Is het singeldrang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Is het singeldrang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:01

In Maart heb ik mijn paard een jaar. Sinds ik m heb word hij al bloed-sjagerijnig als ik met een zadel aankom en/of ik hem er op wil leggen. Bij het verschuiven is het t zelfde, bij het aansingelen zelf blijft hij gewoon staan met z'n oren wat naar achteren.

Dit zelfde gedrag vertoont hij bij het opleggen van zijn deken en sjabrak. Hij trapt nooit gericht, maar trapt dus ook wel eens.

Als ik erop zit is alles goed, en doet hij zijn werk met veel plezier. Dat zie je aan z'n hele lichaamstaal.

Zover redelijk negeer ik zijn gedrag, want hem keihard afstraffen maakt het alleen maar een meer traumatische ervaring voor hem.

Hij is extra doorgelicht voor zijn rug etc. bij 2 verschillende DA. Foto's etc. Hij is echt helemaal gezond.

Ik weet natuurlijk niet wat er voor mij met hem gebeurt is, maar t moet hem tussen de oren zitten denk ik. Mijn vermoeden is dat hij wat mee gemaakt heeft qua het dingen op zijn rug leggen ofzo, je weet t niet. Vraag me ook sterk af of het is op te lossen, maar ben wel nieuwsgierig...

Heeft iemand een vermoeden, verklaring of oplossing??

Risje80

Re: Is het singeldrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:10

Ik herken me wel in jou paard. Mijn paard doet precies hetzelfde!
Ik heb een jong paard en vorig jaar aangereden. In het begin deed ze er helemaal niks op uit, opeens begon ze het gedrag te vertonen als jou paard en begon ze mij te bijten en drijden met trappen. Ik heb haar na laten kijken en bleek dat ze ene pijnlijke spier had op de plaats van de singel.
Een tijdje gemasseerd en meet rust gelaten en toen ging het weer. Wel had ik ondertussen een singel met elastiek en gel gekocht.
Nu heb ik een paar maanden niet meer gereden, vanwege het weer en was het weekend er weer op gekropen, maar het blijkt dat ze nu weer naar reageerd op het zadel. Terwijl er nu niks is, ik denk dat ze bang is dat het weer pijn gaat doen. Ik negeer haar en beloon haar als ze braaf is. Als ze me probeerd te bijten bescherm ik me met mijn eleboog en negeer het verder.

Is heel vervelend. Ik wil ook eens proberen om een paar keer alleen het zadel erop te leggen en veder niks te doen. Eens kijken of het dan beter gaat.
Zodra het zadel vast zit, is ze weer heel normaal.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:14

Zo aan je verhaal te horen ligt het juist niet aan de singel.
Ik ken een paard dat het ook doet. Met dekens, zadels, shabrakken, met opstappen, soms zelfs met borstelen. Hij heeft een best aardige rugblessure gehad (aan de schoft) en is nu echt psychisch geobsedeerd door die plek.
Als je zeker weet dat hij nergens verder last van heeft in zijn rug, dat het zadel goed past ed, zal ik haast geneigd zijn te zeggen dat het idd iets psychisch is.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 01:12

Ik heb een merrie je bijna geen deken op krijgt. Zelfs als je bij een ander paard de deken op gaat leggen en ze hoort bv de singels over de grond rammelen dan slaat ze in de lucht en bijt in de tralies van de stal.
Ook het opzadelen gaat niet makkelijk, ze bijt dan in de lucht of in haar eigen borst en slaat met achterbeen fiks achteruit. Heb haar al 10 jaar, het is gewoon karakter heb alles al geprobeerd. We hebben nu een " afspraak": ze doet maar wat ze wil zolang ze mij daarbij niet raakt. Van straffen wordt ze alleen nog maar gefrustreerder. Zit alles erop en eraan dan is ze weer het liefste paard van de wereld.

Wel moet ik ontiegelijk goed uitkijken op concours, zeker in de winter waneer iedereen met een deken aan de gang is. Als ik dan stilsta en mijn vriend haalt haar peesbeschermers af voordat ik de ring in moet en er is toevalig iemand aan het frutten met een deken moet ik uitkijken dat ze hem niet bijt of een dreun geeft.

Ik doe zelf daarom zo weinig mogenlijk met een deken bij haar, ze heeft er nu ook geen op ( ze is herstellende van een blessure) ook niet toen het min 10 was en ze heeft nu een pak haar waar je u tegen zegt.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:46

Het punt bij dit gedrag is dat het gaat om associatie. Ooit heeft het zadel/singel of aanverwanten (deken ed) namelijk wel voor ongemak gezorgd. En een paard herkent iedere dag opnieuw de situatie, en geeft respons zoals hij denkt dat nodig is in die situatie.

Dat jij een ander zadel hebt bijvoorbeeld, of de rug al hebt laten nakijken, of andere zaken hebt veranderd is voor het gedrag niet van belang.

Wat wel van belang is (en daar komt de gedragstherapeut naar boven) is het doorbreken van een patroon. Je zult het ongewenste gedragspatroon moeten doorbreken anders blijft ie gewoon doen wat ie doet.

Met doorbreken kun je bijvoorbeeld clickertraining gebruiken. Of iets totaal anders maken aan de situatie, bijvoorbeeld het hoofd naar de singel laten buigen als je aansingelt en daarna wat lekkers geven. Er zijn heel veel mogelijkheden om dit gedrag (associatie) te shapen. Maar het vergt creativiteit en soms handigheid (prof). Voor een "gewone" paardeneigenaar is de clicker waarschijnlijk het handzaamste.

FGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:47

Je kunt ook altijd nog eens de fysiotherapeut vragen om naar je paard te kijken. Het kan zomaar zijn dat ze een spier heeft verrekt en dat dat pijn oplevert door iets wat op haar rug ligt. Als je de lichamelijke oorzaken hebt geelimineerd kun je verder gaan door het gedrag te belonen wat je graag wilt zien. Kortom wat gedrags therapie wat Monya al adviseert. En wat heel belangrijk is ga ook eens met je paard spelen. Dat werkt altijd goed om een goede vertrouwensband te krijgen met je paard.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:18

@ FGM: Onze vertrouwens band is, vind ik, echt super. Alleen dan dat met t zadel en andere dingen op z'n rug leggen he. Maar we spelen wel regelmatig hoor :+ , pas ook regelmatig de dingen toe die ik tijdens Free style/natural horsemanship heb geleerd.

Heb ook ondekt dat hij er tijdens wedstrijden helemaal geen last van heeft, gewoon omdat ie totaal is afgeleid door hetgeen wat hij ziet en hoort. Het zit dus zeker tussen z'n oren.

@ Monya: Het lijkt mij een intressant idee om dat eens te gaan proberen. Ik was daar min of meer al mee bezig, maar dan met een vriendelijke stem beloning. Het is ook een paard die heel erg bevestiging nodig heeft om te vertellen dat het goed is of dat hij het goed gedaan heeft. Niet dat het een angsthaas is hoor ;) . Het lijkt me wel moeilijk om zo'n gedragspatroon te doorbreken, want wie weet hoelang hij dit al niet heeft.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:41

Mijn merrie Doet ook erg lelijk als ik met het zadel aan kom en als ik hem erop leg! met aansingelen word het alleen maar erger eigenlijk en let al extra op dat er geen haren of velletje tussen zit...met dekens heb ze het totaal juist niet!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:47

Ligt je zadel dan wel goed? Het kan zo zijn dat zij chagrijnig wordt van het zadel omdat zij dat associeert met ongemak.

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:58

Vraag je dat aan mij? Ik ga in ieder geval me zadel na laten kijken

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:13

jup pcb dat was aan jou, aangezien jou merrie het alleen bij het zadel doet en niet bij andere dingen zou dat misschien zo kunnen zijn.
Goed dat je iig je zadel meteen na gaat laten kijken! Ben benieuwd! Laat je dan ook kijken of het zadel nog wel goed op je paard ligt? Dat kan natuurlijk ook nog veranderen, spier opbouw ed..

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:52

Ja ik had er dus een bondje onder , en dat drukte op haar rug achter, heb het bondje eronder uit gehaald en hij schuift heel erg naar voren ik heb meteen een afspraak gemaakt, om het zadel op te vullen en ff kijken hoe dat zadel op me paard ligt!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:57

goed bezig!!