wat te doen bij zandverslaving?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefluffmel

wat te doen bij zandverslaving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 19:20

ik heb een veulentje die een hap zand gewoon naar binnen werk als ik hem in de bak zet maar ook als ik een paard heb laten rollen en die dan weer uit de bak haal en bij het veulentje neerzet likt hij het zand van de deken af. als hij in een landje staat naast de bak gaat hij afentoe ook net onder het hek door om zand te pakken te krijgen, terwijl hij de hele dag hooi tot zijn beschikking heeft.
iemand een idee wat het kan zijn? of hoe ik het kan oplossen?

troi

Re: wat te doen bij zandverslaving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:35

Een paard bij ons op stal eet ook graag zand.. Zelfs zoveel dat ze er koliek van krijgt! Die loopt nu in de paddock met een soort van emmer/bakje over haar neus zodat ze wel kan drinken maar geen zand meer kan eten.
Wat vaak wel een puntje is dat je goed moet controleren of ze wel genoeg mineralen binnenkrijgen, bijvoorbeeld dmv een liksteen. Want dat zou een oorzaak kunnen zijn.

moosnotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:34

likstenen wilt niet altijd helpen hoor.
mijnes doet het ook en die is 4.
ik heb lik it voor haar en een liksteen en nog eet ze alles op.

mischien zit het in de leefttijd

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:37

Even de DA inschakelen :) .

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:28

nee indd de liksteen helpt niet want hij heeft altijd een liksteen tot zijn beschikking en daar zit hij ook gewoon aan. zijn er nog meer mensen die een tip hebben of het zelf ook hebben?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:39

Niet in de bak of paddock maar in de wei doen. Een paard hoort te grazen en verveeld zich stierlijk in een zandbak. Kan het zijn dat jouw veulentje zand associeert met een plezierig gevoel? Dus van verveling naar wat te doen hebben? Beetje hetzelfde principe als kribbebijten en luchtzuigen. Veel 'stalgebreken' worden ontwikkeld als veulens zijn afgespeend, omdat dat een heel stressvolle periode voor ze is. Staat jouw veulen alleen in het weitje of heeft ze maatjes of andere paarden bij haar?

JoosjeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:11

Heej
ik ken iemand die ook een paard heeft dat zand eet en die geeft hem elke dag geloof ik leimzaad ofzoiets
dat reinigt de maag geloof ik maar dat moet je maar eens opzoeken

stefluffmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:50

Marion71 schreef:
Niet in de bak of paddock maar in de wei doen. Een paard hoort te grazen en verveeld zich stierlijk in een zandbak. Kan het zijn dat jouw veulentje zand associeert met een plezierig gevoel? Dus van verveling naar wat te doen hebben? Beetje hetzelfde principe als kribbebijten en luchtzuigen. Veel 'stalgebreken' worden ontwikkeld als veulens zijn afgespeend, omdat dat een heel stressvolle periode voor ze is. Staat jouw veulen alleen in het weitje of heeft ze maatjes of andere paarden bij haar?

het komt waarschijnlijk niet uit verveleling want hij staat eigelijk altijd in het land met een leeftijds genoot, maar omdat het zo vroor was het niet zo verstandig om ze in het land te zetten dus staat hij op het plein met nog 4 volwassen paarden en 1 leeftijdsgenoot. om dat ze afentoe toch even moeten rennen om hun energie er even uittegooien gaat hij in de bak en dan staat hij er krap 5 min. in als hij begint. hiervoor heeft hij ook nooit lang in de bak gestaan en op het plein hebben ze altijd hooi tot hun beschikking. eigenlijk een beetje hetzelfde idee als gras alleen hoef je het natuurlijk niet te plukken .