Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), maar dan vertrouwt ze je geweldig, waar jij bent is het veilig..splash1999 schreef:ik zie het toch anders dan dat jou paard je vertrouwd. zoals ik het lees heeft je paard geen respect meer voor jou en ben je geen leider meer. ieder mens en dier heeft zijn eigen persoonlijke ruimte, die moet je afbakenen doe je dat niet komt het in jou ruimte. zie het als terratorium overnemen. het sneller lopen, jij moet je paard bij houden? dat hoort andersom juist. hierdoor gaat je paard dus experimenteren met de ruimte die hij heeft en het leiderschap over neemt.
hoe vervelend het stappen zolang ook is (ik weet er alles van) blijf consequent en zorg dat jij altijd de leider bent. de leider loopt voorop en bepaalt het tempo. dat zal nu niet zonder slag of stoten gaan ook mag je paard niet in jou ruimte komen zonder je toestemming.
bij het stappen als je paard voorbij je gaat lopen draai je je razandsnel om met je hand en touw naar hem toe, een soort stop teken. de eerste keren is dat schrikken daarna krijgt hij het door. succes