Merrie plots humeurig in stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oorklep

Merrie plots humeurig in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:40

Mijn merrie is sindskort erg humeurig in stal, ze kijkt iedereen dan vals na:
Maakt een lange nek en haar oren legt ze strak naar achteren.
Ze bijt niet, het blijft bij kijken maar wel echt naar ons toe.
Hiervoor had ze het niet, en het is niet alleen als ze eten heeft.

Ze staat hele dagen buiten, alleen 's nachts op stal. Krijgt dagelijks beweging en aandacht...

Iemand enig idee hoe het komt en hoe ik ermee om moet gaan?
Nu negeer ik het gewoon, ik laat merken dat ik niet bang ben. En ik voer haar niet uit de hand in stal (niemand op stal doet dat).

Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Groetjes, Corine

PBA_

Re: Merrie plots humeurig in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:07

laten gaan zoals je doet, kan komen doordat ze hengstig wordt of mischien voelt ze zich niet lekker.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 09:41

Hm, oké. Dank je wel!

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:47

Zoals hierboven gezegd, misschien zit ze idd niet lekker in haar vel? Staat ze wel een met andere paarden?
Ik heb op stal een A pony staan die zit ook doet.. Maar het vreemde is dat het beest wel naar je toe komt met z'n oortjes naar voren, maar als je eenmaal met je hand in de buurt van z'n hoofd komt gaan de oren plat in de nek.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 17:18

JLLN_ schreef:
Zoals hierboven gezegd, misschien zit ze idd niet lekker in haar vel? Staat ze wel een met andere paarden?
Ik heb op stal een A pony staan die zit ook doet.. Maar het vreemde is dat het beest wel naar je toe komt met z'n oortjes naar voren, maar als je eenmaal met je hand in de buurt van z'n hoofd komt gaan de oren plat in de nek.

Ja, dat doet ze ook weleens!
Vaag he..

Ze staat met 2 anderen waar ze goed mee op kan schieten ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:28

oorklep schreef:
JLLN_ schreef:

Ja, dat doet ze ook weleens!
Vaag he..

Ze staat met 2 anderen waar ze goed mee op kan schieten ;)

Doet mijn merrie ook al bijna een jaar(daarvoor was ze van iemand anders) ik ben er nog niet achter wat het is en hoe ik het kan oplossen!
Dus ik lees even mee!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:30

Sta je met je paard op een wat drukkere stal?

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:14

doet mijn vzpaard ook! Als ik in de stal komt hinnikt ze lief naar je, maar hoe dichter je bij haar komt, hoe platter de oren in de nek gaan liggen! Ze doet je absoluut helemaal niks! Wanneer ik ga rijden zadel ik haar wel gewoon op in de stal, niet vast geen halster om etc. Maar als ze het hoofdstel in heeft, dan doet ze het niet haha! Misschien gewoon een manier om haar eigen veilige plekje te verdedigen???

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:20

Mijn vorige paard ging dat doen toen hij op een drukke plek in de manege kwam te staan. iIedereen kwam daar altijd langs met de paarden en stonden daar bijv. te wachten tot de les begon. Hierdoor werd hij agressief en kon dan rechtop staan in zijn stal met de mond volledig los en de oren plat in de nek, best angstaanjagend, na verhuising naar een andere stal waar het veel rustiger was gebeurde het heel soms en dan alleen in zeer afgezwakte vorm als er een onbekend paard vlak langs zijn stal kwam.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:51

MaaikeMo schreef:
Sta je met je paard op een wat drukkere stal?

Nee helemaal niet, het is onze eigen stal. ze staat met 2 anderen die ze goed kent.
Bedankt voor jullie reacties hoor!
Nog steeds geen goede oplossingen he?

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:55

Kan idd zijn dat ze wat minder in haar vel zit! of dat ze hengstig begint te worden!.
Doe die van mij ook in het begin van het voorjaar en het is het ene jaar vroeger als het andere jaar! die is niet te genieten tot mei ong daarna is alles over!

Maar ik zou haar goed in de gaten houden? heeft ze misschien net haar entingen gehad? en haar tanden nagekeken?

succes

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:08

Mijn merrie staat ook niet op een drukke stal!
Het is goed als je haar eenmaal hebt, ik doe alle handelingen wel als ze vast staat.
Ze is eenmaal op pad heel enthousiast. Maar als je aan komt lopen? Echt bij iedereen boos en dreigend doen. Wel jammer. Maar ik kan er gelukkig wel mee omgaan.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 18:09

JaneJansen schreef:
Mijn merrie staat ook niet op een drukke stal!
Het is goed als je haar eenmaal hebt, ik doe alle handelingen wel als ze vast staat.
Ze is eenmaal op pad heel enthousiast. Maar als je aan komt lopen? Echt bij iedereen boos en dreigend doen. Wel jammer. Maar ik kan er gelukkig wel mee omgaan.

Wat doe je dan?
Mijn paardje is niet vals hoor, ze wil graag werken en ze bijt ook niet, ik kan er gewoon bij komen. Juist daarom vind ik het zo raar.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:28

O.. want zo'n gedrag kan onbewust aangeleerd zijn.
wanneer ze een keer boos kijken, dat je dan toevallig wegliep.. dan kunnen ze gaan associeren dat boos kijken -> mens gaat weg.. (iemand loopt langs terwijl ze boos kijkt)
hoe af te leren, pas weglopen als ze weer vrolijk kijkt.. zo ziet ze dat boos kijken geen zin heeft..
maar dan moet dit ook de oorzaak zijn, en dat weet ik dan niet zeker.. :)

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 18:45

Hm, dat kan ik indd nog proberen!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:53

plots humeurig.....was dus nooit zo ? Hoe oud is ze ? Is ze angstiger/meer schrikachtig als dat ze was ?Staat ze vaak achterin de stal ?
Deinst ze terug als je haar onverwacht bij de hoofd pakt (voorhoofd/oren) ?
Wat doet ze zoal, naast overdag naar buiten ?
Gedragen de paarden zich ook anders tegenover haar en zij naar de paarden? Doet ze de oren plat naar hen toe ?
Komt werken/voeren goed overéén ? Niveau?
Heeft ze voernijd ?

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:35

MaaikeMo schreef:
O.. want zo'n gedrag kan onbewust aangeleerd zijn.
wanneer ze een keer boos kijken, dat je dan toevallig wegliep.. dan kunnen ze gaan associeren dat boos kijken -> mens gaat weg.. (iemand loopt langs terwijl ze boos kijkt)
hoe af te leren, pas weglopen als ze weer vrolijk kijkt.. zo ziet ze dat boos kijken geen zin heeft..
maar dan moet dit ook de oorzaak zijn, en dat weet ik dan niet zeker.. :)

Alleen die bij ons op stal kijkt heel vrolijk, komt naar je toe en alles steekt z'n neus uit, tot je je poot uit steekt en die 2 antennes plat de nek in gaan en je goed op je fikken moet letten! (heb nog niet meegemaakt dat hij heeft geprobeerd te bijten, maar volgens andere wel)

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 12:28

broadway schreef:
plots humeurig.....was dus nooit zo ? Ik heb haar nu bijna een jaar, begin van de winter (ze doet het alleen op stal) deed ze het bij mij niet. Bij de andere eigenaar ook niet zover ik weet.
Hoe oud is ze ? 8jaar
Is ze angstiger/meer schrikachtig als dat ze was ? Nee
Staat ze vaak achterin de stal ? Nee, ze kijkt altijd naar buiten of staat te eten. Maar dan neemt ze een hap en gaat met haar hoofd naar buiten kauwen.
Deinst ze terug als je haar onverwacht bij de hoofd pakt (voorhoofd/oren) ? Nee
Wat doet ze zoal, naast overdag naar buiten ? hele dag buiten dus, en elke dag loopt ze wel een uur (soms wat langer, soms wat korter) ongeveer 2 keer per week rijd ik in de bak, dan longeer ik haar nog eens een keer en voor de rest rij ik buitenritten.
Gedragen de paarden zich ook anders tegenover haar en zij naar de paarden? Nee, niet anders dan eerst
Doet ze de oren plat naar hen toe ? Als ik de shet buitenzet staat zij al buiten, dan kijkt ze wel heel nijdig naar hem ja. Maar verder als ze buiten staat kijkt ze vrolijk.
Komt werken/voeren goed overéén ? Hm, ze krijgt op dit moment wat meer voer dan anders. Ze heeft bloedwormen gehad en omdat ze nogal veel is afgevallen heeft de DA en voerschema voor haar gemaakt.
Niveau? Rij geen wedstrijden.
Heeft ze voernijd ? Nee.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 12:29

Oh sorry, lekker onhandig gedaan hierboven. Dit is duidelijker:

plots humeurig.....was dus nooit zo ? Ik heb haar nu bijna een jaar, begin van de winter (ze doet het alleen op stal) deed ze het bij mij niet. Bij de andere eigenaar ook niet zover ik weet.
Hoe oud is ze ? 8jaar
Is ze angstiger/meer schrikachtig als dat ze was ? Nee
Staat ze vaak achterin de stal ? Nee, ze kijkt altijd naar buiten of staat te eten. Maar dan neemt ze een hap en gaat met haar hoofd naar buiten kauwen.
Deinst ze terug als je haar onverwacht bij de hoofd pakt (voorhoofd/oren) ? Nee
Wat doet ze zoal, naast overdag naar buiten ? hele dag buiten dus, en elke dag loopt ze wel een uur (soms wat langer, soms wat korter) ongeveer 2 keer per week rijd ik in de bak, dan longeer ik haar nog eens een keer en voor de rest rij ik buitenritten.
Gedragen de paarden zich ook anders tegenover haar en zij naar de paarden? Nee, niet anders dan eerst
Doet ze de oren plat naar hen toe ? Als ik de shet buitenzet staat zij al buiten, dan kijkt ze wel heel nijdig naar hem ja. Maar verder als ze buiten staat kijkt ze vrolijk.
Komt werken/voeren goed overéén ? Hm, ze krijgt op dit moment wat meer voer dan anders. Ze heeft bloedwormen gehad en omdat ze nogal veel is afgevallen heeft de DA en voerschema voor haar gemaakt.
Niveau? Rij geen wedstrijden.
Heeft ze voernijd ? Nee.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:44

vanuit het voer kan dit probleem ontstaan....wat krijgt ze momenteel en wat kreeg ze?
Ik denk ook, gezien de reactie naar de shetlander, dat ze haar plek wil verdedigen, zowel in het land als op stal.....
Zolang ze het alléén met de orenspel zegt vind ik dat ze in haar recht staat, maar zodra het bijten,slaan o.i.d wordt zou ik me wel zorgen maken,
en uit laten zoeken wat die reactie oproept.....verstoord in haar ruimte ......is voor een paard héél vervelend, omdat het haar rust verstoord en ze haar plekje kwijtraakt, dus het kweekt onrust.....
Ook lichamelijk is ze verstoord door de wormen ,daardoor kan ze zich minder goed voelen en rust afdwingen ......
Dus erop toezien dat ze haar plekje heeft...dus dat ze niet opgejaagd wordt, niet extreem laten werken en rust op stal ,tot ze weer op gewicht is....

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:08

Per dag:
Ze kreeg 1,5 kg maisvlokken
1 kg biks

Nu krijgt ze 4 kg maisvlokken
0,5 kg biks
2 kg muesli

En daarnaat onbeperkt ruwvoer (kuil & hooi).

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:10

Ze is intussen al heel wat bijgekomen (gek he met zoveel maisvlokken.. haha).
En volgens het laatste bloedonderzoek zijn de wormen uit haar bloed.