Wie kan mij helpen? Vriendin en ik kunnen als enige in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

150863

Wie kan mij helpen? Vriendin en ik kunnen als enige in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:58

Hallo!

Hier ben ik weer ..
Ik heb een hengst zoals je kan lezen in een andere topic.
Het enigste probleem wat ik met hem heb is dat ik alleen bij hem in de stal kan en mijn vriendin.
Vreselijk dreigen naar stalgenoten , en als het moet bijt hij ze ook nog even lekker.

Voor mij is hij super een beter paard kan ik mijn niet wensen.
Ik heb hem van veulen af aan.

Maar het lijkt gewoon of hij bang is voor vreemde mensen.
Het is niet dat hij kwaad wil doen , want als ik er bij ben doet hij het niet, ook als ik de stal sta komt er niemand bij mij.
Hij wil het gewoon niet hebben.
Het is net of hij mij vreselijk beschermt.

Hoe kan ik van dit probleem af komen.
Ik vind het super dat hij zo gesteld op mij is, ( en dat is hij )maar wil natuurlijk niet dat hij mensen gaat bedreigen.

Nou alvast bedankt voor jullie goede adviessen !
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-02-09 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt & MSN-taal verwijderd.

Anoniem

Re: Wie kan mij helpen? Vriendin en ik kunnen als enige in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:38

Heeft hij contact met andere paarden in de wei bijvoorbeeld?

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:39

laat hem door andere mensen voeren of ga zelf veel met desbetrefend mens om,dan zal je paard misschien begrijpen dat het oke is ;)

150863

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:17

Ik doe dit al heel wat jaren maar eigelijk is er niet veel wat helpt!
Nee absoluut geen andere paarden , het is een HENGST en het word een bloedbad.

dus dat voorkom ik toch liever!
hij heeft wel een vriendje naast hem staan die ook niet naar buiten kan,
beiden komen ze zo'n uur of 2 buiten op een dag maar soms ook niet omdat het gewoon niet vertrouwd is..
het zijn ook geen paarden om buiten neer te zetten, want daar hebben ze een beetje hekel aan..

Hij is trouwens het zelfde paard wat ook die ontstekling in zijn ben heeft sinds kort,

Waar ook een topic over is.!

PS het gaat verder goed met hem !
zijn been zakt weer af, ontsteking komt naar buiten!

dus nu maar duimen.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:12

Hoezo te veel vrije tijd? De TS wil gewoon graag wat oplossingen voor haar paard. Ik zie het probleem niet.

Je zou inderdaad gewoon mensen hem moeten laten voeren of snoepjes geven. Heel rustig vertrouwen opbouwen met vreemde mensen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:19

laat hem ruinen wordt het dier veel gelukkiger van

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:24

Een paard dat een hekel heeft aan buiten staan, hmhm. Vertel dat je tante in Marokko maar, en tot de tijd dat ze het gelooft, lijkt het me een heel strak plan dat je die HENGST gewoon lekker naar buiten laat gaan. Als hij niet te houden is buiten, is het niet het dier om hengst te houden, of ben jij niet de eigenaresse om een hengst op te voeden. Dus lijkt het me een strak plan om hem óf te laten ruinen, óf onder iemands hoede te stellen die een hengst wél een goede opvoeding kan geven.
Dit is duidelijk geen normaal gedrag. Voor een merrie, ruin, noch hengst. :n

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:42

Arm beest! Doe hem een plezier, laat hem ruinen en geef hem vrienden en weide/paddockgang.. Krijg hier een beetje barbiepaard associaties van..

150863

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 14:01

Nou ik zal jullie vertellen. Hij is al jaren van mij !
Maar vreemde mensen wil hij niet!
Hij wil mij.. En zelf denk ik ook om hem te laten castreren. Maar denk nu is na.. Hij word 16 jaar zijn hele leven Dekhengst geweest!
Nu nog castreren, Nee daar zitten te veel risico's aan vast, En hou te veel van hem om hem in te laten slapen..
Nee ik moet er niet aan denken.
En arm beest??? Nee zeker niet!
Ik kan dan ook geen dieren arts vinden die hem wil castreren (door het stuge van zijn eileiders! etc)

Wat vrij lochisch is.

Maar goed, Nu zou ik wel wat tips willen over mijn vraag.
Voeren uit iemands anders hand etc, geeft geen problemen.

Maar zonder iets lekkers gaaat hij dreigen, tot nu toe heeft hij verder geen schade aangericht en ik wil dit erg graag zou houden.

Vervelen doet hij zicht ook niet.

Hij komt elke dag naar buiten, S'ochtends dan komt hij weer op stal, want dan sloopt hij de boel als die buiten staat! vooral als het wat rot weer is, en is hij bijna eerder op stal als ik zelf, haha.

Dan krijgt hij een vlinke porsie hooi, en als hij dat op heeft gaat hij weer naar buiten( want zijn hooi buiten geven wil hij niet) Raar maar waar.
dan ga ik hem rijden! (elke dag ) nu dus niet ivm.
ik kwan donder op stal en had hij een heeeeeeeel klein wondje op zijn been..
Dus ff behandeld , helemaal niets aan de hand.
Maar tot dat ik vrijdag op stal kwam...
Vreselijk wat een dik been.

Afwachten. en lopen, koelen etc...
zaterdag waren mijn spieren op mijn hersenen verkramt. dus dokter dit dokter dat..
en niet by fig geweest!

Zondag ochtend gelijk naar hem toe gegaan. en jahoor! niet om aan te zien.
Dus heb ik maandag ochtend gelijk de vee arts gebelt. En ze zei Dat ik gelijk tercht kon,
nu heeft hij WAARSCHIJNLIJK een fikse onsteking in zijn been!

Hij staat nu tot en met maandag op op eeen dubbele antibiotica kuur.

Nou en n u maar hopen en afwachten dat het ook inderdaad die ontsteking is.!
Want anders zijn ze bang dat hij iets met zijn pezen heeft!

Maar zelf denk ik dat het die ontsteking is, want zijn been word al wat dunner!

Dus dat is de hele vertroetelen etc!

dat is dus het probleem niet!

nouja alvast bendankt voor jullie reacties

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:12

Maar heeft hij dan al 16 jaar die gedragsproblemen of alleen de laatste jaren. Want als hij al 16 jaar zo doet zal het moeilijk worden er veel aan te veranderen.
Misschien moet je iemand zoeken die veel ervaring heeft met dekhengsten en die tijdelijk de volledige verzorging op zich laten nemen zodat je paard toch iets meer afstand neemt van jou. Wat grondwerk gaan doen en laten doen door iemand anders die capabel is(basis parelli, Natural horsemenship, whatever als het maar neerkomt op vertrouwen en respect verkrijgen op en manier die aanleunt bij het paard z'n lichaamstaal) Want het is wel zo dat een hengst zich alleen 100% geeft de persoon die het meest met werkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:13

TS

Ik denk dat jouw hengst gewoon dominant is en hij zou eens goed op zn plaats gezet moeten worden.

Ik vind dat een paard zonder gevaar voor een ander uit zijn stal te halen moeten zijn. Ik heb zelf een rotzak van een merrie gehad die mij niks deed, maar mijn moeder vloog ze aan. Dat heb ik er toen even snel uit gehaald.

Dat is gevaarlijk voor mens en dier.

En een paard dat een hekel heeft aan buiten staan? Nog nooit van gehoord. Je zal hem toch echt lekker hele dagen naar buiten moeten doen dat meneer zijn ei kwijt kan. En dat het een hengst is wil niet zeggen dat hij niet met andere paarden kan staan. Mijn hengst kan gewoon tussen mijn merrie's lopen zonder dat er iets gebeurd.

Hij weet ook dondersgoed dat hij niet hoeft te klooien als ik of een ander hem aan de hand heb. Doet hij dat wel, word ie even goed op zn plaats gezet.

En misschien zou je toch serieus over castreren na moeten gaan denken. Daar worden ze toch wat makker van en dat is voor het paard zelf misschien ook beter.

Ik weet niet of je er mee fokt oid?

Maar om nou gelijk te beginnen met ik laat hem niet castreren want ik wil hem niet laten inslapen vind ik toch wat overdreven. Er worden ik weet niet hoeveel paarden gecastreerd per jaar en de paarden waarbij het fout gaat zullen, denk ik, een uitzondering zijn.

Als mijn man vervelend gaat worden en er is geen vooruitzicht dat hij ooit de dekdienst in gaat, hij is nu 3, gaat zijn zaakje er toch echt af.

Krijg ook een klein beetje penny alarm hierbij.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:20

Groot gelijk wat het dominatieprobleem betreft.
maar het paard is DEKHENGST geweest en al 16 jaar. Qua kuren heeft castreren niet veel zin meer. Dat hengsten gedrg zit erin gebakken.

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:24

Probeer eens met andere mensen erbij en dan proberen te voeren..dat hij het vertrouwen weer een beetje terugkrijgt van andere mensen..

Succes :+

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:28

Wat voor hengst praten we hier eigenlijk over pony / paard // ras ??

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:30

petitparis schreef:
Groot gelijk wat het dominatieprobleem betreft.
maar het paard is DEKHENGST geweest en al 16 jaar. Qua kuren heeft castreren niet veel zin meer. Dat hengsten gedrg zit erin gebakken.

Daar heb ik dus overheen gelezen.

Je hebt dan volkomen gelijk wat het castreren betreft. :j

Maar ik denk dat het paard wel weer eens even goed op zn plek gezet moet worden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:34

Letsdunit schreef:
Wat voor hengst praten we hier eigenlijk over pony / paard // ras ??

en penny

Ik ben niet helemaal raar maar een dekhengst is het zeker niet geweest, als ie zulke kuren had.
Dan is er geen mens die erbij kan...maar hij heeft wel jaren gedekt :Y) :Y)

sorry ik neem dit topic dus niet serieus

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:51

Ik vind het een beetje vreemd... zoals hierboven ook staat zou je toch verwachten dat een paard dat 16 jaar dekhengst is geweest veel in de hand is geweest, en met veel paarden in contact is geweest.

Daarnaast begrijp ik niet precies wat je bedoelt met stuge eileiders bij een hengst, heb ik het misschien verkeerd begrepen?

Over het algemeen genomen heeft dit gedrag de volgende redenen (in mijn ervaring)
- geen of slechte opvoeding
- geen tot zeer weinig contact met andere paarden
- baas die niet de baas is over het paard. Als jij de baas zou zijn, zou je ook mee kunnen nemen wie je zou willen, jij bent tenslotte de baas. Vaak wordt 'hij vindt alleen mij lief' gezien als beschermend, maar 99% van de gevallen betekent het gewoon dat paardlief de baas is, en hij toch weet dat jij niks tegen hem kan beginnen, dus vindt hij het wel prima zo, zolang hij krijgt wat hij wil.
- paard krijgt niet genoeg frisse lucht en krijgt zo ondeugden. 22 uur op stal zou toch teveel kunnen zijn.

Als je hier heel serieus over bent, zou ik je aanraden een (aan je taalgebruik te merken) veel ervarener persoon in te roepen die sterker in zijn / haar schoenen staat. Daarmee bedoel ik niet het beest eens goed aframmelen, maar iemand met écht verstand van hoe een paard reageert en waarom. Die zal je ook beter aan kunnen geven waarom je paard doet wat het doet, en hoe jij weer de baas kunt worden.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:22

TS: Als je paard met een dik been staat op zondagochtend wat er dan al niet uitziet, ben je toch meteen een VA? Of zie ik dat weer verkeerd?
Waarschijnlijk is dat een ander discussiepunt, maar toch...

En tja, gewoon eens goed op zijn plek zetten kan geen kwaad lijkt me.
En een paard hoort buiten, niet binnen.

En, zoals hierboven al aangegeven is: Zoek hulp van ervaren personen.

Aangezien hij altijd al van jou is geweest, en hij dit gedrag vertoont, zou ik eerder het probleem bij mezelf zoeken dan bij jou paard.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:29

serieus te stugge "ei"leiders bij een hengst

alleen merries hebben eileiders dacht ik zo en een hengst zaadleiders :=

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:32

Citaat:
Nou ik zal jullie vertellen. Hij is al jaren van mij !
Maar vreemde mensen wil hij niet!
Hij wil mij..
En zelf denk ik ook om hem te laten castreren. Maar denk nu is na.. Hij word 16 jaar zijn hele leven Dekhengst geweest!
Nu nog castreren, Nee daar zitten te veel risico's aan vast, En hou te veel van hem om hem in te laten slapen..
Nee ik moet er niet aan denken.
En arm beest??? Nee zeker niet!
Ik kan dan ook geen dieren arts vinden die hem wil castreren (door het stuge van zijn eileiders! etc)

Wat vrij lochisch is.

oke, er is een uitspraak ergens van een bokker dat probleempaarden niet bestaan maar probleem eigenaren.
dat punt ga ik niet helemaal verdedigen, en ik zeg ook niet dat het altijd waar is
maar....
wil hij alleen jouw, of wil jij dat hij alleen jouw wil?
ook al doe je het misschien onbewust, het is heel goed mogelijk...

en de DA wil hem niet castreren vanwegen zijn stugge eileiders?
nee ik denk dat mijn DA mn ruin ook niet had willen helpen aan zijn eileiders....

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:11

siskeh schreef:
en de DA wil hem niet castreren vanwegen zijn stugge eileiders?
nee ik denk dat mijn DA mn ruin ook niet had willen helpen aan zijn eileiders....

Hengsten hebben geen eileiders, maar zaadleiders.
Daarbij vind ik het nogal snel gezegd dat een DA dat niet zou willen doen. Heb je het uberhaupt wel gevraagd?
Hier worden genoeg hengsten op oudere leeftijd gecastreerd, en ja, ze moeten dan op tafel, waarbij je meteen een kleinere kans op complicaties hebt, omdat ze voortdurend in de gaten worden gehouden.
Dus het lijkt me, dat je of een overhaaste (voor jezelf erg makkelijke) mening hebt gecreerd, of dat je misschien een andere DA moet zoeken.

Misschien heel vervelend op jou overkomend TS: Hoe oud ben je eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:18

Het beest op z'n plek zetten is natuurlijk hartstikke leuk en aardig, maar vinden jullie het niet erg oneerlijk dat dit dier dus gewoon max 2 uur per dag buitenkomt, ALS hij al buitenkomt, en amper contact met soortgenoten heeft? DAAR moet wat aan gedaan worden... en begin daarna maar met de verhoudingen recht te zetten.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:27

laat hem castereren en zet hem dan bij andere ruinen,ik denk dat hij er zeker van zal op knappen,en zelfs 16 jarige hengsten kan je nog castereren,als hij niet meer dekt is het onzin om hem hengst te houden,vooral als hij gedrags problemen toont.
als zijn hormonen worden weg genomen zal hij zeker anders worden in gedrag.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:35

@WildWings:

Helemaal mee eens! Ik denk dat het beest al een stuk kalmer en gemakkelijker word als hij gewoon de hele dag buiten staat. Waarom kan hij anders niet alleen staan TS? Elke kudde is een rangorde, dus ook jou hengst zal er wel aan moeten geloven als hij bij een paar ruinen komt te staan. Ik denk dat die al een gedeelte van het opvoeden overnemen. Als het beest een paar week de hele dag lekker buiten heeft gestaan, en hij is nog vervelend, haal er dan een deskundige bij, die er mee om kan gaan en hem manieren leert.
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-02-09 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:51

@zorro:

Amen. :)
Zoek gewoon ervaren hulp TS, denk dat dat al heel wat helpt, en laat hem als het kan castreren.
Dan kan hij ook overal lekker bij, dat is toch heerlijk voor hem? :)
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-02-09 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.