. Het zit namelijk zo, ik heb een shetlanderhengstje van nu min of meer 3 jaar oud, waar ik rustig aan mee begin te longeren (stappen en draven zonder bit dus). Enfin, gaat allemaal prima, hij vindt het ook erg leuk. Maar het probleem is dat hij nogal een doordrammer is als hij zijn zin niet krijgt (heeft hij van zijn moeder iniedergaval
), en dat is de laatste tijd steeds erger geworden. Wat hij doet? Bij het longeren loopt hij enkel op de linkerhand, en zogauw ik hem om wil draaien (ik laat hem eerst naar me toe komen, en dan om draaien en weer van me af sturen) begint het gedonder. Hij blijft óf gewoon helemaal stil staan en laat mij van kant wisselen, hoe ik ook duw of wat dan ook, óf hij gaat hele kleine rondjes om me heen draven en dan kan ik ook doen wat ik wil, stilstaan zal ie toch niet (en ja, als shetlanders willen kunnen ze blijkbaar behoorlijk sterk zijn
). Vorige keer had ik hem echt op zijn donder gegeven omdat ik het gewoon helemaal beu was, en toen begon hij te steigeren. Dan is hij bij mij niet aan het goede adres, dus heb ik hem 'weggejaagd' en een aantal rondjes laten lopen voor hij bij mij mocht komen. Was hij een paar secondes braaf, en toen begon het weer. Ooit gelezen dat 'in de oren bijten' helpt. Heb het ipv mijn tanden te gebruiken met mijn vingers gedaan (dus kort maar hard in zijn oor knijpen) en toen was hij toch even verbaasd. Maar hij dramt echt vreselijk door, hoe consequent ik ook ben. Ik denk dat het wel aan zijn leeftijd kan liggen, en aan het feit dat shetlanders wel bekend staan als 'eigenwijs'. Maar ja, dat lost het probleem niet op. Hij is niet ziek o.i.d., heeft nergens last van, nooit mishandeld of wat dan ook. Wat kan ik nou doen? Want ik ben het eerlijk gezegd echt spuugzat om ieder weekend zo tegen hem te doen, want dat vind ik echt níet leuk. Iemand een gouden tip?
), dus dat hij gelijk zo dominant gaat doen omdat hij iets niet begrijpt is écht niets voor hem.
Afentoe doet hij nog weleens moeilijk, maar ik kan hem nu soms zelfs gewoon omdraaien zonder hem naar me toe te halen