Bak vrees ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

waypoint

Bak vrees ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 10:52

Sinds 2 weken zijn wij verhuisd naar een andere stal. Alles helemaal goed en wel, alleen de binnenbak.

de binnenbak heeft 2.5 kant bedekt met van die wind breek "doeken". zo af en toe klapperen die dingen heen en weer, nou is het probleem dat het paard helemaal panisch wordt als hij de bak in moet en langs die kanten heen moet, ivm dat ze niet in de paddock konden heb ik een paar keer moeten lopen in de binnebak.

uiteindelijk ga ik na een paar rondjes weer de bak uit omdat het te gevaarlijk wordt met hem, denk aan steigeren, plotseling weg springen, ervandoor vliegen.

graag wat tips van mensen die dit ook hebben gehad of een soortgelijk iets.

groetjes Jill

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:54

kan je hem niet eens een tijdje in die bak los laten lopen zodat hij uit zichzelf ziet dat het eigenlijk zo eng niet is?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:57

Ik denk dat als jij de bak in gaat ook al wat bewust en onbewust gespannen bent, wat heel normaal is. Dat je paard daar al op reageert.. Je wordt waarschijnlijk ook onbewust gespannen als je op die doeken af rijdt, want hij zou wel eens kunnen gaan bokken, stijgeren of er vandoor gaan..

Mag je je paard daar ook los laten lopen in die bak en/of daar grondwerk/longeren? Dat je hem desensibiliseert voor die wapperende doeken.

Als je hem los gooit in die bak het liefst samen met een soortgenootje die zich van die doeken al niets meer aan trekt..

waypoint

Re: Bak vrees ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:08

losgooien is helaas niet mogelijk, dit wou ik namelijk ook proberen. longeren mag eventueel wel voor een paar keer maar ik wil het dan het liefst doen als er niemand is ivm dat hij erg naar kan springen en ik heb geen zin in dat er ook anderen aan de kletter gaan.

dat ik zelf ook gespannen ben heb je helemaal gelijk in, hij kan erg gemeen stijgeren en ik houd toch in mijn achterhoofd dat als ik niet oppas hij mij ook kan raken... mede hierdoor ben ik ook gespannen idd.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:29

misschien longeren dan en zelf zo rustig mogelijk blijven (ook al is dat moeilijk) Je kunt misschien je toque aandoen, voor in het geval hij je toch zou raken. Beginnen aan de zijde waar geen breeknetten zijn en rustig aan werken naar de andere zijde toe... Het zal waarschijnlijk wel een eindje duren voor hij eraan gewend is. Eventueel grondwerk....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:02

ieder paard kan dit leren hoor.
Grondwerk en evtueel ook longeren, maar het hoofdding is dat jij altijd en overeral de leider moet zijn, en leiders zijn niet bang, die weten wat te doen, en zijn bovenal ook rustig want de rust moet van jou komen.
maar dat wil uiteraard niet zeggen da je het paard maar wat moet laten doen hé, nee iedere keer hij wegspringt, hem wegleiden en er weer naar toe, vastberaden maar heel rustig en niet van je stuk laten brengen niet toegeven en de druk er wel een beetje opzetten, maar opletten da je hem niet extra bang maakt want hier is het duidelijk dat hij die reaktie doet uit angst, maar ook daar kan je over geraken hé.
Gewoon hard werken, aandacht proberen te krijgen voor het werk dus let hij minder op de rest.
Ik durf bijna een weddenschap te doen dat zoiets lukt binnen het uur, maar je moet het goed aanpakken, en nadien ook heel consequent bljven want dat zal in een afgezwakte vorm zeker nog een paar keer terugkomen.
Als je niet zeker bent van jezelf moet je zoiets doen met iemand die daar ervaring mee heeft, een instructeur of een paardentrainer.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:14

bedankt voor de reactie's, omdat er ook wel wat overtollige energie opgekropt zit begin ik eerst deze week weer lekker met longeren voordat ik weer met een bommetje de bak in ga en er ongelukken komen. nadien ga ik aan de slag om steeds een beetje meer in de bak rond te lopen en dingen te doen, ivm dat hij echt gevaarlijk wordt, mag ik een tijdje niet rijden in de binnenbak van mn vader totdat dit is opgelost.

om te beginnen waar geen breekschermen zijn is niet echt mogelijk, want er zit aan een lange zijde, en korte zijde en nog een halve lange zijde netten, dus op een gegeven moment na een half rondje longeren is hij er weer. door het klapperen schiet hij idd compleet in paniek, de aanpak van consequent zijn en er elke keer weer naartoe gaan en rustig blijven heb ik al geprobeerd maar uiteindelijk als ik al aantalten maakte om naar het "enge" stuk te gaan begon hij alweer te steigeren ..

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:16

ff offtopic: Goh wou hier net gaan kijken, van misschien staan hier nog wat tips voor Jill en tadaaaa! haha is het jou topic. Ben echt lekker bezig vandaag.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:27

Toch niet afgeven hoor, vastberden de weg wijzen, je paard mag daar niet in meebeslissen, steigeren mag hem daar niet bij helpen, net het omgekeerde want dit is geen goed gedrag daar moet jij als leider dadelijk tegenin gaan, zonder comentaar, en zeker niet boos worden.
Ik blijf bij mijn stelling , ook jouw paard loopt daar rustig rond binnen het uur, als je het goed aanpakt, ook met wind das eigenlijk het moment dat ik het zou beginnnen met oefenen, ga nooit het angstige ding uit de weg niet doen, juist daar aan werken.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:29

jaa goed he:P hij wordt een beetje gevaarlijk nu dus ik denk er is hier vast wel iemand met goede tips :D hihi

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:30

aeolusnr1 schreef:
Toch niet afgeven hoor, vastberden de weg wijzen, je paard mag daar niet in meebeslissen, steigeren mag hem daar niet bij helpen, net het omgekeerde want dit is geen goed gedrag daar moet jij als leider dadelijk tegenin gaan, zonder comentaar, en zeker niet boos worden.
Ik blijf bij mijn stelling , ook jouw paard loopt daar rustig rond binnen het uur, als je het goed aanpakt, ook met wind das eigenlijk het moment dat ik het zou beginnnen met oefenen, ga nooit het angstige ding uit de weg niet doen, juist daar aan werken.

ik had je even een pb gestuurd over de afstand ;)

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:10

Inderdaad zoals al is geschreven....de leider zijn en die zijn niet bang die weten wat ze doen...

Misschien met een lange lijn hem hierin begeleiden...jij gaat staan bij de doeken en als hij steigert hem de ruimte geven.....voor jou ook veilig. Jij blijft staan en keert steeds terug naar de doeken.......eet een appel heel nonchelant.....paarden kunnen pas eten als ze ontspannen zijn. Jij laat zien dat jij ontspannen bent...nonchelant blijven....als het ware hangend begeleiden in een zitstoel, bij wijze van. Leg voor hem ook een appel neer. Houd de oefing kort en leuk. Jij bepaalt wanneer dit stopt.

Succes ermee.

Jarno.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 15:16

dat is idd ook wel een goede oplossing om te proberen, in ieder geval de eerst volgende keer als ik de bak in ga gebruik ik ook een longeerlijn, dit ivm met dat hij dan ook idd de ruimte heeft en dat er dan voor mij wat minder gevaren aan zitten mbt tot het steigeren omdat hji dan de ruimte heeft.

erg bedankt