Gillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Gillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 19:09

Ik heb graag jullie ervaringen en bevindingen.
Eerst even wat informatie vooraf,

Afgelopen tijd heeft mijn pony erg veel meegemaakt.
Van het adres waar ze jarenlang heeft gestaan werd ze op de trailer gezet( jaren niet op de trailer geweest) en verhuist.
Bij de nieuwe stal werd ze binnen 2 uur bij 2 andere paarden ingegooid.(Ze had altijd alleen contact met andere paarden,stond er nooit bij in en had altijd al wat moeite met de 1ste contacten leggen). Dit ging dus helemaal mis.
Door omstandigheden ben ik daar binnen enkele dagen weer vertrokken (uit eigen gevoel en gezondheid voor mijn pony,ga ik verder niet op in). Al met al heeft dat heel wat stress opgeleverd.
Bij de nieuwe stal staat ze nu nog even apart,zodat ze eerst even kan wennen.

Nu dus het probleem,
Mijn pony blijft maar gillen. Zolang als ik haar ken doet ze dit al,maar nu blijft ze bezig,of het lijkt meer omdat ik er meer op let, of omdat ze hier meer paarden heeft om naar toe te gaan.
In de wei zoekt ze de andere paarden op (staat er niet bij in, maar kan contact maken over de omheining), maakt ze contact en dan weer gillen. Dit ritueel blijft zich herhalen.

Als ze gegild heeft doet ze verder ook niets, blijft gewoon normaal, loopt ook niet weg of wat ook.

Kan iemand mij vertellen waar dit gedrag op duidt? En wordt dit op den duur minder? Of heb ik gewoon een echte gillende meid?
Zijn er paarden die dit altijd doen?

Let wel, het is een merrie, en heeft jaren alleen op een weide gestaan met contact naar andere paarden met omheining ertussen.
Bij deze paarden deed ze het ook altijd. Voor het geval het nodig is, ze wordt dit jaar april 18. Dus geen jonkie meer.
Erbij in gooien heeft nu nog geen zin, omdat het een dominante merrie is.
Stalhouder en ik willen allebei dat ze sowieso nog even apart staat.

Informatie over in een kudde lopen. Zoekt de paarden wel op, maar het blijft bij eenmalig contact. Als andere paarden te dicht in de buurt komen, kan ze ook heel kwaad worden.

Sinds de 2e nieuwe stal staat ze dus weer even apart, maar kan wel in contact komen met soortgenoten.
Ik merk zelf aan haar dat ze beduidend meer op haar plek is als ze alleen is.

Wat denken jullie, zal dit gedrag nog overgaan? Of is het gewoon een gedragsgestoorde merrie?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:25

Persoonlijk zou ik me over het gillen niet te druk maken. Ik ken er ook een die altijd gilt :D
Mijn paard is ook een dominante (wel een ruin!) die bij kennismakingen altijd veel lawaai maakt. Gillen, slaan met de voorbenen enz. Bij hem is het een manier om indruk te maken op de ander, voor zover zijn postuur dat niet al doet :Y) . Dat je paard het blijft doen over het draad vind ik dan ook niet gek. Ze hebben niet de mogelijkheid om uit te maken wie de baas is, dus blijft het elke keer bij 'kennismaken' inclusief gegil.
Ik verwacht dat als ze wel bij de kudde in staat, het binnen een paar dagen overgaat. Of zich beperkt tot hengstige periodes, dan willen merries ook nog wel eens veel gillen.
Overigens, mijn paard staat 24 uur per dag in een kudde, het is echt niet zo dat ze de hele dag aan elkaar horen te zitten ;) Af en toe wordt er gekroeld en slaapuurtjes zijn een gezamenlijke activiteit, maar verder doet elk paard zijn eigen dingen. Voorwaarde is dan wel dat er genoeg ruimte is zodat ze elkaar ook met rust kunnen laten. Als dat zo is bij jullie kudde, zou ik haar er rustig bijzetten, dan heeft ze de ruimte om te wennen.
Ze is meer op haar gemak alleen, omdat ze niet veel anders gewend is. Leven in een groep moet een paard ook leren, de een is snel de ander erg traag. Leven in een kudde is voor haar dan erg vermoeiend en ingewikkeld, maar je moet het ook de tijd geven! Na een week is een nieuwkomer echt nog niet ingeburgerd. Bij ons in de kudde is zelfs een hele zure dominante merrie zich gaan schikken naar de groep, duurt even, maar uiteindelijk komen ze er allemaal ;)
Veel succes!

_CS_

Re: Gillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:31

dankje, ik vermoed dat het gewoon erin zit.
Ze krijgt van ons ruim de tijd te wennen, hoeft ook niet 1,2,3.
En inderdaad, ze is het gewend om alleen te zijn. (Ben ik ook geen voorstander van geweest,maar had toen niets in te brengen *verzorgpony*)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:07

Gillen is vrij normaal merriegedrag, een manier om rangorde te bepalen aangezien echt fysiek contact niet mogelijk is. Mijn merrie doet het ook als ze alleen in een paddock naast andere paarden staat. Dat lijkt net een gillende keukenmeid. Als ze er dan bij gezet wordt is er niets aan de hand.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 17:56

Punt bij de mijne is, dat als we haar nu erbij ingooien, het 3 dubbel zo erg wordt.
Ze komt uiteindelijk wel erbij in(bij eentje die niet dominant is)

Volgens mij wordt het gillen nu al wat minder.
Andere pensionklant moest vandaag door haar wei heen om paard eruit te halen, ze ging erna toe, liet even zien wie ze was (oortjes even plat, stampje op de grond) en liep toen weer weg.

Gaat dus al wat vooruit,gelukkig.
Door de jaren heen is ze wat gedragsgestoord geworden denk ik, tegenover soortgenoten.
Geef haar nu de tijd langzaam te wennen.