Vervelende pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rooss_Oss

Vervelende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 13:21

Sinds een jaar hebben we een nieuwe shetlander in de wei staan.
Het is een ruin, in de lente wordt hij 3 jaar.

Toen we hem net hadden (hij was toen bijna 2) was hij erg vervelend en kon nog niks. We dachten dat zijn vervelende gedrag wel over zou gaan, naar mate we er veel mee zouden doen en hem opvoeden. Hij had namelijk altijd in de wei gestaan met een fjord, was niet echt mensen gewend.

Maar helaas, zijn gedrag is zeker niet verbeterd ten opzichte van een jaar geleden. Wat hij zoal doet: bijten, tegen je op stijgeren, heeft absoluut geen respect voor je enz.
We krijgen dit op geen manier afgeleerd. Stem verheffen reageert ie niet op, hard in zijn lip of oor knijpen als hij iets fout doet werkt niet en negeren doet hem al helemaal niks. Hij blijft constant doorgaan met klieren. Je kan niet gewoon even bij hem in de wei staan of hem aaien, hij probeert je meteen te bijten.

Hij is niet echt vals; hij wil graag aandacht en is blij om iemand te zien, komt ook meteen naar je toegelopen enz. Maar als je hem dan aandacht geeft, kan hij niet normaal doen. Hij behandelt mensen en paarden hetzelfde. (Hij kliert namelijk veel met onze andere shetlander, maar dat is eerder een beetje spelen) Maar mensen behandelt hij dus precies hetzelfde, die hapt ie ook constant omdat hij niet weet hoe zich anders moet gedragen.

We weten niet hoe hem nu nog goed op kunnen voeden, en de manier waarop.
Want ik geloof wel in hem dat het een lieve pony kán zijn..

KDS

Re: Vervelende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:17

Je zegt dat hij ook op die manier met de andere shet speelt?
Misschien is het zijn manier van spelen dan.

Misschien gewoon op een andere manier met hem spelen, hem dingen aangeven waarmee hij op een andere manier met jullie kan spelen? Vrijheidsdressuur bv, hem dingen laten oppakken, op dingen laten staan. Geef hem iets meer te doen en zo samen plezier te hebben?

Normaal gesproken zouden paarden dan samen rennen en steigeren en elkaar naar de benen bijten enzo. Nu is dat een gevaarlijk iets als je met een mens speelt. Daarom liet ik mijn vorige paard altijd achter een doek aanrennen die ik aan een zweep had vastgemaakt. Zo kon hij zijn ding doen en kon ik op een afstand met hem spelen. Wat het geheel wat veiliger maakte..

Hopelijk heb je er iets aan?

Rooss_Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:06

KDS schreef:
Je zegt dat hij ook op die manier met de andere shet speelt?
Misschien is het zijn manier van spelen dan.

Misschien gewoon op een andere manier met hem spelen, hem dingen aangeven waarmee hij op een andere manier met jullie kan spelen? Vrijheidsdressuur bv, hem dingen laten oppakken, op dingen laten staan. Geef hem iets meer te doen en zo samen plezier te hebben?

Normaal gesproken zouden paarden dan samen rennen en steigeren en elkaar naar de benen bijten enzo. Nu is dat een gevaarlijk iets als je met een mens speelt. Daarom liet ik mijn vorige paard altijd achter een doek aanrennen die ik aan een zweep had vastgemaakt. Zo kon hij zijn ding doen en kon ik op een afstand met hem spelen. Wat het geheel wat veiliger maakte..

Hopelijk heb je er iets aan?

tjaa..
ik heb niet echt het idee dat James met ons wil 'spelen' . Hij doet altijd nors en dwars, maar tegelijkertijd wil ie toch heel graag aandacht..
Hij trekt het alleen op de verkeerde manier, en ik heb geen idee hoe ik hem nu nog af moet leren?

Rooss_Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:25

Nog iets wat ook belangrijk is:

Als James iets niet wil, laat hij het met geen mogelijkheid toe.
Als hij geen zin in hoeven krabben heeft, ploft ie gewoon op de grond, om er zo onderuit te komen. Ook gaat ie bij het wandelen wel is ineenkeer liggen/zitten, omdat hij dan geen zin heeft om verder te lopen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 03:17

nou als hij gaat liggen dan ga je toch bovenop hem zitten??
mag hij nog een tijdje blijven liggen ook,want als hij op staat zit jij op zijn rug en dat vind hij vast niet leuk ;)

hij staat met een andere shet dus afleiding heeft hij wel
Citaat:
We krijgen dit op geen manier afgeleerd. Stem verheffen reageert ie niet op, hard in zijn lip of oor knijpen als hij iets fout doet werkt niet en negeren doet hem al helemaal niks. Hij blijft constant doorgaan met klieren. Je kan niet gewoon even bij hem in de wei staan of hem aaien, hij probeert je meteen te bijten.

heb je al es er aan gedacht om hem een gigantische rotschop onder zijn billen te verkopen?
als een lieve aanpak niet werkt moet je misschien es wat duidelijker optreden.

spelen met een ander paard prima,maar hij mag dat niet bij mensen doen en als hij niet luisteren wil moet ie maar voelen toch?

paarden die bijten moet je in elk geval niks uit de hand voeren, geen snoepjes wortels of wat dan ook.
heb je wat lekkers voor hem dan geef je dat gewoon op de grond ofzo.
hij kan namelijk ook gaan bijten omdat hij gewoon snoep wil

Rooss_Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:58

ellepel schreef:
nou als hij gaat liggen dan ga je toch bovenop hem zitten??
mag hij nog een tijdje blijven liggen ook,want als hij op staat zit jij op zijn rug en dat vind hij vast niet leuk ;)

hij staat met een andere shet dus afleiding heeft hij wel
Citaat:

heb je al es er aan gedacht om hem een gigantische rotschop onder zijn billen te verkopen?
als een lieve aanpak niet werkt moet je misschien es wat duidelijker optreden.

spelen met een ander paard prima,maar hij mag dat niet bij mensen doen en als hij niet luisteren wil moet ie maar voelen toch?

paarden die bijten moet je in elk geval niks uit de hand voeren, geen snoepjes wortels of wat dan ook.
heb je wat lekkers voor hem dan geef je dat gewoon op de grond ofzo.
hij kan namelijk ook gaan bijten omdat hij gewoon snoep wil

Ja ook al geprobeerd, is ie totaal niet van ondersteboven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:48

zou misschien helpen om er nog een soortgenoot bij te zetten die hem wat harder aanpakt dan zijn huidige weidegenootje.

maar als je echt consequent bent en dat bijten afstraft,niks uit de hand voert dan moet hij toch wel bijtrekken hoor.
ik heb tot nog toe nog nooit een dier meegemakt wat niet veranderde na een keer goed aanpakken.
zolang je maar consequent bent en iedereen die bij hem komt dat ook is dan leert hij het echt wel

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:55

Hhhm, meestal trekken shetlanders snel bij als je duidelijk genoeg bent.

Net als de wandelpony's waar ik toch nog regelmatig mee in de weer ben. Het is een leuk clubbie ruinen, met een leidersmerrie. En die houd ze goed onder de duim. Als er nieuwe bijkomen, doet zij voornamelijk het "braafmaken." Ze moeten zich gedragen van haar, en anders kunnen ze een paar rotschoppen voor hun sodemieter krijgen. :D
Zo'n ponytje moet je hebben dus.
En anders, toch zelf die rol van leidersmerrie op je nemen.

Het is echt een kwestie van Zero Tolerence. Als ze er vandaag een schop voor onder hun donder krijgen, dan morgen ook.
Klinkt hard, maar uiteindelijk heb je een blije en gelukkige pony, die weet waar de grenzen liggen. En zich daar dus ook aan houd, omdat 'ie respect voor je heeft. Dan hoef je niet steeds te mopperen of tikjes uit te delen, te knijpen of iets. Dan kun je gewoon prettig samenwerken. :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:55

ellepel schreef:
zou misschien helpen om er nog een soortgenoot bij te zetten die hem wat harder aanpakt dan zijn huidige weidegenootje.

Dit hebben kennissen van de mensen waar wij de paarden hebben staan ook gedaan. Hebben een jonge rijpony-hengst (1,5) bij ons op de "hengstenwei" gezet. Hier lopen een paar hengsten onder leiding van lekkere dominante ruin Rano. Rano voedt elk diertje op, en de rest is ook goed bezig de kleene een beetje op zijn plek te zetten... je merkt een heel verschil...! ;)

Maar ik denk ook dat je zelf nog lang niet hard genoeg bent...Een pony die mij bijt of tegen naar me steigert (!) krijgt meer dan een kneep in de lip of oor... :o

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:30

Heel consequent reageren en elke dag het zelfde (inderdaad streng aanpakken). Goed gedrag ook echt belonen. Blijf hem wel positief benaderen. Het klink alsof hij echt een opvoedprobleem heeft, maar het kost heel veel tijd en geduld om dit er uit te krijgen. Succes!

Rooss_Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:56

Oke ik ga er hard aan werken!
Ooit zal ie moeten bijtrekken :P

En ik denk ook dat hij inderdaad een opvoedprobleem heeft, met andere paarden heb ik dit nog nooit meegemaakt; dat ze écht van niks opkijken wat je ook doet.
Maarja we zullen gewoon wat harder aan James moeten werken ;)

Rooss_Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:58

Maar ik heb nog een vraagje:
Wordt het James dan uiteindelijk duidelijk dat er een verschil is met omgaan tussen paarden en mensen?
Want James en zijn weidemaatje zullen altijd om elk klein ding blijven klieren en chagerijnig doen tegen elkaar (niet omdat ze elkaar niet mogen, maar zo gedragen zij zich gewoon)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:16

Ja, in de zin van:
Er zijn mensen/paarden die gewoon hoger in rang zijn, en daar moet hij respect voor hebben.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:32

pfffft volgensmij moet je 'm maar gewoon verkopen, zo te horen kan je niet veel mee met zo'n dino!

}:)

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:54

hoe gaat het nu Rooss_oss?

Rooss_Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:06

nog steeds hetzelfde

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:20

je bent niet duidelijk of je kan niet op het juiste moment straffen of berlonen of je bent niet overtuigend genoeg of zelfs alle 3...

vraag een deskundiger iemand erbij ...

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:31

clicker training misschien?