Paard ziet me niet staan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Paard ziet me niet staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:38

Ik heb 2 paarden een enter en een twenter. Ik heb ze uit de weide gehaald en in de stal staan sinds 2 dagen, omdat ze steeds uitbraken uit de vorige wei.
Vandaag heb ik ze lekker buiten gezet, kon ik in alle rust de stallen doen.
Na een uurtje wilde ik ze graag binnen halen en pakte zoals altijd eerst de fries. De kwpner heeft vanaf dat moment lopen brullen en in volle galop door de bak. Ik ben er bij in gaan staan, niet erachter aan gejaagd. Mar hij had helamaal geen oog voor me! Hij wou alleen nog maar naar zijn vriend.
Na een kwartier ben ik er maar achter aan gaan lopen in de hoop hem te kunnen pakken. Dat is me uiteindelijk ook gelukt. Paardje totaal bezweet en ontzettend lopen trekken aan het touw, over me heen lopen.... Hij had helemaal gen respect of wat dan ook. Kon er niks mee beginnen, zo opgefokt was hij.
Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
En nee ik ga met een jaarling geen joingedoe doen, of grond werk, daar vind ik hem te jong voor.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:41

Citaat:
joingedoe

Sorry, ik heb geen passend advies voor je, maar vond je 'vakterm' erg grappig! :j

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:42

Nexus schreef:
Citaat:
joingedoe

Sorry, ik heb geen passend advies voor je, maar vond je 'vakterm' erg grappig! :j

Haha, tja wist er even geen andere benaming voor! }:0

Schuur_

Re: Paard ziet me niet staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:43

Wat gebeurd er als je de fries als tweede binnenzet?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:45

Is het een optie om eerst die jaarling naar binnen te halen? :)
Dan hoef je niks op te lossen, maar voorkom je het probleem op die manier.
De twenter heeft misschien al wat meer respect voor je, mocht die gek gaan doen als laatste.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:49

Meteen afstraffen! Hij mag absoluut niet over je heen lopen! Direct corrigeren! Een flink ruk aan het touw en je stem verheffen! Mijn 2,5 jarige weet dondersgoed dat ze nooit maar dan ook nooit voor mij uit mag lopen! Ze is 1x gecorrigeert en wanneer ze het nu weer probeerd volstaat een 'eeuh!!' en ze houdt in! Als je dit nu niet corrigeert gaat ie straks veel verder en gaat ie zijn gewicht en grote tegen je gebruiken, waak hiervoor!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:50

De jaarling laat zich niet vangen!!! In de stal doet ie al moeilijk al ik zijn halster om wil doen.... Het is een zenuwachtig beest. Ondanks alles blijf ik rustig en kalm.....
Hij maakt zich ontzettend druk.
En het probleem is dat hij de baas is over de fries. Dus een dominant zenuwachtig baasje!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:52

samen binnenzetten, dus even iemand vragen die meeloopt als dat lukt.
hij was volgens mij gewoon in paniek.
en als je niet oppast leert hij nu perongeluk dat hij bijvoorbeeld los kan komen of ongehoorzaam kan zijn, en dat kan je dan later allemaal weer oplossen..
beter voorkomen dan genezen ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:53

Jeanine84 schreef:
Meteen afstraffen! Hij mag absoluut niet over je heen lopen! Direct corrigeren! Een flink ruk aan het touw en je stem verheffen! Mijn 2,5 jarige weet dondersgoed dat ze nooit maar dan ook nooit voor mij uit mag lopen! Ze is 1x gecorrigeert en wanneer ze het nu weer probeerd volstaat een 'eeuh!!' en ze houdt in! Als je dit nu niet corrigeert gaat ie straks veel verder en gaat ie zijn gewicht en grote tegen je gebruiken, waak hiervoor!

Moet je het paard wel eerst te pakken krijgen natuurlijk :z

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:54

Marigold schreef:
samen binnenzetten, dus even iemand vragen die meeloopt als dat lukt.
hij was volgens mij gewoon in paniek.
en als je niet oppast leert hij nu perongeluk dat hij bijvoorbeeld los kan komen of ongehoorzaam kan zijn, en dat kan je dan later allemaal weer oplossen..
beter voorkomen dan genezen ;)

Daar heb je gelijk in, maar ze moeten toch ook leren om onafhankelijk van elkaar in en uit de bak gezet te worden!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:56

Mijn reactie sloeg ook hierop: totaal bezweet en ontzettend lopen trekken aan het touw, over me heen lopen

Ik zou zijn gedrag negeren, hij krijgt vanzelf wel door dat wanneer hij naar binnen wil hij bij jou zal moet komen en niet andersom! Wil die niet? Laat hem maar eens een nacht alleen buiten staan dan staat ie zo bij het hek hoor!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:56

Stapje voor stapje. Laat hem eerst maar eens rustiger worden en niet over je heen lopen. Dan kun je daarna beginnen met één voor één naar binnen in elke volgorde.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:59

Jeanine84 schreef:
Mijn reactie sloeg ook hierop: totaal bezweet en ontzettend lopen trekken aan het touw, over me heen lopen

Ik zou zijn gedrag negeren, hij krijgt vanzelf wel door dat wanneer hij naar binnen wil hij bij jou zal moet komen en niet andersom! Wil die niet? Laat hem maar eens een nacht alleen buiten staan dan staat ie zo bij het hek hoor!

Dat wou de eigenaresse van de stal ook al doen, hij had alleen al het halster touw aan zijn halster vast zitten!

Marigold

Re: Paard ziet me niet staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:02

ik zou het toch rustiger aan doen hoor, niet ineens achterlaten als hij zo in paniek is.
straks vliegt ie je nog door de draden heen, daar schiet je ook niks mee op.
en sowiezo raakt hij dan het vertrouwen en gevoel van veiligheid kwijt en zal volgens mij de volgende keer nóg erger stressen als zijn vriendje wordt weggehaald.
ik denk dat je beter eerst samen naar binnen kan halen,
dan op een gegeven moment een stukje uit elkaar lopen,
dat langzaam uitbreiden (bijvoorbeeld hem even laten grazen, andere paard laten doorlopen)
of bijvoorbeeld het andere paard even een rondje door de bak terwijl je de jaarling aan touw hebt.
kleine stapjes, volgens mij is het een gevoelig paardje die jaarling.
zou ik zeggen hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:02

Als ik dit met mijn volwassen ruin die (15) raakt hij ook helemaal over de emmer, ik moet zorgen dat ik heel snel terug ben met zijn maat en onderweg moet ik een paar keer JA JA roepen en als hij de hoefjes hoort is het goed voor hem. Kom ik dan op stal dan zijn zijn ogen zo groot als luchtballonen, heen en weer gedraai, gesteiger, totaal doorgeslagen. Dat heeft hij altijd gehad.

Ik het begin loste ik dit op door hem aan het touwtje mee te nemen en zijn maat los er achter aan laten lopen. Nu na een paar maanden kan ik rustig eerst de ene en dan de andere, maar tegelijk is ook wel erg makkelijk :+

Sommige paarden hebben dit en dat leer je niet zomaar af, dat is een paniek en dan realiseer je je dat je als mens eigenlijk niets bent voor ze, ook niet de plek van een paard in kan nemen..

Hou er rekening mee dat als je hem achter laat, hij zich flink kan verwonden, zijn benen kan openschoppen, zelfs uit de bak kan springen. Ik heb dat allemaal al meegemaakt. Het rare is dat als ik ga rijden en het erf af ga en ik zijn maat op stal zet, is hij rustig, daarna heb ik het voor elkaar gekregen om zijn maat op de wei te houden, maar in eerste instantie moest ik hem veilig op stal zetten, anders flipte hij weer. Lijkt wel of ze op elkaar passen of zo??

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:06

Marigold schreef:
ik zou het toch rustiger aan doen hoor, niet ineens achterlaten als hij zo in paniek is.
straks vliegt ie je nog door de draden heen, daar schiet je ook niks mee op.
en sowiezo raakt hij dan het vertrouwen en gevoel van veiligheid kwijt en zal volgens mij de volgende keer nóg erger stressen als zijn vriendje wordt weggehaald.
ik denk dat je beter eerst samen naar binnen kan halen,
dan op een gegeven moment een stukje uit elkaar lopen,
dat langzaam uitbreiden (bijvoorbeeld hem even laten grazen, andere paard laten doorlopen)
of bijvoorbeeld het andere paard even een rondje door de bak terwijl je de jaarling aan touw hebt.
kleine stapjes, volgens mij is het een gevoelig paardje die jaarling.
zou ik zeggen hoor ;)

Dank je wel, ik vind dit wel een goeie tip.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:09

Onze merries die altijd samenstaan, hebben dit ook wel.
Als er één weggaat, wordt er over en weer gehinnikt en degene die achterblijft gaat zenuwachtig rondlopen.
Maar dit is ook een kwestie van wennen.
Als degene die achterblijft, zich daar niet kan verwonden, kan je de tijd dat ie alleen moet staan steeds wat meer rekken.
Uiteindelijk krijgt ie vanzelf door dat ie echt wel terug mag naar zijn maatje.
Maar je moet echt nooit over je heen laten lopen. Nu kan je het nog redelijk makkelijk corrigeren, maar alstie dalijk volwassen is, wordt dat een heel stuk moeilijker!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:11

@ Russel, ja het is echt Duo penotti, als ze in de bak lopen met z'n 2en, dan wijken ze niet uit elkaar, ze plakken zo gigantisch erg aan elkaar!!! Gewoon verschrikkelijk. Daaromwil ik ook graag een beetje contact proberen te krijgen met de jaarling, de fries die heeft dt wel. Daar kan ik alles mee, die is gewoon ontzettend braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:23

De jaarling is er nog te jong voor, die trekt zich helemaal op aan zijn oudere vriend. Het is nog maar een baby. Toen ik mijn jaarling shet kreeg, kroop hij helemaal tegen mijn ruin aan, ging zelfs onder hem staan :+ Mijn ruin liet hem tegen hem aan staan als een veulentje en ging over hem heen grazen, alsof big papa over hem zou gaan waken. :(:)

Na een paar weken heb ik eigenlijk pas contact met de jaarling gemaakt omdat het zo ontzettend snel bang was en onder de indruk. Ik deed het in de stal, mijn ruin er naast, alles rustig en veilig. Ze groeien snel die jaarlingen en geestelijk ook vind ik. Dat babyachtige is na een half jaar al een stuk minder, de moed komt nu meer naar boven.

Maar mijn kwpner die moet op een of andere manier altijd weten waar de shet was. Zo ging de shet op onderzoek uit door het gangetje van de geit in de schuilstal in te gaan, te laag en te klein voor mijn paard. Hij was aan het grazen en zijn baby was ineens weg, ik zag het gebeuren en hij flipte helemaal, zijn baby was geroofd door een adelaar. Ineens komt de shet niets vermoedend weer tevoorschijn en meteen gaat mijn kwpner weer grazen. Zeer bijzonder.

Maar ik ken het wel hoor helemaal wit van het schuim omdat ze hem buiten hadden gelaten en zijn maat binnen gehaald, dat gaat dus totaal niet. Ik weet niet wat dat is. Kuddegedrag?

Lauliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:27

Ik herken je probleem, wij noemen dit 'contact gestoord' (dat vonden we een mooi woord voor het probleem). Probeer zonder bijzijn van zijn grote vriend contact met hem te maken. Wanneer hij oog voor je heeft (bijvoorbeeld wanneer je hem wat lekkers geeft) beloon je hem door hem te prijzen met je stem.

Herhaal dit zo veel mogelijk en train het regelmatig, je zult zien dat hij je accepteerd als leider 'de groep'.

Succes :)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:29

russel schreef:
De jaarling is er nog te jong voor, die trekt zich helemaal op aan zijn oudere vriend. Het is nog maar een baby. Toen ik mijn jaarling shet kreeg, kroop hij helemaal tegen mijn ruin aan, ging zelfs onder hem staan :+ Mijn ruin liet hem tegen hem aan staan als een veulentje en ging over hem heen grazen, alsof big papa over hem zou gaan waken. :(:)

Na een paar weken heb ik eigenlijk pas contact met de jaarling gemaakt omdat het zo ontzettend snel bang was en onder de indruk. Ik deed het in de stal, mijn ruin er naast, alles rustig en veilig. Ze groeien snel die jaarlingen en geestelijk ook vind ik. Dat babyachtige is na een half jaar al een stuk minder, de moed komt nu meer naar boven.

Maar mijn kwpner die moet op een of andere manier altijd weten waar de shet was. Zo ging de shet op onderzoek uit door het gangetje van de geit in de schuilstal in te gaan, te laag en te klein voor mijn paard. Hij was aan het grazen en zijn baby was ineens weg, ik zag het gebeuren en hij flipte helemaal, zijn baby was geroofd door een adelaar. Ineens komt de shet niets vermoedend weer tevoorschijn en meteen gaat mijn kwpner weer grazen. Zeer bijzonder.

Maar ik ken het wel hoor helemaal wit van het schuim omdat ze hem buiten hadden gelaten en zijn maat binnen gehaald, dat gaat dus totaal niet. Ik weet niet wat dat is. Kuddegedrag?

Kuddegedrag in de ergste vorm!! Hahaha, ik begrijp hem ook wel, maar als je alleen bent is het behoorlijk lastig!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:30

Het spijt me, maar ik moet het even zeggen. Ik vind dat een jaarling en een twenter helemaal niet op stal horen. Breken ze door de omheining, dan is je omheining niet goed. Of er is iets op het land niet goed, waardoor ze uitbreken. Zoek de oorzaak en doe daar wat aan.

En nu dus op stal en dan maar een uurtje buiten? Nee ;( . Ik vind het niet gek dat ze daarom zo aan elkaar hangen en dat er eentje zich dan ook niet laat vangen. Zulke jonge dieren horen in een kudde lekker buiten. Jong zijn, spelen, leren om sociaal te zijn met andere paarden, weerstand opbouwen en opgevoed worden door de andere paarden (liefst dus in een groep met allerlei leeftijden). Een mens kan de goede invloed van andere paarden op de opvoeding van jonge paarden nooit vervangen. Nooit!!! :n

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:35

Twiggy2008 schreef:
Het spijt me, maar ik moet het even zeggen. Ik vind dat een jaarling en een twenter helemaal niet op stal horen. Breken ze door de omheining, dan is je omheining niet goed. Of er is iets op het land niet goed, waardoor ze uitbreken. Zoek de oorzaak en doe daar wat aan.

En nu dus op stal en dan maar een uurtje buiten? Nee ;( . Ik vind het niet gek dat ze daarom zo aan elkaar hangen en dat er eentje zich dan ook niet laat vangen. Zulke jonge dieren horen in een kudde lekker buiten. Jong zijn, spelen, leren om sociaal te zijn met andere paarden, weerstand opbouwen en opgevoed worden door de andere paarden (liefst dus in een groep met allerlei leeftijden). Een mens kan de goede invloed van andere paarden op de opvoeding van jonge paarden nooit vervangen. Nooit!!! :n

Ze staan voor het eerst sinds juni binnen!!!!! Ik weet wel dat ze buiten moeten lopen! Ze zijn verplaatst omdat ze uitbraken bij het vorige adres.Ik ben ook al een maand of wat op zoek naar een weide en die kan ik niet vinden dus nu even deze oplossing!
Er werden 2 merries in de weide ernaast gezet, en toen was het hek van de dam. Lint met knetterstroom, niks hield ze tegen!
En probeer me niet te leren dat ze in een groep moeten, dat weet ik wel. Ik heb er geen zin in om ze naar een opfok te doen en ze er pas na 2 jaar uit te trekken. Ik heb ze lekker op stal staan en van de lente mogen ze weer de hele dag de weide in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:43

Mag ik vragen waarom je ze hengst laat blijven?

Mijn pony brak als hengst ook altijd overal doorheen, heb ik gehoord van vorige eigenaren. Na zijn castratie werd hij een stuk rustiger. Hij heeft heel, heel veel last gehad van zijn hormonen. Dat was eigenlijk gewoon zielig. Nu is het nog steeds een 'mannetje', althans, dat denkt hij. :D

Je moet zelf weten wat je met ze doet, maar ik vind dat jonge paarden buiten horen in de groep. Je ziet dat je nu al tegen problemen aan loopt. Ik hoop dat je snel een fijn weiland met een kudde voor ze vindt.
Ik snap ook wel dat je nu iets moet, maar je beseft toch wel dat dit niet optimaal is? Dat je paarden ook reageren op deze situatie, die totaal anders is als voorheen? Of je ze dat kwalijk kunt nemen? Hmmmm, ik denk het niet. Hoe waren ze toen ze op het land stonden? Lieten ze zich toen wel vangen? Hadden ze toen wel oog voor je? Liepen ze toen ook over je heen? Gewoon wat vraagjes, hoor, uit belangstelling.

En hoe doe je dat volgende winter dan?

Weet je, je koopt twee jonkies, maar ik neem aan dat je dan ook nadenkt over de huisvesting. Toch?
Ik vraag me dat gewoon af. Jij mag antwoorden hoe jij dat ziet. ;)

(De mijne heeft ook nooit in de opfok gestaan. Wel in een kudde, waar hij dagelijks verzorgd werd door mensen en na zijn tweede jaar door mijzelf. Maar ik weet dat hij vooral veel geleerd heeft van de andere paarden. Ik kan zo'n kudde nooit vervangen.)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:57

Ik heb de afgelopen 5 jaar in een fok en handels stal gewerkt, dus ik weet genoeg van jonge dieren hoe je ze moet houden. Op het moment is het nu even niet anders. De kwpner was altijd al een paard dat niks met mensen heeft gehad, geen respecht. Die is van de moeder afgekomen en is een maandje bij ons op stal geweest en toen ging het al erg moeilijk met het benaderen van het paardje, het omdoen van een halster was toen al een hels karwei. En nu nog heeft hij niks met de mens, daarom vind ik het ook niet heel erg dat ik hem nu even op stal heb staan. Zo kan hij weer even wennen dat we hem niks doen en dat we best wel lief voor hem zijn.