Jaarling trapt naar volwassen paarden en veulens, wat nu???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RR&R

Jaarling trapt naar volwassen paarden en veulens, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:50

Hallo,

Ik heb een groot probleem met mijn veulen en weet me echt geen raad!

Het is een merrie van 10 maanden, ze heeft altijd in een groep paarden (volwassen paarden en veulens) gestaan. Haar moeder van leider en zij was het oudste veulen uit de groep.

Nu heb ik haar ruim 2 maanden en in het begin was ze onderdanig tegen de volwassen paarden. Dit heeft 2 dagen geduurt... De derde dag begon ze te schoppen tegen de volwassen ruinen en merrie's en later ook tegen het veulen van 5 maanden oud.

Dit werdt in het begin getolereerd (de paarden dachten waarschijnlijk 'ach het is maar een veulen'.
Later kreeg ze af en toe een trap terug en werdt ze weggejaagt.

Nu is het zo dat ze de andere paarden trapt zonder reden (ze staat iedere dag met ongeveer 4 a 5 paarden in een grroot paddock en s'ochtends met het andere veulentje). Ze loopt op de paarden af, draait zich om en geeft een flinke trap (echt niet zachtjes).

Wat is hieraan te doen en zijn er meer mensen (of jaarlingen) die dit probleem vertonen?
Het lijkt erop dat ze dominant wil zijn maar omdat ze zonder enige aanleiding trapt, snappen die andere paarden er niets meer van.

Ze staat nu helemaal alleen.. :S en dat vindt ze ook niet leuk.
Maar anders raken de andere paarden een keer echt gewond en dan ben ik verder van huis!

Heeft iemand tips?

Alvast heel erg bedankt!

wisja

Re: Jaarling trapt naar volwassen paarden en veulens, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:56

Wij hebben ook wel eens een veulen gehad die dat deed. Echter trapte die de veulens die bij haar stonden in elkaar. Toen hielp het om haar tussen de volwassen paarden te zetten en die hebben haar flink op haar plek gezet.
Maar bij jou trapt ze die dus ook verrot. Misschien kan je haar is bij een heel dominant of wat ouder paard zetten die is flink terugschopt?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:00

Ik heb maar 1 oplossing voor je.
Zet haar bij een hele dominante merrie die zulk gedrag van niemand accepteert.
Je loopt dan wel een behoorlijk risico met je jonge paardje, schade, letsel enz. maar dat is in mijn ogen de enigste manier om haar te leren dat zij niet de baas is. En ja zo te lezen is het een behoorlijk dominant paardje (is vaak zo met veulens van leidmerries). Ik heb zelf ook een hele dominante tante, en die was (en is nog steeds) niet de lekkerste, er was hier maar 1 paard die haar aankon. Die stampte elk stukje fout gedrag van haar de grond in :D Die leidmerrie is nu weg, en het probleem begint weer boven te komen. Alleen haar moeder kan haar nog een beetje aan, maar nu is ze al 6 dus het is niet zo erg meer. Voor een paard van 10 maand vind ik het toch een stuk minder, respect valt bij zon dier heel snel weg. Ook naar de mens toe.

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 00:05

Ze stond met een hengst van 2,5 maar dat ging niet meer, zijn knieschijven werden er zowat uit geslagen. Toen is ze bij 2 verschrikkelijke dominante merrie's komen te staan, sloeg ze ook. En sinds gister staat ze s'middags tussen 2 ruinen die haar ook niet accepteren maar als ze de kans krijgt (redelijk vaak) slaat ze deze ook en rent ze snel weg! Deze ruinen zijn 1.75cm hoog! Dus bang is/wordt ze ook niet... Vanmorgen had er 1 van de ruinen een dik been, toen moest ik haar in een klein paddock zetten helemaal alleen :S

Tegen mij is het een schat, ik ben leider en ze weet haar plaats. Maar moet eerlijk zeggen dit heeft wel een paar weken geduurt. Maar met andere paarden is ze na 2 maanden nog zo.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:09

Tja das inderdaat een probleem dus , maar als mens kan je daar echt niet tussenkomen, de enigen die dat kunnen zijn gewoon andere paarden, en jaaaaaa ik weet het das inderdaat ook een risiko, en uiteraard moet je dan er een paard bijzetten die echt wel de leiding op zich neemt en zo'n gedrag ook afstraft, zo leren ze , maar ze kunnen ook gewond geraken, das waar. ( maar het is wel de enige manier, hoe paarden dit kunnen leren, bij zoiets kan je als mens niet zeggen nee dat niet doen, braaf zijn, nee dat lukt niet )
Maar als je het risiko vermijd door het appart te zetten , creeer je het voortbestaan van dit gedrag, dus jaaaa wat is nu het best ?????
Persoonlijk zou ik het bij een paar echt dominante paarden plaatsen, hij moet zijn plaats gewoon leren, heb je die paarden zelf niet dan moet je het maar even op stalling plaatsen ,ik bedoel hierbij natuurlijk op een vrij grote weide tussen die echt dominante paarden,liefst ook meerdere, maar anders komt het nooit in orde.

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:15

jeetje wat een vervelende situatie.
je zou toch zeggen dat de meeste wel respect hebben voor oudere paarden :\
ik heb ook geen idee wat je hier aan kunt doen behalve wat ik hierboven al heb gelezen!
ik zit trouwens in een precies omgekeerde situatie mijn merrie staat in een kudde van 7 paardjes en laat zich door alles en iedereen aan de kant trappen!
zelfs door de jongste van 2 jaar!
met als gevolg dat ze bijna geen eten krijgt en altijd als laatste mag drinken, gelukkig (even afkloppen) is ze in 2jaar tijd pas 1x kreupel geweest.

in ieder geval heel veel suc6 met jou paardje hoop dat het allemaal goed komt!

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 00:16

Een weiland is op dit moment geen optie, wel in de zomer. Er is 1 ruin die haar echt niet accepteerd, maar daar moesten we haar weghalen anders werdt ze opgevreten :P
Het paard is van de eigenaresse van stal en het is een handelspaard, dus als hij gewond zou raken kan ze hem niet meer verkopen.

Als ik erbij blijf en een schreeuw geef gaat het goed. Ze luisterd wel goed naar mensen.

Ik ben bang dat ze straks niet meer met andere paarden mag staan en in de zomer het weiland niet op mag.

Maar niemand heeft een oplossing? Ik heb zelfs al zitten denken aan een schokband.. (op het moment dat ze uithaalt een schokje geven) maar ik heb nergens anders zoiets gehoord..

Iemand nog een beter idee?

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 00:38

t grappige is, ze vind het af en toe wel gezellig en wil kriebelen en gekriebeld worden. Ook door de grotere ruinen. Ik krijg gewoon geen hoogte van d'r :P
En ze is echt nergens bang van: nooit echt opgevoed door de vorige eigenaar. Ze loopt overal langs, eenden, vrachtwagens, bussen, over bruggen, honden negeerd ze, kinderen echt nergens bang voor!

Ik had laatst een jas op d'r rug gelegt, kijkt niet eens op. Toen maar over d;r hoofd gegooit, ogen waren bedekt, verrekt geen spier! Dit is ook al zo'n rare tik van haar. Alles en iedereen gedach zeggen, daar bedoel ik mee: hinniken naar eenden, honden, mensen etc. ook op straat :P
Een heel gek gezicht. En ze praat met de haan.. die kukelt en zij hinnekt terug en zo voort.

Ik mag overal aan haar zitten, in haar oren, billen, ogen, navelbreuk (die had ze bij haar geboorte). Geen probleem dus, klinkt toch als een super merrie! :D

Maar ieder paard heeft wel een gebrekje en bij haar is dat naar andere paarden :P

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:57

Klinkt inderdaad als een erg leuk beestje!

Ik zou zelf ook geen idee hebben hoe het op te lossen, maar vind zelf zo'n schokband wel zielig, dus dat zou ik zelf niet doen..
Verder.. tja, bij een dominant paard zetten is al gezegd, maar schijnbaar ook niet erg handig..

Als ze toch graag wil kroelen met andere paarden is het miss toch een idee haar erbij te laten en zodra ze gaat schoppen daar weg te halen, je ontneemt haar dan ook het kriebelen.. Maar zoals hierboven ook al gezegd kan dat natuurlijk ook een tegengesteld effect hebben.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:14

Ik krijg de indruk dat je enter nu steeds tussen andere paarden staat (samenstelling van de groep wisselt) en zich dus steeds weer wil/moet bewijzen. Een kudde moet in mijn ogen uit een vaste groep bestaan, als je elke keer gaat wisselen onstaat er onrust (zeker in haar geval).

Ik zou haar dus toch bij een groep plaatsen in een grote ruimte, liefst een weiland waar ook nog gegeten kan worden. En ook al is het moeilijk, ik zou me er toch niet teveel mee bemoeien. Ze moeten het toch zelf uitzoeken.
Dat het moeilijk is weet ik alles van, ik heb ook 3 van die dominante trienen, die constant de ruin op de huid zitten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:16

Als je bij mij in de buurt woont dan mag je een van mijn dominatie merries gebruiken om haar te leren hoe je je als paard hoort te gedragen.

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 11:28

romeorowan schreef:
Als je bij mij in de buurt woont dan mag je een van mijn dominatie merries gebruiken om haar te leren hoe je je als paard hoort te gedragen.

Haha, dank je voor je aanbod maar ik woon in de buurt van amsterdam. Dus even naar drente wordt lastig :P

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 11:31

Ik denk dat ik zelf de oplossing heb gevonden: een hek ertussen.

Ze ging vanmorgen laten zien dat ze wel onderdanig is als er een hek tussenzit. Ze wilde eerst niet naar die ruinen toe, maar na even aansporen ging ze mee en meteen kauwen (is onderdanig zijn). Dus ik denk dat als ik haar eerst voor het hek zet en haar onderdanig laat zijn, dan daarna in de paddock erbij zetten en kijken hoe dat gaat. Want dan is ze al onderdanig geweest.

In ieder geval bedankt voor de adviezen ;)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:10

Wanneer is ze bij de moeder weg gehaald? kan zijn dat ze hierdoor... in de war is geraakt. Dit gebeurt vaak. Dan zijn ze zo gestressd en dat moet er dan uit...
Misschien een ander moederpaard erbij zetten?

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:11

Ze is al bijna een jaar oud. ik heb haar twee maanden dus toen was ze 8 maanden dat ze nog steeds bij haar moeder stond (op naturlijke wijze afgespeend). En er staat een fjordenmerrie die soms moederloze veulens opvoed maar die heeft ook niks met haar.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:51

Tja...lastig, goed dat je een oplossing hebt gevonden. Ik heb met een shetlandermerrie die heel dominant mijn kwpnér zat te schoppen, elke keer weer....dag in dag uit. Aangezien mijn kwpn'er ook dominant is stopte ze beide niet. Onndanks de 2.5 ha....niet de mogelijkheid om echt hun eigen weg te gaan. heb er een hek tussen moeten zetten om letsel te voorkomen.

In de natuur doen ze dit ook, maar is het ruimtelijk genoeg om hun eigen levenspad te vervolgen, zodat hun terratorium beschermd blijft....in een besloten weiland/paddock ontbreekt dit. Mochten paarden zich echt niet overgeven of er chronisch behoefte is aan geweld onderling zou ik het hef ik eigen handen nemen en ze scheiden. Vele paarden gaan door tot het bot bij wijze....dit moet je voorkomen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:54

Dominantie, ik heb er ook zo een. Hij schopte mijn fries af en toe bijna aan diggelen. Nu heeft hij een portie van eigen deeg gehad door een grote dominante merrie en is een stuk liever. Ze moeten gewoon enven op hun plek gezet worden. Zelf ookm goed op blijven letten en ervoor zorgen dat ze niet over je heen gaat lopen!
Succes

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:11

houd je er wel rekening mee dat elke vorm van aandacht aandacht is. Dus ook een schreeuw kan een vorm van aandacht zijn waar ze naar zoekt of gaat zoeken. Ik zeg niet dat dit in dit geval zo is, maar houd het in de gaten.
Je kunt ook proberen met een harde knal haar te laten schrikken,of iets gooien, zodat ze niet goed ziet dat de correctie van jou komt, dan leert ze ook het gedrag niet te vertonen als je er niet bij bent.
succes verder.

RR&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 00:55

A_mieke schreef:
houd je er wel rekening mee dat elke vorm van aandacht aandacht is. Dus ook een schreeuw kan een vorm van aandacht zijn waar ze naar zoekt of gaat zoeken. Ik zeg niet dat dit in dit geval zo is, maar houd het in de gaten.
Je kunt ook proberen met een harde knal haar te laten schrikken,of iets gooien, zodat ze niet goed ziet dat de correctie van jou komt, dan leert ze ook het gedrag niet te vertonen als je er niet bij bent.
succes verder.

Echt een super tip! Thanks :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:15

Het probleem met een schokband is dat je echt iedere keer als ze gaat meppen die schok moet geven, anders heeft het nog geen effect.
Ik hoop dat het geregeld is met het hek ertussen.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:18

Jeetje een schokband :S ik dacht dat je het probleem wou oplossen inplaats van negeren en wie weet nog erger maken. Zo krijgt dat arme beestje alleen maar stress waar dit soort gedrag ook vandaan kan komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:46

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:56

.