scheidingsangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjappe

scheidingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 22:50

Mijn paard flipt als ik haar bij onze pony weghaal of als ik de pony bij haar weghaal. Als ze samen buiten lopen en ik zet haar als eerste op stal, dan breekt ze de tent bijna af totdat ik onze pony ook heb opgehaald. Dit is mn lastig voor onze pony, want zij moet hierdoor noodgedwongen op stal als ik mijn paard wil poetsen en opzadelen (die is nl bijna anders niet te hanteren). Als we gaan rijden in de bak achter huis, en de pony blijft op stal, dan gaat het wel goed. Een ander probleem als gevolg van deze scheidingsangst is dat buitenritten in m'n eentje problematisch zijn. Op een gegeven moment, als we een eindje opweg zijn, staakt ze en loopt keihard achteruit richting sloot (ben ik niet zo'n fan van). Als we weer richting huis gaan is ze bijna niet meer te houden en aangezien ik langs een weg met smalle bermen moet rijden levert dit nogal eens linke situaties op mbt verkeer dat ik tegenkom. Zou ik iets kunnen doen om haar angst geheel of gedeeltelijk weg te nemen en haar gedrag hanteerbaarder te maken of is het iets wat nou eenmaal zo is en moet ik het maar accepteren.
Zover ik weet heeft ze deze angst al lange tijd (ik heb haar zelf nog maar 3/4 jaar, maar bij de vorige eigenaren vertoonde ze deze angst ook al, ze is overigens 13 jaar)

Bon_Bon

Re: scheidingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:54

Mijn paard wilde ook absoluut niet weg van de groep, neit meer willen lopen of 'dronken'lopen hinneken, zodra we een paard tegen kwamen niet meer willen lopen.
Hoogst irritant dus.

Ben heel veel gaan wandelen en ja met zweepje om af en toe een áanmoediging' te geven, nu loopt ze gewoon mee, niet van harte en ze heeft nog wel eens een dag dat ze het probeert met stilstaan maar uiteindelijk loopt ze mee.

Al is ze nog steeds erg van de hinnek als we andere paarden zien, of ze nou in een weide staan of rijden ze vind ze allemaal hoogst interesant en wil dan liever daar blijven :p

Zou het dus proberen met veel wandelen (ik voel me naast ene paard altijd meer de baas dan erop) elke dag even weg, en omdraaien zolang het goed gaat, dus neit als ze sitl blijft staan gaat draaien etc. dan doorlopen tot ze weer 'normaal' loopt.

ennuh SUc6!!

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:26

Veel gaan wandelen, maar de tijd langzaam opbouwen. Niet te buust te lang weggaan. Verder zou ik ook buiten het rijden hen vaker scheiden (een poetsen, longeren, aan de lange lijn lopen, gewoon aan de hand een wandeling maken). Geef je paardje veel vertrouwen. Eventueel kun je hem in het begin Bach bloesems geven (rescue, daar zit de bloesem tegen verlatingsangst en trauma's ook in), een druppel of 10 voor het rijden.

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:34

Leen24 schreef:
Veel gaan wandelen, maar de tijd langzaam opbouwen. Niet te buust te lang weggaan. Verder zou ik ook buiten het rijden hen vaker scheiden (een poetsen, longeren, aan de lange lijn lopen, gewoon aan de hand een wandeling maken). Geef je paardje veel vertrouwen. Eventueel kun je hem in het begin Bach bloesems geven (rescue, daar zit de bloesem tegen verlatingsangst en trauma's ook in), een druppel of 10 voor het rijden.

Ik heb zelf precies hetzelfde probleem en ik wandel bijna iedere dag nu en zelfs dan bevriest hij , wordt je idd moedeloos van!

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:03

Ik ben begonnen met de seven games van Pat Parelli te oefenen. Daarna ben ik gaan wandelen, met touwhalster en carrot-stick. Toen ben ik buitenritten gaan rijden, maar niet vanaf huis. Ik reed met de trailer naar het bos en daar ging ik een buitenrit maken. Onze onderlinge relatie is in die tijd veranderd, mijn leidinggevende rol werd in deze periode meer bevestigd. Later heb ik wel buitenritten gedaan vanaf huis. Als ze ging staken liet ik haar een heeeeeel eind achteruit lopen (gelukkig was ze ook in de achteruit stuurbaar, dus we zijn niet de sloot in gegaan :D ), dit hielp goed. Ik reed meestal wel een rondje want als ik heen en dezelfde weg weer terug reed, dan zat ze zichzelf de heenreis op te winden en kon ze zich de terugweg bijna niet beheersen. Kortom haar gedrag werd dus op een gegeven moment hanteerbaar.
Helaas moet ik binnenkort weer gedeeltelijk overnieuw beginnen waarschijnlijk. Ze moet namelijk over 2 weken veulenen en ik heb als gevolg van de strenge winter vanaf december niks meer onder het zadel gedaan. We wandelen nog wel af en toe langs de weg. Dit gaat goed, maar ze heeft nu ook niet veel puf meer voor verzet :+ . Het zal straks met het veulen wel een extra uitdaging worden vermoed ik.