Waarom komt ie niet naar me toe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luffie

Waarom komt ie niet naar me toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:21

Hallo Bokkers!

Ik heb een verzorgfries, Jelle. Ik verzorg hem sinds ongeveer 4 maanden en ik doe vanalles met hem. We rijden in de bak, we rijden buiten, ik longeer hem, we doen klein beetje aan vrijheidsdressuur en we knuffelen wat af! :+:
Nu mijn vraag:
Ik laat hem af en toe ook los in de bak en ga dan in het midden staan(longeren zonder lijn dus :D ). Hij moet nog wel leren om te luisteren naar de commando's stap, draf en galop(hij is af en toe oostindisch doof, hahaha!) maar dat gaat steeds beter. Wat ik alleen niet begrijp is dat hij niet uit zichzelf naar mij toe komt. Als hij rustig rondstapt en ik wil hem naar me toe laten komen dan ga ik stilstaan, ik draai dus niet meer met hem mee. Ik kan blijven staan totdat ik een ons weeg, maar hij komt echt niet naar me toe! Hij blijft lekker rondstappen en staat af en toe even stil en kijkt me dan zo aan van, kom jij maar naar mij toe, ik blijf lekker staan! :P .

Nu heb ik ooit ergens gelezen dat als een paard respect voor je heeft dat hij dan naar je toe komt als je stilstaat(weet niet meer waar ik dit heb gelezen en weet dus ook niet of dit waar is!!!!!!). Heeft hij nou gewoon geen respect voor me en hoe kan ik dit oplossen? Iemand tips?

PS:Als dit hier verkeerd staat, sorry!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:36

Het heeft imo niks met 'respect' te maken. Probeer eens wat Freestyle, vragen of je in zijn ruimte mag komen en jou ruimte aan geven.
Begin eerst met te vragen of je in zijn ruimte mag komen. Loop naar hem toe en blijf lopen totdat hij naar je kijkt, als je bijna bij hem bent en je hebt nog geen reactie loop je een rondje achter door (lekker groot en opvallend) ondertussen altijd blijven praten (dan weten ze dat je er bent en schikken zo ook niet onnodig). Je bent dus nu aan de andere kant daar probeer je weer contact te krijgen (veel kijken naar oren, lichaamshouding etc). Zelf moet je er zeer ontspannen bij lopen 'niets moet, alles mag' houding. Als je van die kant nog geen reactie krijgt blijf je doorlopen en dus maak je weer een groot rondje om zijn lichaam heen naar de andere kant. Dit blijf je net zo lang doen totdat jij contact met hem krijgt.

Maar let op de kleine signalen, oortje naar jou toe, toch even stiekem kijken, ogen op jou gericht etc. Daarom is het belangrijk dat je naar ze blijft kijken zodat je geen enkel signaal mist. Als je naar het lopen eindelijk contact hebt gekregen loop je richting zijn hoofd en ga je ongeveer 1 meter voor zijn hoofd, schouder stilstaan en steek je, je hand uit. Als hij gaat ruiken toont hij interesse en ga je met je hand naar zijn hals en ga je lekker aaien. Dan ben je dus toegelaten.

Nu de signalen.
- Hoofd omhoog en naar jou kijken, draaien met het hoofd etc
- Oor aan jou kant in op jou gericht.
- Even op kijken en dan weer naar beneden (iets eten oid) Dan heeft hij dus al interesse getoond en moet jij daar op in spelen.
- En als laatste kijken hoe jou paard reageert, staat hij heeeel ontspannen als jij in zijn buurt bent? en geeft hij andere signalen die voor jou al zeggen dat je binnen mag komen? Volg je eigen instinkt.

Verder vergelijk ik het altijd met een voordeur.
Als er iemand voor de voordeur staat bij mij die ik aardig vind doe ik met een glimlach mijn voordeur open (paardentaal: vriendelijk kijken, met zijn hoofd naar jou gericht zijn etc. Jou werk, vriendelijk zijn (lachen en praten met een vertrouwde stem).
Als er iemand voor mijn deur staat die ik niet binnen wil hebben laat ik de deur dicht met een wat strenger gezicht.
(Paardentaal, gesloten blijven, geen interesse tonen, een strenge gezichts uitdrukking. Jou aanpak. Door lopen en veel vertrouwt praten.)

Dat laatste kun je ook goed gebruiken als jou pony in JOU ruimte komt op momenten als jij dat niet wil.

Zo doe ik het met mijn gesloten merrie, ik merk dat ze nu veel opener wordt en zelfs naar mij toe komt lopen als ik lekker zit te niksen in de wei. Ook is het erg goed als je paard naar jou toe komt. Eigen initiatief dus erg goed +:)+ . Ieder heeft zo zijn eigen dingen om dit soort 'problemen' op te lossen. Maar doe het in ieder geval altijd met alle vertrouwen, respect, concentratie en rust. Raak vooral niet gefrustreerd als het niet lukt. Iedereen is ergens begonnen en dat lukte ook nooit in een keer. Laat juist aan je paard zien dat je wil wachten totdat zij jou toelaat!

Ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:42

Pff toen ik de titel las dacht is dit weer zo kind van 12 ??

Wat marlies zegt klopt helemaal:)

Jou pony ziet jou niet als leider, en je kunt wel veel met haar doen maar warschijnlijk hebben jullie nog geen hechte band,
ga wat grondwerk doen als je dit kent.. goedkoper dvd daarover is www.equisense.nl duidelijk en fijn voor beginners..

succes..

Mel1987

Re: Waarom komt ie niet naar me toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:47

Wat je ook eens proberen is de methode van monty roberts, de join-up. Je 'jaagt' het paard naar voren, totdat hij zich overgeeft (maken van kauwbewegingen). Dan blijf je staan en wacht je inderdaad tot hij naar je toe komt. En anders begin je weer opnieuw..
http://members.lycos.nl/devildaltonjo/newpage1.html

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:49

Mel1987 schreef:
Wat je ook eens proberen is de methode van monty roberts, de join-up. Je 'jaagt' het paard naar voren, totdat hij zich overgeeft (maken van kauwbewegingen). Dan blijf je staan en wacht je inderdaad tot hij naar je toe komt. En anders begin je weer opnieuw..

join up is een redmiddel.. en geen middel voor dagelijks gebruik.. dat vind ik dan weer dom hoor..
en als je er geen ervaring mee hebt al helemaaal niet doen !

wat hun hebben is gewoon nog geen goede band, hieraan moet ze gewoon gaan werken en dat gaat je niet lukken door een join up wat ik zo wie zo al fout vind

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:52

Het is niet 'ik zie jou niet als leider' het is 'ik wil even niemand in mijn ruimte'. Net als dat jij wel eens wil dat iemand 'moeite' voor jou doet wil een paard dat ook. Ik denk dat hij jou wel ziet als leider maar nu is juist de bedoeling dat hij jou gaat zien als maatje, vriend en een persoon die hij kan vertrouwen. Hij beschermt zijn eigen ruimte teveel puur omdat het vertrouwen er nog niet helemaal is. Hij wil zichzelf behoeden voor eventuele problemen en jij moet hem dat beetje vertrouwen geven.

Het kan ook een andere oorzaak zijn, maar daar moet je dan zelf achterkomen. Bij mijn merrie was het niet het vertrouwen (ze heeft namelijk zoveel vertrouwen in mij dat ze het in haar zelf is kwijt geraakt). Maar omdat ze heel erg verschrikkelijk verleden heeft en daarom niks of niemand meer vertrouwd. (ze sloot zich af voor andere paarden en mensen). Ik ben achter de reden gekomen en zo zijn we er aan gaan werken. Beetje bij beetje komt het vertrouwen terug en nu loopt ze zelfs naar andere paarden toe en gaat ze uitgebreid staan knuffelen :) .
Ik ben zelf niet zo weg van Equisense, ik raad dan eerder de Parelli dvd's aan of die van Emiel Voest.

Mel1987, Sta je zelf ook achter die methode? Doe jij het ook? Jaag jij jou paard ook uit de groep omdat je zelf de leiding wil nemen in plaats van elkaar leiden, elkaar vertrouwen samen met elkaar dingen doen samen de groep lijden? Met een Join-up kun je veel psychische schade aanrichten zonder dat je het door hebt. Lees het Sticky bij VD - LO en hopelijk wordt je dan wat wijzer.
Ik word een beetje moe van mensen die een Join-Up heel normaal vinden en denken dat een paard daar beter van wordt. Een paard komt er alleen beter uit als JIJ weet waar je mee bezig bent. Zo niet is dit een verkeerde methode en verliest jou paard AL het vertrouwen dat hij in jou had. En als die dat niet had, dan verliest hij het stukje vertrouwen wat jullie samen hebben opgebouwd.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:02

Mel1987 schreef:

Wat een vreselijk dom advies zeg. :n Een join-up doe je niet voor de leuk of om een band te krijgen.
(wat een onzin altijd btw, die heilige band, zolang jij met je paard werkt en je elkaar (gaat) vertrouw(en) heb je een band.)

@ TS: Het is heel normaal dat je paard niet naar je toe komt als je dat niet vraagt, wanneer hij aan het werk is. Stilstaan is bij mij een onderdeel van het longeren en mijn paard komt dan ook pas wanneer ik dat vraag. Ik doe dat door beide handen met de palmen omhoog voor me te houden, doe ik dat niet, dan komt mijn paard niet.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 23:05

@xmarliez: Bedankt voor je duidelijke omschrijving. Ik zal proberen te omschrijven wat hij doet als ik naar hem toe loop. In eerste instantie kijkt hij weg, pas als ik bijna bij hem ben(met uitgestoken hand) dan kijkt hij me aan en snuffelt aan mijn hand. Als ik vervolgens wegloop komt hij wel achter me aangelopen, als ik stop stopt hij ook(in het begin liep hij me soms nog wel eens bijna omver, daar ben ik gelijk mee aan de slag gegaan zodat hij dat niet meer doet!).

@MSophie: Whahaha! _O- . Ik ben geen 12, maar 26! Maar bedankt voor je tip!

@Mel1987: Ik heb begrepen dat een join up best heftig kan zijn voor je paard en daar wil ik niet aan beginnen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:08

Mystica, van een paard kun je niet verwachten dat signalen die wij naar elkaar sturen (Lichaamstaal etc) gelijk begrijpt. Als deze pony dat nooit heeft geleerd kun je, je palmen voor je houden totdat je een ons weegt maar dan zet hij echt geen stap.

En een 'heilige band' is geen onzin en juist het stukje vertrouwen mist het paard volgens mij (En waar is de band dan?)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:12

@ marliez: Tuurlijk moet je je paard eerst zo'n commando leren. Maar zet jij je paard nooit even stil als je longeerd? Sinds mijn 3 jarige hengst het tijdens het longeren erg grapig vond om achter mij te gaan staan en daar te blijven, hoe veel ik ook ronddraaide, om maar niet te hoeven werken, wil ik geen paard meer dat tijdens het werken zomaar naar me toe komt. Erg onpraktisch ook nog.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:15

Mijn pony kan wel stilstaan, dat is een stukje opvoeding. Maar je moet niet van iedereen verwachten dat die hetzelfde denken. En ik doe niks met mijn handen oid. Ik spreek haar aan met mijn lichaamstaal en dan weet ze genoeg :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:22

Dat kan ook, hoe je het doet is paard en mens afhankelijk. En inderdaad, het is een stuk opvoeding dat je paard blijft staan als je hem laat halthouden tijdens het longeren. Ik ga er dan ook van uit dat dit paard gewoon opgevoed is, en er dus niets vreemds aan is dat hij niet naar haar toekomt als ze ophoud met bewegen. :)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 23:30

@Mystica: Jelle is ook opgevoed, alleen af en toe echt onwijs oostindisch doof! Als hij bijvoorbeeld aan het stappen is en ik zeg halt, dan kan het gerust nog een rondje duren voordat meneer stilstaat! Voorheen waren dit 2 rondjes, dus we gaan vooruit, hahaha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:33

Dan gaan jullie inderdaad vooruit :D
Het beste kun je hem een commando leren om te komen dus, je kunt dit echter wel het beste leren mét lijn, zodat je hem mbh de lijn zodat je hem daarmee duidelijk maakt wat de bedoeling is :) (dus: commando, en hem met de lijn naar je toe halen :) )

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 23:42

Bedankt voor de tip Mystica!

Ben misschien ook wel een beetje te ongeduldig om te verwachten dat Jelle en ik elkaar al helemaal vertrouwen! Ik ga in ieder geval de tips van xmarliez ook meenemen om te proberen elkaar op die manier beter te leren kennen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:52

luffie schreef:
@Mystica: Jelle is ook opgevoed, alleen af en toe echt onwijs oostindisch doof! Als hij bijvoorbeeld aan het stappen is en ik zeg halt, dan kan het gerust nog een rondje duren voordat meneer stilstaat! Voorheen waren dit 2 rondjes, dus we gaan vooruit, hahaha!

Zet eens een wat kleiner stukje bak af (helft ongeveer) en kijk wat hij doet afhankelijk van jouw positie en houding t.o.v. hem. Kan nl best zijn dat je hem de kans niet geeft om stil te staan, omdat je hem ergens blokkeerd. Boek van Inge Treblick is een hele leuke om dit soort oefeningen uit te halen.
Het naar je toekomen is ook afhankelijk van lichaamshouding, maar je kan als je al vrijheidsdressuur doet met hem kijken hoe ver je komt met het leren hand aanraken op commando (wel langzaam opbouwen).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 07:37

Mystice, weet je dan wel dat het niet uit eigen initiatief gebeurd? Iets wat in mijn ogen heel erg belangrijk is :j .

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:10

Iedereen moet natuurlijk alleen doen waar hij of zij zelf achter staat. Als je je erin verdiept hebt dan weet je wel dat het geen redmiddel is.. In mijn eigen ervaring heeft het juist de band versterkt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:15

Wat ik tot nu toe niet gelezen heb is hoe je dan een paard uitnodigt in jouw ruimte?
Als ik bijv stil sta met longeren en dan zeg ik bijv kom maar of steek mijn hand uit naar hem met een soort buiginkje (een heel klein, maar naar hem toebuigen) als uitnodiging. Onze verzorgshet komt dan eigenlijk meteen! (Ook als ik zweep neerleg, dan denkt ie: oh we zijn klaar! al is dat niet altijd het geval. met Away stuur ik hem weer weg en daar begint hij steeds beter naar te luisteren)
Maar hoe nodig je dus een paard uit naar jou toe te komen???

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:17

Het zelfde als hoe het paard jou uitnodigt :) . Goed je paard observeren en dan kom je er van zelf achter ;) . Het is namelijk bij ieder mens en paard verschillend.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:21

xmarliez schreef:
Het zelfde als hoe het paard jou uitnodigt :) . Goed je paard observeren en dan kom je er van zelf achter ;) . Het is namelijk bij ieder mens en paard verschillend.

Dan ben ik wrs heeeeeel uitnodigend want het liefst loopt ie pal achter me. Ik ben altijd mijn shet "kwijt" als we van wei naar stal lopen (staat op ander weitje dan waar de bak is). Hij loopt echt recht achter me. Sta ik stil, hij ook. En als ik in de bak ben en zoon rijdt er los op (niet aan longe) komt ie geheid continue naar me toe. Nee die shet is heeel makkelijk uit te nodigen in je eigen ruimte. Hij plakt het liefst aan me. Daarom dus ook dat commando Away... (wat ik ook voor mij hond gebruik om weg te sturen, ging ik automatisch voor de shet ook gebruiken).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:27

Dan heb je net zo een leuke shet als dat ik heb :D . Een geweldige pony maar als het kan kruipt ze het liefst in mijn boekzak om maar bij me te zijn.... :') .
Ik nodig haar uit door: Voorover te bukken (niet ver en ook niet door mijn knieën want dan is de kans groot dat ze voorbij mijn schouder gaat of over me heen loopt :+ ), Ik kijk haar met lieve ogen aan en met een glimlach op mijn gezicht (zie mijn vorige post: De deur gaat open). Door mijn uitnodigende blik komt ze naar mij toe. Mijn andere merrie (de afstandelijke) komt ook vaker naar mij toe. Dan moet ik wel weer wat anders doen omdat ieder paard anders is. Ik ben nog aan het experimenten en observeren en daarom kan ik niet goed op het moment verwoorden hoe ik het bij haar doe.

Wel moet je oppassen met 'kijken'. Soms kan een blik al genoeg zijn om niet bij jou te willen komen. Als jij iets te streng uit je ogen kijkt kan dat een pony al afschrikken. Ben je dus bewust van je gezichtsuitdrukking (ogen en mond) en natuurlijk van je hele houding (ontspannen en zachtaardig).

Uit mijn ruimte doe ik met lichaamstaal en mijn handen. Ik ga rechtop staan en kijk wat feller uit mijn ogen (fase 1) daarna houd ik mijn handen op de hoogte van haar hoofd maar nog steeds bij mijn lichaam. Ik doe net alsof ik een tennisbal vasthoudt waarbij mijn vingers niet tegen mijn handpalm aanzitten. (fase 2) dan ga ik heel rustig ritmisch op en neer (fase 3) geen reactie doe ik het harder totdat ik bijna haar hoofd/schouder raak. (fase 4) en als ze dan nog niet weg wil hoef ik maar een kleine ritmische druk op haar schouder/ hoofd te zetten en dan zet ze al snel een pas opzij (fase 5)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:43

xmarliez schreef:
Dan heb je net zo een leuke shet als dat ik heb :D . Een geweldige pony maar als het kan kruipt ze het liefst in mijn boekzak om maar bij me te zijn.... :') .
Ik nodig haar uit door: Voorover te bukken (niet ver en ook niet door mijn knieën want dan is de kans groot dat ze voorbij mijn schouder gaat of over me heen loopt :+ ), Ik kijk haar met lieve ogen aan en met een glimlach op mijn gezicht (zie mijn vorige post: De deur gaat open). Door mijn uitnodigende blik komt ze naar mij toe. Mijn andere merrie (de afstandelijke) komt ook vaker naar mij toe. Dan moet ik wel weer wat anders doen omdat ieder paard anders is. Ik ben nog aan het experimenten en observeren en daarom kan ik niet goed op het moment verwoorden hoe ik het bij haar doe.

Wel moet je oppassen met 'kijken'. Soms kan een blik al genoeg zijn om niet bij jou te willen komen. Als jij iets te streng uit je ogen kijkt kan dat een pony al afschrikken. Ben je dus bewust van je gezichtsuitdrukking (ogen en mond) en natuurlijk van je hele houding (ontspannen en zachtaardig).

Uit mijn ruimte doe ik met lichaamstaal en mijn handen. Ik ga rechtop staan en kijk wat feller uit mijn ogen (fase 1) daarna houd ik mijn handen op de hoogte van haar hoofd maar nog steeds bij mijn lichaam. Ik doe net alsof ik een tennisbal vasthoudt waarbij mijn vingers niet tegen mijn handpalm aanzitten. (fase 2) dan ga ik heel rustig ritmisch op en neer (fase 3) geen reactie doe ik het harder totdat ik bijna haar hoofd/schouder raak. (fase 4) en als ze dan nog niet weg wil hoef ik maar een kleine ritmische druk op haar schouder/ hoofd te zetten en dan zet ze al snel een pas opzij (fase 5)

Leuk!! En herkenbaar: de broekzakshet! Ik stuur weg door Away te zeggen en als ie het dan niet meteen doet door te wijzen. Eiegnlijk heel simpel dus. Of ik doe iets met mijn houding en dan loopt ie al weg. (wat ik doe is heel subtiel, ik bedenk bij mezelf "het is genoeg geweest we gaan aan het werk" en dan loopt ie al aan. Dus wat ik precies doe...?) Als ie heel vervelend is neem ik bijv ook zijn ruimte in. Dan loop ik boos naar hem toe en druk hem weg. Vaak wijkt hij zelf al weg van me en dan nodig ik hem daarna weer lief uit. Is het weer goed en mag ie weer werken. Dan is ie vaak heel superbraaf. Soms wijkt ie niet weg, dan is ie wat koppiger en duw ik hem aan de kant net zolang tot ie wel zelf meegeeft en wijkt. Dan nodig ik hem weer uit. ook met werken aan de LL moet ik opletten hem op tijd te bekrachtigen in onze band. Dan merk ik dat ie wat nerveuzer wordt ondanks dat ik hem em stem beloon. Dan nodig ik hem naar me toe, even een aai en een stevige knuffel, kan ei even zacht mijn hand of mouw vastpakken en dan is het weer goed. Ja ik leer een hoop van hem hoor! Altijd manegepaarden gereden. Nou met een (niet afgestompte) verzorgpony leer je er een hoop bij!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:47

Heb je ook al zo een shet die bevestiging nodig heeft! Ik leer ook echt een hoop door mijn Shetje en door haar ben ik ook begonnen met Parelli. Slechte vorige eigenaren en totaal geen vertrouwen meer..... pff lastig zo een paardje. En nu een broekzak kruiper :+: . Zo te horen reageert jou Shet heel goed op jou signalen, dat is leuk om te horen :) . Heb je ook al weleens aan Parelli gedacht? Signalen nog subtieler maken en daar op in spelen (daarvan worden paarden pas speels, mijn shet iig := ! )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:47

xmarliez schreef:
Heb je ook al zo een shet die bevestiging nodig heeft! Ik leer ook echt een hoop door mijn Shetje en door haar ben ik ook begonnen met Parelli. Slechte vorige eigenaren en totaal geen vertrouwen meer..... pff lastig zo een paardje. En nu een broekzak kruiper :+: . Zo te horen reageert jou Shet heel goed op jou signalen, dat is leuk om te horen :) . Heb je ook al weleens aan Parelli gedacht? Signalen nog subtieler maken en daar op in spelen (daarvan worden paarden pas speels, mijn shet iig := ! )

Ik ga je effe PB-en wordt nu wel erg Off topic haha