Chagerijnig op stal(!!) voedernijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekexzita

Chagerijnig op stal(!!) voedernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:56

hallo,

Toen ik mijn paard net kreeg als 2,5 jarige had ze al een beetje voedernijd. Ze deed haar oren in de nek als ze eten kreeg, maar daar bleef/blijft het ook bij, (je kan gewoon haar deken om doen en achter haar langs lopen, ze zal niet trappen of bijten) Ik heb haar altijd maar gewoon in haar waarde gelaten(het is haar plekkie?) hoe plat ze der oren ook in der nek lechte als het maar niet in der hoofd haalde om ook maar te denken aan happen of bijten, maar ze heeft laatst me moeder laatst gebeten, (niet hard) en de verzorger van het andere paard ook, maar toch. Volgens mij weet ze een beetje bij wie ze het kan flikken.. Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Ik heb laatst beetje uit geprobeerd, ik poets haar nooit in de stal, heb dat nu een paar keer gedaan, en als ze mij zou proberen te bijten oid krijgt ze zeker gelijk een klap terug(bij mij doet ze het dan ook niet) maar het wordt nu wel steeds een beetje erger(ze staat dan nu ook meer op stal door het weer) Mijn vraag luidt als volgt: Hoe zorg je dat je paard niet zo achtelijk chagerijnig doet als ze in der stal staat, zoals bijv. poetsen in der stal enzo? ( ps. als ze buiten haar stal is, is ze echt de liefste van allemaal, juist weer super vrolijk..?)

Maariijee

Re: Chagerijnig op stal(!!) voedernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:12

Ik denk dat je misschien wat vaker bij je pony in de stal moet komen voor leuke dingen, even een snoepje ofso, dat hij weet dat het niet altijd vervelend is. Misschien komt het door zijn verleden ofsoo! Maar anders in een buitenstal ofso, dat hij wat meer plezier krijgt van binnen staan, nou succes;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:17

Kan heel goed zijn dat ze zich bedreigd voelt omdat je je in haar terratorium bevindt wanneer je in dr stal bent.
Sommige paarden zijn daar heel moeilijk in.
Sommige dieren doen de oren al plat wanneer je alleen al langs de stal loopt, terwijl ze buiten de stal superlief zijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:19

Wij hebben ook zo'n paard op stal, hij heeft het altijd gehad. De stal eigenaar en de eigenaresse zijn de enige die hun leven wagen :D Ik kom er niet bij in de buurt als ie eten heeft..Ik denk ook niet dat je er heel veel aan veranderd

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:22

Mariekexzita schreef:
hallo,

Mijn vraag luidt als volgt: Hoe zorg je dat je paard niet zo achtelijk chagerijnig doet als ze in der stal staat, zoals bijv. poetsen in der stal enzo? ( ps. als ze buiten haar stal is, is ze echt de liefste van allemaal, juist weer super vrolijk..?)

Eigenlijk is ze geheel tot haar recht dat ze 'achterlijk chagerijnig' doet.
Een stal is een gesloten ruimte, ze kan nergens heen. Iemand komt zomaar in haar 'persoonlijke bubbel', als dit de leider is (jij dus), mag dat, maar dan moet het paard zelf ook wegkunnen als hij dit wilt. Waarom denk je dat elke paard zijn eigen stal heeft?
Ik kan je genoeg trucjes vertellen, maar dat is alleen symptoombestrijding, het paard vindt het nog steeds niet fijn dat jij daar staat.
Ik weet ook niet waarom je het zo nodig vind haar in de stal te poetsen? Ik zou zeggen, pak dat halstertouw en lekker buiten poetsen^^

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:34

ik had ook al neer gezet, dat ik het best vind dat ze chaggie doet, kan haar daar moeilijk op straffen, wordt het alleen maar erger van. Maar als ik haar in haar stal poets, (wat ze heeerlijk vind) krijgt ze er mss goede ervaring mee, en niet alleen hup eten erin en verder niks. Waarom ik het ook doe is omdat ze ook beetje denkt dat ze alles kan maken in der stalletje. kan er toch niet direct bij..

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:39

Inderdaad dingen met haar in de stal doen die ze leuk vind, waardoor ze leert dat ze jou niet weg hoeft te jagen... Kost wel veel geduld... En het is een merrie, die hebben vaker voedernijd dan een ruin of hengst! Bij ons zeggen ze altijd al zure merrie...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:34

@Sassol, helemaal met je eens.
@Chessje, met leuke dingen leer je het haar niet af. In het meest gunstige geval doet ze het dan niet, omdat het haar iets positiefs oplevert. Dat merries zuurder zijn dan ruinen ben ik niet met je eens. Ik heb zowel een merrie met voernijd als een ruin met voernijd op stal en ik heb meer merries dan ruinen. Wel valt mij op dat het vaak de paarden zijn die het laagst in rang zijn, maar of dat toeval is?
@TS; neem de tip van Sassol aan. Echt geloof me, je verandert er niets aan. De enige die ervan leert, ben jij. Uiteindelijk accepteer je dat je het niet verandert en ga jij je aanpassen. Niet zo lang geleden was er nog een topic over voernijd. Heb je die al doorgelezen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:38

Marion71 schreef:
Wel valt mij op dat het vaak de paarden zijn die het laagst in rang zijn, maar of dat toeval is?

Mijn paard is in de wei juist de hoogste in rang. Ze wordt niet heel gemeen maar oren gaan wel in de nek en zo af en toe een schijnbeetje (ze heeft me nooit echt gebeten alleen mijn richting op).
Ik zou ook geen logische verklaring kunnen verzinnen waarom paarden die in lagere rang zijn dit juist zouden hebben, dus ik houd het op toeval^^
Laatst bijgewerkt door Sassol op 18-01-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:38

Marion71: Ah okay dat kan... Bedoel ook meer het positief maken... Heb wel de ervaring dat merries zuurder zijn, maar ook dat kan toeval zijn! Heb niet t idee dat mijn merrie laag in rang staat...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:43

Dan zal het toeval zijn. Mijn dominante merries zijn wellicht te arrogant voor voernijd :D .
In elk geval laat ik de voernijdpaarden met rust en qua volgorde voer ik zo gunstig mogelijk, zodat er zo snel mogelijk rust in de stal is. Scheelt wel een stuk.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:29

Er stond een leuk artikel in de P&S over een 'paardenafrichter'.
Wat me bijbleef is dat deze meneer duidelijk maakte dat het paard in zijn stal de baas is, maar wanneer de baas (klinkt lekker dubbel) binnenkomt dat over is.
Wanneer er dus een vreemde langskwam als het paard voer had, deed het beestje de oren plat, naar de eigenaar was hij minder zuur.
Paard accepteert jou dus waarschijnlijk als leider, waardoor hij niet naar je slaat/bijt ed.
Dat hij lelijk doet naar andere mensen hou je denk ik niet tegen..

Grappig is dat wij 'n paard op stal hebben met extreme voedernijd, maar pas wanneer je buiten de stal bent.
Kunt 't beeste gerust voer geven en in de stal blijven (oppassen voor rondzwaaiende benen, dat wel :D ) maar wanneer je de stal uitgaat is 't écht oppassen.

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 16:47

Oke bedankt voor de tips, ik heb haar ook altijd in haar waarden gelaten, vond het wel slim idee van mezelf:P Het is nu ook wat erger omdat ze nu meer binnen staat(toen door de sneeuw) Ook is ze inderdaad de laagste in de rang(van de drie, waarvan één shetje:P) Maar doet ze nou zo omdat ze zich verveelt, of omdat die vrouw het andere paard doet, of waarom hebben paarden voedernijd?

GR!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:57

Gevoelsmatig zeg ik omdat ze dominant of onzeker zijn. De merrie en ruin bij mij op stal doen het uit onzekerheid. Overigens de ruin is nijdig naar paarden, de merrie naar mensen. Ze kan ook narig doen, als je bij een buurpaard in de stal aan het prutsen bent. Of het echt voernijd of meer het verdedigen van persoonlijk ruimte is, vraag ik me wel eens af. Zij is ook heel eenkennig en ook dat zal er mee te maken hebben. De ruin verdedigt wel echt zijn voer. Zeg het maar waarom ze het doen. Waarom zijn sommige mensen heel jaloers en andere totaal niet? Waarom is iemand een krent of juist een gulle gever?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:01

Een paard dat bijt moet daar sowieso op gewezen worden. Mijn merrie heeft ook voernijd ontwikkeld (bij haar is het van uit dominantie). Ik weet ook hoe ze dat gekregen heeft enz dus ik ben er zeker van dat het pure dominantie is. Toen die gericht hapte kreeg ze nog voor ze haar tanden van elkaar had een knal tegen haar neus. Die heeft nooit meer gebeten. Ze is nog altijd chagerijnig en ongeduldig, maar ze respecteert íeders persoonlijke ruimte. Boos kijken doet ze zoveel ze wilt van mij, maar aanvallen (want zo bijten is een vorm van aanvallen) doet ze onder geen enkele voorwaarde.

En hoe hard het ook klinkt: Beter 1x góed aanpakken dan 50 x voorzichtig. Maar je moet wel zeker weten waar het vandaan komt.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:08

Ik heb 2 ruinen die altijd buiten staan en dus ook buiten gevoerd worden.
Kuil is inprinciepe geen probleem, maar als ze brokjes krijgen is de dominanste ruin opeens heel chagarijnig.
Oren plat in de nek en dreigen te slaan en/of bijten, zowel naar de andere ruin als naar mensen.
Behalve naar mij, ik mag ook gewoon in zijn buurt komen terwijl hij aan het eten is maar ik probeer dit zo veel mogelijk te vermijden.
Ik hoef mijn vinger maar op te steken en hij gaat aan de kant voor mij.
En waarom hij dit doet? Geen idee......

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 18:57

pharagirlke: daar ben ik het 100% met je eens, bij mij probeerd ze het ook niet, ook niet tijdens het eten, kan je er gewoon achter langs lopen om bijv. een deken vast te maken, ze doet het niet omdat ze gemeen is ofzo, als ze eten heeft is het ook over. maar ze doet het ook vooral als je langs haar stal loopt, als je der stal dan open hebt is ze juist weer beetje onzeker en doet ze niks...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:15

Er zijn 2 plekken op ons terrein waar we de paarden (in principe) met rust laten, das in de wei en das op stal. Dat zijn nl. hun plekken. Dus daar geen getut, geen voertjes tussendoor, geen gepoets etc.