Hoe een 6-jarig paard leren vast staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saffie1

Hoe een 6-jarig paard leren vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:31

Ik heb net een paard gekocht en die komt eigenlijk zo uit de wei en kent alleen de basis van het rijden. Op zich niet erg maar als de vorige eigenaar haar ging opzadelen hielt een ander het paard vast.
Als ik haar nu vast zet gaat ze lopen trekken met haar hoofd in de lucht totdat het halster kapot is. doe ik het touw langer gaat ze alle kanten op. en als ze die druk weer voelt gaat ze weer lopen trekken en in de achteruit.
Ze gaat eigenlijk altijd in de achteruit.
hoe kan ik dit oplossen?

Lievemeid

Re: Hoe een 6-jarig paard leren vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:32

Een langer touw om de paal slaan en zelf vasthouden. Misschien raakt ze in paniek van de druk achter haar oren. Of ook iemand vast laten houden totdat ze rustiger is. ;)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:37

eigenlijk kun je ze dan t beste aan 2 touwen vast zetten.. een aan de linkerkant van het halster en een rechts. Dan zijn ze wat meer opgesloten.

of wat ik ook wel is heb gedaan.. een pony dat dat hier echt gruwelijk deed is een koeienband om zn nek doen... hij staat nu heel braaf hoor hihi

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:38

Eerst eens leren wijken voor druk. Grondwerk dus. Leren dat het niet verstandig is om tegen druk in te gaan.
Daarna kun je het paard evt leren vaststaan als jij het touw vast hebt, maar je moet ze vooral niet leren dat trekken = loskomen. Het is sowieso handig als je dan de hulp hebt van iemand die dit vaker aan de hand heeft gehad :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:39

Maak een ring vast aan de paal waar je haar vast wil hebben. Maak haar met en lang touw vast en haal het touw door de ring. Niet vast maken maar het uiteinde zelf vast houden. Loop met dat touw naar ongeveer haar schouder en ga er druk op zetten. Elke keer als jij druk geeft en zij geeft daaraan toe (jij trekt zij loopt) verminder je, je druk. Laat haar helemaal naar de paal/ring lopen en dan laat je haar even staan. Doe dit heel vaak, laat haar merken dat druk op het halster -> naar voren betekend ipv. naar achter. (Dit betekend niet dat je als een gek moet gaat trekken aan het touw, geef net zolang de zelfde druk (heel ligt dus) totdat zij een stap zet, zet ze een stap druk vrij en doe je het weer opnieuw).

Naar veel oefenen ga je poetsen (gewoon met het touw in je hand) en elke keer als zij trekt laat je los, en geef jij weer druk om voorwaarts te gaan.

Het is eigenlijk heel logisch. Als een paard druk voelt willen ze graag naar achter of naar de zijkant maar als jij telkens het touw los laat als ze naar achter gaat voelt ze dus geen druk. Wel voelt ze druk als ze naar voren moet. Nu denk je vast 'Ja dan gaat ze toch niet meer naar voren'. Nou als ze vast staat en ze gaat aan het touw hangen voelt ze druk, en wat heeft ze geleerd bij druk -> naar voren :) . Oefenen, oefenen, oefenen. Als het beter gaat kun je beginnen met de (paarden) knoop in het touw te zetten, een knoop die met 1 ruk los gaat. Het uiteinde houd je nog zelf in de hand dus als ze eventueel gaat trekken kun jij weer die druk weg laten vallen. Zo oefenen je steeds even door en voila, jou paard kan vast staan. :)

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:40

Ik weet dat het hard is, maar waar ik mijn paard heb laten inrijden worden de "lastige"gevallen met een zeer dik, leren halster aan een biels gezet. Ze kunnen zich absoluut niet lostrekken.. Ze blijven wel een tijdje worstelen, maar geven altijd bij. Hij laat de paarden dan ook nog altijd een tijdje staan. Klikt hard, is het ook, maar wel effectief.
Mijn paard staat nu bv aan een stro touwtje, was wel geen lastige klant...

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:41

Wendy schreef:
Eerst eens leren wijken voor druk. Grondwerk dus. Leren dat het niet verstandig is om tegen druk in te gaan.
Daarna kun je het paard evt leren vaststaan als jij het touw vast hebt, maar je moet ze vooral niet leren dat trekken = loskomen. Het is sowieso handig als je dan de hulp hebt van iemand die dit vaker aan de hand heeft gehad :j

ofniet wendy :P
Joop had die van jou toch vastgezet toen en zei hij moet het maar leren .
rare vent :P

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:42

Suuszoey, weet jij wel dat er veel spieren achter het hoofd zitten? en dat die spieren door het 'hangen' beschadigt kunnen worden, zelfs zo erg dat het paard daar zijn leven lang last van heeft? :)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:44

suuszoey schreef:
Ik weet dat het hard is, maar waar ik mijn paard heb laten inrijden worden de "lastige"gevallen met een zeer dik, leren halster aan een biels gezet. Ze kunnen zich absoluut niet lostrekken.. Ze blijven wel een tijdje worstelen, maar geven altijd bij. Hij laat de paarden dan ook nog altijd een tijdje staan. Klikt hard, is het ook, maar wel effectief.
Mijn paard staat nu bv aan een stro touwtje, was wel geen lastige klant...

Het zal best maar ik vind het nogal eng klinken. Zou ook niet willen dat dat bij mijn paard gebeurde...dalijk verrekt of verschiet er iets in de nekwervels en ben je verder van huis. :\
Misschien ben ik een miepje maar zo'n methode staat mij helemaal niet aan. Misschien nog voor een paard dat er een spelletje van heeft gemaakt maar niet voor een angstig paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:50

Armani88 schreef:
ofniet wendy :P
Joop had die van jou toch vastgezet toen en zei hij moet het maar leren .
rare vent :P

Nee, hij had wel gelijk. Dat lieve paard van mij denderde er gewoon doorheen. Is destijds zelfs achterover geklapt omdat hij een ketting door midden had getrokken etc. Daar hielp geen wijken voor druk meer aan.
Dat soort oplossingen kun je altijd nog doen, maar zou ik niet in eerste instantie doen als het niet nodig is. En pas als je zeker weet dat er geen angst in het spel is.

Overigens was de oplossing van Joop niet voldoende, Walter heeft zich nu aangeleerd hoe hij veiligheidsclips los kan krijgen. Dus ik kon weer overnieuw beginnen....

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:58

als ik bij haar schouder druk geef gaat ze dan niet juist opzij?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:07

Savannahb schreef:
als ik bij haar schouder druk geef gaat ze dan niet juist opzij?

Als ze het principe kent wel ja. Maar wat doet ze als je achter het hoofd drukt, op de plek waar het halster zit?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:10

mijne gaat opzij :+ . dat is zone 1/2 waar ik dan druk en dan gaat haar koppie/nek toch echt opzij....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:15

xmarliez schreef:
mijne gaat opzij :+ . dat is zone 1/2 waar ik dan druk en dan gaat haar koppie/nek toch echt opzij....

Dan doe jij iets fout :+
Als je op de juiste plek naar beneden drukt, hoort ze niet opzij te gaan. Das ontwijken van druk.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:20

Misschien helpt het om haar vast te zetten in de stal met een plukje hooi of biks in de voerbak?
Staan ze toch wat vertrouwder (in eigen stal) en er is afleiding.
Steeds minder gaan voeren en zo afbouwen. :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:23

oo haha ik heb jou verkeerd begrepen ik dacht dat je bedoelde achter het hoofd tegen de hals aan maar inderdaad als ik mijn peerd op haar manenkam druk dan gaat het koppie omlaag, maar ik snap het verband hier niet mee?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:31

xmarliez schreef:
oo haha ik heb jou verkeerd begrepen ik dacht dat je bedoelde achter het hoofd tegen de hals aan maar inderdaad als ik mijn peerd op haar manenkam druk dan gaat het koppie omlaag, maar ik snap het verband hier niet mee?

Als een paard gaat hangen met vaststaan, gaat hij in feite tegen de druk in. Dus is het handig dat je hem eerst leert dat dat niet handig is. Als je weet dat hij dat kent, dan kun je verder kijken :)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:32

Ik had er ook zo 1.. Die had uitgevonden dat wanneer je ging hangen het halster wel kapot zou gaan.. Nou gek werd je ervan!!

Nu heb ik haar tussen twee rubberen touwen/kettingen staan. Als ze gaat hangen rekken deze uit. Als je halster stevig is breekt deze ook niet. Het was in het begin even spartelen maar ze doet het niet meer!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:34

Wendy als je mijn aller eerste bericht GOED hebt gelezen dan zie je dat ik daar uitgebreid heb ik gereageerd over DRUK.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:05

mijn paard wil ook niet vast staan, zij is inmiddels nu ook een 6 jarige..
veel mensen zeggen dat je dan gewoon een koeienhalsband om de nek moet doen, dat gaat niet kapot..en geven ze zich wel over na een tijdje..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:24

het is echt jammer dat mensen niet meerdere opties bekijken.. :n

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:28

jeetje, wat een oplossingen komen hier voorbij zeg!

marliez: duidelijke uitleg zo leren wij het de jonkies hier ook :-)

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:28

LiiNd_Y schreef:
mijn paard wil ook niet vast staan, zij is inmiddels nu ook een 6 jarige..
veel mensen zeggen dat je dan gewoon een koeienhalsband om de nek moet doen, dat gaat niet kapot..en geven ze zich wel over na een tijdje..

die koeienhalsband zou ik afraden.. die knappen nooit..
Mijn pony is ook gaan hangen met zo'n band om, totdat het halstertouw knapte en pony als een katapult achterover klapte..
Heeft erg lang geduurd voordat ie weer de oude was..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:03

hang je paard maar op om het te leren, bah :(

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:19

timokyana schreef:
hang je paard maar op om het te leren, bah :(

Ik hoop niet dat dit voor mij bedoeld is... 8-)