Merrie kopen met attitude?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TaraW

Merrie kopen met attitude?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 12:50

Ik heb een mooie spring merrie gezien, maar een collega heeft me verteld dat ze erg ondeugend is wanneer op stal.
Blijkbaar is deze persoon het paard gaan uit proberen, de merrie vloog haar aan en probeerde te bijten toen ze aan de stal deur stond, velvolgens probeerde ze haar te longeren en de merrie probeerde te schoppen en haar aan te rennen.
Het paard is 7 jaar oud. KWPN-er. Geregistreerd springpaard op 1m met winstpunten. Ik heb altijd ruinen gehad en ik heb nooit echt problemen gehad met gedrag. (Ten minste niet ernsige). Kan iemand mij vertellen of dit soord gedrag gemanaged kan worden, het paard staat ver weg en ik wil niet een hele reis maken in geval dat het kopen van deze merrie een dom idee zou zijn. Het is trouwens winter, zou haar gedrag met de zomer erger zijn? De huidige eigenaar verteld me dat ze geen knuffelbeest is maar haar job goed begrijpt.

geerke

Re: Merrie kopen met attitude?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:54

wat wil je zelf...een springmachine of ook nog een knuffelpaard?
Dan lijkt mij dit paard niet geschikt....hoeveel ervaring heb je met paarden?
Als je niet veel ervaring hebt met dit soort karakters lijkt mij het levensgevaarlijk om z'on paard aan te schaffen.
Er zijn echt wel paarden te koop met een goed karakter die kunnen springen....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:06

Tja das erg lastig inschatten zoiets. Ik heb een aantal jaren terug een merrie 2 maanden op proef gehad. Paard was al diverse malen min. 2 weken bij anderen op proef geweest, maar allemaal hebben ze er van af gezien omdat ze zo zuur op stal was en tijdens het rijden veelvuldig in verzet kwam, waaronder flink bokken. Op stal was ze idd zuur, totdat je er gewoon in liep en een halster om deed. Gewoon geen poespas, niet eerst vriendelijk proberen te doen, lokken, paaien etc. De stalruimte respecteren en alleen inkomen om haar eruit te halen. Eénmaal halster om was ze een super schat en 100% betrouwbaar. Met het rijden was ze bij mij (en mijn dochter) super braaf, niet 1x gebokt. Merrie had een jaar stil gestaan wegens veulen, dus we hebben het heel rustig aan opgebouwd. Eerste 2 weken alleen longeren en daarna erop. Lekker vw-nw gereden, no problem. Ook schoudervoor en wijken was na zo'n 6 weken een fluitje van een cent. Helaas bleek ze artrose te hebben, ze bleef de eerste 15/20 min. tijdens een training altijd erg stijf, en opstaan (als ze lag in de wei of stal) viel haar moeizaam. Ze is dus weer terug gegaan en later als fokmerrie verkocht. Ik kan me dus voorstellen dat als mensen zo'n paard 2 weken op proef hebben, dit niet rustig opbouwen (is de tijd te kort voor m.i.) en meteen het nodige vragen, zo'n paard giga in verzet komt.
M.a.w. het kan maar zo zijn, dat als je het paard op de juiste manier benadert, het nog heel erg mee kan vallen. Als je echt denkt, dat ze iets voor je is, zou ik zeer zeker de moeite nemen om persoonlijk kennis te maken. Zou je dan wel afraden om voor die staldeur te gaan 'lopen emmeren' , maar gewoon kordaat zijn, respecteren hoe ze daar is, en kijken hoe ze is als ze op een poetsplaats staat, als je er mee rijdt etc.

TaraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:27

Ik ben niet onervaren, ik heb zelf 2 sportpaarden, maar wil dit jaar een springpaard omdat mij dressuur paard, die ik ook spring, heel erg makkelijk geblessuurd raakt. Het probleem is dat ik niet weet of ik ervaren genoeg ben... Zijn merries altijd moeilijker?
Ik woon op een yard en ik help met de paarden, maar we hebben alleen 1 merrie, en ze kan inderdaad een handje vol zijn.

Ik begrijp volkomen dat erg veel mensen doen alsof paarden een huisdieren zijn en daardoor juist problemen veroorzaken. Zelf begin ik normaal erg strict en 'to the point'.
Eigelijk; is het jammer dat ik te horen heb gekregen van het gedrag van deze dame, want nu zit ik te denken en misschien ben je dan zelf voorzichtiger dan je normaal zou zijn.
Toen mijn dressuur paard vorig jaar uit Nederland kwam kocht ik hem ongezien en ik had hem op een buiten wedstrijd dezelfde week. Toen ik dat aan de vorige eigenaar vertelde zij ze dat dit niet kan omdat het paard zich buiten niet wil gedragen en alleen ooit binnen wedstrijden had gerededn. We waren die dag derde geworden.

Misschien is; IGNORANCE BLISS

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:30

Dit soort gedrag komt ook vaak voor als een merrie in een bepaalde tijd vaker verhuisd is en met verschillende 'baasjes' in aanraking is gekomen. Veel mensen weten niet hoe ze met dit soort gedrag om moeten gaan en reageren op een dusdanige manier dat ze het gedrag alleen maar stimuleren.

Mijn ervaring is dat met genoeg geduld, voldoende inzicht en wat tijd (een paar maanden) dit gedrag er grotendeels uit te krijgen is.
Alleen is de vraag natuurlijk of je er dat voor over hebt.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:33

Presteren doe je samen......opzich zou ik persoonlijk geen moeite hebben met moeilijk gedrag, zeker niet als je het over inzichten en diepgang in de betekenis leiderschap hebt.
Maar door de afstand kun je ook niet echt voelen, kijken en doen. Als de klik er is en je voelt je hierin zeker is de keuze voor jezelf niet moeilijk.

Ik heb ook een probleempaardje ooit gekocht.....was moeilijk voor anderen. Hij is alleen wat onzeker en als jij het niet weet te vertellen overschreeuwt hij zich....probleem ligt dus bij de verzorger.

Je zou het paard klinisch kunnen onderzoeken of er geen gebreken zijn om uit te sluiten dat het paard van zich afzet door eventuele aanwezige pijnen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:37

als je zelf al tweifeld of je ervaren genoeg bent dan zou ik gewoon verder zoeken en deze laten staan.

stel je koopt haar en je kunt er niks mee, zie dan dat paard maar weer te verkopen

TaraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:38

Je hebt gelijk. Ik zat alleen gisteren te praten met mijn man en we herrinerde ons vorig jaar dat we beide nieuwe paarden hadden en niet een dachten dat we aan deze zouden hechten. Het heeft een jaar geduurd voordat onze twee ons echt begonnen te vertrouwen. En uiterraard; wij hun vertrouwen.

Het laten keuren is een goed plan, als ze pijn heeft dan wil ze natuurlijk niet uit stal gehaald worden en werken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:40

geerke schreef:
wat wil je zelf...een springmachine of ook nog een knuffelpaard?
Dan lijkt mij dit paard niet geschikt.....

Inderdaad. Met een goede portie moed, consequentie en doorzettingsvermogen zal je wel zover geraken dat het paard niet meer bijt, niet meer stampt en braaf is in omgang. Maar ik denk dat je van zo'n paard niet kan verwachten dat het ooit een makkelijk schatje wordt dat niet liever doet dan geknuffeld worden :+. Naar alle waarschijnlijkheid zal het altijd wel een merrie met 'karakter' blijven.

Trouwens, vraag misschien eens na hoe het paard gehuisvest is. Staat hij altijd op stal? Of altijd buiten? Dat kan bij sommige paarden echt veel verschil maken. Mijn vorige merrie (eentje met een stevig karakter)was braaf als ze elke dag minstens 6uur kon buitenstaan, in de zomer stond ze veel langer buiten en was ze nog braver.. Kon je makkelijk een kind mee wegsturen. Als ze echter hele dagen op stal moest staan (uurtje eruit voor verzorging en rijden), dan was de pret over. Eén of twee dagen ging nog. Maar bv een hele week 23/24 op stal? Dan moest je al voorzichtig worden, want dan lagen haar oren constant in haar nek, draaide ze zich in de stal met achterwerk richting deur en werd ze ook tijdens het rijden en longeren heel moeilijk (staken, slaan naar de zweep,..).
Niet elk paard is gemaakt om binnen te staan, dus best eens navragen hoe het daarmee zit.

TaraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:44

Dat is goed advies, zal ik zeker doen. Om eerlijk te zijn zou ik ook niet blij zijn als iemand mij 24 uur in mijn slaapkamer zou sluiten.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:06

Hoi Tantjeuh, dat is grappig, dat was ook mijn eerste ingeving toen ik het bericht van Tara las! :-) Ik heb zelf een paard gereden die ook erg moeilijk was op stal, en toen het paard verhuisde naar een stal waar hij elke dag naar buiten mocht veranderde hij ENORM!! Sindsdien ben ik helemaal klaar met stallen waar de paarden niet naar buiten kunnen, ik zou het idd ook niet echt grappig vinden als ik de hele dag in mijn slaapkamer opgesloten was. Trouwens: verhoudingsgewijs zou het dan eerder de WC moeten zijn? Qua vergelijkbare ruimte? Ik zou gewoon gaan kijken, en voelen of de klik er is. Kun je het paard op proef houden?

TaraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:30

Dat gebeurd hier, in Engeland weinig. Ik denk niet dat ze het doet omdat deze merrie 200 km verder is, maar ik kan het altijd vragen. Het paard is ook een tijdje niet bereden omdat het meisje van wie het is zwanger is. Haar moeder die op het paard past klinkt erg nerveus, ik denk dat ze van haar bang is, dat zal ook niet helpen.