Jong paard heeft soms "losse" benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssy

Jong paard heeft soms "losse" benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 15:41

Ik heb net een hele leuke 2,5 jarige merrie gekocht! Ze is erg lief, echt een knuffel. Er is maar één maar...

Ze wil nog weleens een corrigerend trapje geven :o . Ik zal het toelichten; ze valt niet aan, ik heb ook niet het idee dat het gemenigheid is. Wanneer er iets gebeurt wat haar niet zint dan wil ze nog wel eens uithalen.

Bijvoorbeeld ze had mok aan haar achterbeentje. Een vriendin van mij wil even kijken en zit er dus aan *pets*. Hij was gelukkig niet echt raak en ze is ook wel bestraft ervoor.
Gisteren stond ze los in de bak en ik stond buiten de bak, ik wil dr even laten lopen dus ik ritsel met mn jas en ze schiet weg. Op het moment dat ze zich omdraait trapt ze gericht richting mij. Ik stond wel verder en ze kwam met dr hoef tegen de bakrand aan dus naast een vies gezicht van de modder had ik niets.

Mijn vraag aan jullie is hoe ik dit gedrag nou bestaf. Ze is jong en kent nog weinig opvoeding. Ik wil haar niet onnodig en te hard straffen maar ze moet het zeker wel afleren want dit maakt sommige situaties gevaarlijk. Daarnaast moet ik nu continue opletten of ik niet de trap-regio sta en dat is knap vervelend soms.

Nou brand los :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:45

Zulke dingen liever gelijk een keer goed afstraffen, dan weet ze gelijk dat het niet getollereerd wordt. Benen horen op de grond!!

Houd ze ze op de grond, gelijk belonen..
Mocht ze weer losse benen hebben is een duidelijke waarschuwing genoeg..

Leer je ze het nu niet goed af, krijg je straks problemen.
Het is een jong dier die ongetwijfeld af gaat tasten hoever ze kan gaan.. dus gelijk streng zijn..

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 15:47

hoe zou jij ervoor kiezen om haar te straffen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:52

er is een manier dat heet de 45 methode. Kijk even op http://www.paralelli.eu/45.htm

Ik zou het ook doen met je stem. Een ferme NEE! Als ze braaf is daarna, beloon je haar met een zachte stem.

De 45-methode is een hele paardeigen methode. Jij straft haar zoals een ander paard dit ook zou doen. Wees kortdaad maar heel duidelijk!

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:53

Ik heb zojuist nog even een akkefietje gehad met mijn merrie. Ze was het niet helemaal eens met het longeren en stoof weg; met een bok erbij, kon hem net afweren met mijn hand en de zweep schoot weg. Dat heeft ze geweten.... ze liep nog net niet met haar staart tussen haar benen naar me toe, ze had er flink spijt van....
Ik sla niet graag een paard, maar ze moeten niet de baas over jou gaan spelen.. Ik ben de baas, en niet zij!
Al weet mijn paard het heeeeel goed als ik zeg; NEE!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:59

Mijn 2,5 jarig heeft het 1x geprobeerd op de poetsplaats toen ik dr net had! Ze heeft een flinke tik terug gehad..en ze heeft het nooit weer gedaan! Ik zou het idd een keer goed afstraffen! Ik zou toch niet willen dat ik op moet passen voor mijn eigen paard..

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 16:04

Nee, precies ik ben ook bang dat ik het er niet uit krijg. Dat is natuurlijk ook onzin, ze heeft alleen in de opfok gestaan en is er nooit echt voor bestraft dus ze zal het heus wel afleren...maar toch :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:28

Chrisssy schreef:
Nee, precies ik ben ook bang dat ik het er niet uit krijg. Dat is natuurlijk ook onzin, ze heeft alleen in de opfok gestaan en is er nooit echt voor bestraft dus ze zal het heus wel afleren...maar toch :o

Juist daarom moet je gewoon 1 keer goed corrigeren wat ze een tijdje onthoud, en niet elke keer een poging doen tot voldoende corrigeren.
1x goed en duidelijk, daarna is een waarschuwing vaak afdoende..

En als je dat dan gelijk doet als ze uit haalt begrijpt ze precies wat ze niet mag!
Maar niet te lang wachen met corrigeren, moet binnen een seconde.. anders heeft het totaal geen zin..

En geloof me, ik heb inmiddels zoveel jonge dieren opgevoed die recht uit het land komen, het komt goed zolang jij duidelijk bent.

Sassol

Re: Jong paard heeft soms "losse" benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:13

Staat ze nu ook bij andere paarden? Zoja, kijk eens even welke rang ze heeft.
Het kan namelijk goed zijn dat ze de baas was in de opfok.
Verder is ritselen met je jas (haar laten schrikken dus) niet echt de beste manier om haar te laten lopen. Ze moet vertrouwen in jou krijgen (onderdeel acceptatie leider) en als jij haar steeds laat schrikken wordt dit er niet beter op.
Pak gewoon een longe en ga rustig longeren, dit is dus ook niet opfokken zoals sommige mensen denken.

Verder reageren zoals een dominant paard zou doen! hou hierbij wel in de gaten dat een paard nooit aan z'n mok zou zitten;)

Succes ermee!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:25

Heee, zo een rijdt ik ook. Helaas was het van de week WEL raak. Totaal uit het niks (frisheid ofzo) rent ze weg terwijl ik haar vast had en begint te slaan, daar stond ik dus.
Maar zij heeft inderdaad ook mok, op zich een logisch reactie dat ze schopt als je haar pijn doet aan dat been.
Maar NIET erg prettig voor de personen ernaast !
Ook met longeren wil ze nog alles (gericht) trappen, maar dan op afstand dus raakt ze je niet.

Afstraffen vind ik wel, dit hoort een paard gewoon niet te doen. Zij slaan, ik slaan....
Helaas is het niet altijd mogelijk, wanneer ze meteen weg is.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:29

die van mij is 4 jaar en heeft nog wel is van die puberale acties dat hij geen zin heeft dat zn hoeven uit gekrabt moeten worden.
en gaat dan ook trappen (of trapneigingen) doen.
meneer krijgt dan even de punt van me schoen te voelen.
hoeft niet hard, maar hij doet t gelijk niet snel meer :o

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 18:58

femmefatale1 schreef:
Chrisssy schreef:

Juist daarom moet je gewoon 1 keer goed corrigeren wat ze een tijdje onthoud, en niet elke keer een poging doen tot voldoende corrigeren.
1x goed en duidelijk, daarna is een waarschuwing vaak afdoende..

En als je dat dan gelijk doet als ze uit haalt begrijpt ze precies wat ze niet mag!
Maar niet te lang wachen met corrigeren, moet binnen een seconde.. anders heeft het totaal geen zin..

En geloof me, ik heb inmiddels zoveel jonge dieren opgevoed die recht uit het land komen, het komt goed zolang jij duidelijk bent.

Bij andere paarden doet ze het ook, vandaar dat ik het herken als corrigeren van haar kant uit.

Longeren ben ik nog niet mee begonnen, dat komt pas als ze op de stal vlakbij mijn huis staat. Over 2 weekjes dus. Tuurlijk moet ze ook beloond worden als ze naar me toe komt, maar ze moet ook wel eventjes lopen. Aangezien ik dr niet met de zweep wil bewerken, en ze al snel reageert was met iets ritselen dus wel een goed idee vond ik.

Maar jullie 'verhelpen' het slaan naar de baas dus door gewoon een schop terug te geven?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:01

Ik gebruik zelf de maat 40 methode..
Mijn jonkie heeft een keer naar me uitgehaald, nou ik heb wel even terug geschopt.. dat in combi met een luid NEE
Ik vond dat wel even moeilijk, maar het heeft wel geholpen. hij heeft het nooit meer gedaan

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:03

Als een paard mij trapt krijgt hij een flinke tik of trap terug. 1x goed afstraffen, dan laten ze het wel. Ik ben goed voor mijn paarden, maar slaan of bijten straf ik snel en hard af. Hoe paarden denk je dat paarden dat onderling oplossen? Die gaan nog wel harder met elkaar om.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:21

FitzChivalry schreef:
Ik gebruik zelf de maat 40 methode..
Mijn jonkie heeft een keer naar me uitgehaald, nou ik heb wel even terug geschopt.. dat in combi met een luid NEE
Ik vond dat wel even moeilijk, maar het heeft wel geholpen. hij heeft het nooit meer gedaan

Ik gebruik ook die methode :P
Die is ook nog natuurlijk ook tegenover het paard, hij zijn benen gebruiken ik ook :+
Met het behandelen van zijn mok was ie ook niet altijd even lief, maar dat begrijp ik dan wel omdat het bij hem heel diep was en heel erg pijnlijk. Hij liep echt op 3 benen. Kon hem best begrijpen dat ie mij een rot mep wilde geven, ik deed hem nou eenmaal veel pijn. Heb hem toen ook maar geen schop gegeven, maar gewoon buiten zijn bereik gebleven met insmeren.

Als je je paard wil laten lopen/rennen los, zou ik wel een (lange) zweep pakken.
En het paard pas weg jagen als je een eindje weg gelopen bent.
Dan heeft het paard ook geen kans gericht te gaan slaan op korte afstand.
Dit vanwege je eigen veiligheid, je zou niet de eerste zijn die wordt dood geslagen door een paard.
(dit is een ex intructrice van mij helaas overkomen bij het in het weiland zetten van een paard)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:36

Paarden zijn onder elkaar ontzettend hard. Een jong brutaal nest dat een trap verkoopt richting de leading alpha mare? Nou reken maar dat die op z'n sodeju krijgt!! En niet zachtaardig ook, ga maar eens een kudde observeren..
Ik heb een zeer dominante merrie, hier freestyle ik zéér regelmatig mee, om haar onderdanig te houden. Ze is constant het randje aan het opzoeken, puur omdat ze een vechter is en altijd al geweest is in de opfok en in de kudde..
Ook zij haakt regelmatig een pootje, dit kan zijn vanwege irritatie/ongeduld of vanwege iets waar ze het niet mee eens is. Met het los longeren draaide ze zich om en mepte even met twee benen mijn kant op, ze was niet dichtbij, maar ik naderde haar om haar voorwaarts te laten gaan en hier was ze het niet mee eens. Toen heeft ze een flinke slag te pakken gehad van mijn lange halstertouw, die was mooi lang genoeg om haar op hetzelfde moment een corrigerende tik te geven. Ze stoof er meteen vandoor, ook een beetje omdat ze wist dat ze stout was, maar ook omdat ze die tik kreeg. Meteen heeft ze een rondje voluit gegaloppeerd met mij op de hielen. Paar keer voor haar neus gesprongen, zodat ik degene was die bepaalde welke richting ze op ging en in welke gang. Ze was onder indruk van me, ze wist schijnbaar niet dat deze reactie eraan kwam..

Tuurlijk ze is jong.. en je wilt haar niet te hard straffen, daar geef ik je volledig gelijk in!! Maar een mep verkopen mag niet, zorg dat jíj de leider, de alpha merrie, bent en JIJ bent degene die haar opvoedt. Je mag dit soort gedrag niet dulden. Je hoeft haar niet een rotklap te verkopen, maar jaag haar even van je af met desnoods een kleine tik van je halstertouw, als ze van je af gaat is ze braaf, want dat is de gewenste reactie. Ze mag best bij je zijn - maar dan wel als ze zich gedraagt en respect heeft voor jou. Een jong paard moet ontzag voor je krijgen, geen angst.. Dus op een lichte correctie: actie-reactie, en ze reageert hier positief op, altijd belonen, dit kan dus zijn: zodra jij stopt achter haar aan te rennen of stilstaan.. je haalt namelijk dan de 'druk' eraf. Jij geeft hiermee aan dat dit de gewenste reactie op jouw actie was; jij zegt: MAAK JIJ HEEL GAUW DAT JE WEGKOMT, BRUTALE AAP!! zei zegt: IK BEN AL WEG!!
Spreek lichaams/paardentaal dat snappen paarden fantastisch, en juist de jonge paarden!!

Als zoiets met poetsen gebeurt en je paard staat vast, geen schop of klap geven, hier zaai je paniek mee, zeker als ze vast staan.. want ze kunnen geen kant op, je wekt dus angst op... Geef een hele harde schreeuw (paarden onder elkaar, maken ook herrie als waarschuwing ;) ), vaak is dit al ontzagwekkend voor een jong dier. Is ze weer braaf, dan ontspan jij je lichaam weer en wees vooral over haar hele lichaam, aaien, strelen, kloppen, voelen.. als jij haar geen pijn doet en vertrouwen geeft, gaat ze dit vanzelf accepteren, leer haar dat jij de leider bent en een goed persoon en te vertrouwen...

Succes met je jonkie, want dat zijn de leukste!!! ;)

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:08

Ik ben het met bovenstaand verhaal eens hoor. Paarden onderling in de kudde gaan ook echt niet zachtzinnig met elkaar om dus waarom moet jij dat wel doen? Jou paard ziet jou op zo'n moment gewoon als iemand die op zijn plek gezet moet worden maar die rollen moet je dus omkeren. wees streng maar rechtvaardig, als ze schopt en slaat moet je je stem verheffen, maak jezelf groot en geef er een "ros" op haar schouder, daar schoppen ze elkaar in het wild ook als eerste. Blijf altijd voor haar staan in zo'n situatie. stel jezelf als de leider op. wees lief als zij lief is maar wees niet bang om jou "positie" te bevestigen als zij over de schreef gaat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:26

Als ik ze aan het poesten ben en ze slaat om wat voor reden dan ook, krijgt ze ook een schoenmaat ter kennismaking :+
Vervolgens ga ik door waar ik mee bezig was alsof er niets gebeurd is.

Nog nooit(!) heb ik een paard in mijn handen gehad die op deze manier bang geworden is.
En mijn werk bestaat o.a. uit het opvoeden van jong spul.
Maar je moet wel gelijk weer kunnen omschakelen van straffen naar braaf.. en hier ook je houding aan aanpassen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:04

Is heel normaal gedrag voor een 2.5 jarige, zeker in een vreemde omgeving, je moet je eigen ten slotte kunnen verdedigen,
Ga lekker loswerk met het dier doen en leer het kennen.
Voor de rest lekker nog 1.5 jaar wandelen lekker in de wei laten staan en vertrouwen in mekaar krijgen.
Er zijn tegenwoordig zat cursussen in freestyle , denk dat dat een hele goeie basis kan zijn voor jullie.
Schoppen mag niet maar een troost elk jong paard doet het in vreemde en schrik momenten, wees alert en leer het dier kennen, als ze jou eenmaal kent en wat ouder is zal het echt over gaan.
Een jong paard doet dat niet uit dominant gedrag, maar meer als verdediging.
Voetjes op tillen valt te leren, steek er wat tijd in en dan kun je waarschijnlijk over een paar weken netjes de voetjes op tillen, maak er niet te veel drama van, want voor sommige paarden is voetjes op tillen gewoon erg bedreigend, wees blij dat hij trapt en zich niet laat vallen boven op je, zo een heb ik er staan, is ook vanzelf over gegaan, met heel veel rust en geduld vertellen dat het ok is,neem gewoon lekker je tijd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:22

Maar wat doe je dan bij freestyle als je paard zonder angst gericht naar je slaat? :?
Een écht dominant paard zal echt niet zomaar zijn positie opgeven omdat jij met een touwtje zwaait, die volgt gewoon de stapjes uit de natuur....

Schoenmaat werkt altijd. :+

Je timing is het belangrijkste. Geen seconde aarzelen!
Als haar voetje nog maar uitzwaait, heb jij in het ideale geval al een schoen onder haar buik geparkeerd (of bezemsteel op haar achterste). De luide brul hoort er eigenlijk bij, dat doen merries onderling ook met veel overtuigingskracht.

Het zit hem namelijk niet eens in hoe hard die trap is, het zich hem juist in de overtuigingskracht!

Verder ben ik het wel met Midgie eens dat je de situatie niet moet opzoeken, dingen die bedreigend zijn heel rustig opbouwen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:40

Daarom moet ook iemadn met angst of onzekerheid niet zo`n paard in de ring zetten, l;aat dat door mensen doen die weten waar ze mee bezig zijn en daarom zeg ik zoek les tegen de TS .
Leer het paard kennen, een schop onder de buik of een bezemsteel is niet mijn ding.
Zeker heb je dominanat monsters er tussen, maar juist daar het vertrouwen van winnen is een mooi doel vind ik en juist met dat paarden kun je heel goed samenwerken, vertrouwen en respect en dat bereik je niet door met een bezemsteel of een schop onder de buik te geven. Wees een leider, een leider vecht niet, maar wees ook bovenal de gene waar ze op kunnen vertrouwen anders zien ze je niet als leider, dus ja werkt eigenlijk heel apart bij paarden, maar toch zo simpel.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:01

midgie schreef:
Daarom moet ook iemadn met angst of onzekerheid niet zo`n paard in de ring zetten, l;aat dat door mensen doen die weten waar ze mee bezig zijn en daarom zeg ik zoek les tegen de TS .
Leer het paard kennen, een schop onder de buik of een bezemsteel is niet mijn ding.
Zeker heb je dominanat monsters er tussen, maar juist daar het vertrouwen van winnen is een mooi doel vind ik en juist met dat paarden kun je heel goed samenwerken, vertrouwen en respect en dat bereik je niet door met een bezemsteel of een schop onder de buik te geven. Wees een leider, een leider vecht niet, maar wees ook bovenal de gene waar ze op kunnen vertrouwen anders zien ze je niet als leider, dus ja werkt eigenlijk heel apart bij paarden, maar toch zo simpel.

Helemaal waar!!! :j Ik hou er ook niet van om een schop of een bezemsteel tegen een paard te gebruiken... Van pijn gaat een paard je toch echt niet vertrouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:04

Je moet wel even bedenken dat je het op de goede manier moet toepassen.
Ga niet je paard helemaal in de hoek schoppen totdat je enkel blauw is, gewoon 1 keer een schop, schreeuw wat naar zn hoofd, en daarna gewoon verder gaan waar je mee bezig was.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:16

Citaat:
een leider vecht niet,

Waar komt die onzin toch vandaan?
Een leider hoeft niet vaak te vechten, omdat zijn onderdanen dat wel uit het hoofd laten....

Ik heb nu al in verschillende kuddes mogen verkeren en de stijl van leiderschap verschilt ook bij paarden, maar leiders vechten dus wel.

Ze moeten wel. Vlak onder de leiders staan namelijk iets minder dominantie paarden en die proberen wel eens wat...

Kuddes zijn niet statisch, de rangorde verandert niet dagelijks, maar ze verandert wel. Doordat paarden ouder worden, veulens krijgen, er gaten in de rangorde vallen als een dier komt te overlijden of door een andere haremhengst gekaapt wordt, enz...

Maar goed, ik ga je quote zo meteen aan onze Enige Echte Kuddeleidster voorlezen. Kan ze over de grond rollen van het lachen....
(Ze hoeft maar een oor naar achter te leggen en de rest vliegt, en dat is niet alleen te wijten aan haar sublieme grondwerk, maar ook aan het feit dat de rest weet dat haar kleine schoenmaatje anders door de lucht flitst. :D )

Citaat:
Je moet wel even bedenken dat je het op de goede manier moet toepassen.
Ga niet je paard helemaal in de hoek schoppen totdat je enkel blauw is, gewoon 1 keer een schop, schreeuw wat naar zn hoofd, en daarna gewoon verder gaan waar je mee bezig was.

Dat is nou precies de manier waarop een paard ook te werk gaat....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:59

Ja zal zeker onzin zijn, mar in mijn kudde van 7 is er 1 al 8 jaar de leider een merrie die ik nooit en te nimmer ziet vechten, een oortje een zwiep met de staart is voldoende, heel af en toe gooit ze naar een jonkie de kont omhoog, maar nooit een gevecht, als de leider vecht is hij terrein aanhet verliezen, dat willen wij als mens niet , dus moet je altijd duidelijk zijn en vooral niet gaan schoppen slaan of gillen, gewoon duidelijk afspreken en dat doe ik in een loswerkring,m daar kun je op afstand mekaar leren kennen, zeker is het makkelijk om even aan een halstertouw je paard een schop te geven of een knal in zijn gezicht, maar dat zijn dan je eigen frustraties en niet eerlijk tegenover het paard, want hij kan zich op dat moment niet verdedigen , in een ring kan hij vluchten en zich even groot maken , maar het gaat erom wie uiteindelijk de leiding gaat krijgen, een keer een goeie join up zal ik maar even zeggen, alhoewel ik wel vind als je een join up doet je wel moet weten wat je doet en hoe een paard signalen geeft, anders zeer zeker er niet aan beginnen, maar met simpelen freestyle oefeningen kun je ook heel ver komen hoor, is eerijker tegen over je paard dan schoppen onder zijn buik of een bezem steel, maar ja ik zal wel een watje zijn ;-)
Paarden die lager in rang staan in de groep hebben wel geregelt een menings verschil, maar dat is altijd 1 op 1 maar nooit met de leider.