haat tegen honden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Butty_Tex

haat tegen honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:43

Ik neem mijn hond nu al 3 jaar geregeld mee naar mijn paard, en alles gaat goed.
het is een hele onderdanige hond, geeft zich meteen over loopt niet achter een paard..
en sinds augustus heb ik een pony bijgekocht.
Maar zij heeft een haat tegen honden??
als ze de hond nog maar ziet, oren plat, en ze loopt erachter aan en er maar naar schoppen ED.
nu was is gistere gaan wandelen met haar, en we komen een voetganger tegen met een hond.
ze werd hysterisch.
ik had moeite om haar bij te houden ( had ze aan de hand vast , is nog geen 2 jaar )

weten jullie raad hoe je zoiets kan verhelpen/verminderen?
Bij mijn weten heeft ze nooit iets ergs meegemaakt met een hond??

Mvg Melissa

lindake

Re: haat tegen honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:03

Goh waarschijnlijk heeft die pony in haar jonge jaren toch iets eng meegemaakt met honden...

Het enige wat je kan doen is controle over de pony houden als je er mee op straat loopt en als er een hond in de wei komt moet hij maar maken dat hij weg komt... Veel valt er denk ik niet aan te doen... Buiten er voor te zorgen dat het dier gehoorzaam is aan de hand.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:05

was het een grote hond / kleine hond?
Verschil in grote kan ook helpen ;)
Reageert ze op blaffen ofzo?

Probeer anders eerst een knuffelhond ;) eerst een kleine en dan een steeds grotere (natuurlijk wel wachten tot ze die heeft geaccepteerd)

laat hem even zien haal hem weg en beloon, probeer haar te leren dat als ze een hond ziet ze een beloning krijgt. Als ze honden gaat associëren met een beloning vind ze ze vast niet meer zo erg ;)

suc6

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:20

elke hond, van een chihuahua tot een deense dog :)
zelf heb ik een border collie, en de hond die we tegen kwamen, was een jack russel.
ze moeten nog niet blaffen ofzo, als ze gewoon al ziet of ruikt dat het een hond is word ze al hysterisch..

Ik ga het zeker eens proberen met een knuffel !

dank je!

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:42

wat je kan proberen is als je gaat longeren dat iemand met de hond in dat gebied ook gaat wandelen zodat ze ziet dat de hond geen bedreiging is, je moet wel zorden dat de ponny al haar aandacht bij jouw heeft dus een beetje zwaar laten werken met een passoa bijv,

en ook tijdens het poetsen probeer dat iemand de hond aan de lijn heeft en maar gaan wandelen in de buurt, en probeer de pony te kalmeren zodra zei boos is,

als je tijdens het longeren en poetsen merkt dat ze er niet op reageerd of als ze niet boos is dan belonen niet alleen met snoepjes maar ook met een schouder klopje of met de stem

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:54

barbarella schreef:
wat je kan proberen is als je gaat longeren dat iemand met de hond in dat gebied ook gaat wandelen zodat ze ziet dat de hond geen bedreiging is, je moet wel zorden dat de ponny al haar aandacht bij jouw heeft dus een beetje zwaar laten werken met een passoa bijv,

en ook tijdens het poetsen probeer dat iemand de hond aan de lijn heeft en maar gaan wandelen in de buurt, en probeer de pony te kalmeren zodra zei boos is,

als je tijdens het longeren en poetsen merkt dat ze er niet op reageerd of als ze niet boos is dan belonen niet alleen met snoepjes maar ook met een schouder klopje of met de stem

ze is nog geen 2 jaar, zwaar werken ermee zal dus niet gedaan worden :)

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:10

nee dat snap ik maar wat ik vooral bedoel is dat ze zich moet concentreren wat jij doet dat ze afgeleid is

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:11

ik kan zoveel aandacht van haar krijgen, ze moet maar een hond horen en alles weg...

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:18

dat klopt dat begreep ik uit je verhaal mijn vriendin had ook een ponny die is inmiddels overleden die brak de stal af als er een hondin de buurt was,

we zijn op een gegeven moment met de ponny in de bak bezig geweest en maar bezig houden en lanzaam met een hond door de bak wandelen, wij hebben een klein sprongetje gezet zodat ze echt moest opletten als ze moest spingen en aan de andere kant balkjes,
dit deden we zodat ze haar aandacht erbij moest houden en dat ze niet constand op de hond lette uiteindelijk na veel belonen begreep ze dat ze niet boos hoefde te zijn op de hond die was geeb bedrijging meer voor haar

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:20

Oke, ik kan het eens proberen ! :)

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:25

je het is een proberen waard mischien helpt klikker training ook wel dan beloon je de pony met een klikje dan kan je
het leuk maken voor de pony om trukjes aan te leren

hier wat info over clicker training

Clickertraining is de naam voor een nieuwe methode om gedrag te leren, waarbij gebruik wordt gemaakt van een clicker om het paard duidelijk te maken dat het iets goed gedaan heeft. De "click" in clickertraining wordt gemaakt door een klein plastic doosje .

wat heb je nodig:#een clicker(krijg je bij dierenwinkel,voor een paard euro)

#brokjes en snoepjes.

#bal.

hoe leren:click=beloning

zet je paard in een box.en leg de bal er in.nu doe je zodra hij ook maar in de richting kijkt clicken.nu doe je alleen clicken als ie er een stap in de richting doet clicken.nu als hij met zijn neus in de richting gaat.en dan als hij er aan snuffelt.en dan als hij hem aan stoot.Als dit iedere keer gebeurt, zal hij op een gegeven moment realiseren dat het stoten tegen de bal de snoepjesautomaat - jou dus - in werking zet!

Deze vorm van training creëert een situatie om een bepaald gedrag uit te lokken. Toen ik voor het eerst mijn paard leerde een voorwerp aan te raken, dacht ik dat het gewoon een leuk truukje was. Ik heb ontdekt dat het een ongelooflijk makkelijk hulpstuk is. Het kan gebruikt worden bij vele situaties, zoals het laden in een trailer, het paard vrij ergens laten staan, bij het leiden, Een voorwerp aanraken is niet het enige dat je met de clicker kan leren .ook kun je het met al het trainen aan de hand gebruiken.

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:26

Ik ga me er eens zo eentje halen. dank je!

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:28

graag gedaan ik hoop dat het allemaal goed gaat komen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:34

Ik denk dat je weinig kans maakt het af te leren.
Mijn pony heeft ook een vreselijke hekel aan honden. Was in het begin niet te houden als ze een hond zag! Nu hebben we haar zo ver dat ze welliswaar nog heel lelijk kijkt. Maar ze doet ze niks. Het enige wat je kan doen is zorgen dat ze jouw als meerdere ziet en haar dan dus corrigeren als ze lelijk doet tegen honden!

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:35

ponyparadijs schreef:
Ik denk dat je weinig kans maakt het af te leren.
Mijn pony heeft ook een vreselijke hekel aan honden. Was in het begin niet te houden als ze een hond zag! Nu hebben we haar zo ver dat ze welliswaar nog heel lelijk kijkt. Maar ze doet ze niks. Het enige wat je kan doen is zorgen dat ze jouw als meerdere ziet en haar dan dus corrigeren als ze lelijk doet tegen honden!

Oke, kga mijn best doen :) dank je !