Welk stalondeugd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Welk stalondeugd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:39

Een paard waar ik stage loop heeft een stalontdeugd. Deze bijt heel vreemd in de deur van de box, en maakt dan een vreemd geluid. Doet dit heel erg vaak. Wat zou dit kunnen zijn?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:40

Luchtzuigen..

dit krijgen ze uit verveling ze maken een stofje aan in hun hersenen en worden hier uiteindelijk verslaafd aan zo kun je het zien.. als ze dit eenmaal hebben komen ze hier nooit meer vanaf..

lindake

Re: Welk stalondeugd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:53

Het ontstaat inderdaad uit vervelling...

Zo zie je maar dat lang op stal staan negatieve gevolgen kan hebben voor een paard...

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:02

lindake schreef:

Zo zie je maar dat lang op stal staan negatieve gevolgen kan hebben voor een paard...

Ben ik blij dat mijn schatjes nooit op stal komen :o lang leven 24/7 buiten :o

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:36

Wij hebben er ook 1 op stal staan en dat komt inderdaad uit verveling. Beestje komt bijna niet buiten en heeft geen speelgoed en geen uitzicht...........

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:39

Klinkt idd als luchtzuigen. Het is een stalondeugd, maar ik ken ook een paard dat het aan iedere paal in het weiland deed. Hij verzon er wel wat op om het te kunnen doen. Het ontstaat natuurlijk wel door verveling ;)

Die banden die om de keel gaan? Die helpen dus niet (veel)?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:36

kan ook een maagprobleem zijn. de banden die om de keel gaan werken doorgaans totaal niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:38

lindake schreef:

Hup weer een vooroordeel

het is trouwens geen luchtzuigen maar kribbenbijten.

Luchtzuigen in volksmond hoeft niet veroorzaakt worden dat een paard lang op stal staat

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:23

En luchtzuigen hoeft niet per sé negatief te zijn. Veel paarden doen het omdat ze maagzuur problemen hebben en op deze manier de irritatie weg proberen te werken.
Kijk dus eerst naar andere middelen tegen maagzuur etc voordat je een band aanschaft (homeopathen hebben meestal natuurlijkere oplossingen). Waarschijnlijk doe je je paard geen plezier met zo'n band!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:31

Fem_daf schreef:
En luchtzuigen hoeft niet per sé negatief te zijn. Veel paarden doen het omdat ze maagzuur problemen hebben en op deze manier de irritatie weg proberen te werken.

In mijn ogen is het dan nog steeds negatief, want maagzuur ontstaat door een verkeerd rantsoen voor het paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:35

maagzuur is vaak een fabeltje veel artsen geloven daar niet in en vele artsen die met homeopathie bezig zijn laten mensen juist daar goed in geloven.

Nog steeds zullen er paarden gebaad zijn bij maagzuur-remmers

Maar de allerbelangrijkste factor is STRESS en wanneer een paard eenmaal gaat zuigen dan blijft het zuigen

Vaak heeft het niet meer met stress te maken maar met de endorfine die vrij komt

Mijn paardje zuigt ook, dit is ontstaan door stress en door te lang mijn pony op de poetsplaats laten staan en ondertussen allemaal appeltjes gaan voeren.

Nu heeft ie voernijd en hij staat op stal zonder band.
Ik hoor van iedereen dat ie zuigen als er gevoerd gaat worden en wanneer andere wat krijgen oftewel stress..vergeet mij niet.

En wanneer ik eraan kom en gaat poetsen dan zet ie ook vaak ff zijn tandjes op de boxrand.
Ben blijkbaar ook vorm van stress of spanning (wat gaan we doen longeren buitenrijden dressuren of springen)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:37

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:43

Het is vaak ook een kwestie van aangeleerd gedrag. het weghalen van de stressfactor of het verrijken om verveling tegen te gaan, zorgt namelijk niet altijd voor het verdwijnen van het ongewenst gedrag.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:46

luchtzuigen verdwijnt nooit meer het blijft in het lichaam zitten.

gooi mijn paard op het land 24/7 en hij zal niks doen maar ff naar de hoefsmid en vast zetten, zal ie toch proberen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:08

Klopt Maartje_M, de oorzaak is negatief. Luchtzuigen kan je dan zien als rollen bij koliek. Een gevolg op een lichamelijk ongemak.

@Tita: volgens mij is er onlangs wetenschappelijk bewezen dat het met maagzuur te maken KAN hebben, dus niet altijd zo is. Maar daar durf ik niet mijn hand voor in het vuur te steken..

En wat je zegt is waar: als het aangeleerd gedrag is door stress/ verveling etc. dan is de kans dat het ooit verdwijnt wel heeeel erg klein.. Jammer, want het is, net als weven, heel goed te voorkomen..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:27

Dat is met alle stalondeugden zo.. Als ze er eenmaal aan beginnen, is t lastig er een echt einde aan te maken. Maar ja, niet iedereen is precies op de hoogte van hoe ze voorkomen moeten worden, dus dat is een beetje jammer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:08

Bij ons was de oorzaak stress veel trainen en heel veel wedstrijden.

Ondanks dat de pwoon op wedstrijd een echte bink is stond ie op de trailer te trillen als een rietje.

Was dus niet te voorkomen

Ook moet een paard er gevoelig voor zijn

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:18

Denk dat het bepaalde idioten lukt om elk paard een stalondeugd aan te smeren... maar je hebt gelijk hoor, het paard moet er gevoelig voor zijn, anders zou 90% van de manege paarden een stalondeugd hebben.

Toch denk ik wel dat alles grotendeels te voorkomen is. Zelfs bij die van jou. Je zegt het zelf al, bang op de trailer en snel gestressd. Hier zijn heel veel trainingen, oefeningen etc voor om dit te verminderen. Tja, en wat veel trainen en veel wedtrijden betreft.. dat is heel makkelijk: of minder trainen/ minder wedstrijden of meer afwisseling met rust..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:31

fem nu praten we wel over ruim 10-15 jaar geleden he :) toen waren al die praktijken niet zo aan de orde

Inmiddels rijden we geen wedstrijden meer

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:51

haha, ja daar heb je gelijk in! ach, toen was ik nog een broekie :D

Het is wel jammer dat stalondeugden nog steeds ontstaan, zelfs nu die zaken wel bestaan. Tegenwoordig is het maar een kleine moeite om iemand erbij te halen. Als het er eenmaal is, wordt het zoveel lastiger...