Puberende shet loopt (soms letterlijk) over me heen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Puberende shet loopt (soms letterlijk) over me heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:26

Ik denk serieus dat ik er nog eens knettergek van zou worden := .
Het zit namelijk zo, ik heb een shetlanderhengstje van nu min of meer 3 jaar oud, waar ik rustig aan mee begin te longeren (stappen en draven zonder bit dus). Enfin, gaat allemaal prima, hij vindt het ook erg leuk. Maar het probleem is dat hij nogal een doordrammer is als hij zijn zin niet krijgt (heeft hij van zijn moeder iniedergaval :+ ), en dat is de laatste tijd steeds erger geworden. Wat hij doet? Bij het longeren loopt hij enkel op de linkerhand, en zogauw ik hem om wil draaien (ik laat hem eerst naar me toe komen, en dan om draaien en weer van me af sturen) begint het gedonder. Hij blijft óf gewoon helemaal stil staan en laat mij van kant wisselen, hoe ik ook duw of wat dan ook, óf hij gaat hele kleine rondjes om me heen draven en dan kan ik ook doen wat ik wil, stilstaan zal ie toch niet (en ja, als shetlanders willen kunnen ze blijkbaar behoorlijk sterk zijn := ). Vorige keer had ik hem echt op zijn donder gegeven omdat ik het gewoon helemaal beu was, en toen begon hij te steigeren. Dan is hij bij mij niet aan het goede adres, dus heb ik hem 'weggejaagd' en een aantal rondjes laten lopen voor hij bij mij mocht komen. Was hij een paar secondes braaf, en toen begon het weer. Ooit gelezen dat 'in de oren bijten' helpt. Heb het ipv mijn tanden te gebruiken met mijn vingers gedaan (dus kort maar hard in zijn oor knijpen) en toen was hij toch even verbaasd. Maar hij dramt echt vreselijk door, hoe consequent ik ook ben. Ik denk dat het wel aan zijn leeftijd kan liggen, en aan het feit dat shetlanders wel bekend staan als 'eigenwijs'. Maar ja, dat lost het probleem niet op. Hij is niet ziek o.i.d., heeft nergens last van, nooit mishandeld of wat dan ook. Wat kan ik nou doen? Want ik ben het eerlijk gezegd echt spuugzat om ieder weekend zo tegen hem te doen, want dat vind ik echt níet leuk. Iemand een gouden tip?

twinducklin

Re: Puberende shet loopt (soms letterlijk) over me heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:29

Ik vind het een beetje moeilijk om het probleem uit deze tekst te halen. Hij loopt alleen op de linkerhand met longeren en niet op de rechterhand?
Heeft hij dit wel geleerd? Misschien begrijpt hij het gewoon niet? Meeste paarden lopen op 1 kant gemakkelijker als op de andere vooral in begin.
Het straffen van jou accepteerd hij duidelijk niet, waarom hij dat niet accepteerd kan ik niet goed uit jou verhaal halen. Of hij begrijpt jou niet, of hij is dominant tegenover jou denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:31

twinducklin schreef:
Ik vind het een beetje moeilijk om het probleem uit deze tekst te halen. Hij loopt alleen op de linkerhand met longeren en niet op de rechterhand?
Heeft hij dit wel geleerd? Misschien begrijpt hij het gewoon niet? Meeste paarden lopen op 1 kant gemakkelijker als op de andere vooral in begin.
Het straffen van jou accepteerd hij duidelijk niet, waarom hij dat niet accepteerd kan ik niet goed uit jou verhaal halen. Of hij begrijpt jou niet, of hij is dominant tegenover jou denk ik.

Nee, wat ik bedoel is dat zogauw hij zijn zin niet krijg mij uit gaat dagen.
Als ik hem corrigeer accepteert hij het inderdaad niet, maar waarom snap ik ook niet.
Hij begrijpt het wel allemaal, want het is nou niet echt een type wat overal paniek om zaait (liever lui dan moe ;) ), dus dat hij gelijk zo dominant gaat doen omdat hij iets niet begrijpt is écht niets voor hem.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:38

Hengsten zijn sowieso altijd al dominant, die blijven altijd met je bezig wie de leider is, met hele kleine dingen en die worden steeds groter. Het kan dus om die dominantie gaan, dan moet je heel consiquent zijn en blijven dat je dit gedrag niet tollereerd.

Wat doe je precies op het moment dat het steigert?
Als hij wilt omdraaien en jij houd het touw strak kan hij niet naar achter, naar voren sta jij neem ik aan dus die kant is ook geblokkeerd en opzij heb je de zweep. Er blijft dan geen andere uitweg als omhoog komen..

Ik vind het heel moeilijk om je hiervoor een goede tip te geven via de pc omdat ik niet kan zien wat jij doet en wat zijn reactie daarop is. Meestal als je goed opzij blijft en het paard opsluit in de driehoek van longeren blijft hij wel lopen. Ik heb persoonlijk liever dat een paard op zijn eigen houtje galoppeerd/draaft etc maar wel mooi de cirkel blijven lopen als dat ze bij me blijven en gaan steigeren etc. De commando's kunnen altijd bijgeleerd worden wanneer ze het longeren door hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:41

twinducklin schreef:
Hengsten zijn sowieso altijd al dominant, die blijven altijd met je bezig wie de leider is, met hele kleine dingen en die worden steeds groter. Het kan dus om die dominantie gaan, dan moet je heel consiquent zijn en blijven dat je dit gedrag niet tollereerd.

Wat doe je precies op het moment dat het steigert?
Als hij wilt omdraaien en jij houd het touw strak kan hij niet naar achter, naar voren sta jij neem ik aan dus die kant is ook geblokkeerd en opzij heb je de zweep. Er blijft dan geen andere uitweg als omhoog komen..

Ik vind het heel moeilijk om je hiervoor een goede tip te geven via de pc omdat ik niet kan zien wat jij doet en wat zijn reactie daarop is. Meestal als je goed opzij blijft en het paard opsluit in de driehoek van longeren blijft hij wel lopen. Ik heb persoonlijk liever dat een paard op zijn eigen houtje galoppeerd/draaft etc maar wel mooi de cirkel blijven lopen als dat ze bij me blijven en gaan steigeren etc. De commando's kunnen altijd bijgeleerd worden wanneer ze het longeren door hebben.

Als ik hem om wil draaien kan hij gewoon opzij, de zweep heb ik gewoon naar beneden gehangen en ik sta er schuin voor.
Maar het omdraaien gaat nogal moeilijk aangezien hij dat nog niet kent om dat gewoon te doen tijdens het lopen. Daarom haal ik hem eerst naar me toe om hem dan de andere kant uit te sturen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:42

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:01

xXLianneXx schreef:
en als je nou eens gewoonbegint op de kant die die niet op wil en daarna naar zijn goede kant gaat doet hij het dan ook?
freestyle kan ook heel veel oplossingen bieden bij dit soort problemen als ik jou was zou ik er wat over opzoeken ;)
dat zorgt ervoor dat je de baas en tegelijkertijd de vriend word met je pony werkt echt super!

Jep, dan ook. Maar ik wil vaker wisselen, omdat hij nog vrij jong is en dan wil ik niet maar één kant belasten.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:47

Draait hij niet om als hij eenmaal op dat rondje aan het draven is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:22

Soms.......Alleen als hij de kans krijgt (wat dus minimaal is). Als ik hem eindelijk op de andere kant krijg gaat hij ook heel vaak lopen kauwen trouwens.....

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:37

Slucky schreef:
mischien kan je dit proberen.
http://www.youtube.com/watch?v=aAoVTm96 ... annel_page
dan kan je laten zien dat jij de baas bent. Ik probeer het ook met mijn VP. Het is me nog niet gelukt.. ik heb het nog maar 2x geprobeert. dus je moet wel geduld hebben.

Sorry, maar daar doe ik niet aan zonder een hélé sterke reden.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:51

opzich ben ik het eens met Slucky, maar dan moet het de eerste keer te lukken, elke keer dat je stopt voor dat het paard zich over geeft heeft hij gewonnen en word het ook steeds moeilijker.
Toen ik het deed met mijn paard heb ik het in de bak gedaan, dus dan geven ze zich minder snel over want ze kunnen verder vluchten, ben vrij lang bezig geweest maar heb er heel goed resultaat uit

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:02

Is het geen idee om hem iig te laten castreren? Voor de rest consequent blijven en ook niet te lang bezig zijn, zolang kan hij zich niet concentreren.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:03

het is begrijpelijk dat hij liever linksom loopt dan rechtsom. Veel paarden hebben in het begin moeite om rechtsom te lopen. Dit komt omdat het als veulen ook linksom in de buik ligt van de moeder. Het is te vergelijken met dat de meeste mensen rechtshandig zijn, de meeste paarden zijn in dat opzichte 'linkshandig'

zorg er eerst voor dat hij genoeg vertrouwen in je heeft en longeer linksom totdat hij echt heel ontspannen is. Dit hoeft niet gelijk de eerste keer dat je longeert. Pas als hij echt tekenen toont dat hij je vertrouwt ga je rechtsom.
Wil dit niet lukken, probeer het dan eens zonder longeerlijn, soort join-up idee, maar dan niet zo ver gaan dat hij er van in de war raakt zegmaar ( dat hij tekenen moet gaan tonen van overgave )
succes!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:05

oh ja, en met dat zonder longeerlijn bedoel ik niet de join up he ;) daar ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van. Maar dit kun je ook gewoon in stap en draf doen zonder dat hij zich over moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:15

Het gaat nu al heel wat beter :j Afentoe doet hij nog weleens moeilijk, maar ik kan hem nu soms zelfs gewoon omdraaien zonder hem naar me toe te halen :)