Wild gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefanie_x

Wild gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 23:04

Hey !
Ik heb een vraagje.. In mijn familie heeft een oom van mij een paard . Dat paard staat in een weide rechtover mijn huis. Gemakkelijk dus om naar toe te gaan.Vroeger ging ik heel vaak naar dat paard maar nu dat mijn studies zwaarder geworden zijn heb ik minder tijd voor hem. Wat je eerst moet weten voor ik m'n vraag stel is :: het is een ruin van 14 jaar en half , hij is heel bang , schrikt snel ( zelfs als er gewoon een blaadje van een boom valt ofzo) , hij bijt soms erg , de eigenaar ( mijn oom ) verzorgt 'm echt niet goed --> hij geeft 'm wel eten en laat de dierenarts en hoefsmid komen op tijd en stond maar qua aandacht en vriendschap en liefde is het nul komma nul. ( daarom ben ik ook een jaar en half geleden met z'n training begonnen ) , het paard heeft ook vroeger in het leger nog mee gelopen maar daar weet ik verder niks vanaf. Nu is mijn vraag :: Als ik in zijn weide kome en ik neem de zweep en een longeertouw en begin 'm te longeren word hij heel boos . Soms komt hij al galopperend naar mij gelopen met zijn oren plat en een heel wantrouwige blik. Daar krijg ik echt schrik van. Ik probeer 'm dan te stoppen maar moet uiteindelijk dan toch maar uit de weide gaan omdat hij gevaarlijk is. Wat kan ik aan dit gedrag doen ? Kunnen jullie mij helpen ?

groetjes , grafitti ( dat is de ruin ) en ik

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:04

Eigenlijk is dit een probleem da je hier op bokt niet kan oplossen.
tis een beetje onzinnig zo een vraag te stellen, en te denken dat er iemand een pasklaar antwoord kan geven.
Het is heel duidelijk dat het paard , baas op de weide is, en dat jij niet de rol van leider hebt, die moet je dus eerst kunnen innemen vooraleer je ook maar iets met zo een paard kan gaan doen.
Neem ergens les, zoek een instrukteur, en wees voorzichtig.
Paarden kunnen echt gevaarlijk zijn.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:13

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde

Re: Wild gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:16

zoek iemand die er ervaring mee heeft. ;)

stefanie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:55

@xXLianneXx:
Hey lianne ,
Dat heb ik al 2 keer geprobeerd. De derde keer longeerde ik 'm met een lang halstertouw en dan had hij het weer.
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:10

@stefanie_x:

Absoluut mee oneens, longeren aan een lang halsetertouw vind ik een slecht idee, de ronde is veel te klein...
Ik zou er iemand bijhalen met ervaring, het klinkt inderdaad alsof grafitti je de baas is, en dit zal eerst moeten veranderen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:30

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:04

De wei is zijn veilige plek, is er geen andere plek dat je met hem aan het werk kunt?
Ik kan me voorstellen dat het paard op een gegeven moment het verschil niet kan maken tussen: wei=vrije tijd en wei=werken.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:10

@Cassidy:

Hier sluit ik me bij aan. Kies wat mij betreft een andere plek mits dit mogelijk is zodat het duidelijk is voor hem dat jullie iets anders gaan doen dan anders. Daarnaast zou ik als ik jou was zorgen voor een niet "te grote" ruimte, neem bijvoorbeeld afmeting paddock of longeercirkel (deze laatste heeft normaal volgens mij een doorsnede van ongeveer 15 m). Verder zou ik je adviseren om eens wat informatie te zoeken over Monty Roberts of Emiel Voest omtrent grondwerken. Ik weet dat in het boek van Monty Roberts verschillend paardengedrag en de bijbehorende houdingen worden uitgelegd. Ik ben niet zo van de "simsallabim" maar Monty Roberts had voor mijn paard nuttige info (erg angstig en rillerig paard dat in paniek op de vlucht gaat).

Heel veel succes!!
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:14

Ik zou juist niet voor Monty Roberts (MR) gaan, maar meer voor bijv. Pat Parelli. MR past de Join Up (JU) toe, maar verder biedt hij weinig handvaten hoe je door moet gaan na deze JU.
Pat Parelli biedt een duidelijk stappenplan, en geeft ook aan hoe je met een dergelijk dominant paard om moet gaan (ik zeg met opzet niet agressief, omdat ik denk dat dit gedrag uitgelokt wordt door bodylanguage van de TS).