Ik heb graag jullie ervaringen en bevindingen.
Eerst even wat informatie vooraf,
Afgelopen tijd heeft mijn pony erg veel meegemaakt.
Van het adres waar ze jarenlang heeft gestaan werd ze op de trailer gezet( jaren niet op de trailer geweest) en verhuist.
Bij de nieuwe stal werd ze binnen 2 uur bij 2 andere paarden ingegooid.(Ze had altijd alleen contact met andere paarden,stond er nooit bij in en had altijd al wat moeite met de 1ste contacten leggen). Dit ging dus helemaal mis.
Door omstandigheden ben ik daar binnen enkele dagen weer vertrokken (uit eigen gevoel en gezondheid voor mijn pony,ga ik verder niet op in). Al met al heeft dat heel wat stress opgeleverd.
Bij de nieuwe stal staat ze nu nog even apart,zodat ze eerst even kan wennen.
Nu dus het probleem,
Mijn pony blijft maar gillen. Zolang als ik haar ken doet ze dit al,maar nu blijft ze bezig,of het lijkt meer omdat ik er meer op let, of omdat ze hier meer paarden heeft om naar toe te gaan.
In de wei zoekt ze de andere paarden op (staat er niet bij in, maar kan contact maken over de omheining), maakt ze contact en dan weer gillen. Dit ritueel blijft zich herhalen.
Als ze gegild heeft doet ze verder ook niets, blijft gewoon normaal, loopt ook niet weg of wat ook.
Kan iemand mij vertellen waar dit gedrag op duidt? En wordt dit op den duur minder? Of heb ik gewoon een echte gillende meid?
Zijn er paarden die dit altijd doen?
Let wel, het is een merrie, en heeft jaren alleen op een weide gestaan met contact naar andere paarden met omheining ertussen.
Bij deze paarden deed ze het ook altijd. Voor het geval het nodig is, ze wordt dit jaar april 18. Dus geen jonkie meer.
Erbij in gooien heeft nu nog geen zin, omdat het een dominante merrie is.
Stalhouder en ik willen allebei dat ze sowieso nog even apart staat.
Informatie over in een kudde lopen. Zoekt de paarden wel op, maar het blijft bij eenmalig contact. Als andere paarden te dicht in de buurt komen, kan ze ook heel kwaad worden.
Sinds de 2e nieuwe stal staat ze dus weer even apart, maar kan wel in contact komen met soortgenoten.
Ik merk zelf aan haar dat ze beduidend meer op haar plek is als ze alleen is.
Wat denken jullie, zal dit gedrag nog overgaan? Of is het gewoon een gedragsgestoorde merrie?