Hoe op veilige manier 2 'vreemde' paarden laten kennismaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Hoe op veilige manier 2 'vreemde' paarden laten kennismaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:07

Hallo, ik heb even een vraagje.

Mijn eerste paard is een 13-jarige merrie, erg nerveus van karakter (snel opgejaagd) maar absoluut niet gemeen naar andere paarden toe. Dagelijks loopt ze in de wei met een dominante ruin, die haar regelmatig najaagt, bijt en trapt. Ze laat zich altijd doen, doet nooit iets terug.
Als ze ergens van schrikt, kijkt ze meteen naar de ruin, en wordt terug rustig als deze dat ook blijft. Alleen kan je haar zeer moeilijk op wei zetten, daar ze dan soms totaal in paniek geraakt.
Als ze in de paddock staat, en het andere paard is ongerust, is ze meteen zelf in paniek.

Deze ruin gaat nu weg (is niet van mij).

In de plaats komt mijn nieuwste aanwinst (zie lopend topic 'Royality's nieuwe vriendje'), merrie, 13 jaar, D-pony, kent enkel manègeleven. Showt graag, crosst graag door wei. Erg onderdanig paardje, schopt of bijt ook nooit maar zit wel veel pit in (kan ook heel nerveus worden) en laat zich al te graag verleiden tot een sprintje.

Hoe laat ik deze 2 nu best kennismaken? Een nachtje samen in een binnenbox en dan naar buiten?
En goed veel hooi in de wei verdelen in de hoop dat dit de aandacht afleidt?
Of enkele dagen in binnenbox houden (maar stapelt energie zich dan weer niet op?)?

Uit veiligheid laat ik van het grote paard wel de achterijzers verwijderen...

Wie heeft wat tips?

Britt

Re: Hoe op veilige manier 2 'vreemde' paarden laten kennismaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:09

Eerst de nieuwe in de bak zetten om zich uit te leven, dan je eigen erbij zetten en twee bulten hooi neerleggen bij elkaar in de buurt. Eten is áltijd een gemeenschappelijke hobby Vork

Daarna gewoon op de paddock, wennen moeten ze toch nog wel een tijdje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:10

NIET samen in een binnenbox. Als het echt tot knokken komt, kunnen ze geen kant uit.

Als je de mogelijkheid hebt om ze naast elkaar te zetten met tralies ertussen zodat ze wel kunnen snuffelen maar elkaar niet kunnen raken, zou ik dat doen.
Verder in de box op de dag dat ze naar buiten kunnen niet voeren, en dat in de paddock of op een groot weiland doen.
En het nieuwe paard sowieso even aan de hand laten zien hoe groot het weiland/de paddock is.
Ik zou overigens even wachten tot de boel een beetje ontdooit is. Als ze wel gaan hollen is de kans dan minder groot op blessures of glijpartijen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:11

Gewoon samen in de bak of wei, dat ze teminste veel ruimte hebben. Ik zou ze niet eerst samen naast elkaar op stal zetten, want dat is opzich helemaal niet nodig, en vrij kunnen ze veel beter kennismaken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:15

Oei sorry Cassidy, ik bedoel natuurlijk niet letterlijk SAMEN in een binnenbox, maar elk in een box maar dan naast elkaar, zodat ze kunnen snuffelen maar niet verwonden.

A dat is een goede tip ja, ze niet voeren in hun stal maar van de "honger" profiteren om ze dan op wei hooi aan te bieden, bedankt!

Ik ga zeker wachten tot het dooit, maar in dit seizoen is het dan weer nat, wat natuurlijk ook glijdt ...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:17

zou dat niet verkeerd uitpakken dat ze "ruzie" gaan maken om het eten ?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:19

Runn_love_ schreef:
zou dat niet verkeerd uitpakken dat ze "ruzie" gaan maken om het eten ?

Dat denk ik niet ... mijn "grote" merrie is niet erg etensgericht. Die is altijd op haar gemak op dat gebied en jan en alleman mag bij wijze van spreken haar portie stelen.

Bij de pony weet ik dat eigenlijk niet ... heb ze al vaker in een grote groep op wei gezien, en dan staat ze meestal in een hoekje te grazen, en is altijd de laagste in rang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:19

ik denk niet dat dat zal gebeuren als je op 2 plekken hooi neerlegt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:20

als er een stuk of 4, 5 bulten zijn hoeven ze er geen ruzie om te maken dan is er altijd 1 vrij Knipoog

Bij 2 paarden doe ik eigenlijk altijd op 3 verschillende plekken hooi, zodat er altijd 1tje vrij is mochten ze het nodig vinden elkaars eten te stelen Clown

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:23

heb dit 2 weken terug ook gedaan.
Mijn paardje: heet gek gestoord en altijd alles uitproberen en t liefst er gelijk achterop springen..
paard 2: 2 jarige d pony.rustig karakter..
we zijn beide de bak in gegaan.. paarden aan de longeerlijn..
En beide in stap longeren zodat ze eerst elkaar zien..
1 paard stil laten staan. en met het andere paard voorzichtig erlangs lopen..
Daarna ben ik met mijn paard de gekste er dus heen gelopen en heb ze laten ruiken.(zelf iets op afstand gestaan)
ze stonde beide aan de longe..En wij zelf beide zo dat als t verkeerd ging dat we ze zo weg konde trekken.
Dit ging goed..
En probeerde t nog een keer ongeveer 5 minuten erna....
Die keer ging t ook goed,.toen heb ik die van haar los gelaten die d pony..
Zodat die kon doen wat ie wilde.
En later die van mij ook..
Niks aan de hand verders..
Maar weet natuurlijk niet hoe die bij jou dat gaan doen.

Eventueel met wat koekjes of dergelijks voor beloning.
En kan idd ook met hooi proberen maar zorg dan dat er iemand klaar staat om er een op sn flikker te kunnen geven als er iets verkeerd gaat..

Succes

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:24

ok bedankt! Het enige wat ze beiden wél doen is snuffelen, en dan een mega-gil geven en met hun voorbeen kappen ...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:30

ik heb die van mij gewoon met elkaar in de wei gegooit,
samen met 2 koeien,
want het ene paard was al aan de koeien gewend.
geen probleem...
heb ook mn paard even in de houten bak gezet bij de buren met de 2 buurpaardjes ernaast, was dan geen succes want hij ging dwars door het hout heen, dus niet voor herhaling vatbaar.

als je ze de mogelijkheid geeft om ze een te eten zonder bij elkaar te hoeven gaat het in mijn ogen eigenlijk wel goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:46

JoCo schreef:
Ik ga zeker wachten tot het dooit, maar in dit seizoen is het dan weer nat, wat natuurlijk ook glijdt ...

Ik weet niet hoe je weiland/paddock/bak er uitziet, maar in mijn ogen is een hobbelige bevroren ondergrond schadelijker voor pezen en botten, dan nat en glibberig, vooral als ze gaan rennen.
Als je paard op een bevroren hobbelige ondergrond een verkeerde stap zet, loop je onnodig risico.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:49

Gewoon samen in een bak. Geen poespas. Dan zie je snel genoeg hoe het gaat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:53

Niet miepen. Gewoon bak open, paarden erin, bak dicht. Ze zullen vast wel even gillen en stampij maken, maar dan worden ze maatjes. Niet gaan lopen zeulen met voer en dergelijke, klikt het niet als je ze samen losgooit, zal het niet snel wel gaan klikken.

Merendeel van de paarden kan gewoon bij elkaar.

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 06:44

Inderdaad, ik zou ook zeggen 'niet miepen' en gewoon bij elkaar zetten. Wel de eerste uren regelmatig gaan kijken, of de een niet teveel opgejaagd wordt door de ander i.v.m. een harde/natte wei/bak.

Ik zou ook niet met hooi gaan hannessen.
Volgens mij blijkt uit je beschrijving dat ze allebei niet de moeilijkste zijn, al moet er toch een de baas zijn/worden.

joyfordogs

Re: Hoe op veilige manier 2 'vreemde' paarden laten kennisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:17

JoCo schreef:
Oei sorry Cassidy, ik bedoel natuurlijk niet letterlijk SAMEN in een binnenbox, maar elk in een box maar dan naast elkaar, zodat ze kunnen snuffelen maar niet verwonden.

A dat is een goede tip ja, ze niet voeren in hun stal maar van de "honger" profiteren om ze dan op wei hooi aan te bieden, bedankt!

ligt eraan hoe lang ze dan geen hooi hebben, bij een paard is het heel belangrijk dat je de darmen op gang houd, zou zonde zijn als je ze wel aan elkaar kan wennen maar dat er dan 1tje omvalt door koliek.
Ik zou ze dus zeker geen voer onthouden in de stal!! Tenzij ze maar een paar uurtjes op stal staan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:23

Is het niet mogelijk om buiten dat ze op stal naast elkaar staan eens samen te gaan rijden, al is het maar een stapritje?
Zo leren ze elkaar ook kennen en vandaar uit is de stap naar samen in de wei/paddock niet zo groot meer.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:12

Hallo allemaal, bedankt voor de leuke reacties!

Om even te antwoorden: ik ga inderdaad op voorhand een uurtje met de 2 paarden stappen, maar dat hebben we nog al gedaan, en toen deden ze ook niets.

Wat betreft dat eten achterhouden: ik bedoel maar gewoon dat ze dan ipv hun ochtendportie hooi in de stal, dat dan in de wei krijgen (mijn paarden gaan alleen 's nachts op stal, in de winter).

Ik ben wel ontzettend benieuwd wie van deze 2 nu de baas gaat worden, want in groep zijn ze beiden onderdanig ...

Shadowfax_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:42

JoCo schreef:
Hallo allemaal, bedankt voor de leuke reacties!

Om even te antwoorden: ik ga inderdaad op voorhand een uurtje met de 2 paarden stappen, maar dat hebben we nog al gedaan, en toen deden ze ook niets.

Wat betreft dat eten achterhouden: ik bedoel maar gewoon dat ze dan ipv hun ochtendportie hooi in de stal, dat dan in de wei krijgen (mijn paarden gaan alleen 's nachts op stal, in de winter).

Ik ben wel ontzettend benieuwd wie van deze 2 nu de baas gaat worden, want in groep zijn ze beiden onderdanig ...

ikzelf zou ze eerst met een weilandje ertussen in de wei zetten
(een dag gewoon dat ze doorhebben dat er een vreemde is)
daarna met een draad der tussen
(beetje snuffelen, hinneken, bijten idont know, zolang als het nodig is totdat ze beetje
gewend zijn)
en daarna in hetzelfde weiland zetten (als het met draadje gewoon oké gaat).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:48

Gewoon bij elkaar in de bak/wei.. huppa..
Paarden moeten alleen even de rangorde bepalen, daarna is het klaar.. vaak is dat een kwestie van een hoop gegil en een rake klap, meer niet. Ze moeten elkaar toch aftasten vroeg of laat..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:11

als het beiden dieren zijn die sociaalvaardig zijn, zou ik ze meteen samen durven zetten.
Wie de baas word, tja, dat kan alle kanten op, kan ook nog wisselen. Rustig opbouwen klinkt leuk, maar zoals femmefatale1 ook zegt, gegil en een klap, gebeurd toch. Vaak bouwen paarden met een draadje ertussen, juist spanning naar mekaar op, dan krijg je strijd tussen de territoriums, ook niet handig lijkt me.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:44

Ik heb 3 weken geleden mijn nieuwe pony gewoon bij mijn paard in de wei gezet. In het begin flink wat gegil en tijdens het besnuffelen wat slaan met de voorbenen. Maar niets bijzonders.
De pony heeft 1 klap van Duncan's achterbeen gehad. De pony heeft zich de hele middag gedragen als een speenvarken, wat een giller. 's Avonds was het al lang en prima koek en ei.

Ik heb ze wel beiden hun halster omgelaten tijdens de kennismaking, zodat als het mis zou gaan ik ze snel uit elkaar kon halen. Maar na een half uurtje heb ik de halsters afgedaan en was het ergste al voorbij.

Gewoon doen, maar als je het niet vertrouwd zou je ze ook een avondje in een box kunnen zetten. Wel twee boxen naast elkaar natuurlijk. Kunnen ze elkaar al leren kennen en wat besnuffelen. Volgende ochtend in de wei, maar ook dan moeten ze de rangorde even bepalen, daar kom je niet onderuit.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:39

Gewoon samen de wei in en afwachten maar. 3 flinke klappen en ze weten wie de baas is. Zolang ze niet allebei totaal contact gestoord zijn, is er altijd wel eentje die een stapje opzij doet.

Wat Christah schrijft is helemaal waar. Al staan ze 10 jaar naast elkaar op stal, als ze voor het eerst samen in de wei komen, zal de rangorde altijd bepaald moeten worden.

Ik vind het los trouwens altijd beter gaan dan aan een (longeer) touw. Is trouwens ook veiliger voor jezelf!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:45

Het zal wel aan mij liggen, maar bij ons gaan de nieuwelingen gewoon de hele kudde in. Niks geen voorzichtig gedoe, gewoon doen en laten gaan. Geef het een paar dagen en het is meestal helemaal ok. Wij hebben 1x een hoop gedoe gehad met een Shetlander, die op 22-jarige leeftijd gecastreerd is en toen in de groep kwam. Die heeft gevochten met mijn paard (twee leiders), wat minstens 6-8 weken heeft geduurd. En dat is lang. Nu zijn ze dikke vrienden (staan nu 8 maanden samen).

Eind volgende week komt er weer een nieuwe bij. :D
En dan daarna nog eentje en dan is de kudde weer vol en hoop ik dat ze nog lang zo samen blijven.

Overigens ben ik niet dol op paarden met ijzers in de groep. :n
Gedragen ze zich goed, prima, maar als ze gaan schoppen en aanvallen e.d. heb ik ze er liever niet in. :n