jaarling niet te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liann15

jaarling niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:13

Ik heb een welsh hengstje dat in mei 2 jaar wordt,

Alles begon leuk lief & onschuldig, het was een vreugde bokje of een liefdesbeetje dat was het enigste wat ie dee veder was ie super mak.

De afgelopen weken heeft hij binnen moeten staan omdat hij anders de andere paarden bespringt en wilt bijten. De bedoeling is om hem in april/mei te laten helpen omdat dit gedrag ook nadelen kan hebben ten opzichte van de andere paarden. ( Hij breekt overal uit & kan dus niet apart staan )
Hij moet op de wei staan om te kunnen genezen van de castratie.
Hij zou dus verlopig nog in stal moeten blijven staan & kan ze energie niet kwijt. Hij is wel elke dag even uit stal of los in de bak of aan de wandel. ( met het wandelen begon hij 2 weken geleden echt te bijten
afgestraft maar blijft het doen het is zelfs zo dat ik amper nog met hem kan wandelen zonder dat ie bijt natuurlijk wordt ie elke keer weer gestraft maar het maakt hem niks uit wat ik ook doe.

vandaag was zijn gedrag toch zo extreem dat het over ging in aanvallen ( bijten, gericht trappen, steigeren & bokken) de hele weg door wat ik ook doe het helpt niet

nu is mijn vraag aan jullie wat je zou doen in zn situatie ?

geerke

Re: jaarling niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:17

heb je misschien die zogenaamde liefdesbeetjes en vreugdebokjes niet bestraft?...daar begint de ellende meestal mee...
Ik raad je aan om hulp te vragen aan iemand met veel ervaring ...voordat je met een levensgevaarlijk en onhandelbaar paard zit.
Sterkte ermee!!!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:17

zoeken naar een plekje waar hij zich normaal elke dag kan uitleven buiten, zonder andere paarden. consequent blijven, als hij jou bijt en schopt en wat al niet meer, dan mag, nee MOET je hem maar eens goed laten zien wie de baas is denk ik. en dat ben jij, volhouden dus en zorgen voor afleiding en beweging.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:18

Je kan eenvoudigweg een 2 jarige niet hele dagen in de stal opsluiten, dat is vragen om problemen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:21

Ik zou eens kijken of je hem niet ergens in kan scharen in n groep jonge hengsten, dan is ie z'n praatjes zo kwijt! En waarom wachten met castreren? Kan ook makkelijk nu al hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:23

Je kan hem het beste nu al laten castreren. Hij begint nu echt hengst te worden en hoe langer je wacht hoe erger dit gedrag gaat worden en hoe langer het duurt voordat het weg is. Daarnaast staat hij de hele dag op stal en weet gewoon geen raadt met zijn energie en hormomen.

Daarnaast zitten er in april/mei alweer behoorlijk wat insecten die infecties op de wond kunnen geven. Daarom wordt altijd geadviseerd buiten dit seizoen om te castreren. Omwille van de ingreep en het beestje zelf, zou ik hem zo snel mogelijk laten helpen of ergens in de opfok zetten waar hij met andere hengsten kan stoeien.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:24

Ik vind het een normale reactie van je jaarling.. Een jaarling hoort gewoon de ruimte te hebben en zijn energie kwijt te kunnen. Door hem op stal te houden vraag je om problemem..
Is er geen andere oplossing, bijvoorbeeld nu al laten castreren?

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:24

Hij moet eerst een tetanus prik en dan een maand wachten dan moet ie er nog een en dan weer een maand wachten en dan hopen dat ie op de wei kan. Hij mag niet in stal genezen volgens da ivm infecties

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:25

Ik kan ook geen andere plek voor hem vinden..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:27

hij mag dus niet buiten omdat z'n entingen niet in orde zijn? en die vorige 2 jaar dan?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:28

Zo kan je een jong paard niet houden en als je hem geen beweging kunt bieden (dat houdt meer in dan even wandelen oid) kan je hem nog beter verkopen, zo wordt niemand er gelukkig van.

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:36

Jahwel maar hij moet voor die castratie die prikken hebben gehad..

Ik ga het met de eigenaar van de stal maar weer overleggen of iet gewoon op de wei kan want dit is wel in het belang van hem.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:37

Ik begrijp dat hij de afgelopen 2 jaar dus niet geënt is?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:44

beetje zelf schuld dat die zo reageert anderszijds
moet die zich gedragen veulen of niet

laat hem zoveel mogelijk links liggen en prober hem zoveel mogelijk buiten in de bak los te zetten met een maatje waar die zich aan kan uitleven en die hem ook de plaats wijst als ide te ver gaat

verder als je gaat wandelen even een hengsteketting omdoen
van linker gat naar rechtergat

flikt die je wat ruk je daar eens aan in plaats van te slaan
dat heeft meer effectief
komt die omhoog naar je gelijk kijken dat je naar een andere kant loopt een rukje aan die ketting geven zodat die zijn balans verliest

maar niet zo dat je hem ondersteboven trekt en hij valt !

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:45

Duidelijk is dat hij (het liefst) 24/7 buiten moet kunnen staan. Het lijkt me sterk dat er nergens bij jou enigszins in de buurt een plek is waar hij met anderen buiten kan staan. Ik denk dat je het even verder dan je eigen stal moet zoeken en het beestje tijdelijk moet verplaatsen als er op je eigen stal niks te regelen valt. Hij moet nog 2 maanden wachten en in die tijd kan er flink veel misgaan als je niks doet!

Wat me nou niet helemaal duidelijk is, hij is dus goed genoeg ingeënt ivm andere paarden maar voor z'n eigen gezondheid moet hij voor de castratie nog 2 tetanusprikken?
Laatst bijgewerkt door Sassol op 20-01-09 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:50

SLuit me aan aan bij de voorgangers. Consequent blijven, zoiets gaat na een keer afstraffen niet weg dat duurt dagen of zelfs langer. Daarnaast kijken of ie toch naar buiten kan veilig en zich daar uitleven

SUcces

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:51

Mijn hengstveulen van 7 maanden kon laatst ook niet naar buiten omdat er overal sneeuw lag en de bak keihard was. Toen ben ik met hem gaan wandelen en heeft hij mij helemaal meegesleurd naar stal en daar ben ik omver getrokken en moest hem loslaten. Heb nu een hengstenketting gekocht, want hij is mij gewoon echt te sterk. Ik heb er echt heel veel baad bij. Hij loopt nu keurig mee.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:52

Arm dier, als het opgesloten moet blijven tot die tijd.. Als je echt geen alternatief hebt zou ik het voor jezelf én hem dragelijk maken door hem heel consequent te straffen voor dergelijk gedrag. Als jij bang bent wordt het heel lastig..

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:56

Je paardje moet gewoon tussen soort genoten dat is voor hem en jou het beste . Het is niet eerlijk om hem te gaan slaan omdat hij te veel energie heeft . In de kliniek van Utrecht kan je hem trouwens zo brengen om te castereren , hij blijft daar een week en je krijgt hem dan kant en klaar weer mee . Je hoeft dan niet meer af te spuiten of wandelen of zo ......

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 00:02

Ja volgens de da waar ik me heb gebeld zijn die prikken voor een castratie nodig. Ik zal haar nog eens opbellen om misschien voor elkaar te krijgen dat het eerder kan .. denk het haast niet als zei zegt dat ie die prikken nodig heeft.

Bang ben ik niet maar het is moeilijk om hem in bedwang te houden zonder er iets van te voelen..

Dan zou ik toch maar een hengstenketting moeten aanschaffen en hopelijk is dat een tussenweg & gaat het beter .

Een plek voor een hengst met weidegang is hier echt niet te vinden heb alles al afgezocht.

bedankt voor het meedenken & hou jullie op de hoogte

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 00:02

Welke kliniek in utrecht is dat dan kan ik daar eens gaan informeren

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:06

hofma en van gelder in nijkerk, daar kan je hem brengen en is hij zo hengst af :+

nog aardig in de buurt ook

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:10

Is hij dan niet vantevoren geent omdat je nu moet wachten?
Breng hem dan desnoods een eind verder weg en laat hem daar een jaar in het land staan met andere paarden. Dan kan je er misschien niet elke dag naar toe maar heeft hij toch zijn plezier

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:18

Universiteitskliniek Utrecht.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:04

En als hij niet reageert op een bestraffing ben je volgens mij simpelweg niet duidelijk genoeg.. Door te lief en voorzichtig te zijn kun je aardig wat schade aanrichten..