Zondag ben ik samen met een vriendin een rondje in de polder aan het wandelen met mijn haflinger van 5 jaar. Opeens staat ze stil en weigert ook nog maar 1 stap te zetten.
We hebben van alles geprobeerd:
Gewoon aardig vragen verder te lopen
Wat harder aan halstertouw trekken
Tegen de kont aan duwen
Met halster tegen de hals aantikken
Stem iets verheffen
Op een gegeven moment trokken we haar om naar rechts en dan weer links. De stappen die ze op zij moest zetten deed ze wel maar rechtdoor ging ze echt niet. Vervolgens alleen cirkels gelopen ook dit deed ze maar weer verder vooruit ging ze niet.
Toen lieten we haar staan en negeerden we haar. We dachten misschien gaat ze dan vanzelf weer mee ook dit hielp niet. Ze vond het wel prima dat we haar negeerden. We hebben haar omgekeerd om te kijken of ze wel terug wilde lopen en dit wilde ze wel maar ja wij wilde nog niet terug zij is niet de baas maar wij (hoopten we
). Uiteindelijk met wat grassprieten hebben we haar (drie kwartier) later nog wat naar voren gekregen.
Wie weet wat te doen als je paard staakt en echt niet mee verder wil?
Ik hoor het graag.
Groetjes,
Shelley
zo heb ik het met een 3 jarige gedaan. Die wou absoluut de wei niet meer in, vond het buiten veelste leuk (was ontsnapt). Dus ik draai hem om en laat hem rustig achterlopen richting het hek 

Dat gedrag mag je als paard alleen 'paards' kent best kopieren is mijn mening.
Ik was toen juist op een heel rustig weggetje en ik verwachtte ook wel zo'n beetje dat hij achter z'n shetmaatje aan zou gaan.