zelf niet paniekerig of druk te gaan doen dat merken ze en worden ze zelf ook onrustig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:55

Bang op wat voor manier en wanneer?

(angstig door bewegingen van de ruiter of bang van bepaalde dingen of 'bakkabouters' ? )

en wat heb al geprobeerd allemaal?

Heb je les en wat zegt die er van?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:01

Misschien kun je eens wat informatie zoeken over natural horsemanship/ natuurlijk paardrijden. Zo krijg je beter contact met je paard.
Ook kun je met hem gaan oefenen met 'enge' dingen. Ik neem tenminste aan dat hij bang is voor dingen als wapperend lint, aanvallende balen hooi ed.
Je kunt dan verschillende dingen in de bak neerleggen en ophangen waar hij bang voor is en hem er dan in eerste instantie aan de hand en later onder het zadel langs rustig leiden. Zo kun je een heel parcours uitzetten met gekleurd lint, iemand die een paraplu open doet en zo verschillende dingen.
Door hiermee regelmatig te trainen, zal hij waarschijnlijk minder bang worden.
Ga er niet te veel geruststellend tegen praten, want je pony zal dan het idee krijgen dat er inderdaad dingen zijn om bang voor te zijn. Zorg met rijden dat je ook echt rustig zit en zelf niet bang bent (adem diep in en adem uit en zorg dat je ademhaalt laag, vanuit je buik).

Zoek evt. eens op Natural Horsemanship, Natuurlijk Paardrijden, Emiel Voest.

succes!

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:18

Je moet gewoon rustig blijven en rustig tegen hem praten.. en proberen af te leiden met oefeningen.. Als je genoeg vertrouwen op bouwt leert hij dat ie niet bang hoeft te zijn als jij in de buurt bent..;)

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:22

zet jouw pony goed aant het werk door veel overgangen en figuren te rijden. daarmee heeft die geen tijd om echt te kijken/ schrikken

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:31

Als jij zelf rustig blijft, dan denkt hij waarschijnlijk, ze is rustig dus er is geen reden om bang te zijn. en je kan inderdaad ook figuren enzo rijden. dan heeft ie niet eens door dat er iets schrikachtigs is.

zo zou ik het doen ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 02:45

Miszy schreef:
Je moet gewoon rustig blijven en rustig tegen hem praten..

Met praten moet je wel oppassen, want als je telkens als er iets engs is geruststellend tegen hem gaat praten zal hij dat als een bevestiging zien dat er inderdaad iets engs is. Dit heeft dan dus weer het tegenovergestelde effect. Wel kun je heel vrolijk en opgewekt tegen hem praten, maar doe dit dan in verschillende situaties.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:12

Bedankt allemaal!

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:04

natural is echt een aanrader

je band word er zo sterk van

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 12:31

PatriesCarm schreef:
natural is echt een aanrader

je band word er zo sterk van

okey zal is kijken

M_arije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:41

Nog een tip, mijn paard is zelf ook een angsthaas.

Probeer altijd rustig te ademen als je weet welke dingen hij eng vindt. Klinkt raar maar het werkt echt.
Als hij steeds dezelfde dingen eng blijft vinden, moedig hem dan aan om er bij te kijken en snuffelen. En goed belonen als hij er langs gaat.

Het heeft gewoon veel tijd nodig.

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:02

Als mijn pony bang is praat ik altijd rustig met em en beloon hem dan als hij rustiger wordt. En zelf idd proberen rustig te blijven.