anti vervelingtips in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

anti vervelingtips in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:20

Misschien hebben jullie nog een aantal bruikbare tips voor mij. Mijn paard staat met 5 andere paarden in de wei. Op het moment is er geen gras meer. Ik merk dat ze zich snel vervelen.
Ze krijgen in de wei 2x per dag een ruime hoeveelheid hooi, wat over het hele land verspreid wordt. Toch is dit niet voldoende om verveling te voorkomen.
Een jollybal is niet interessant genoeg, die heeft weken op dezelfde plek gelegen. Heeft iemand anders een idee hoe de paarden het meer naar hun zin krijgen in de wei en ze dus meer te doen hebben?

8nnemiek

Re: anti vervelingtips in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:27

Je zou een extra lang hooinet kunnen kopen, je hebt ze zelfs van 2 meter lang, die kun je tussen twee bomen of weidepalen binden, en dan doen de paarden een stuk langer met hun hooi, dan zijn ze dus ook de hele dag bezig :)
En ik denk eigenlijk dat paarden liever met elkaar spelen dan met een bal of een zeil..
Waaraan merk je dat de paarden zich vervelen?

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:30

MysticTinker schreef:
Je zou een extra lang hooinet kunnen kopen, je hebt ze zelfs van 2 meter lang, die kun je tussen twee bomen of weidepalen binden, en dan doen de paarden een stuk langer met hun hooi, dan zijn ze dus ook de hele dag bezig :)
En ik denk eigenlijk dat paarden liever met elkaar spelen dan met een bal of een zeil..
Waaraan merk je dat de paarden zich vervelen?

Dat is zeker een goed idee. ik zal eens op internet rond kijken.
Ik merk het doordat ze in de zomer lekker blijven grazen als je de wei in komt en in de winter komen ze met z'n 6-en direct naar je toe en willen ze het liefst allemaal met je mee om iets te doen. Daarnaast maken ze elkaars dekens en halsters kapot terwijl ze dat in de zomer niet doen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:33

Ik gooi een paar emmers wortels door het hele land. Zo zijn ze ook wel een tijdje bezig. En ik hang hier en daar ook wel gewone hooinetten op. Daar zijn ze toch langer mee bezig dan als je het gewoon zo op de grond gooit.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:35

Wortels en biks verspreiden op hoopjes in het land, hoewel je daar weer snel ruzie van krijgt.

Als je iets op kan hangen, iets van een suikerbiet met een gat erdoorheen?
Skippybal?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:37

Dekens en halsters kapot trekken komt waarschijnlijk omdat ze gewoon lekker met elkaar spelen. Paarden spelen nogal ruw, en als ze geen zin meer hebben in grazen, en door de koude temperatuur ook wat frisser zijn, dan gaan ze lekker spelen om zich warm te houden :)
En ik denk dat ze vooral naar je toe komen om te kijken of je wat lekkers bij je hebt.
Paarden die zich echt vervelend die zullen stereotype gedrag gaan vertonen; kribbebijten, weven.. of de hele dag voor de poort wachten en heen en weer lopen.
Als je dat niet doen dan zou ik me geen zorgen maken :)
Probeer zo'n groot hooinet maar eens, ik denk dat dat al goed helpt :j

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:42

MysticTinker schreef:
Dekens en halsters kapot trekken komt waarschijnlijk omdat ze gewoon lekker met elkaar spelen. Paarden spelen nogal ruw, en als ze geen zin meer hebben in grazen, en door de koude temperatuur ook wat frisser zijn, dan gaan ze lekker spelen om zich warm te houden :)
En ik denk dat ze vooral naar je toe komen om te kijken of je wat lekkers bij je hebt.
Paarden die zich echt vervelend die zullen stereotype gedrag gaan vertonen; kribbebijten, weven.. of de hele dag voor de poort wachten en heen en weer lopen.
Als je dat niet doen dan zou ik me geen zorgen maken :)
Probeer zo'n groot hooinet maar eens, ik denk dat dat al goed helpt :j

Ik begrijp dat ze zich vermaken daar elkaars halsters en dekens kapot te trekken, maar dit vind ik zelf niet zo'n goed plan. Ik zoek iets waar ze mee bezig zijn zodat ze elkaars halster of dekens met rust laten. In de zomer hebben ze immers ook genoeg afleiding.
Ik weet ook niet of vervelen het goede woord is. Ik heb gewoon het idee dat ze zich prettiger zouden voelen als ze meer te doen hebben.
En inderdaad zo'n hooinet lijkt me een erg goed idee.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:58

Gooi een paard fruit of wilgentakken/stammen in het land...kunnen ze erg leuk mee spelen.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:03

Ik heb mijn paard een Jollybal gegeven met appelgeur, daar was hij vandaag lekker mee aan het spelen.
Maargoed, bij jou zijn ze al uitgespeeld met die jollybal dus dat is ook niet de oplossing.
Misschien zou je wat (wilgen)takken in de wei kunnen leggen waar ze lekker op kunnen knabbelen.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:05

Mischien is t idee om brood te strooien over het land? Zo een hooinet lijkt mij ook wel een goed idee trouwens. Wij hebben het trouwens ook in het najaar dat ze allemaal naar het hek komen maar bij hun is het meer dat ze naar de stal willen..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:10

Koop een hooiruif en zorg er voor dat ze 24u op 24, 7 dagen op 7 hooi ter beschikking hebben :D.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:40

ik heb een keer gelezen ergens dat iemand op een bal wat stroop smeerde en dat ophing, dat verdreef de verveling ook wel :P weet alleen niet of je dan met meerdere paarden daar onderling ruzie bij krijgt, en of het echt helpt weet ik niet omdat ik er zelf geen ervaring mee heb, maar gewoon ergens gelezen heb :P

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:48

Je hebt toch ook van die zoete likballen? In de vorm van een appel. Die kan je ophangen.

De onze vervelen zich ook nu. Ook hier is het helemaal kaal
Ik doe overal hooi verspreiden, wortels strooien, brood strooien.
Een hooinet heb ik wel eens opgehangen maar hij blijft net zolang rotzooien tot het eraf ligt :D
Een bal is leuk, maar ik vind wel dat je die niet moet laten liggen als het een "breekbare" is. Dan moet je zo'n echte paardenbal kopen.
Een bal ophangen aan een touw is ook leuk.
Een liksteen met smaakje bied ook wat vermaak.

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:52

j ekan ook in paarden wikel een ovalen bal kopen daar doe je veel lekkers in en dan gaan ze rollen met die bal en dan komt er soms wat uit wij hebben er ook 2 en ze vinden het helemaal super

lametijnsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:55

Ik zou ook hooinetten ophangen daar zijn ze wel iets langer mee bezig ;)

Zara-pride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:57

Je kan van die speeltjes kopen waar dan snoepjes in zitten.
Die moeten ze er dan uithalen en daar zijn ze dan altijd wel even mee bezig :P

Suc6 !!

frank39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:01

Ik heb een jollybal en Lucas is daar lekker druk mee en vermaakt zich prima!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:02

Ik heb voor me vz pony's zo'n grootte mega bal gekocht. Is alleen niet handig als je weiland omringt is door sloten. Dus bij hun is die voor in de bak.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:06

Mijn paardje Safier, een Haflinger, is dol op emmers. Als bij ons het water is afgesloten door vorst, staan er in de wij altijd een stuk of 3 emmers met water. Als er een leeg is, kan ik die aan de andere kan van de wei gaan ophalen. :P Zorg wel dat het hengsel er af haalt.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:11

Wij hebben cementkuipen en pionnen in de paddock's liggen;gegarandeerd plezier!

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:04

ik heb altijd geleerd NOOIT een hooinet gebruiken...

stel je maar eens voor wat er allemaal kan gebeuren indien het hooinet niet stevig is
vastgebonden. Ik wil niet weten welke verwondingen ze krijgen met een hooinet!!!
Er zijn al een aantal paardenwinkels die ik ken die geen hooinetten vekopen wegens het
gevaar van verwondingen!!!!
kijk daar aub mee uit.

*Bij mij hangt een hooibal, iets uit plastiek. daar steek ik het hooi in. Ze kunnen het dan
rollen over de weide, of je hangt deze op zoals een hooinet, veel minder gevaarlijk!
*ballen met snoepjes in die ze over de grond moeten rollen voor er iets in zit
*appeltjes in een grote ton met water gooien, die moeten ze er dan uitvissen
* likstenen hangen of mineralensteen
*playstation installeren :+

succ6

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:11

Hihihi, net een Jollybal gekocht :D
Is een kansloze actie geweest want ik kwam ook met 2 zakken overheeeeeeeeeeeeeeerlijke wortelen aan.
Dus hebben we overal wortelen gegooid (halve emmer) en 2 sneeen hooi.
Ze zijn nu al 3 kwartier bezig en het begint donker te worden. Dus ik denk vandaag geen Jollybal plezier........
Ben benieuwd naar morgen! De kleine Shet van 7 maanden vind het geweldig om met dingen te slepen dus ik verwacht er wel wat van.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:08

Pionnen vinden ze idd ook vaak erg leuk

HeleenH82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:31

Ik deed vroeger, toen mijn paard op de wei stond, ook wel eens wat verstoppen in de wei. Wat hoopjes brokken links en rechts.. een bal, of wat ander interessant spul. Hielp wel, al moet je wel creatief blijven. Of een maatje in de wei indien mogelijk.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:38

takken vooral wilgentakken,krijgen die van mij ook,mijn jonge beest is ook een snelle verveler maar hij houdt zich lekker bezig!
jollybal kan ook altijd nog;)