Hele boze Ezel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myriammz

Hele boze Ezel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:30

Hallo..

Ik doe op een kinderboerderij vrijwilligerswerk waar ik mijn 2 geitjes heb staan.
Hier staan een ezel (hengst) van 2 jaar oud en een groepje van 6 dwerggeitjes bij elkaar in.
Mijn geitjes zijn er bij gekomen een paar maand geleden, was eerst ruzie onderling maar gaat nu heel goed met de andere geiten. Alleen heeft de ezel sinds kort het voorzien op een van mijn geitjes.
1 week geleden heeft hij haar zo opgejaagd tot ze neer viel en heeft hij haar bij de nek vast gepakt en is boven op haar gaan liggen (leek een soort van moordpoging)
Nu vandaag weer een poging gedaan maar hij zag haar staan en het was weer hetzelfde verhaal. De andere geitjes jaagt hij ook wel op maar dat gaat niet zo ver als bij dit geitje :n
De beheerder van de kinderboerderij kan ook niet met de ezel opschieten en heeft al eens gezegd dat ie hem weg wil doen maar dat komt er maar niet van. (ik vind het ook niet aan mij om daar op door te hameren gezien mijn geitjes daar gratis mogen staan)
Iemand nog tips voor mij of een goeie reden waarom de ezel dit gedrag vertoont?
Ik heb verstand van paarden gedrag en neem aan dat ezel gedrag redelijk vergelijkbaar is?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:21

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Re: Hele boze Ezel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:24

O, o, volgens mij speelt de ezelhengst ezeltje dek je, alleen heeft ie bij gebrek aan een leuk ezelinnetje een van de geitjes te pakken...
Denk dat het voor ezeltjelief tijd wordt voor een ingreep of een verhuizing.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:25

Die ezel heeft een vriendinnetje nodig.... of 'n ingreepje van de DA. ;)
Sowieso kan je ezels het beste minstens met twee houden, niet alleen. En ezelhengsten kunnen, als ze slecht opgevoed of gefrustreerd zijn, heel lastig (en gevaarlijk) worden. Nog even en hij zit bij jou, de beheerder of de bezoekers in je nek. ;)

De ezels hier zijn gecastreerd en worden samen gehouden, dat gaat prima. Een goede opvoeding doet ook wonderen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:28

pfffff ezelhengsten zijn volgens mij behoorlijk gevaarlijk als ze last hebben van hun hormoontjes!

castreren lijkt me eigenlijk het beste in zo'n geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:30

Castreren én een ezel (of pony) erbij. Ezels moet je niet alleen houden, dan krijg je dit soort problemen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:32

tja das wel waar nielsd!
maar dat is vooral voor de ezel prettig, en ik denk dat het gedrag al beter wordt van het wegzijn van de hormoontjes

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:33

siskeh schreef:
tja das wel waar nielsd!
maar dat is vooral voor de ezel prettig, en ik denk dat het gedrag al beter wordt van het wegzijn van de hormoontjes

Dat hoeft niet altijd zo te zijn, hier is d'r een ruin en springt nog steeds met alle plezier op de dametjes..... :+
Ze kunnen gewoon zoveel meer spelen etc. met een vriendje of meer erbij, dat is echt nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:38

Nou, het is ,denk ik, meer een combinatie van dingen.
En een hengst (die waarschijnlijk niet echt opgevoed wordt) en dan ook nog zonder andere ezels waar hij mee kan spelen etc.

Dan gaan ze andere dingen zoeken om hun energie op kwijt te kunnen en dat is meestal niet zo positief.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:41

Opvoeding is ook zeker belangrijk, als ik jou was zou ik me maar eens wat meer in ezels gaan verdiepen. :)

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 00:17

Ik heb zojuist een heel artikel over het gedrag van ezels gelezen.
Stond onder andere in dat ezels van nature andere diersoorten/ graseters niet tolereren in hun terretorium.. plus dat ze een enorme terretorium drift hebben.
De kudde van 6 geitjes waren natuurlijk al aanwezig toen ezel erbij kwam en mijn geitjes zijn er pas bijgekomen waardoor hij waarschijnlijk het idee heeft dat het gewoon twee indringers zijn er eentje is die heel vatbaar is voor dit soort pesterijen. Heb ik dat allemaal een beetje goed?
Hij doet het dus ook bij mensen, vanmiddag stond hij even alleen buiten om hem uit te laten razen. Lag wat plastic in de wei wat ik weg ging halen, kwam meneer mij even opjagen!! :( Hij is echt gewoon gevaarlijk voor dier en mens!!
Dus ik ben bang dat dit helemaal niet goed gaat komen.. hoe vaak we het ook gaan proberen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:03

ik ken genoeg ezels die wel andere dieren accepteren...
maar misschien dat het bij deze ezel nog wel zo is omdat hij hengst is, en omdat hij alleen is...

heb je ook al naar gedrag van ezelhengsten gekeken?
want daar staan denk ik ook wel interesante dingen bij

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:23

Ik ga ook voor castreren, en dan zien of hij nog zo raar doet.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:37

Er zijn al heel wat geiten en schapen afgemaakt door ezels. Op ons ezelforum staan ook verhalen van geiten, schapen en kippen die onder het ezelgeweld zijn gestorven. Mijn ezels hebben ook een geit te grazen gehad. We waren nog maar net op tijd om het arme dier te redden.
Territoriumdrift speelt zeker mee met een puberhengst. Maar waarschijnlijk is jouw ezel gewoon aan het spelen met de geiten. Dat kan je de ezel niet kwalijk nemen maar hij mist gewoon een maatje om zijn krachten mee te meten. Een maatje erbij en direkt laten castreren is de oplossing, zoals al gezegd is. Voor de veiligheid van de geitjes, kan je morgen al een draad spannen die zo laag hangt dat de geiten er onderdoor kunnen maar de ezel niet, dan hebben ze in ieder geval een vluchtroute.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:40

kan er niet en pony bij?
dan heeft de ezel toch een soort van soortgenoot.
hij zal zich ongetwijfeld wat vervelen en iets missen van zijn formaat.
pony ruin erbij en dan gaat het vast goed.
eventueel een shetlander ofzo?

wij hebben ook wel shetten bij geiten gehad en die gingen er ook wel achteraan, denk dat hij met al die geiten erbij wat ruimte mist en ze zo wegjaagt.
hoe groot is de ruimte waarin ze staan?

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:43

Zoals er al meerde keren is gezegt, kan een ezel niet alleen. En een bezoekje aan de DA is ook een goed begin. Net zo als Fiffill zegt: En opvoeding en zeer belangrijk. De ezels hier staan presies het zelfde als bij Fiffill. (Het zijn tenslotte ook dezelfde.)
En verdiep je is in het gedrag van een ezel. Want het is niet alleen gevaarlijk voor je geitjes, het wordt ook gevaarlijk voor jou.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:46

als enig ezeltje op de boerderie
en dan ook nog een jonge kerel , die heeft last van hormonen overload en mist een vriendje/vriendinnetje

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:51

Sonja_vR schreef:
als enig ezeltje op de boerderie
en dan ook nog een jonge kerel , die heeft last van hormonen overload en mist een vriendje/vriendinnetje

Goed gezegd!

Ezels zijn geen paarden, geiten of wat dan ook.
Ezels hebben zelfs een hele andere taal dan paarden.
Ik ben van mening dat een ezelhengst beter ruin kan zijn als hij niet van goed nut is in de dekdienst.
Ik heb jarenlang gewerkt met een ezelhengst die dekte, beesten zijn oersterk en eigenzinnig (daarnaast zijn ze natuurlijk ook geweldig, karaktervol en heel erg mooi en grappig!)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:55

Wioj hebben een periode een ezelhengst gahad om onze merries te dekken/ De hengst (en deze stond niet alleen maar met 2 merries) heeft toen mijn dwerggeitje dusdanig aangevallen dat ze er een shock en heel veel wonden aan over gehouden heeft.
Eigenaar van de hengst had al gezegd dat de hengst het niet zo op kleine dieren had.
We hadden hem en de merries ook apart gezet, en ervoor gezorgt dat de geiten er absoluut niet bijkonden, maar op een of andere manier zijn ze toch bij elkaar gekomen. Gelukkig was er een oplettende bezoeker (was een afgelegen dierenweide bij een verzorgingshuid en het was 's avonds gebeurd toen er geen verzorger meer aanwezig was) die mijn geitje heeft kunnen redden, dus let goed op!

Verder heeft een van onze ezelmerries ook weleens een hertenkalfje flink te pakken gekregen, zoals de hengst bij jou geitje deed. Echter, deze merrie staat in een groep met 2 andere merries en krijgt zeer regelmatig aandacht, verveeld zich absoluut niet. Waarom ze zich dan af en toe toch vergrijpen aan een klein dier, is voor mij een raadsel!

Maar zoals al eerder gezegd is, ezels zijn sowieso groepsdieren, jullie hengst moet dus echt een maatje hebben of er moet een huisje voor hem gezocht worden, waar hij wel vriendjes heeft.
Wordt er weleens wat met het ezeltje gedaan (wandelen, poesten) Misschien verveeld hij zich ook nogeens heel erg?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:57

wat ik gehoord hebt over ezelhengsten is niet alleen dat ze oersterk en eigenzinnig zijn, maar ook nog eens levengevaarlijk in sommige gevallen, niet echt aan te raden voor een kinderboerderij...

verder vind ik ezels trouwens ook helemaal geweldig!
maar ik zou geen hengst willen hebben!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:01

Ik heb op een kinderboerderij gewerkt idd met een ezelhengst en het is idd niet aan te raden.
Ik heb situaties meegemaakt met mezelf niet met bezoekers gelukkig, die echt niet leuk waren.

ik ben geen bangerik, maar een ezelhengst is echt heel wat mans. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ezels zijn geweldig, maar aub verdiep je erin als je zon hengst neemt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:12

Ezelhengsten hebben gewoon een sterke, leidende hand nodig; als hij niet per definitie hengst hoeft te blijven (bijv. als het een dekhengst geweest zou zijn) dan zou ik hem echt laten castreren. En een maatje moet er eigenlijk wel bij, een ezel alleen houden is gewoon niks. :n
Als je ze ook met elkaar ziet spelen, ze slaan in hun spel drie keer zo hard als paarden. Daar wil je geen geit of misschien zelfs wel mens voor in de plaats hebben, een ezelmaatje kan veel meer hebben en is beter dan een paardenvriendje. Het kan wel samen, maar twee ezels bij elkaar is toch fijner. Ze hebben tenslotte toch ander gedrag etc. :)

Je kan nu het beste de hengst wat apart houden van de geiten, of inderdaad een "vluchtroute" uitzetten, maar wel 'n stevige want ze banjeren zo door het schrikdraad heen of springen eroverheen.... en zelf ook goed opletten als je bij hem bent, want straks pakt hij geen geit maar jou. ;)

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:28

Paard en ezel samen moet je ook nog mee uitkijken ivm longworm die de ezel wel draagt en kan hebben maar die bij het paard veel schade veroorzaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:32

Melissa schreef:
Paard en ezel samen moet je ook nog mee uitkijken ivm longworm die de ezel wel draagt en kan hebben maar die bij het paard veel schade veroorzaakt!

Heb je je ooit verdiept in dat onderwerp of praat je alleen andere mensen na?

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 00:42

Hoi allemaal!!

Enorm bedankt voor jullie reacties en tips!!
Ik heb me al wat ingelezen over ezels maar had nog niet door dat ezel hengsten dusdanig gevaarlijk kunnen zijn dat ze ook echt wat kwaads aan kunnen richtten....
Hij had mijn geit niet bepaald toegetakeld, zij had verder geen wonden maar is bewusteloos neer gevallen van de schrik denk ik. Normaal een dier zou dit door hebben, en stoppen omdat het slachtoffer zicht heeft overgegeven maar meneer ezel ging dus nog even lekker door!
Ik heb al jullie reacties uitgeprint en van internet ook hele verhalen af gehaald en ga het morgen aan de beheerder laten zien, ik denk niet dat hij door heeft wat hij met deze henst aangehaald heeft.